Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko182
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin

1043

BIK: Prywatny strażnik Twojego portfela czy płatny zakładnik?

BIK: Prywatny strażnik Twojego portfela czy płatny zakładnik?

BIK to spółka akcyjna banków, w której nie ma ani grosza udziałów Skarbu Państwa. Powstała na mocy art. 105 Prawa bankowego, by wspierać system finansowy co dziś oznacza centralną bazę danych kredytowych, zasilaną codziennie przez banki, SKOK-i, firmy leasingowe i pożyczkowe.

Wloczypsuj
Wloczypsuj
z
wykop.pl
dodany: 16.05.2025, 16:45:14
  • #
    bik
  • #
    kredythipoteczny
  • #
    finanse
  • #
    nieruchomosci
  • #
    ekonomia
  • #
    gospodarka
  • 183
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Szczyt bezczelności. Dlaczego płacisz za dostęp do własnych danych i czemu ta instytucja powinna zniknąć?

  • Biuro Informacji Kredytowej (BIK) potrafi skasować Cię 59 zł za jednorazowy wgląd w Twoją historię kredytową i 139 zł rocznie za pakiet x6 z alertami bezpieczeństwa. Dane, które sprzedaje, to… Twoje dane.
  • Model, w którym prywatna spółka banków gromadzi informacje o ponad 25 milionach Polaków i żąda opłaty za ich "interpretację", wielu ekspertów nazywa to absurdem, a konsumenci wprost: szczytem bezczelności.
  • I nie chodzi tylko o pieniądze. Czasem wystarczy drobna płatność z Allegro Pay, by bank odmówił Ci kredytu hipotecznego. Tak, dobrze czytasz – kupno słuchawek może przekreślić Twoje szanse na mieszkanie.

Jak to działa?

BIK to spółka akcyjna banków, w której nie ma ani grosza udziałów Skarbu Państwa. Powstała na mocy art. 105 Prawa bankowego, by „wspierać system finansowy” – co dziś oznacza centralną bazę danych kredytowych, zasilaną codziennie przez banki, SKOK-i, firmy leasingowe i pożyczkowe.

W teorii każdy ma prawo do darmowego wglądu w swoje dane. W praktyce? Tylko raz na pół roku, bez scoringu, bez analiz, bez alertów. Prawdziwy wgląd – taki, jaki widzi bank – to koszt: 59 zł za raport albo 139 zł za pakiet z powiadomieniami.

Dodajmy: dostęp do własnych danych może zająć do 30 dni. Bank ma Twój scoring od ręki. Ty? Tylko jeśli zapłacisz.

Absurd, który boli

– Czy mogę zobaczyć, co o mnie wiecie? – Tak, oczywiście. Proszę zapłacić. – Ale to moje dane! – Właśnie dlatego. Płać.

BIK spełnia formalnie RODO ale korzysta z każdej możliwej luki. Darmowa opcja jest ukryta na stronie, procedura rozciągnięta w czasie, a jednocześnie system zarzuca Ci reklamy płatnych pakietów. Przeciętny obywatel nie ma pojęcia, że istnieje jakakolwiek wersja „free”.

W tym samym czasie banki na podstawie Twojego pełnego raportu podejmują decyzje o kredytach. Masz asymetrię informacyjną – dokładnie wtedy, gdy gra toczy się o dziesiątki czy setki tysięcy złotych.

Allegro Pay kontra kredyt mieszkaniowy?

Od 2023 roku dane z zakupów na raty lub z odroczoną płatnością (czyli tzw. BNPL) muszą trafiać do BIK.

Serwis AlleSpark pisze wprost: nawet terminowe raty z Allegro Pay mogą pogorszyć Twoją zdolność kredytową w oczach banków. BIK zapewnia, że scoring spada tylko przy opóźnieniach, ale... nikt nie widział algorytmu. Nikt nie wie, jak dokładnie to działa.

Skutek? Są już przypadki, że bank odrzuca wniosek o kredyt hipoteczny, bo ktoś raz skorzystał z rat 0%.

Jedna płatność za telefon. Jedno "kliknij, zapłać później". I Twój scoring spada. Brzmi jak żart? To rzeczywistość.

Czy inne kraje też tak mają?

W USA masz prawo do darmowego, pełnego raportu raz w roku – przez federalny serwis AnnualCreditReport.com. Tamtejsze biura pobierają opłaty tylko za dodatkowe funkcje lub alerty.

W Wielkiej Brytanii każdy może pobrać Statutory Credit Report za darmo online – a pakiety premium są opcjonalne.

W Polsce? Masz kopię danych raz na 6 miesięcy, ale bez scoringu, bez analiz, bez niczego – chyba że zapłacisz.

