Wpis z mikrobloga

Dokonano ostatecznego rozliczenia jednego z programu UE, tj. programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, który był największym w historii UE programem operacyjnym polityki spójności. Ponad 28 mld euro dla Polski przeznaczono na 3,3 tys. inwestycji infrastrukturalnych, np. drogi, koleje, transport publiczny, ochronę środowiska, energetykę, zdrowie, kulturę i szkolnictwo wyższe.

Dofinansowanie z POIiŚ 2007-2013 pozwoliło:

- wybudować1 417 km autostrad i dróg ekspresowych (np. dzięki zrealizowanym inwestycjom można dotrzeć autostradą A1 z Łodzi do Gdańska; wybudowano autostradową obwodnicę Wrocławia A8, wybudowano drogę ekspresową S8 na odcinku węzeł Walichnowy - Łódź A1; powstały nowe drogi ekspresowe m.in. droga ekspresowa S17 odc. Kurów-Lublin-Piaski, droga ekspresowa S8 odc. węzeł Powązkowska-węzeł Marki, droga ekspresowa S3 Gorzów Wielkopolski-Nowa Sól);

- przebudować 8 najważniejszych lotnisk w Polsce (w Gdańsku, Wrocławiu, Rzeszowie, Poznaniu, Katowicach, Szczecinie, Krakowie oraz Warszawie);

- wybudować, zmodernizować i zrewitalizować blisko 1200 km linii kolejowych (skróceniu uległy czasy przejazdów pomiędzy Warszawą a Gdańskiem, Katowicami, Krakowem czy Wrocławiem. Przykładowo, czas podróży z Warszawy do Gdańska skrócił się z około 4 godzin 15 minut do poniżej 3 godzin, zaś z Warszawy do Wrocławia z ponad 5 godzin do 3 godzin 42 minut);

- kupić 440 sztuk taboru kolejowego (nowe lub zmodernizowane wagony oraz elektryczne zespoły trakcyjne oferują odpowiedni komfort podróży oraz są przystosowane do obsługi osób mających problemy z poruszaniem się);

- w 9 metropoliach – w warszawskiej, katowickiej, wrocławskiej, łódzkiej, trójmiejskiej, krakowskiej, poznańskiej, bydgosko-toruńskiej, szczecińskiej – wybudować i wyremontować 252 km linii tramwajowych, trolejbusowych oraz kupić i zmodernizowaćblisko 1000 sztuk taboru (np. wagonów tramwajowych, metra);

- wybudować 2 575 km sieci gazociągów – najdłuższy z nich, relacji Szczecin – Gdańsk, ma 265 km długości;

- zbudować i rozbudować 15 centrów logistycznych oraz terminali kontenerowych
- wybudować i wyremontować 15 tys. km sieci kanalizacyjnej, do której podłączonych zostało ponad 1,3 mln osób;

- wybudować i przebudować 275 oczyszczalni ścieków;

- wybudować ponad 360 km elektroenergetycznych sieci przesyłowych;

- poddać termomodernizacji 570 obiektów użyteczności publicznej (np. szkół, szpitali);

- wybudować i przebudować 630 km sieci ciepłowniczej w wielu miastach na terenie Polski;

- wyposażyć ponad 180 szpitali i przychodni w nowoczesny sprzęt medyczny;

- kupić 335 ambulansów ratowniczych;

- poddać 6 tys. obiektów i zbiorów poddanych konserwacji (np. Jagiellońska Biblioteka Cyfrowa, która pozwoliła ocalić przed utratą unikatowe zbiory biblioteczne);

- wybudować 77 obiektów instytucji kultury (np. Centrum Nauki Kopernik, które okazało się turystyczny hitem Warszawy czy też powiększona i uatrakcyjniona siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach);

- wyremontować i doposażyć ponad 280 szpitalnych oddziałów ratunkowych.
https://www.mr.gov.pl/strony/aktualnosci/najwiekszy-program-operacyjny-2007-2013-zamkniety-i-rozliczony/

#neuropa #polska #inwestycje #europa #gospodarka #uniaeuropejska #polityka
  • 61
@Lipathor:

W latach 2007–2012 uzysk netto środków z Brukseli wyniósł ok. 45 mld euro. W tym samym czasie Polska (poprzez NBP) nabyła zagraniczne obligacje za 47 mld euro, z czego mniej więcej połowę stanowiły obligacje państw strefy euro (głównie niemieckie) oraz brytyjskie. Polacy musieli dołożyć do tego wspaniałego międzynarodowego interesu ok. 2 mld euro, stając się płatnikiem netto.

