Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 31/???

Shin Meiwa US-1/ ShinMaywa US-2

Wodnosamolot STOL (short take-off and landing/krótki start i lądowanie) zaprojektowany do patrolowania, zwalczania łodzi podwodnych (ASW – anti-submarine warfatre) oraz akcji poszukiwaczo ratunkowych (SAR – search and rescue). Wraz z końcem drugiej wojny światowej, rozpoczęciem okupacji Japonii oraz wprowadzeniem w grudniu 1945r. zakazu produkcji statków powietrznych, japoński przemysł lotniczy musiał przekierować swoją pracę na inne sektory - głównie przemysł ciężki. Pod koniec lat 40 XX wieku Kawanishi Aircraft Corporation dokonało reorganizacji stając się ShinMeiwa Industries. Wraz z rozpoczęciem się Zimnej Wojny w latach 50, przedsiębiorstwo wznowiło działalność swoich zakładów lotniczych początkowo operując jedynie jako podwykonawca oraz świadcząc usługi serwisowe m.in. maszyn Martin P5M Marlin dla US Navy. Powołana została komisja celowa do opracowania wodnosamolotu o wysokiej dzielności morskiej, który mógłby lądować w trudnych warunkach oraz być wytrzymały na uderzenia fal. Do 1959r. opracowano wstępny projekt. Całe przedsięwzięcie miało bardzo duże wspracie ze strony USA, którym zależało na rozwoju japońskiego lotnictwa w tym kierunku ze względu na rosnącą flotę łodzi podwodnych ZSRR. Aby przyspieszyć rozwój projektu, USA przekazało jeden egzemplarz Grumman HU-16 Albatross dla ShinMeiwa do wykonania odwrotnej inżnierii. Powstała na tej podstawie maszyna posiadała szeroką liczbę dokonanych modyfikacji takich jak nowatorski system klap strumieniowych zwiększający możliwości STOL (na opuszczone klapy tłoczone jest dodatkowe powietrze z dysz zwiększając tym samym noszenie – do tego celu wewnątrz kadłuba zamontowany był dodatkowy silnik turbowałowy napędzający sprężarkę), stabilizator pionowy i ster wysokości w układzie ”T” oraz deflektory na kadłubie zwiększające stabilność na powierzchni wody. Po udanych testach Japońskie Morskie Siły Samoobrony (Kaijō Jieitai) zamówiły w 1969r. 21 egzemplarzy, które otrzymały oznaczenie PS-1. Pomimo doskonałych osiągów maszyny cały projekt spotkał sie z mocną krytyką, ze względu na małą produkcję i wysokie koszty związane z opracowaniem nowego samolotu. Aby przeciwdziałać eskalacji krytyki ShinMeiwa rozpoczęło sprzedaż eksportową opracowanych technologii jako elementy gotowe do instalacji w innych samolotach m.in. system kontroli silników oraz hydraulikę. Ostatecznie maszyna weszła do służby w 1971r. Powstało łącznie 43 egzemplarze. W 1995r. ShinMaywa (nazwa firmy została zmieniona w celu ułatwienia wymowy dla obcokrajowców) rozpoczęła projektowanie zrewidowanej wersji płatowca. Wprowadzono zmiany w aerodynamice, systemach elektronicznych, zainstalowano kabinę ciśnieniową oraz mocniejsze silniki. Pierwszy lot zmodernizowanej wersji - US-2 - odbył sie 18 grudnia 2003r. Oficjalna produkcja i wprowadzenie do służby odbyło sie w 2007r. Do chwili obecnej powstało 8 sztuk. US-2 jest oferowany także w wersji pożarniczej. Ostatnie egzlemplarze US-1 zostały wycofane ze służby w 2017r.

Podstawowe dane techniczne
-----------------------------------------------------------------
US-1A

Załoga: 4-7 + 20 osób / 12 noszy
Długość: 33.26m
Rozpiętość skrzydeł: 33.15m
Wysokość: 9.95m
Powierzchnia nośna: 135.82m^2
Masa własna (pusty): 23300kg
MTOW: 45000kg z lądu /43000kg z wody
Napęd: 4x Ishikawa-Harima/General Electric T64-IHI-10J 3493hp (2605kW) – silniki turbośmigłowe
1x Ishikawa-Harima/General Electric T58-IHI-10-M2 1341hp (1000kW) – silnik turbowałowy
Vmax: 511km/h | 276kts
Prędkość przelotowa: 426km/h | 230kts
Predkość przeciągnięcia: 88km/h | 48kts
Zasięg: 3817km | 2061nmi
Pułap: 7195m (23606ft)
Rozbieg: na lądzie – 655m | na wodzie – 555m
Dobieg: na lądzie – 810m | na wodzie – 220m
-----------------------------------------------------------------
US-2

Załoga: 11 + 20 osób / 12 noszy
Długość: 33.46m
Rozpiętość skrzydeł: 33.15m
Wysokość: 9.8m
Powierzchnia nośna: 135.8m^2
Masa własna (pusty): 25630kg
MTOW: 47700kg z lądu | 43000kg z wody
Napęd: 4x Rolls-Royce AE 2100J 4592hp (3424kW) – silniki turbośmigłowe
1x LHTEC T800 1364hp (1017kW)– silnik turbowałowy
Vmax: 560km/h | 300kts
Prędkość przelotowa: 480km/h | 260kts
Prędkość przeciągnięcia: 90km/h | 49kts
Zasięg: 4700km | 2300nmi (2300km/1245nmi – wersja pożarnicza)
Pułap: 7195m (23606ft)
Rozbieg: na lądzie – 490m | na wodzie – 280m
Dobieg: na lądzie – 1500m | na wodzie – 330m

#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania #japonia
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_1669232136o18GDXfnSbDycKWC6Mx7NL.jpg

Pobierz
  • 31