Tylko u nas darmowa wersja jest tak okrojona i tak skutecznie ukrywana przed obywatelami.

Dlaczego BIK powinien zniknąć (albo zostać zreformowany do zera)

  •  To prywatny monopol na dane prywatne Polskich obywateli.
  • To brak przejrzystości: nikt nie wie, jak działa scoring.
  • To monetyzacja strachu: płacisz, żeby sprawdzić, czy ktoś nie wyłudził na Ciebie kredytu.
  • To sprzedaż danych z AllegroPay, które mogą zablokować Ci zakup mieszkania.
  • To działanie wbrew interesowi obywateli, bo nawet Rzecznik Praw Obywatelskich i UODO zgłaszali zastrzeżenia.

Podsumowanie – SZCZYT BEZCZELNOŚCI

BIK legalnie zbiera i sprzedaje najbardziej wrażliwe dane finansowe każdego z nas. Nie po to, byśmy mogli z nich skorzystać – tylko po to, by banki mogły nas ocenić, a my... za własne dane musimy zapłacić.

To, że jakiś poziom opłat funkcjonuje w innych krajach, nie zmienia faktu, że w Polsce ten system urósł do patologii.

Kiedy za prawo do spojrzenia we własne lustro finansowe trzeba płacić prywatnej spółce banków – to nie jest nowoczesny rynek.

To zamknięty układ, który trzeba rozbić.

Jedyny rozsądny wniosek? Zlikwidować BIK w obecnym kształcie i stworzyć publiczny, transparentny rejestr danych kredytowych, w którym każdy obywatel ma darmowy, pełny i natychmiastowy dostęp do własnej sytuacji.

Albo przynajmniej dopuścić realną konkurencję – zanim ta prywatna firma wyceni każdą informację o Tobie.

Źródła:

  • https://www.bik.pl/klienci-indywidualni/raport-bik
  • https://www.bik.pl/rodo
  • https://www.bankier.pl/smart/jak-pobrac-darmowy-raport-bik
  • https://allespark.pl/blog/allegro-pay-zdolnosc-kredytowa/
  • https://www.cashless.pl/14067-bik-allegro-pay-paypo-raportowanie
  • https://www.annualcreditreport.com/index.action
  • https://consumer.help.experian.co.uk

Treści powiązane (1)

AllegroPay/Raty0% = brak zgody na kredyt hipoteczny
Wloczypsuj
z allespark.pl
  • 11

Komentarze (183)

najlepsze

fraciu
fraciu
16.05.2025, 19:22:30 via Android
  • 584
Nie rozumie jak jakaś prywatną instytucja może zbierać takie dane i wpływać na kredyt, to się w palę nie mieście. I jeszcze trzeba za to płacić wtf
  • 12
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Morf
Morf
16.05.2025, 20:00:24 via Wykop
  • 106
@fraciu: mokry sen wielbicieli "wolnego rynku" co to rozwiązuje wszelkie problemy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
riberto
riberto
16.05.2025, 20:02:41 via iOS
  • 85
@fraciu a ja nie rozumiem, jak można mówić “nie rozumie”. Tam jest “m” na koncu
  • Odpowiedz
Czytelnik30
Czytelnik30
16.05.2025, 18:16:35 via Android
  • 401
BIK to kontroler, nie banków ale ludzi. Na usługach kartelu bankowego i przez nich opłacany. Poza nadzorem społecznym, nie stosując się prawa w Polsce (Rodo) i wyroków Sądu Najwyższego.
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Etman1939
Etman1939
17.05.2025, 06:06:03 via Wykop
  • 27
@Czytelnik30: Cena BIK nieadekwatna do oferty. Dobrze, że jest blokada PESEL.
  • Odpowiedz
ElementalX7
ElementalX7
ElementalX7
16.05.2025, 21:08:03 via Wykop
  • 163
Powiedzieć wam ciekawostkę? Każde użycie karty kredytowej obniża scoring.

Powiedzieć wam drugą ciekawostkę: W Belgii stopa procentowa kredytu na auto to 2-5% w skali całego okresu kredytowania, a nie tak jak w Polsce, 8-15% w skali roku.

Polskie banki okradają w białych rękawiczkach
  • 27
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

kaszkada
kaszkada
16.05.2025, 22:45:55 via Wykop
  • 53
@ElementalX7: jak nie spłacisz w terminie tylko kumulujesz zadluzenie. jak splacasz karte to nie obniża, a wrecz przeciwnie.
  • Odpowiedz
F.....z
F.....z
konto usunięte 16.05.2025, 23:45:53 via Wykop
  • 38
Powiedzieć wam ciekawostkę? Każde użycie karty kredytowej obniża scoring.


