Wpis z mikrobloga

Natomiast fragment, rozpędzanie pod górkę jest mniej kosztowne niż na prostym to już całkowita abstrakcja


@bArrek: Tu jest wykres sprawności typowego tłokowego silnika spalinowego, z którego jasno wynika dlaczego jadąc z góry należy jechać bez gazu i dlaczego najefektywniej przyspieszać pod górę. Jeśli coś jest niejasne - śmiało pytaj.

to już całkowita
hellfirehe - > Natomiast fragment, rozpędzanie pod górkę jest mniej kosztowne niż na ...

źródło: comment_aczI3tXm2hEeWveTVIOKtkMSd9hG1YBv.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@hellfirehe: idąc tym tokiem to samochód powinien lepiej przyspieszać przy jeździe pod górkę niż na równym, bo silnik ma większą sprawność, a nie przyspiesza lepiej. I też mniej nie pali przy jeździe pod górkę niż na równym. Może to sprawka oporów wzniesienia, nie wiem ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Wgl to przecież widać podczas jazdy, że jak jedziesz ze stałą prędkością i zaczniesz wyjeżdżać pod górkę to
  • Odpowiedz
samochód powinien lepiej przyspieszać przy jeździe pod górkę


@bArrek:
Samochód jadąc pod górę przyspiesza słabiej dlatego, że moc silnika poza zrównoważeniem oporów powietrza, zamieniana jest dodatkowo w energię potencjalną (związaną z nabieraniem wysokości) i w związku z tym zostaje jej mniej na zamianę w energię kinetyczną (związaną z nabieraniem prędkości).
I nie jest to związane ze sprawnością
  • Odpowiedz
@hellfirehe: myli Ci się całkowicie jednostkowe zużycie paliwa podawane w g/kWh z normalnym zużyciem w litrach/100km. Opory powietrza działają nie tylko przy jeździe pod górkę, więc taki sam wpływ mają przy przyspieszaniu po równym. Zmiana wysokości i związany z tym wzrost energii potencjalnej kosztem kinetycznej (nie spotkałem się wcześniej, żeby ktoś tak to nazywał, mówi się o oporach wzniesienia) działa tak samo na niekorzyść przyspieszania pod górkę jak i ekonomicznej
  • Odpowiedz
@hellfirehe: "Przyspieszanie pod górę jest mniej kosztowne niż na płaskim, ze względu na wyższą sprawność bardziej obciążonego silnika." Dobra teoria:) Czyli jakby jechać tylko pod górę to auto spali mniej niż po płaskim na takim samym odcinku drogi?
  • Odpowiedz