Wpis z mikrobloga

()

Ahh wspaniały to był lot, nie zapomnę go nigdy! A czego sobie życzę w locie SN9? Tego samego co w SN8!
Dużo Raptorów, miałem. Dużą wysokość osiągnąlem i na brzuchu spadałem!

Podsumujmy co się właściwie wydarzyło.

Starship serial number 8 (SN8) to pierwszy pełnowymiarowy prototyp Starshipa 1.0 - pojazdu mającego w przyszłości przewozić ludzi na Księżyc, Marsa i księżyce innych planet.
Zbudowany z docelowego stopu stali nierdzewnej 304L, miał wzbić się najpierw na 20km, później na 15, wreszcie na 12,5 km wysokości. Test miał za zadanie ocenić przede wszystkim zdolność do lotu i jego zachowanie.
Plan był taki -

- wystartować,
- dolecieć na właściwą wysokość,
- zgasić silniki, obrócić się na brzuch,
- spadać swobodnie sterując lotkami,
- odpalić silniki, obrócić się do pionu,
- wylądować.

Starship w pierwszej próbie przerwał odpalenie z powodów technicznych. Następnego dnia na 2 minuty przed startem prawdopodobnie w strefę zamkniętą wleciała awionetka. Wreszcie po godzinie i 20 minutach - 09.12.2020 około 23:45 czasu polskiego Starship odpalił!
3 Raptory - SN30, 32 i 42 równo pracowały a statek wznosił się powoli i stabilnie.

T-1m41s nastąpiło wyłączenie pierwszego silnika (SN30 albo SN32). Starship mocno zwolnił, na nagraniu widać, że ziemia nie oddala się już za bardzo.

T-3m31s wyłączył się drugi z trzydziestek Raptor. SN42 pracował sam do końca utrzymując pozycje Starshipa i po wyhamowaniu względem Ziemi zniósł go w bok.

T-4m40s SN42 zakończył pracę i Starship nie będąc narażony na przeciążenia ze strony atmosfery, obrócił się na brzuch zgodnie z planem.

Swobodny spadek i sterowanie lotkami przebiegło wzorowo.

T-6m31s Starship osiągnął wysokość do lądowania. Odpalił dwa Raptory serii 30 i obrócił się do pionu!
Zaraz po obrocie, jeden silnik zgasł i drugi zaczął rekompensować utratę ciągu.
Prawdopodobnie wszystko przebiegało zgodnie z planem i Starship potrzebował do obrotu dwóch silników i miał wylądować na jednym. Problemem okazało się za niskie ciśnienie w zbiornikach do lądowania. Być może to, że jeden zbiornik jest wysoko i ma dłuższą drogę spowodowało to, że mieszanka paliwowa stała się nierówna i silnik nie był w stanie uzyskać odpowiedniego ciągu. Widać też, że w wyniku próby zwiększenia ciągu zaczął palić własną komorę spalania przez co pojawił się mocny zielony płomień.

Test moim i nie tylko moim zdaniem udał się w 100%. Dlaczego? Ponieważ gdyby przypadkiem wylądował, nie dowiedzieliby się od razu o problemie z odpowiednim ciśnieniem w małych zbiornikach do lądowania + nie muszą już rozbierać SN8, wystarczy sprzątnąć :).

Coś fantastycznego. Kosmiczny kamień milowy. Wydarzenie godne pierwszego lotu Saturn V i STS.
Na naszych oczach wydarzyło się prawdziwe sci-fi znane tylko z filmów. Nigdy do tej pory nie było takich manewrów opjazdu kosmicznego, lądowania na silnikach w taki sposób o raz ogólnie takiego zachowania sprzętu kosmicznego w atmosferze!
Rosyjscy i chińscy generałowie muszą się łapać za głowę :)
Widzimy się przy SN9!


#spacex #kosmos #nasa #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #rakiety
monarchista - (╥﹏╥)

Ahh wspaniały to był lot, nie zapomnę go nigdy! A czego sobie ...

źródło: comment_1607590063LU6QB4aomnqZRNQxGvtVIh.jpg

Pobierz
  • 77
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Pogubiłem się... to kupować czy sprzedawać akcje xD ?


@Peter_Mountain: SpaceX jest prywatną firmą, nienotowaną na giełdzie. Musk chciał uniknąć bajzlu jaki ma w Tesli gdzie firma na giełdzie musi robić coroczne sprawozdania i oczekuje się że co roku będzie przynosić zyski bo jak nie to akcje lecą w dół.

Dzięki temu, że firma nie jest notowana to może się rozwijać w optymalnym tempie. Msuk powiedział, że firma wejdzie na
  • Odpowiedz
mam pytanie, starship w tym locie i rakiety w ogóle, realizują program napisany przez pracowników, co do jakiejś jednostki - czy jest to zaprogramowana AI dostosowująca się do warunków i elastycznie korygująca zmienne?


