Odkryto czarną dziurę, która wyrzuca materię wiele lat po pochłonięciu gwiazdy.

Tidal disruption event (TDE - rozerwanie pływowe) to zjawisko rozerwania gwiazdy, która znalazła się za blisko czarnej dziury. Podczas procesu spagetyzacji gwiazdy czarna dziura może "wystrzelić" materię z powrotem w przestrzeń. Zazwyczaj jednak proces ten powstaje zaraz po zagładzie gwiazdy, zaś sam wyrzut materii oscyluję wokół 10% prędkości światła. Teraz odkryto sytuację, gdzie wyrzut materii zaczął się dopiero po 2 latach, a prędkość wyrzucanej materii osiąga nawet 50% prędkości światła.

TDEs are well-known for emitting light when they occur. As a star nears a black hole, gravitational forces begin to stretch, or spaghettify, the star. Eventually, the elongated material spirals around the black hole and heats up, creating a flash that astronomers can spot from millions of light years away.

Some spaghettified material occasionally gets flung out back into space. Astronomers liken it to black holes being messy eaters — not everything they try to consume makes it into their mouths.

But the emission, known as an outflow, normally develops quickly after a TDE occurs — not years later. “It’s as if this black hole has started abruptly burping out a bunch of material from the star it ate years ago,” Cendes explains.

In this case, the burps are resounding.

The outflow of material is traveling as fast as 50 percent the speed of light. For comparison, most TDEs have an outflow that travels at 10 percent the speed of light, Cendes says.

Dodatkowo, dodaję jeszcze cały wątek z reddita, od gościa, który pracował nad tym odkryciem i opisał dokładnie czemu to takie ciekawe zdarzenie: https://www.reddit.com/r/Andromeda321/comments/voe800/i_discovered_a_black_hole_that_2_years_after/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=iossmf

#fizycznenowinkifakera -> nowinki fizyczne i nie tylko - do obserwowania lub czarnolistowania.( ͡° ͜ʖ ͡°)

Chcesz zerknąć do archiwalnych tłumaczeń bądź nowinek fizycznych? Wejdź na: https://www.fizyczne-nowinki-fakera.pl/

#nauka #fizyka #kosmos #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki
FakeR - Odkryto czarną dziurę, która wyrzuca materię wiele lat po pochłonięciu gwiazd...

źródło: comment_1665642202HO8G0aB2RAY3xozZom4ekY.jpg

Pobierz
  • 13
@Volki: Serio?

A tidal disruption event (TDE) is an astronomical phenomenon that occurs when a star approaches sufficiently close to a supermassive black hole (SMBH) and is pulled apart by the black hole's tidal force, experiencing spaghettification.[1][2] A portion of the star's mass can be captured into an accretion disk around the black hole, resulting in a temporary flare of electromagnetic radiation as matter in the disk is consumed by the
@Volki: Nie, no masz rację, myślałem, że ująłem to właściwie. Mój błąd. Tytuł do poprawy, powinno być: **Odkryto czarną dziurę, która wyrzuca materię wiele lat po zniszczeniu gwiazdy.

Nawet pomimo, że materia z gwiazdy zostaje pochłonięta to część, która "wystrzela" z powrotem to właśnie są TDE - tytuł zaś sugeruje jakby czarna dziura pochłonęła materię i dopiero wtedy działał mechanizm TDE, co oczywiście jest nieprawdą. Dzięki za pozytywne "czepialstwo" ( ͡
@Volki: Nawet tego tak nie odebrałem.( ͡° ͜ʖ ͡°) Raczej ubolewam nad tym jak przeinaczyłem całość treści zamieniając właściwie jedno słowo. Generalnie, miałem na myśli dokładnie to o czym napisałeś i dlatego pierwszą myślą z mojej strony było to, że się czepiasz, ale później przeczytałem sobie jeszcze raz tytuł i zauważyłem jak wielką dałem plamę. Jestem bardzo Ci wdzięczny za to, że to zauważyłeś. Dziękuję jeszcze raz!
Dziękuję i do widzenia.

@Volki: No tak, napisz szybko do tego gościa, że cała praca na ten temat i 20 stron analizy w PDF są gówno warte, a to nie jest nic ciekawego. Wyjaśniłeś ich jednym zdaniem :D
@Fake_R:

A portion of the star's mass can be captured into an accretion disk around the black hole, resulting in a temporary flare of electromagnetic radiation as matter in the disk is consumed by the black hole.

@Fake_R: tam jest napisane ze czesc materii gwiazdy moze byc chwytana w dysk akrecyjny wokol dziury, co skutkuje tymczasowymi rozblyskami radiacji elektromagnetycznej PODCZAS KONSUMOWANIA MATERII DYSKU PRZEZ DZIURE.

Kolega wyzej pisal, ze czarna
@r3pr3z3nt: Bo generalnie nie chodzi o materię już pochłoniętą przez czarną dziurę, gdyż ta nie może już zostać "wyrzucona", lecz materię z samego procesu zasysania gwiazdy, który powoduje jakby "czkawkę" i wyrzuca z powrotem w przestrzeń mocno przyspieszoną materię.