@ElementalX7: przecież to jest nieprawda. Miałem różne kredytowe przez ostatnie 12 lat, mam jedną dalej i 80% czasu płacę tylko nią i mam ocenę "doskonałą" czyli niby top 20% z tego co appka mówi. Samo posiadanie karty kredytowej i korzystanie z niej w taki sposób, że np. nie wykorzystujesz powiedzmy 80% limitu podwyższa ci goyim points, tak samo jak posiadanie debetu/limitu odnawialnego,
  • Odpowiedz
haohao
haohao
haohao
16.05.2025, 19:32:47 via Wykop
  • 85
Jeżeli spełnia rodo, to czy nie można zarządać usunięcia swoich danych?
  • 10
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Morf
Morf
16.05.2025, 20:01:17 via Wykop
  • 33
@haohao: można https://www.bik.pl/rodo ¯\(ツ)/¯

Tylko że:

BIK nie jest uprawniony do zmiany ani modyfikowania danych otrzymywanych od banków, innych instytucji finansowych czy partnerów. BIK odpowiada wobec tych podmiotów za zgodność danych przetwarzanych z danymi od nich otrzymanymi. BIK może sprostować lub usunąć Twoje dane wyłącznie na podstawie wniosku pochodzącego od banku lub innej instytucji finansowej, która przekazała nam dane.


Więc musisz złożyć wniosek o usunięcie danych do BIK i do
  • Odpowiedz
leon-san
leon-san
16.05.2025, 20:07:16 via Wykop
  • 7
@haohao: nie
  • Odpowiedz
goju09-alt
goju09-alt
goju09-alt
16.05.2025, 19:48:41 via Wykop
  • 73
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 16
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Wloczypsuj
Wloczypsuj
Autor
16.05.2025, 19:56:01 via Wykop
  • 60
@goju09-alt: I właśnie o to się rozchodzi. Banki biorą pod uwagę sam fakt ilości długu, ilości pożyczek, ilości kredytów ale nie biorą pod uwagę faktu, że dana pozycja została spłacona w 100%, a ich kwoty w sumie nie osiągały nawet dwóch minimalnych krajowych.
Tak jest przy próbie wzięcia kredytu hipotecznego... przy czym jednocześnie i tak płaci się za wynajem mieszkania tyle ile wynosi rata kredytu hipotecznego.
  • Odpowiedz
areks90
areks90
areks90
16.05.2025, 20:09:03 via Wykop
  • 37
@goju09-alt: wygoogluj sobie jak wykasować wpisy w biku, można to zrobić przez odmowe przetwarzania danych.
  • Odpowiedz
brokenik
brokenik
16.05.2025, 20:26:22 via Android
  • 58
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

ktjx
ktjx
ktjx
17.05.2025, 10:10:51 via Wykop
  • 3
@brokenik: i co, chciałbyś 20 różnych baz i odpytywanie każdej, przekazyanie danych fo każdej? akurat jedna, centralna baza jest dobrym pomysłem, pytanie czy w takiej akurat formule.
  • Odpowiedz
Suseuropejski
Suseuropejski
17.05.2025, 11:19:18 via Wykop
  • -3
@ktjx: ludzie sobie nie zdają sprawy, że gdyby nie BIK to by do każdego wniosku kredytowego donosili 10 zaświadczeń z maksymalną datą ważności 2 tygodni xD
Alternatywą są jeszcze wyższe raty niestety.
  • Odpowiedz
PrzemekD12
PrzemekD12
17.05.2025, 08:14:42 via Wykop
  • 46
BIK powinien być państwowy, darmowy i łatwo dostępny.
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Wloczypsuj
Wloczypsuj
Autor
17.05.2025, 13:55:42 via Wykop
  • 13
@PrzemekD12: jako obywatele powinniśmy mieć prawo do darmowego wglądu do swoich danych i informacji na temat swojej osoby.
  • Odpowiedz
ubijakitopiel
ubijakitopiel
17.05.2025, 15:55:40 via Wykop
  • 4
@PrzemekD12: nie no przecież skarb państwa nie ma mocy żeby zmusić banki do używania darmowego rozwiązania bo przecież nie ma swoich banków prawda ( ͡° ͜ʖ ͡°)?

