Wpis z mikrobloga

Wpis o moście krymskim od Zaheda Amanullaha, który ma dyplom z inżynierii, kiedyś wrzucane były tutaj jego uwagi dotyczące ukraińskich ataków HIMARSami na most antonowski pod Chersoniem.

Most w Cieśninie Kerczeńskiej został uderzony przez eksplozję.

Pomijając implikacje militarne dla innych ekspertów (i wiarygodne zaprzeczenie dla Ukrainy), przyjrzyjmy się jeszcze raz implikacjom inżynierii budowlanej dla tego mostu i rezultatom dla reszty wojny

Kiedy oceniałem uszkodzenia mostu Antonowskiego, zauważyłem, że most w Cieśninie Kerczeńskiej będzie stanowił trudniejsze wyzwanie. To wyzwanie zostało przyjęte (przez... kogoś), a wynik jest tak dobry, jak mogliśmy się spodziewać, mimo że most nadaje się do naprawy IMO

Najpierw przyjrzyjmy się samej konstrukcji. Część drogowa składa się ze swobodnie podpartych dźwigarów (przęseł) wspartych na betonowych filarach. W przeciwieństwie do dźwigarów skrzynkowych mostu Antonowskiego, dźwigary te nie są ze sobą połączone (tzn. obciążenia nie są przenoszone z jednego przęsła na drugie)

To pokazuje kluczową słabość konstrukcji... kiedy dźwigar zostanie oderwany od podpór, sąsiednie dźwigary podążają za nim, pozostawiając czyste pęknięcie na molo.

Atak z góry, z energią rozproszoną przez pokład drogowy i pomosty absorbujące kompresję, byłby niewystarczający.

Jednak eksplozja od dołu, z pokładem drogowym pochłaniającym falę uderzeniową, byłaby wystarczająca do rozerwania tych połączeń. Wierzę, że to właśnie się stało... jeśli tak, to genialna decyzja strategiczna łącząca wiedzę wojskową i inżynierską.

Rosja twierdzi, że eksplozja została spowodowana przez wybuch ciężarówki. Ponownie, uważam, że wybuch z ciężarówki zostałby rozproszony przez pokład drogi, co spowodowałoby lokalne zniszczenia.

Proszę spojrzeć, ile ataków HIMARS trzeba było przeprowadzić, aby unieruchomić most Antonowski.

Jeśli chodzi o wiele przęseł pokładu drogowego, które się zawaliły, jest to prawdopodobnie spowodowane zawaleniem się głównego przęsła, które pociągnęło za sobą sąsiednie przęsła przez pokład drogowy. Wierzę, że filary są nadal nienaruszone, co oznacza, że pokłady można naprawić, ale zajęłoby to wiele miesięcy.

Na moście kolejowym. Ten most jest zbudowany z prosto podpartych stalowych dźwigarów skrzynkowych na wysokich betonowych filarach.

Porozmawiajmy o różnicach między stalą a betonem i dlaczego most kolejowy mógł zostać zaprojektowany w ten sposób

Stal jest plastyczna, co oznacza, że może absorbować energię poprzez deformację bez pęknięcia.

Beton (bez zbrojenia stalowego) jest kruchy, co oznacza, że pod wpływem naprężeń może ulec katastrofalnej i nieprzewidywalnej awarii.

W takim stanie znajduje się obecnie most Antonowski.

Wybuch, który prawdopodobnie unieruchomił pokład drogowy, raczej nie unieruchomiłby mostu kolejowego, ze względu na wysokie umieszczenie. Uważam, że było to zamierzone.

Podobnie, wybuch z góry mógłby być łatwiej zaabsorbowany przez stal.

Pozostaje jedna opcja... ogień

Jak widzieliśmy w przypadku ataku na WTC 11 września, to ogień doprowadził do upadku wież, a nie uderzenie samych samolotów. Wymagało to długiego okresu intensywnego ciepła, aby zniszczyć stal do punktu, w którym zawalenie się było nieuniknione.

Jedynym sposobem na powtórzenie tego w Kerczu było posiadanie źródła paliwa, które zapewniło by ten długi okres ekspozycji na ciepło. Wagon kolejowy pełen zbiorników z paliwem zapewnił taką możliwość, a większość tego, co widzieliśmy w płomieniach, to paliwo pokrywające konstrukcję mostu.

Ogień wydaje się być ugaszony, a most nadal stoi. Jeśli most uległ jakiemukolwiek ugięciu, stal straciła znaczną część wytrzymałości.

Jeśli nie osiągnęła tego punktu (patrz wykres powyżej), może być do uratowania, ale nie przez wiele miesięcy.

Ogólnie rzecz biorąc, jest to tyle, na ile mógł liczyć każdy wojskowy strateg lub inżynier, jeśli intencją było wyłączenie mostu dla zaopatrzenia wojsk.

