Wpis z mikrobloga

()

Ahh wspaniały to był lot, nie zapomnę go nigdy! A czego sobie życzę w locie SN9? Tego samego co w SN8!
Dużo Raptorów, miałem. Dużą wysokość osiągnąlem i na brzuchu spadałem!

Podsumujmy co się właściwie wydarzyło.

Starship serial number 8 (SN8) to pierwszy pełnowymiarowy prototyp Starshipa 1.0 - pojazdu mającego w przyszłości przewozić ludzi na Księżyc, Marsa i księżyce innych planet.
Zbudowany z docelowego stopu stali nierdzewnej 304L, miał wzbić się najpierw na 20km, później na 15, wreszcie na 12,5 km wysokości. Test miał za zadanie ocenić przede wszystkim zdolność do lotu i jego zachowanie.
Plan był taki -

- wystartować,
- dolecieć na właściwą wysokość,
- zgasić silniki, obrócić się na brzuch,
- spadać swobodnie sterując lotkami,
- odpalić silniki, obrócić się do pionu,
- wylądować.

Starship w pierwszej próbie przerwał odpalenie z powodów technicznych. Następnego dnia na 2 minuty przed startem prawdopodobnie w strefę zamkniętą wleciała awionetka. Wreszcie po godzinie i 20 minutach - 09.12.2020 około 23:45 czasu polskiego Starship odpalił!
3 Raptory - SN30, 32 i 42 równo pracowały a statek wznosił się powoli i stabilnie.

T-1m41s nastąpiło wyłączenie pierwszego silnika (SN30 albo SN32). Starship mocno zwolnił, na nagraniu widać, że ziemia nie oddala się już za bardzo.

T-3m31s wyłączył się drugi z trzydziestek Raptor. SN42 pracował sam do końca utrzymując pozycje Starshipa i po wyhamowaniu względem Ziemi zniósł go w bok.

T-4m40s SN42 zakończył pracę i Starship nie będąc narażony na przeciążenia ze strony atmosfery, obrócił się na brzuch zgodnie z planem.

Swobodny spadek i sterowanie lotkami przebiegło wzorowo.

T-6m31s Starship osiągnął wysokość do lądowania. Odpalił dwa Raptory serii 30 i obrócił się do pionu!
Zaraz po obrocie, jeden silnik zgasł i drugi zaczął rekompensować utratę ciągu.
Prawdopodobnie wszystko przebiegało zgodnie z planem i Starship potrzebował do obrotu dwóch silników i miał wylądować na jednym. Problemem okazało się za niskie ciśnienie w zbiornikach do lądowania. Być może to, że jeden zbiornik jest wysoko i ma dłuższą drogę spowodowało to, że mieszanka paliwowa stała się nierówna i silnik nie był w stanie uzyskać odpowiedniego ciągu. Widać też, że w wyniku próby zwiększenia ciągu zaczął palić własną komorę spalania przez co pojawił się mocny zielony płomień.

Test moim i nie tylko moim zdaniem udał się w 100%. Dlaczego? Ponieważ gdyby przypadkiem wylądował, nie dowiedzieliby się od razu o problemie z odpowiednim ciśnieniem w małych zbiornikach do lądowania + nie muszą już rozbierać SN8, wystarczy sprzątnąć :).

Coś fantastycznego. Kosmiczny kamień milowy. Wydarzenie godne pierwszego lotu Saturn V i STS.
Na naszych oczach wydarzyło się prawdziwe sci-fi znane tylko z filmów. Nigdy do tej pory nie było takich manewrów opjazdu kosmicznego, lądowania na silnikach w taki sposób o raz ogólnie takiego zachowania sprzętu kosmicznego w atmosferze!
Rosyjscy i chińscy generałowie muszą się łapać za głowę :)
Widzimy się przy SN9!


#spacex #kosmos #nasa #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #rakiety
monarchista - (╥﹏╥)

Ahh wspaniały to był lot, nie zapomnę go nigdy! A czego sobie ...

