Wpis z mikrobloga

Hej Mirko, pijcie ze mną kompot ( ͡º ͜ʖ͡º)

Już za kilka miesięcy zmieniam pracę i dołączam do zacnego grona #programista15k. Z jednej strony bardzo się cieszę - finansowo wyjdę na tym świetnie, pod względem rozwoju również, trochę szkoda mi ludzi których zostawiam w obecnej pracy i atmosfery, no ale to chyba nie czas i miejsce na rozterki, bo szansa na podwojenie zarobków rozwiązuje wszelkie wątpliwości.

Do rzeczy - dotychczas zawsze pracowałem w oparciu o UoP. Tym razem zaczynam swoją przygodę z #b2b i potrzebuję wyjaśnienia kilku kwestii od Mirków bardziej ogarniętych w temacie.

Jeśli z obecnym pracodawcą kończę współpracę 31 lipca, a 1 sierpnia zaczynam pracę w nowym miejscu, to kiedy powinienem założyć działalność? Czy musi ona funkcjonować już 1 sierpnia - w momencie podjęcia współpracy, czy może w momencie wystawienia pierwszej faktury?

Druga sprawa - czy w naszym kraju możliwe jest aby otworzyć działalność z przyszłym terminem jej uruchomienia? Chodzi mi o to, że np. 20 lipca załatwię wszystkie formalności w urzędzie, ale działalność będzie aktywna od 1 sierpnia.

Wszelkie protipy dotyczące b2b mile widziane ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#programowanie #pracbaza #korposwiat
  • 34
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@GreenFlem: dzięki wielkie za obszerne info! Mógłbyś powiedzieć coś więcej na temat bycia VATowcem? Jak to wychodzi finansowo w porównaniu z ryczałtem? Sprawdzałeś to może?
Biorąc pod uwagę to, że będę miał tylko jednego klienta i jedyne koszty to pewnie jakiś telefon, ewentualnie paliwo / coś związanego z autem (nie zamierzam póki co brać auta na firmę, ale czytałem że mogę prowadzić coś w rodzaju dokumentacji przebiegu i wtedy brać
  • Odpowiedz
@0202122: z autem na firmę są 2 metody. Po pierwsze odliczasz cały VAT ale wtedy każdy kilometr zrobiony tym autem musi być w ramach prowadzenia działalności. Nie ma żadnych odstępsw, nie możesz wyskoczyć sobie na siłownie rano tym autem i wrzucić to w koszty bo to nie jest wymagane do prowadzenia działalności. Z odliczania całego VATu korzystają tylko ludzie którzy autentycznie pracują autem jak na przykład kierowcy ciężarówek, taksówkarze (pewnie też nie wszyscy) itp. Tu się prowadzi dokumentację przebiegu

Drugi sposób to odliczanie połowy VATu bez prowadzenia dokumentacji przebiegu. W tym przypadku odliczasz połowę VATu ze wszystkich kosztów wydanych na auto. A więc płyny, serwis, paliwo, leasing, generalnie wszystko i możesz używać auta do celów zarówno firmowych jak i prywatnych . Więc w koszty wrzucisz sobie zarówno paliwo które zatankujesz na wyjazd do klienta jak i to które zatankujesz na wakacje. Ta opcja samochodu w koszty jest zalecana i każda księgowa domyślnie tak zrobi.

Auto na firmę będziesz musiał przepisać żeby wrzucić cokolwiek w koszty. Jeżeli masz parę groszy na wpłatę początkową to polecam leasing. Wychodzi to naprawdę dobrze i finalnie auto będzie cie kosztowało coś około 21% "mniej" niż cena w
  • Odpowiedz
. I przede wszystkim #b2b opłaca się bardziej pracodawcy niż pracownikowi.

Dlaczego:


@matwes:
Twoje wyliczenia (nawet jeśli matematycznie poprawne) są bez sensu. Pracodawcy nie kombinują w ten sposób:
"Dostaniesz kwotę 10k netto na UoP albo 10k na B2B po opłaceniu wszystkich kosztów", bo to się kupy nie trzyma. Pracodawca patrzy na swój koszt - ma konkretny budżet na dane stanowisko i tyle. Jeśli pracownik wybierze B2B to zostanie mu wyraźnie więcej pieniędzy niż jeśli wybierze UoP. Sam to widzę choćby po ofertach pracy jakie dostaje na LinkedIn - choćby ostatnia jaką dostałem: "(6500- 9500 pln netto) lub B2B (65-95 pln/h)". Przy stawce 95zl/h to po oplaceniu wszystkich kosztów pracownikowi zostaje ponad 12000 zł, co jest sporo więcej
  • Odpowiedz
Z tego co mi księgowa opowiadała to nie jest to w pełni poprawnie, bo pracodawca koszty pensji mże traktować inaczej. Nie pamiętam o co chodziło - może odliczanie od podatku, może o coś innego. To było ponad 2 lata temu i bardziej mnie liczby obchodziły niż powód.


