Wpis z mikrobloga

Pierwszy i ostatni wpis o Falloucie 4. Mam tej gry powyżej uszu.


- kilkanaście pierwszych zadań - zajeb bandytów, zajeb mutanty, zajeb bandytów, zajeb bandytów, przynieś mi jakieś gówno, które na głowie nosi szef bandytów. I zajeb go. I jego bandę też.
- kilkanaście pierwszych poziomów - do dyspozycji masz 3 (DOSŁOWNIE KUWA TRZY) rodzaje broni - Pipe Pistol w różnych konfiguracjach, 10 mm Pistol w różnych konfiguracjach oraz Hunting Rifle (która wcale nie jest "rifle" tylko kolejnym pistoletem) w różnych konfiguracjach. Jest to absurdalne o tyle, że nawet przy zwłokach PRZEDWOJENNYCH ŻOŁNIERZY I W PRZEDWOJENNYCH, OPUSZCZONYCH BAZACH WOJSKOWYCH można znaleźć WYŁĄCZNIE Pipe Pistola, czyli taką wastelandową samoróbkę, pistolet zmontowany z kilku rurek - a wszystkie te wspaniałości zawdzięczamy kochanemu systemowi skalowania poziomu broni/potworów do poziomu gracza - bo chyba nikt nie myślał, że Bethesda w końcu odejdzie od tego idiotyzmu?
- no, do tego dochodzą jeszcze absolutnie bezużyteczne granaty, które w teorii miały działać jak granaty z każdej innej strzelanki (czytaj - są bronią dodatkową, dostępną pod jakimś guziczkiem), ale w praktyce nie działają wcale, bo postać rzuca je w tak dziwny sposób, że wycelowanie w cokolwiek jest absolutnie niemożliwe, zwłaszcza w trybie TPP - co ciekawe w VATS też nie można ich wykorzystać.
- i Fat Many, wiecie, te "katapulty" strzelające atomówkami. W F4 spędziłem 10 godzin, moja postać jest na 12 poziomie doświadczenia. Wiecie, ile Fat Manów do tej pory znalazłem? 7, kuwa, siedem sztuk najpotężniejszej broni w świecie gry - a nie znalazłem nawet jednego #!$%@? karabinu automatycznego czy czegokolwiek innego od wymienionej wyżej "świętej trójcy".
- a ile amunicji znajdziemy do tego wszystkiego? Cóż, obrazkowo - moja postać na chwilę obecną dźwiga około 300 sztuk amunicji 10 mm, około 100 amunicji .308, około TYSIĄCA sztuk amunicji .38. Fanfary, Fallout, post-apo, dziękuję, slow-clap.
- ile rodzajów przeciwników spotkacie w ciągu pierwszych kilku-kilkunastu godzin gry? Bandytów, ghule (które Bethesda przerobiła w zwyczajne zombie), zmutowane pieski, karaluchy, komary i krety oraz jednego Szpona Śmierci, dwa zmutowane misie (Yaocośtam) i ze trzy zmutowane kraby (Miracośtam). Z przewagą bandytów i ghuli. Z ogromną przewagą bandytów i ghuli. Pamiętacie draugry ze Skyrima, które to stanowiły jakieś 80-90% przeciwników, z którymi gracz mierzył się w ciągu rozgrywki? Przywitajcie się z bandytami i ghulami.
- Bethesdzie wydaje się, że potrafi napisać interesującą fabułę i interesujące postacie. Fakt. Wydaje im się. Przykład (delikatny spojler, ale pewnie i tak wszyscy już o nim wiedzą) - gra zaczyna się przed wojną, tworzymy se wtedy bohatera, jeb, wybuchają bomby, idziemy do krypty, wsadzają nas do lodówki, budzimy się po 200 latach. Jak do sprawy podchodzi nasza postać? Przejmuje się tym faktem? Jakieś ciekawe przymyślenia, emocje? Nołp - ma totalnie #!$%@?, niczemu się nie dziwi, nie przeżywa żadnego kryzysu, ba, rzuca sarkastycznym komentarzem godnym kogoś, kto na post-apokaliptycznym surwiwali zęby zjadł i idzie zabijać tysiące bandytów. Facet/babka, która jeszcze 10 minut temu był/była kurą domową/Januszem domowym w przedwojennym USA i zajmował/zajmowała się pierdzeniem w stołek, parzeniem kawy i dbaniem o przydomowy ogródek.
- gra jest absurdalnie łatwa, nawet na najwyższym możliwym poziomie trudności. Moja postać ma naprawdę niski współczynnik przeżywalności (wszystko władowałem w percepcję, inteligencję i charyzmę, więc hapsów mam jak na lekarstwo), ale jedynym zagrożeniem są dla mnie wieżyczki strzelnicze i granaty/miny - na wrogi ostrzał mogę wywalić dziabąga, bo w razie czego zawsze mogę sobie łyknąć stimpaka, których wszędzie można znaleźć miliardy. Najśmieszniejsze jest to, że chciałem grać postacią nastawioną na stealth, cichym nindżą-#!$%@?ą, który musi chować się w cieniu bo inaczej każdy luj może jej #!$%@?ć - ale po co mam się męczyć, skoro moja postać z siłą i wytrzymałością na 3 może #!$%@?ć jak połączenie Rambo z Terminatorem, nawet na najwyższym poziomie trudności?
- statystyki postaci? Panie, jakie statystyki? Bethesda wzięła statystyki i #!$%@?ła je przez okno - wszystko działa teraz na systemie w zasadzie identycznym do Skyrimowego (czyli miliard "generycznych" perków, każdy z miliardem rang, każdy dodający "+5% do smrodu z ryja"), do tego ten genialny system otwierania zamków/hakowania, dzięki któremu postać z trzema gwiazdkami w otwieraniu nie może nawet spróbować otworzyć zamka z czterema gwiazdkami - a takowe pojawiają się już na samym początku gry, więc powodzenia w backtrackingu.
- SPECIAL też już nie jest taki special, bo punkty te też działają jak perki - więc bez problemu można zrobić sobie postać, która ma dyszkę w każdej możliwej cesze, co z kolei oznacza, że tworzenie buildów nastawionych tylko na walkę/gadanie przestało mieć jakikolwiek sens. Ot, taki delikatny lep w ryj dla fanów poprzednich części.
- co robisz przez zdecydowaną większość czasu gry? Strzelasz. Strzelasz, strzelasz, strzelasz, strzelasz. Taki model rozgrywki potrafi być fajny, ale pod warunkiem, że twoja gra nazywa się Mass Effect lub Call of Duty, nie Fallout.
- UI jest żywcem zerżnięte z wersji konsolowej, czytaj - jest potwornie niewygodne i przekombinowane.
- radiostacje? Są dwie. Jedna nadaje muzykę klasyczną (która do świata Fallouta pasuje jak pięść do nosa), druga... cóż, nie jestem pewien na 100%, ale IMO to po prostu ta "główna" radiostacja z F3, z której ktoś wyciął starego spikera/didżeja i wkleił nowego. Łał, ajm soł imprezd.
- ile jest Fallouta w Falloucie 4? Zero, nic, nada, null. F4 to kontynuacja (czy raczej "nawiązanie") do F3, jedynka, dwójka i NV w tym świecie w zasadzie nie istnieją.
- grafika jest obrzydliwa, tekstur tak niskiej jakości nie widziałem od paru lat - gdyby z F4 wypieprzyć wszystkie efekty specjalnie, to wyglądałby gorzej od F3/NV, serio.