źródło: comment_1607590063LU6QB4aomnqZRNQxGvtVIh.jpg

Pobierz
  • 77
  • Odpowiedz
@tegie: no wlasnie ja tez mam dość i robilbym to inaczej ale coś nie moge sie zebrać. Chyba obawa przed pokazaniem ryjca! Jeśli chodzi o źródła to napewno polecam twittera i śledzenie co ludzie mówią oraz systematyczne powiększanie liczby obserwowanych osób. Trzeba tym się po prostu zainteresować. Z blogów napewno polecam florydziaka, który ma dostęp do wiedzy niedostepnej nigdzie indziej ale z duzym zastrzeżeniem, ze wydaje mi sie, ze wiekszosc jego
  • Odpowiedz
@monarchista: To chyba w końcu założę Twittera :)
Powodzenia z vlogiem i życzę szybkiego przełamania strachu :) ewentualnie zacznij od pracy głosem, a facjatę ujawnij w kolejnych filmach :) tak czy inaczej czekam na wieści :)
  • Odpowiedz
  • 0
@monarchista ale pytam serio :D 304 to tania gorsza nierdzewka, 316 to lepsza i do tego kwasoodporna, a jest jeszcze ta cudowna nierdzewka dla Tesli Cybertruck ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@monarchista: mam pytanie, starship w tym locie i rakiety w ogóle, realizują program napisany przez pracowników, co do jakiejś jednostki - czy jest to zaprogramowana AI dostosowująca się do warunków i elastycznie korygująca zmienne?
  • Odpowiedz
@caribbean: Co do AI to nie wiem ale oprogramowanie ma ściśle określone rzeczy do wykonania i analizuje dane z czujników. Jeśli któryś pokazuje nieprawidłowość, komputer ma kolejne procedury. Cały lot przebiega automatycznie.
  • Odpowiedz
czemu akurat z 304l a nie z 316l, albo 316ti?


@Dymass: Melon kiedyś w wywiadzie mówił, że najlepiej znosi skoki temperatur. Paliwo (ciekły metan i tlen) są przed startem schładzane do bardzo niskich temperatur, aby następnie się szybko rozgrzać. Sprawdzili sporo stopów, i wyszło im że ten najlepiej wypadnie z tego co jest. Tak czy siak pracują nad własnym stopem.

Tutaj link do twitta mówiącego o tym, ale bez szczegółów. https://twitter.com/elonmusk/status/1238952612562489344
  • Odpowiedz
@monarchista: Nie wiem jak jest ze Starshipem, ale w wypadku Falcona nie ma żadnego AI, a po prostu zwykłe modelowanie fizyki. AI, żeby miało sens, trzeba wyćwiczyć na bardzo dużym zbiorze danych wejściowych. O ile w wypadku samochodów to nie problem, bo jeżdżą cały czas, w wypadku rakiet, musieliby ich rozbić kilka tysięcy, żeby mieć dane do uczenia maszynowego.

Ewentualnie można zbudować dokładny model fizyczny do symulacji, i na tym uczyć...
  • Odpowiedz
@monarchista: tak się zastanawiam, przy hamowaniu on powinien używać głównego zbiornika paliwa. Nie bardzo rozumiem, dlaczego zbiornik w nosie zakłócił przepływ paliwa. On zapewne jest potrzebny do odpalenia silników w locie głową na dół, ale przy rotacji powinna być zmiana. Ciśnienia w zbiornikach zapewne są wyrównywane niezależnie, więc tym bardziej.
  • Odpowiedz
@caribbean: ale po co AI? AI stosuje się tam, gdzie potrzeba szybko jakiejkolwiek odpowiedzi, ale nie musi być ona dokładna (ani poprawna), więc to w praktyce wyklucza AI. Przy stabilizacji lotu stosuje się sprzężenie zwrotne, czujka mówi, że za bardzo w lewo, więc automatyka robi korektę w prawo. Problemem jest jedynie skala korekt: tempo i zakres. Tak samo jak wszystkie autobalansujące urządzenia. Do podstawowego działania nie trzeba nawet super specjalnych algorytmów,
  • Odpowiedz
@sayanek: 122 to będzie miał z boosterem Super Heavy. SN8 był pełnowymiarowym prototypem. Około 50 m wysokości i 9 średnicy bez skrzydeł. Raptorów Starship będzie miał 6 - 3 wczorajsze i 3 próżniowe z większa dyszą.
Super Heavy powyżej 30.
  • Odpowiedz
@monarchista: nadal 50m to jakieś 15 pięter :D spora krowa do wyniesienia.
Ile z tych 50m to sprzęt i zbiorniki wymagane do działania, a ile miejsca będzie na ludzi/sprzęt?

Czyli super heavy będzie służył tylko do wyniesienia Starship i tyle? powrót, sprawdzenie i kolejny Starship?
  • Odpowiedz