Pokład drogowy jest nadal nienaruszony, a most kolejowy może być sprawny za kilka miesięcy.

Dobrze rozegrane, ktokolwiek jest odpowiedzialny.

DODATEK: Trudno obliczyć jak stal na moście kolejowym została naruszona przez ogień, patrząc na zdjęcia z daleka.

Ale jest pewna wskazówka... Spójrzcie na stalowe poręcze i przejścia, które zwiędły pod wpływem ciepła. Dobry znak, że dźwigary skrzynkowe są prawdopodobnie uszkodzone na tyle, że są nie do naprawienia.

Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)


https://twitter.com/zahed/status/1578699493310365696

#ukraina #rosja #lagunacontent
Pobierz
źródło: comment_1665303622Q0UzMv7HiayHmgRkEbBC4A.jpg
  • 30
Jednak eksplozja od dołu, z pokładem drogowym pochłaniającym falę uderzeniową, byłaby wystarczająca do rozerwania tych połączeń. Wierzę, że to właśnie się stało... jeśli tak, to genialna decyzja strategiczna łącząca wiedzę wojskową i inżynierską.

Rosja twierdzi, że eksplozja została spowodowana przez wybuch ciężarówki. Ponownie, uważam, że wybuch z ciężarówki zostałby rozproszony przez pokład drogi, co spowodowałoby lokalne zniszczenia.


@Grooveer: jego zdaniem wybuch nastąpił od dołu
W sumie dobre wiadomości, tylko jak w takim razie puszczono ten pociąg pasażerski? Zmodyfikowano go jakoś, żeby pasował do torów czy to jakaś zmontowana propaganda?


@Kagernak: Chodzi Ci o ten pociąg, który puścili wieczorem? To był pociąg towarowy. Cysterny, po ugaszeniu pożaru, nadal stoją na sąsiednim torze. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

https://twitter.com/DemeryUK/status/1578789556337643521

@Grooveer: być może, on nie precyzuje co rozumie jako wybuch z dołu.

@WhiteRaven12:
@waro: to zdjęcie w żadne sposób nie podważa tego co on napisał xD zostały zerwane dwa przęsła, spoczywające na trzech filarach. Zdjęcie jest robione przy skrajnym filarze, a ładunek (jeśli był) to był umieszczony na centralnym filarze - widocznym w oddali na zdjęciu.

Ja wiem, że wszyscy by chcięli żeby jakiś Iwan Komarenko - w rytmie nasheedów - rozpieprzył ten most SVBIEDem, ale no bez przesady. ( ͡° ͜ʖ
@JanLaguna: To porównanie do himarsa wysoko nietrafione, pewnie jest specjalistą donośnie inżynierii natomiast porównywanie skutków uderzenia gmlrs na most antonova do potencjalnie 25t ładunków wybuchowych jest wręcz absurdalne. Tir wyładowany ładunkami wybuchowymi po brzegi to jest taka ogromna siła, że ciężko ją zlekceważyć mimo tego, że większość tej siły się rozproszy ku górze.
@waro: Wg mnie możliwe, że ładunek był ustawiony bardziej centralnie, żeby zdmuchnęło oba przęsła drogowe na dwie strony. Zdmuchnęło tylko jedno.
Ciężarówkę by było widać na nagraniu. Poza tym jakieś magiczne bańki antydostępowe to jedno, ale Saszka stojący i wpuszczający tylko legitne pojazdy na most to inna sprawa. Na pakę zerkną i może być coś nie tak na pierwszy rzut oka.
@JanLaguna: mam wrażenie, że ludzie nie do końca potrafią sobie wyobrazić jakie skutki powoduje wybuch paru ton materiałów wybuchowych.
Dlatego hipotezę o ciężarówce wypełnionej materiałami wybuchowymi, wielu ekspertów od wszystkiego uważa za nieprawdopodobną. ( Też nie mówię, że tak musiało być)
Na zdjęciu poniżej widać efekt wybuchu 2.2 tony ANFO, które jest materiałem wybuchowym o stosunkowo niskiej prędkości propagacji fali uderzeniowej.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oklahoma_City_bombing
Pobierz
źródło: comment_1665308918I6p7I91tFSUWNlPY9SXIfD.jpg
@JanLaguna ewidentnie i na filmie i po zniszczeniach widać, że wybuch był na moscie. Przy wybuchu od dołu przęsła byłyby przełamane w górę bo w tym kierunku jest najmniejsza wytrzymałość. Nie widać w ogóle śladów od spodu... szkoda ze tak wiało bo by cały skład paliwa spłonął. I ten "przypadek" z zamówionym pociagiem pakiwa - co za akcja - prawie jak 9/11