Wpis z mikrobloga

Jakby kogoś to interesowało to zrobiłem małe podsumowanie programu 500+ od początku istnienia.

Na program od 1 kwietnia 2016 roku do 31 grudnia 2019 roku wydano ok. 96 mld zł (nie licząc kosztów obsługi ok. 6 mld zł)

Porównałem l. urodzeń z lat 2013-2015 do lat 2017-2019
Średnio w latach 2017-2019 urodziło się o 16 500 dzieci więcej niż w latach 2013-2015.

W latach 2010-2016 liczba urodzonych dzieci spadała średniorocznie o 5 170, więc uwzględniłem to w obliczeniach.
Korygując średnioroczny wzrost o dotychczasowy spadek urodzeń mamy wzrost o 21 730 urodzeń rocznie dzięki 500+

Łącznie dzięki 500+ urodziło się 65 190 dzieci.
Koszt programu na jedno urodzone dziecko wyniósł 1 479 000 zł
Koszt wychowania dziecka do 18 roku życia według instytutu Adama Smitha to około 210 tyś zl

Daje nam to możliwość wychowania siedmiorga dzieci z kasy która poszła na jedno dziecko.

A co innego można zrobić z tą kasą?
Koszt wybudowania 1km autostrady to 35 mln zł
W Polsce mamy 1155 km autostrad. Z środków 500+ moglibyśmy wybudować 2755 km. Ponad dwa razy więcej niż obecnie mamy.

Można też spłacić ok. 10% długu publicznego lub pokryć większość wydatków tarczy antykryzowej.

#polityka #ekonomia #gospodarka
  • 36
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@Gleba_kurfa_Rutkowski_Patrol: A1 i A2 mają w planach rozbudowe do 3 pasów. Jest zostawiona rezerwa. Autostrady są po prostu szybsze i czy powinna być to autostrada czy droga ekspresowa zależy od określonego zapotrzebowania. W zależności czy jest to np. tranzyt czy kilka miejscowości gdzie jest potrzebna większa l. węzłów.
  • Odpowiedz
@MichealAngelo: Oczywiście, że ma. Widać jak masz niskie pojęcie. Wolę zapłacić za drogę w paliwie lub podatkach niż stać na bramce która zupełnie r---------a sens autostrady bo na 10 przejażdów taką A2 przynajmniej 2 razy trafiasz na korek na bramkach.

A1 i A2 mają w planach rozbudowe do 3 pasów.


@MichealAngelo: No i tylko te. Dodaj jeszcze część A4. Cała reszta poza jednym krótkim odcinkiem A50
  • Odpowiedz
Można też spłacić ok. 10% długu publicznego


@MichealAngelo: co i tak prawie udało się zrobić pomimo wprowadzenia programów socjalnych. Cytuję z pamięci, ale z poziomu zadłużenia względem PKB (bo tylko taki poziom zadłużenia ma znaczenie) zeszliśmy z ~53% do ~46%.
  • Odpowiedz
@Gleba_kurfa_Rutkowski_Patrol: Co za bzdura w ogóle. Jak można uzależniać decyzje o budowie autostrady czy drogi ekspresowej od tego czy jest w danym momencie płatna i czy w danym momencie stoją na niej bramki czy tez nie? Co i kto zabroni powalonej rządowi wprowadzić ustawę o opłatach na ekspresówkach? I kto mówi ze bramki to będzie forma pobierania opłaty już wiecznie? Jeśli chodzi o koszt budowy i eksploatacji to ok, można
  • Odpowiedz
. Jak można uzależniać decyzje o budowie autostrady czy drogi ekspresowej od tego czy jest w danym momencie płatna i czy w danym momencie stoją na niej bramki czy tez nie?


@rozbojnikalibaba: Bo system z budową nowej autostrady się nie zmieni tylko zostanie taki sam. Co już wielokrotnie zostało potwierdzone, że nie ma uzasadnienia tego zmieniać. A skoro zostanie taki sam czyli ten do d--y to znaczy, że nie warto
  • Odpowiedz
@Gleba_kurfa_Rutkowski_Patrol: Tylko ja nie neguje i nie polemizuje z tym czy są lepsze czy nie, sprzeczam się jedynie o to ze tak samo jak wprowadzili bramkowy system poboru opłat, tak mogą tez ten system wypieprzyc w powietrze i zastąpić go czyms innym, np jedynym akceptowalnym systemem winietowym albo wprowadzić jakiś system opłatowy na drogi ekspresowe i budowa tego czy innego standardu nie powinna wynikać z Istnienia i rodzaju określonego i
  • Odpowiedz
tak mogą tez ten system wypieprzyc w powietrze i zastąpić go czyms innym


@rozbojnikalibaba: Tylko teoretycznie. W praktyce zostanie to na lata. Co kilka lat gada się o zmianie systemu i co kilka lat wychodzi na to samo. Że za duże koszty, że jest to praktycznie niemożliwe i się nie opłaca i już niech będzie po staremu. Będziemy się męczyć z bramkami tak jak z podatkiem belki który też miał
  • Odpowiedz
@Gleba_kurfa_Rutkowski_Patrol: No, wszystko spoko, tylko skąd wiesz, ze zaraz jak będzie brakować kasy w budżecie państwa to nie przywala bramek na drogi ekspresowe? Btw, zgadzam się ze bramki to największe gowno, sprzeczne kompletnie z logika tworu jakim jest autostrada i zgadzam się ze rozbudowana i spójna sieć dróg ekspresowych to dobre rozwiązanie
  • Odpowiedz
e zaraz jak będzie brakować kasy w budżecie państwa to nie przywala bramek na drogi ekspresowe?


@rozbojnikalibaba: Bo umiem logicznie myśleć. Jeśli zabraknie kasy to podniosą podatki a nie w--------ą parę miliardów na dobudowanie bramek na całej sieci ekspresówek. Po co wydawać pieniądze na przebudowę całej sieci dróg ekspresowych skoro można osiągnąć to samo bez wydawania pieniędzy? Bramki nie znikną z autostrad i nie pojawią się na eskach.
  • Odpowiedz