Ale wiecie, co jest z tego wszystkiego najlepsze? 1-2 minutowe zwiechy (totalne, do 1-2 FPSów), występujące randomowo i sprawiające, że F4 jest u mnie totalnie niegrywalny - wygląda mi to na wyciek pamięci lub inny, poważny problem z optymalizacją gry, która działa świetnie... aż postanowi, że czas na przerwę i 30 sekund (lub 1-2 minuty, w zależności od lokalizacji) idzie się #!$%@?ć.

Dodam tylko, że choć mój sprzęt najszybszy na świecie nie jest, to bez problemu odpalam na nim nowego Metal Geara, Wiedźmina i GTA V na średnio-wysokich detalach. Niepojęte jest dla mnie #!$%@? to, że gra wyglądająca tak brzydko działa u mnie gorzej, niż Wiedźmin 3 - tytuł, który nawet na średnio-wysokich detalach rozpuszcza gały i powoduje poważny opad szczeny... a teraz muszę czekać na patch/mody, bo mój sprzęt wystarcza do odpalenia gałorozpuszczacza, ale jest za słaby by odpalić F4, mocnego kandydata do tytułu "Gry AAA wydanej w roku 2015 z grafiką godną roku 2009".

Od dwóch dni siedzę i walczę z tym problemem, bawię się z plikami .ini, testowałem każdą możliwą metodę - nie działa nic, więc #!$%@? ci w dupę Bethesdo, nauczcie się wreszcie gry programować.

Co ciekawsze w necie sporo jest relacji ludzi, które podobne objawy notują na sprzęcie, który w teorii powinien wciągnąć F4 nosem i nawet się od tego nie zająknąć - i podobnie jest z wersjami konsolowymi!

Co jeszcze ciekawsze pojawiają się też "raporty" o tym, że w grze obecne są błędy (jak "słynny" bug dotyczący monitorów z odświeżaniem na poziomie 64 HZ), które... trzymajcie się - obecne były także w Oblivionie. I F3. I NV. I Skyrimie.

Dlaczego?