Czy stało się tak przypadkiem? Nie można wykluczyć, że nabywanie zagranicznych obligacji jest
szkoda że żadne dane nie uwględniają kosztów zatrudnienia ludzi do 'obsługi' funduszy, odsetek kredytów oraz kosztów utrzymania ludzi w 'Brukselli'.
Nie umniejszam wkładu finansowego Niemiec, Francji i GB w naszą gospodarkę, ale dla dobra ogółu powinno takie zestawienie powstać. Najlepiej dla każdego kraju z osobna z przeliczeniem koszt/przychód na osobę.
To prawda, że dostaliśmy te 350 mld złotych - ale pamiętajmy, że większość ludzi nie ma pojęcia jaki to rząd wielkości. Więc dla porównania, budżet Polski na 2018 zakłada wpływy - 355 mld zł, wydatki - 397 mld zł. Czy to jest zatem dużo?


@Blotny: Nie no kurde... mało jeszcze... Ktoś nam darował równoważność rocznych wpływów do budżetu w zamian nic nie chcąc i jeszcze mało.

Gdzie nie jedziesz jakąś drogą
@kwanty: Nie, Niemcy nie oddają tych pieniędzy tak sobie. Właściwie, to Niemcy nawet mają w tym pewien interes, by utrzymać swoją gospodarkę konkurencyjną. Zresztą, nie tylko Niemcy płacą.
Unia w wielu miejscach coś dorzuca za znak, stąd ich wielość. W samej Warszawie za centralny odcinek II linii metra UE oddała ponad 1 mld złotych.
No i poza tym, te 350 mld to raczej więcej niż średni roczny budżet Polski przez te
@kwanty: Bo pieniądze to nie jest to co jest zawsze najważniejsze. Dużo ważniejsza jest możliwość działania, dobre prawo, dostęp do rynków itd.
Mimo, że rząd carski tłamsił Królestwo Polskie to dzięki braku ceł z Rosją, a więc dostępowi do rynko stało się ono jednym z najbogatszych obszarów w Europie.
Natomiast mi chodzi o globalną perspektywę zysków i strat. Dostaliśmy 350 mld złotych, straciliśmy 2 miliony obywateli. Ani te pieniądze nie są jałmużną, ani też nie byłoby słuszne na siłę tych ludzi zatrzymywać w Polsce. UE działa generalnie dobrze, ale to wciąż jest głównie wspólnota interesów i pragmatyzmu, nie ideałów.


@Blotny: W takiej skali to zawsze będzie wspólnota interesów i pragmatyzmu. Zobacz na nasze lokalne podwórko - jest jeszcze gorzej bo
przebudować 8 najważniejszych lotnisk w Polsce (w Gdańsku, Wrocławiu, Rzeszowie, Poznaniu, Katowicach, Szczecinie


@Xianist: To my mamy w Szczecinie jakieś lotnisko? Bo o ile dobrze pamiętam, to coś co można nazwać lotniskiem jest w Goleniowie, ok. 40 km od Szczecina.
Tak pewnie wyjdzie dalej na ogromnym plusie, ale już mniejszym.

@Okcydent: Jak już zaczynasz liczyć koszty a nie przepływy pieniężne to licz też przychody.
@sorek: gdzie rzym, gdzie krym? Z jakiego poziomu startowaly Chiny i na jakim sa dzis? Wbrew twierdzeniom wykopkow to nie jest kraj mlekiem i miodem plynacy. Mam nadzieje, ze zfajesz sobie sprawe, ze caly ich obecny rozwoj opiera sie w duzej czesci o sztuczne zanizanie wartosci waluty? Oznacza to nic innego jak okradanie wkasnych obywateli.
. Dostaliśmy 350 mld złotych, straciliśmy 2 miliony obywateli


@Blotny: jakbyśmy do UE nie weszli to parę krajów UE mogło też jednostronnie umożliwić Polakom legalną pracę i też wyjechałby dużo. Poza tym dla ogółu swoboda pracy to zaleta UE za którą Niemcy nic nie muszą rekompensować.
: fajnie. Ile Chiny wybudowały przez ten czas startując z dużo, dużo gorszego miejsca niż Polska, nie mając przy tym kasy z dotacji? ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°)


@sorek: per capita myślę że Polska zbudowała więcej.
w Goleniowie, ok. 40 km od Szczecina.


@piotrb: jakbyś trochę latał po świecie to byś wiedział że lotnisko oddalone 50km to jeszcze w miarę blisko miasta i nazywa się je nazwą miasta żeby było jaśniej. Bo jak się leci z Francji to 50km nie robi różnicy, a przy dobrym połączeniu kolejowym z lotniska do centrum w 30 min pociąg jedzie.
Może i są biedni ale to oni mają program kosmiczny ;)


@sorek: Rosjanie też mieli, Ukraińcy też. My teraz też mamy w ramach UE. O czym to świadczy?
a ile firmy z Europy Zachodniej wytransferowały w tym czasie pieniędzy z Polski, np. w postaci miliardowych opłat za korzystanie z loga firmy, patrz: Orange.


@broker: Co wytransferowały? Chyba nie zapłaciły podatku po prostu XD