Wpis z mikrobloga

Poznajcie SN81 - pierwszy "nowoczesny" polski szynobus. Według zamierzeń po polskich torach miało kursować aż 220 takich maszyn.

Kiedy pod koniec lat osiemdziesiątych polska kolej obudziła się z letargu, nagle okazało się, że nie posiada taboru odpowiedniego do obsługi lokalnych połączeń na liniach niezelektryfikowanych. Pociągi lokalne składały się z ciężkiej lokomotywy spalinowej i jednego lub dwóch wagonów. Taki stan rzeczy nie miał zbyt wiele wspólnego z ekonomią (dziś dorzucilibyśmy do tego aspekt ekologiczny).

Podczas gdy u naszych sąsiadów w najlepsze jeździły niewielkie wagony motorowe, PKP zdążyło pozbyć się większości swoich starych wagonów silnikowych, nie kupując w zamian nowych. Stało się to jednym z pretekstów do likwidacji tysięcy kilometrów linii lokalnych (zainteresowanych tematem odsyłam do wydanej właśnie przez Krytykę Polityczną książki Karola Trammera "Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej").

Wyprodukowany w 1988 roku przez raciborskie zakłady Kolzam autobus szynowy SN81 miał być odpowiedzią na zdiagnozowane wyżej problemy. Tyle tylko, że było już zdecydowanie za późno, a i sama konstrukcja nie grzeszyła ani lekkością, ani niezawodnością. Miałem okazję jechać tym cudem raz w życiu, bodajże na linii Chojnice-Kościerzyna. Przyspieszenie pojazdu było takie, że przed każdym startem z przystanku szynobus najpierw cofał się o metr/półtora, zanim zaczynał jechać do przodu.

A jednak wyjątkowo lubię tę dziwną konstrukcję. Kojarzy mi się z tymi ciekawymi, choć tragicznymi dla polskich kolei czasami, gdy bylejakość wylewała się z każdej strony (na chwilę załóżmy, że uległo to choć niewielkiej poprawie). Takiej snopowiązałki na torach, mającej w sobie dużo więcej uroku niż współczesne plastikowe autobusy szynowe, nie zobaczymy już nigdy więcej w ruchu planowym - ostatnie kursy odbyły się w lutym 2015 roku. Później większość z pięciu szynobusów zezłomowano. Powyższy egzemplarz został wykupiony przez Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej.

Na fotografii SN81-004 w lokomotywowni Czeremcha (woj. podlaskie), rok 2007.

#podrozefilipa -> mój tag
#kolej #pociagi #pociagiboners #pkp #ciekawostki #polska #gruparatowaniapoziomu #podlasie
ff_91 - Poznajcie SN81 - pierwszy "nowoczesny" polski szynobus. Według zamierzeń po p...

źródło: comment_wYVUqolKSuFtZ5Jnbzi1N4NyVIULGTtx.jpg

Pobierz
  • 28
@bartiprog: ale konstrukcja rzeczywiście "udana". Z komentarza na fb:

"Najciekawszy" w tych szynobusach był układ napędowy. W każdym członie był zamontowany osobny silnik 6CT107 z ręczną skrzynią biegów, ale w czasie jazdy pracował tylko jeden (w pierwszym członie) i napędzał jedną oś. Któryś mechanik opowiadał mi, że w razie problemów z podjazdem pod górkę (deszcz, liście na szynach, chyba z Nysy w kierunku Brzegu) włączali oba silniki, w pierwszym członie