Wpis z mikrobloga

Za każdym razem jak spotykam wariata, który twierdzi, że jazda 2m za poprzedzającym autem przy prędkości 140 km/h jest "Bezpieczna" i że "to jego wina bo zamula na lewym 140!" to mam ochotę strzelić mu w mordę.

Fizyki nie oszukał jeszcze nikt. Przy 140 km/h auto przejeżdża w ciągu sekundy ok 39m. To oznacza, że nawet niewielkie hamowanie skończy się karambolem, który może kosztować życie.

Choć przy 140km/h podaje się, że minimalna bezpieczna odległość to 70m, to ja uważam, że zasada 3 sekund jest gwarancją bezpieczeństwa. Przy 140km/h to ok. 117m.

Retoryka tej zasady:
1 sekunda - czas reakcji <--- Tak wiem, że reakcja jest często szybsza ale patrząc po tempie na światłach śmiem wątpić, że wszystkim ta sekunda wystarcza.Są jeszcze czynniki jak zmęczenie, zagapienie, chwilowe "zamulenie".
2 sekunda - uruchomienie układu hamulcowego <-- Tak wiem, że układ działa nieco szybciej ale zanim auto osiągnie maksymalną wydajność układu hamulcowego a co za tym idzie maksymalne opóźnienie, to może minąć czas bliski tej sekundzie.
3 sekunda - hamowanie <--- Całkowity czas hamowania ze 140km/h jest dłuższy i wynosi ok. 7.5 sekundy przy średnim opóźnieniu auta rzędu 5,25m/s2 ale auto przed nami też hamuje a więc ta 1 sekunda to bufor bezpieczeństwa na ewentualne różnice w sprawności układu hamulcowego, jakieś późniejsze reakcje i inne nieprzewidziane rzeczy. W modelowej sytuacji auto powinno zatrzymać się jakieś 35-40m za poprzedzającym ale realnie jest to mniej.

I za każdym razem jak wyprzedzam kolumnę tirów z prędkością 160-180km/h by nie być "maruderem", za co i tak mogę dostać mandat i widzę w lusterku debila, który jedzie 2m za zderzakiem i mi mruga mam ochotę zahamować i dać mu w ryj. Ale mam na uwadze, że może nie ogarnąć nawet jak zdejmę nogę z gazu, więc nie robię nic bo muszę w tej chwili myśleć za dwóch.

Szkoda.

#samochody #motoryzacja #oswiadczenie #boldupy #gorzkiezale
ChickenDriver - Za każdym razem jak spotykam wariata, który twierdzi, że jazda 2m za ...

źródło: comment_1598945305ovdlae6AtBeA4ifCWJX2lV.jpg

Pobierz
  • 170
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@ChickenDriver: jeżdżę po p0lskich "autostradach" i wygląda to tak w głównej mierze dlatego, że kierowcy w większości przyklejają się do lewego pasa. Jak kiedyś próbowałem zachowywać faktycznie należyty odstęp to nawet przy pustym prawym pasie NIKT mi nie zjechał. Aby ktokolwiek puścił mnie na lewym musiałem faktycznie podjechać mu tuż pod dupę, albo przynajmniej mrugnąć światłami. Raz był przypadek, że pomimo prawego wolnego na kilometr do przodu i tak nie
  • Odpowiedz
  • 0
@dolchus A to zasada trzech sekund jest jakaś obowiązkowa, żeby nie można było mierzyć tej odległości w metrach czy jak, bo nie rozumiem do czego pijesz? 3 sekundy przy 140 km/h to jest właśnie około 100 metrów.

100 metrów odstępu to jest minimum przy takich prędkościach


Opor na czytanie ze zrozumieniem w c--j.
  • Odpowiedz
@DOgi: Ciężarówki pow. 3,5t muszą mieć założony ogranicznik prędkości na 86 km/h. Praktyka jest taka, że ogranicznik pozwala jechać między 85-93 km/h zależnie od warunków, nachylenia, wielkości kół (w sensie zużycie bieżnika) itp.
  • Odpowiedz
czasami robię tak, że jak leci prawym peleton ciężarówek to zwalniam do tych 85 i powolutku wciskam się między nich, żeby Jaśnie Pan mógł pojechać. Poczekam aż zwierzęta się rozjadą i wracam do normalnej jazdy.


@papaj_21_37: Ni wygłupiaj się. Ignoruj buca i jedź dalej. Jak będzie kolizja to te dwa tiry zrobią z ciebie marmoladę
  • Odpowiedz
@Kolarzino: Jak ty chcesz patrzeć do przodu na kilka samochodów na prostej autostradzie? Odstęp trzeba trzymać zawsze zalecany, a jak ktoś wjedzie, to jaki problem ten odstęp sobie znowu zrobić? Nie ma sensu robić afery, jeśli sami nie trzymamy się zasad. Ktoś musi dawać wzór, trzeba te zwyczaje po prostu zmieniać i stosować prawidłowe.
  • Odpowiedz
@ChickenDriver: kłopot polega na tym, że zajmujesz się tak podniośle kwestiami bezpieczeństwa mając jednocześnie spore problemy z inteligencją i/lub postrzeganiem rzeczywistości.

Zresztą chyba nie ma się co oszukiwać- kim musi być osoba, która napisała, że samochód zaczyna hamować dopiero po 2 sekundach?
  • Odpowiedz
kierowcy w większości przyklejają się do lewego pasa


@Rubbik: Sytuacja chyba się trochę poprawia. Jeżdżę regularnie S7 na odcinku Radom-Jędrzejów i coraz częściej obserwuje, że wiele aut po wyprzedzaniu zjeżdża na prawy. Na S8 od Piotrkowa do Warszawy podobnie. Oczywiście są tacy, dla których ujmą na honorze byłoby jechać pasem, którym TIRy jadą ale tak jak mówię na przestrzeni ostatnich lat jest coraz lepiej.
Wyjątkiem w moich obserwacjach jest południowy
  • Odpowiedz
@ChickenDriver: Mam nawet filmik ostatnio z A1, chciałem wyprzedzić lawete, dość mocno padało więc jechałem koło 100, widzę z tyłu, że mi mruga, a że padało coraz mocniej to odpusciłem gaz i zjechałem na prawy. Nie wiem do końca co tam się po chwili stało bo widoczność przez deszcz była mała ale ten co mnie minął zderzył się jakoś z tą lawetą i chyba jeszcze jednym autem. U mnie skończyło
  • Odpowiedz