Bo F4 działa na tym samym silniku, silniku, którego Bethesda nie potrafi załatać od lat. Jaja, nie?

Jaja tym większe, że F4 nie obsługuje monitorów 4:3, 5:4, 21:9 i innych. Dlaczego? Bo nie. Co w tym śmiesznego? Ano to, że Skyrim te rozdzielczości obsługiwał bez większego problemu.

Krótka piłka - nowy Fallout to kupa, jak na razie mocno odradzam ewentualny zakup. Trzeba poczekać, aż na dobre rozkręci się scena moderska/gra zostanie załatana, na chwilę obecną IMO nie jest warta swojej ceny.

Co jest fajne?

- eksploracja
- Power Armory
- bardzo fajny mechanizm kreowania postaci

Ocena: 4/10. Would not bang.

#gry #fallout4 #fallout #pcmasterrace #bethesdasucks
  • 96
I nie, W3 nie wygląda miliard razy lepiej ani nie dizała miliard razy lepiej


@Henrar: Czyli mamy do czynienia z opłaconym przez Bethesdę trollem, albo okulary są już za słabe ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@wielooczek: @mnik1:
Bo cześć kodu została przepisana (bo zgaduje ze bethesda ma dostep do kodu zrodlowego), nawet sam exe'k zglasza odnosniki z haslem "gamebryo", co nie zmienia faktu ze wlascicielem CE jest Bethesda a nie Gamebase (czy kto tam mial gamebryo).
@wielooczek:
Nie, bo gier od Bethesdy nie lubię a zwłaszcza ich podejścia do tworzenia sandboków i upraszczania gier na potęgę (na spółkę z Bioware). Po prostu bronię samego silnika. Wiedźmin o wiele lepiej od F4 nie wygląda (a już zwłaszcza miliard). Miliard to może od Daggerfalla. Uprzedzam - wiem jak W3 wygląda na ultra, bo mój PC odpala to z palcem w nosie na 70FPSach+ w 1440p.

@mnik1:
GTAV miało
@mnik1: We wcześniejsze Fallouty grałem setki godzin, a ten znudził mnie po ok 3 godzinach. nawet nie mam ochoty go odpalać :/ Niby wszystko fajne, ale jakieś monotonne, bez duszy. Zainstalowałem nawet New Vegas i chętniej gram w NV niż w F4. Straszna porażka i zgadzam się ze wszystkim co wymieniłeś.
@Henrar: Real Virtuality w Arma3 ma dużo większe możliwości moderskie, grafikę na wysokim poziomie i przyzwoitą wydajność i to wszystko z budżetem 10x mniejszym niż Fallout 4. Wydana dwa lata temu.
@sidhellfire: i jednocześnie nie trzyma tylu rzeczy w pamięci i na najwyższych detalach i z wysokim draw distance potrafi obciążyć Titan X. To są zupełnie inne silniki o rożnej filozofii. Apples to oranges jak to mówią.
@Henrar: Nie trzyma tylu rzeczy w pamięci? Dziesiątki jednostek z rozbudowanym i zróżnicowanym ekwipunkiem, statusem każdego przedmiotu i ZAAWANSOWANYM AI (tak, flankuje, analizuje teren, widoczność, ma objectivy - nie to co to gówno w falloutach). Arma3 w dużych misjach ma ogrom danych do przeliczenia, a ponadto ma (chociaż niedopracowaną) jednak prawdziwą symulację modelu fizycznego, a nie jakiś prosty ragdoll. I to wszystko na terenie całej wyspy jednocześnie, a nie że generuje
@sidhellfire: Aurora lepsza do open world niż Gamebryo/Creation? Nie rozśmieszaj mnie. Ten silnik ma ogromne problemy z wydajnością w W1 (chociażby FPSy w pierwszym akcie podczas pożaru wioski dobijają nawet teraz mocne karty) i nie nadaje się do gier tego typu, bo nie był pod nie projektowany.
@Henrar: Aurora na open world nie, ale na obsługę instancji, które nomen omen dalej funkcjonują w praktyce nadaje się. Chciałbym zwrócić uwagę, że open world w Falloutach 1 i 2 był spinany właśnie głównie przez śmieszną mapkę i bazę danych, a nie "free roam". Pordkreślam, że w moim odczuciu wydajniej i skuteczniej tworzy się rasowe RPG na silniku, który jest solidnie przemyślany pod tym względem, a nie zwykła transplantacją ze specyficznego
Czytam twój tekst i w 1/4 myślę sobie "mnik1 pisał takie same celne recenzje na forum klanu", o prosze kto jest autorem wpisu :) Jak zawsze trafiasz w sedno.


@Sudoku589: tak czytam wpis steke i myślę, od kiedy tyle o grach gada a tutaj się okazuje, że to nie steke a mnik. ( ͡° ʖ̯ ͡°)