Wpis z mikrobloga

@xaveri1983: @vtsproject:

Art. 43 prawa przewozowego określa, że:

Jeżeli umowa lub przepis szczególny nie stanowią inaczej, czynności ładunkowe należą odpowiednio do obowiązków nadawcy lub odbiorcy.


Oznacza to, że załadunek pojazdu i mocowanie na nim ładunku należą do obowiązków jednego z nich (tego, który ma gestię transportową) i w całości za to odpowiada. W praktyce kierowca często sam mocuje ładunek na pojeździe stosując do tego pasy mocujące. Czy jest to dopuszczalne?
@Konkol: ma absolutną rację, wiele zleceń transportowo spedycyjnych przerzuca na przewoźnika obowiązek towaru zawierając zapis " przewoźnik jest odpowiedzialny za zabezpieczenie towaru na czas transportu w imieniu zleceniodawcy" @xaveri1983: Kierowca na kursie na przewóz rzeczy wie jak zabezpieczać towar, sama praktyka także uczy. Powinien wejść zatem sprawdzić mocowania, ich poprawność, jeśli pasy są np. postrzępione zwrócić uwagę lub poczynić adnotację w liście przewozowym lub odmówić transportu. I wierz mi duża
@Tonari_Totoro: No właśnie - kierowca, a nie magazynier co ten towar ładuje widlakiem na naczepę czy koleś z biura co przynosi WZ do podpisu.
@Konkol: Papier może i tak, a spróbuj sprecyzować przepisami jak ma być spięta konstrukcja stalowa jak za każdym razem to może być coś innego o innych kształtach i inaczej (zależnie od firmy) spakowane.
Konstrukcje stalowe maja zawsze w dokumentacji technicznej punkty mocowań/podnoszenia.


@Tonari_Totoro: Te gabarytowe owszem ale jest jeszcze cała drobica co na paletę za duża, a puntów mocowań nie ma bo estetyka produktu nie pozwala. Pokaż mi przęsła ogrodzeniowe, czy duże bramy przesuwne takie po 6 metrów co mają jakies punkty mocowań. Kładzie się to na stos z przekładkami drewnianymi i dojebuje pasami do naczepy. Cała filozofia.
@vtsproject: Nie nadawcy tylko kierowca bo to on mocuje i napina pasy.


@xaveri1983: To nadawca odpowiada za mocowanie ładunku! Nie można przerzucać obowiązków prawnych na osoby trzecie nie posiadające odpowiednich kompetencji, bo to i tak nie zwalnia z odpowiedzialności.

Prawda jest taka, że dziś 90% ładunków kierowca nie będzie umiał poprawnie zabezpieczyć, gdyż dziś prawie każdy towar ma kilkustronicowe instrukcje transportu. Nie wszystko widać na pierwszy rzut oka, zazwyczaj trzeba