@caribbean: @GaiusBaltar: @robert-sad: Musk kiedyś powiedział w wywiadzie, że nie używają uczenia maszynowego (ML) do sterowania rakiet z przyczyn jakie podaliście - za dużo rakiet trzeba by zniszczyć do testów ;-)

Tutaj nie ma potrzeby stosowania ML. Sterowanie takim statkiem jest trudnym zagadnieniem (zwykły regulator PID nie wystarczy) ale z drugiej strony jest to deterministyczne zagadnienie. Nie ma przeszkód żeby go rozwiązywać stabilnymi algorytmami numerycznymi (analitycznie tylko w uproszczeniu bo mechanika
  • Odpowiedz
@sayanek: około 65% myśle zajmuje sprzęt. Od samego dołu do powyżej połowy są zbiorniki a na samej górze jeszcze czubek trzeba odjąć na zbiornik do lądowania. Ale i tak to daje najwięcej powierzchni hermetycznej ever ~1000m3
  • Odpowiedz
nadal 50m to jakieś 15 pięter :D spora krowa do wyniesienia.

Ile z tych 50m to sprzęt i zbiorniki wymagane do działania, a ile miejsca będzie na ludzi/sprzęt?

Czyli super heavy będzie służył tylko do wyniesienia Starship i tyle? powrót, sprawdzenie i kolejny Starship?


@sayanek: 100-150 ton ładunku, ~1000 m3 objętości ładunku. Paliwa zabiera około 900 ton tlenu i 200 ton metanu. Zbiorniki paliwa to jakieś 2/3 objętości całego Starshipa. Całkowita masa to chyba 1200-1500 ton. Szczegóły na pewno się zmienią bo dużą niewiadomą jest osłona termiczna, może zwiększyć masę pojazdu czyli zmniejszyć
  • Odpowiedz
@kwanty:

Musk będzie za taki sam ładunek żądać 2-4 miliony dolarów... To jest 1000 razy mniej!!!


Wątpię. Tak samo jest teraz z lotami F9 - mają ceny tylko minimalnie niższe niż konkurencja, a koszty dużo mniejsze.
Podobnie będzie ze Starshipem - ceny będą wysokie i wszystko będzie pakowane w dalszy rozwój technologii "okołomarsowych"
  • Odpowiedz
w razie pytań, jestem do dyspozycji


@monarchista: ok ( ͡º ͜ʖ͡º) czy wiadomo dlaczego podczas lotu chyba w końcowej fazie silnikami targało na boki jakby zaraz miało się coś rozlecieć, czy to jest jeden ze sposobów sterowania a może jakaś awaria ?
  • Odpowiedz
Wątpię. Tak samo jest teraz z lotami F9 - mają ceny tylko minimalnie niższe niż konkurencja, a koszty dużo mniejsze.


@blackzork: No nie są minimalnie niższe, tylko nastąpiła tak duża obniżka cen, że nawet Ruscy zaczęli protestować że im biznes psują (a Ruscy mieli najniższe ceny).

Anyway, Falcon w ciągu 2-3 lat zdominował cały komercyjny rynek transportu kosmicznego. Obecnie obsługują 60-80%. Gdyby nie byli mocno konkurencyjni to by ich ktoś
  • Odpowiedz
@ce029c47: A ok zle przeczytalem

walcza o to zeby sie starship nie wywrocil. Utrzymuja poziom. Jak silnik sie wylacza to znika jakies 100ton ciagu z jednej strony zakladajac ze chodza na 50%.
  • Odpowiedz
czy wiadomo dlaczego podczas lotu chyba w końcowej fazie silnikami targało na boki jakby zaraz miało się coś rozlecieć, czy to jest jeden ze sposobów sterowania a może jakaś awaria ?


@ce029c47: To co widać na filmnie to jest udane wyłącznie silnika. To "targanie na boki" to gimbal odsuwa silnik maksymalnie na zewnątrz i blokuje go, żeby nie przeszkadzał w manewrowaniu pozostałym działającym silnikom. Pozostałe dwa momentalnie robią korekty po
  • Odpowiedz
@monarchista: aktualnie jest mowa o 28 silnikach w SuperHeavy, jednak i to może się z czasem zmienić. Problem jest masowa produkcja raptorów. Aktualnie mogą produkować 1 silnik na tydzień, a celem jest 1 silnik na dzień
  • Odpowiedz
@blackzork: jeśli Starship będzie gotowy to cały rynek rakiet może się zwijać. Nawet małe rakiety typu RocketLab nie będą miały racji bytu przy cenie 20$ za kg jaką ma oferować Starship
  • Odpowiedz
@robert-sad: właśnie, że używa na koniec tych mniejszych zbiorników. Są one m.in. po to, aby zapewnić silnikom paliwo podczas manewrów takich jak ten obrót sprzed lądowaniem. W tych dużych te resztki paliwa, które zostały na lądowanie latałyby po całym zbiorniku i mogłoby ich nie zassać.
  • Odpowiedz
Moim zdaniem spadek kosztów jest wynikiem zwiększonej konkurencji i komercjalizacji rynku


@blackzork: Wyciągasz błędne wnioski. Spedek ceny jest skutkiem wielokrotnego używania części rakiety (Falcon9) i będzie jeszcze większy dla StarShipa dlatego bo jest w całości odzyskiwalny.
  • Odpowiedz