Wpis z mikrobloga

@wdmhfsb: Tak jak pisałem- TGV zostało wyprodukowane przez giganta zwanego Alstom. A te prędkości to są pojedyncze rekordy, wykonywane w specjapnych warunkach (np kółka na większych felgach). W rozkładach nie są osiągane aż takie prędkości.
Porównujesz jabłka i gruszki. Weź też pod uwagę ile waży sam silnik odrzutowy oraz paliwo do niego i jak to się ma do zastosowań praktycznych. Zarówno amerykanie jak i sowieci eksperymentowali z odrzutowymi pociągami i wszyscy widzimy dzisiaj jak dobre było to rozwiązanie ( ͡º ͜ʖ͡º)

https://en.wikipedia.org/wiki/Turbojet_train


@smk666: Prędkości rzędu 1000 km/h na poziomie ziemi na trasie będą cholernie nieopłacalne - zużycie torowiska byłoby tak olbrzymie,
@Jogi4: 250 a co dopiero 300+ km/h w Polsce nie jest opłacalne ze względu na
- koszty prądu, a atom niewiele by zmienił bo najpierw trzeba na niego wydać pieniądze tak z 50mld.
- średnie odległości pomiędzy większymi miastami są stosunkowo niewielkie
- pociągi mają niewielkie przyśpieszenie więc optymistyczne średnie przyśpieszenie 0.3m/s2 dla jakiegoś super pociągu potrzeba by było ponad 4,5 minuty i 11,5km na rozpędzenie się
- to że było
Niesamowite jest to że we Francji dzialaja tanie linie kolejowe (Ouigo) nalezace do narodowego przewoznika. Haczyk jest taki ze w Paryzu zatrzymuje sie pociag w Disneylandzie a np w Lyonie na lotnisku, ale... bez problemu mozna kupic bilet Marsylia-Lyon czy Paryż-Marsylia za 10 euro. Predkosc 320km/h tgv to cos pieknego. Jakby ktoś miał kiedyś okazje to polecam bo normalne bilety na takie trasy to wydatek ponad 50 euro.
@Student_AWAS: ale co powinno zniknąć? transport publiczny?

jeśli tak, to świetnie (na to czekałem, z ust człowieka kochającego USA).

no to kolejne pytania:
- edukacja jak rozumiem też powinna być płatna? na każdym szczeblu, oczywiście?
- służba zdrowia również płatna? czyżby na wzór USA może? dodam: służba zdrowia też nie jest dochoda
- drogi publiczne też powinny być płatne ekstra?

weź pod uwagę, że za to wszystko ^ i tak płacimy
tym bardziej, że TGV było tworzone przez wolnorynkową firmę


@LRF1000W: strasznie wolnorynkowe SNCF po uzgodnieniach międzyministerialnych i za zgodą prezydenta Pompidou.
Czyli państwowe koleje, po uzgodnieniach w rządzie, zgodzie prezydenta, zlecające prace krajowemu producentowi Alsthom który miał długą historie sięgania po państwowe pieniądze z nacjonalizacją w latach 80 włącznie.
Normalnie sztandarowy przykład działania wolnego rynku.