  • Odpowiedz
Ceglarek
Ceglarek
16.05.2025, 20:07:21 via Android
  • 39
Starając się kiedyś o kredyt wykupiłem powiadomienia, żeby monitorować kiedy banki będą ich odpytywać. Abonament mi się skończył, ale łaskawcy dalej wysyłają mi powiadomienia, gdy coś się dzieje - oczywiście bez żadnych szczegółów, by "zachęcić" do ponownego zakupu usługi. I teraz najciekawsze - data i godzina powiadomienia ma się nijak do faktycznego czasu zdarzenia, przykładowo przychodzi takie coś o 5 rano, gdy człowiek śpi. Jestem pewien, że sporo osób na to się
Ceglarek - Starając się kiedyś o kredyt wykupiłem powiadomienia, żeby monitorować kie...

źródło: temp_file224026178655253676

Pobierz
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

f1aSh
f1aSh
16.05.2025, 20:18:43 via Wykop
  • 18
@Ceglarek: dokładnie tak to działa, wysyłają sms i maile o rzekomych zmianach na profilu a okazuje się, że dodali funkcjonalność raportowania o wyciekach danych i „właśnie pojawił się alert z przed 5 lat”. Tak, wykupiłem dostęp i wiem dokładnie tyle ile z darmowej strony gdzie podaje się maila aby sprawdzić takie informacje.
  • Odpowiedz
ElementalX7
ElementalX7
ElementalX7
16.05.2025, 21:12:54 via Wykop
  • 12
@Ceglarek: Akurat tutaj to nie jestem pewny w 100%. Może po prostu leci o tej godzinie “Job” który masowo sprawdza u klientów czy były nowe wpisy i rozsyła maile - 5 rano to też bardzo mały ruch więc moc obliczeniowa może być w pełni wykorzystana.
  • Odpowiedz
Stgx
Stgx
16.05.2025, 22:37:07 via Wykop
  • 32
Dla mnie najbardziej kuriozalne jest to, jak banki interpretują zapytania w BIK-u.

Mój klient nie może sobie porównać ofert, bo gdy przekroczy 3/4 zapytania w msc, to już ma obniżony scoring na następne 3-4 msc.
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Arteqq
Arteqq
17.05.2025, 06:12:39 via Wykop
  • 30
@Stgx: a dlaczego w wyszukiwarce leków nie ma cen?
Kiedyś była…

Chodzi o to, by klient nie brał najtańszego.

Dopóki mamy rządy banksterów nic się nie zmieni.
To jak z deweloperami, którzy mają polityków w kieszeni.
  • Odpowiedz
Czytelnik30
Czytelnik30
17.05.2025, 15:05:24 via Wykop
  • 3
@Stgx: Dokładnie! Kazde zapytanie - wniosek - jest rejestrowany w BIK i obniża rating. Banki i BIK nie mogą tego robić, jest na to wyrok SN, który te instytucje mają w dupie.
  • Odpowiedz
jdm-no3
jdm-no3
jdm-no3
16.05.2025, 20:16:34 via Wykop
  • 22
Czy jeśli bik to prywaciaż to czy mogę zażądać usunięcia swoich danych jeśli zostały tam wysłane bez mojej wiedzy/zgody?
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

wykopek2000
wykopek2000
16.05.2025, 20:23:17 via Android
  • 25
@jdm-no3 Nie. Prawo bankowe stoi onad RODO. ¯_(ツ)_/¯
  • Odpowiedz
sayanek
sayanek
sayanek
17.05.2025, 07:39:56 via Wykop
  • 8
rodo ma zastosowanie tylko wtedy


@Intec18: Gdy to Ty czegoś potrzebujesz ( ͡º ͜ʖ͡º)
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Strona 1 z 4
  • >

Hity

tygodnia

Jak cwaniak i oszust używa portalu wykop.pl do niszczenia konkurencji
Jak cwaniak i oszust używa portalu wykop.pl do niszczenia konkurencji
3847
Filmik pokazujący jak działa system kaucyjny w praktyce
Filmik pokazujący jak działa system kaucyjny w praktyce
3229
Zgłosił na policję, że od siedmiu lat znęca się nad nim żona
Zgłosił na policję, że od siedmiu lat znęca się nad nim żona
2672
Prokurator która potrąciła śmiertelnie kobietę nadal na wolności!!!
Prokurator która potrąciła śmiertelnie kobietę nadal na wolności!!!
2465
20 lat stała przy taśmociągu. Po zawale usłyszała, że to była praca tymczasowa
20 lat stała przy taśmociągu. Po zawale usłyszała, że to była praca tymczasowa
2451
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #kredyt
  • #banki
  • #finanse
  • #kredythipoteczny
  • #kredyty
  • #big
  • #cojestkurwa
  • #krd
  • #niewiemjaktootagowac
  • #bank
  • #darknet
  • #mbank
  • #pozyczka
  • #internet
  • #zadluzenie

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking