Wpis z mikrobloga

Hej inwestujące mirasy,

Jestem zupełnie zielony w temacie inwestowania, ale ze względu na szalejącą inflację chciałbym zacząć chronić swoje oszczędności i być może wykręcić jakąś ciekawą stopę zwrotu w długim terminie. Nie interesuje mnie szybki zysk, raczej strategia długoterminowa, wręcz nawet emerytalna :)

Trochę o mnie:
Lvl 31, żonaty z różową lvl 37, wspólnota majątkowa.
Wspólne zarobki: ok. 15k netto/miesiąc
Majątek: mieszkanie o wartości 750-800k
Zobowiązania: kredyt hipoteczny 250k ze stałą stopą (jeszcze przez 3,5 roku) 3,61% na 30 lat (rata kredytu ok. 1300zł)

Obecnie mam oszczędności w wysokości ok. 150k leżące na kontach oszczędnościowych z praktycznie zerowym oprocentowaniem (wykańczaliśmy mieszkanie i chciałem mieć gotówkę pod ręką). Teraz pytanie co z tym robić. Mój wstępny plan byłby taki:

Poduszka bezpieczeństwa: 50k
Nadpłata kredytu hipotecznego: 50k
Inwestycje: 50k

I teraz w ramach inwestycji - chciałbym założyć IKZE dla siebie i żony jeszcze w tym roku i "uzupełnić" je maksymalną wpłatą, a więc
IKZE: 2 x 6,3k = ok. 12,5k
Z racji tego, że póki co kompletnie się nie znam, w ramach IKZE myślałem o inwestycji w gotowe subfundusze - uwagę przyciągnął AXA Stabilnego Wzrostu (ok. 40% akcji, głównie nisko wyceniane przedsiębiorstwa Europy Zachodniej, pozostała część to instrumenty dłużne), gdzie chciałbym wpłacić swoją część, na część żony myślałem o czymś z mniejszą ilością akcji.

Dodatkowo myślałem żeby założyć również IKE i wykorzystać je trochę jako "poligon doświadczalny" do akcji, ale to raczej w przyszłym roku, gdy będę miał większą wiedzę w tym temacie.

Co dalej? Nie mam pojęcia.
Dodatkowo warto dodać, że miesięcznie planuję przeznaczać pewną kwotę na dalsze inwestycje - jeszcze nie wiem jaką, pewnie ok. 1000zł, dodatkowo rzecz jasna planuję uzupełniać oba IKZE 1/12 rocznego limitu wpłat.