@venomik: dla pracodawcy faktura wystawiona przez ciebie jest normalnym kosztem, więc też odlicza sobie VAT i wrzuca w koszty żeby zapłacić mniej dochodowego.
  • Odpowiedz
@GreenFlem: Niestety naprawdę nie pamiętam jaki był powód.
Ale tak sobie na szybko to skonfrontowałem z stawkami, które sam skopiowałem z ogłoszenia. Przy B2B netto jest 15800, a całkowity koszt pracodawcy przy UoP był 16300. Różnica bardzo znikoma.
  • Odpowiedz
@venomik: ale z tych 16.3k ile dostaniesz? Coś w okolicach 11.4k. Dostając 15.8k netto, oddajesz 520 ZUSu i jakieś 3k dochodowego więc zostaje ci około 12.2k czyli już w tym momencie więcej, a do tego dochodzi jeszcze optymalizacja kosztów. Bo samochodem i tak będziesz jeździł czy to na UoP czy na B2B tylko że na B2B będziesz mógł sobie to wrzucić w koszty i wyjdziesz na plus.
  • Odpowiedz
@GreenFlem: Jest chyba jeszcze jedna opcja rozliczania wydatków związanych z autem: https://www.infakt.pl/blog/samochod-firmowy-czy-kilometrowka/

Z tego co rozumiem wtedy auto jest Twoją prywatną własnością (nie wchodzi w majątek firmy), więc tracisz możliwość amortyzacji. Możesz odliczyć pełny VAT, i wrzucać wydatki związane z autem w koszty, ale maksymalnie do jakiejś kwoty uzależnionej od przebiegu, który należy dokumentować.

Ja to rozumiem tak: zrobiłem 1000km w celach związanych z działalnością, jest jakiś ryczałt (powiedzmy 80gr/km)
  • Odpowiedz
@0202122: Szkoda czasu na takie kombinowanie. Wrzucasz auto w całości w firmę i masz same profity, mniej papierologii, wiecej faktur w koszty (bo sobie wrzucasz paliwo wykorzystane na cele prywatne) i amorytzacja pojazdu (nawet jak wrzucisz stare auto w koszty). Kilometrówka jest chyba rozliczana wyłącznie od kilometra. Masz zwrot 0,8358 zł za kilometr i tyle. Tam chyba nie wrzucisz w koszty napraw. Tak czy siak, pytaj księgowej, ja mam auto
  • Odpowiedz
@0202122: a jeśli boisz się że nie będziesz mógł sprzedać auta firmowego bez płacenia dochodowego to o to też zapytaj się księgowej. Są kreatywne metody na ominięcie tego niewygodnego problemu.
  • Odpowiedz
@0202122: działalność możesz bez problemu otworzyć z późniejszą datą startu. Tydzień czasu może być mało na załatwienie wszystkich formalności (papiery w US trochę się procesują). U mnie było to chyba 8 dni na przyznanie NIP z US i 3 dni na REGON. Protip: nie otwieraj działalności od 1 tylko od 2 - dodatkowy miesiąc będziesz płacił mały ZUS.
  • Odpowiedz
@matwes: słyszałeś o czymś takim jak negocjacje? W umowę b2b możesz wpisać różne cuda, ale te same cuda możesz z niej wykreślić. Jak firmie na Tobie zależy, to bez problemu pozbędą się niepasujących Ci zapisów (jak ostatnio zmieniałem pracę, to wywaliłem chyba 6 punktow i dodałem 3). Dzięki temu nie mam kar umownych, oraz mogę normalnie wypowiedzieć umowę w dowolnym terminie z krótkim okresem wypowiedzenia. Dodatkowo przenoszę prawa autorskie dopiero
  • Odpowiedz
@0202122: przy kilometrówce można odliczać tylko połowę VAT. Więc z całej kwoty kosztów odliczasz połowę VAT, a reszta wchodzi w koszty działalności. Przykład: 123 zł za paliwo faktura. 11,50 odliczasz w całości, 115,50 zmniejsza kwotę od której liczysz dochodowy
  • Odpowiedz