Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko210
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Informacje

    Informacje
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

485

NIE dla wyborów przez internet! - [Mateusz Chrobok]

Idą wybory więc zróbmy głosowanie przez internet. Pomysł z pozoru świetny, jednak czym bardziej zaczynamy się zagłębiać w technikalia, tym ciemniejszą jego stronę odkrywamy.

CZESARZ_INTERNETU
CZESARZ_INTERNETU
z
youtube.com
dodany: 04.05.2025, 17:18:36
  • #
    security
  • #
    cyberbezpieczenstwo
  • #
    wypory
  • #
    informatyka
  • 206
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Treści powiązane (3)

Dlaczego e-voting to zły pomysł.
BArtus
z youtu.be
  • 24
Zamiast zabraniać sondaży, wprowadzić system Pojedynczego Głosu Przechodniego
tiritto
z youtube.com
  • 6

Komentarze (206)

najlepsze

hellfirehe
hellfirehe
04.05.2025, 22:52:26 via Wykop
  • 186
Każda karta do głosowania (obojetnie czy papierowa czy elektroniczna) powinna mieć unikalny numer, który każdy może sobie zapamiętać czy zapisać przy głosowaniu.

Potem wyniki głosowania powinny zawierać listę wszystkich kart do głosowania wraz z tym kto jak oddał głos.

Kto chce może sprawdzić czy jego głos został policzony zgodnie z jego wolą.
  • 20
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Kaczorra
Kaczorra
05.05.2025, 05:08:41 via Android
  • 84
@hellfirehe a kto sprawdzi numery, których nikt nie użył, a zostały dorzucone na lewo?
  • Odpowiedz
michnic
michnic
michnic
05.05.2025, 05:53:26 via Wykop
  • 39
@hellfirehe: ten kij ma dwa końce. Jak jakiś ruch będzie chciał podważyć wynik wyborów, to wystarczy, że masowo zacznie zgłaszać błędnie policzone głosy. I co wtedy?
  • Odpowiedz
guest
guest
04.05.2025, 22:14:18 via Wykop
  • 87
Znowu ten temat przewijamy?
no to wrzucam klasyki.

Sprzed 10 lat:
guest - Znowu ten temat przewijamy?
no to wrzucam klasyki. 

Sprzed 10 lat:
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

guest
guest
04.05.2025, 22:14:34 via Wykop
  • 41
i sprzed 5:
guest - i sprzed 5:
  • Odpowiedz
Plotkova99
Plotkova99
05.05.2025, 00:09:58 via Wykop
  • 71
@mk321: Taka dziwna tendencja dzisiejszego YouTube - Nic nie wnoszące 30-sekundowe intro, następnie na wstępie wam powiem co wam potem powiem tak w skrócie (2-5 minut), część właściwa z długimi pauzami i dygresjami, w środku lokowanie produktu, na końcu wam powiem co wam powiedziałem tak w skrócie. A potem nie zapomnijcie o łapce w górę, subskrybcji. No i mamy 30 minut materiału :)
  • Odpowiedz
mbn-pl
mbn-pl
05.05.2025, 01:33:16 via Wykop
  • 78
Brednie z d--y. Milion dolarów mogę komuś przelać siedząc na kiblu, a zagłosować między jednym a drugim przyjebem nie moge bo hakery.
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

sudosu-
sudosu-
sudosu-
05.05.2025, 05:16:25 via Wykop
  • 37
@mbn-pl: jak dla mnie to kandydaci mogą walczyć w oktagonie. Kto wygra, ten zostanie prezydentem. To chyba najlepsze rozwiązanie problemów z głosowaniem.
  • Odpowiedz
exferis
exferis
exferis
05.05.2025, 05:49:04 via Wykop
  • 8
Brednie z d--y. Milion dolarów mogę komuś przelać siedząc na kiblu, a zagłosować między jednym a drugim przyjebem nie moge bo hakery.


@mbn-pl: Dokładnie, co prawda wymaga to bezpiecznego sprawdzenia że ty to ty i bank wie kto zleca przelew, ale @mbn-pl uwierzy na słowo że organy wyborcze takiej informacji sobie nie zachowają i wybory będą "anonimowe". No i zlecenie ponownego policzenia głosów będzie szybkie bo tylko komputer wypluje
  • Odpowiedz
molibden_kupi_wykop
molibden_kupi_wykop
04.05.2025, 21:52:43 via Wykop
  • 39
Chrobok? Ten to wali ciągle odgrzewane kotlety, Kawecki bezpieczeństwa.
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

hakeryk2
hakeryk2
05.05.2025, 06:41:12 via Wykop
  • 34
@molibden_kupi_wykop: robi dobrą robotę jeśli chodzi o informowanie o technikach oszustw - wysłałem kilka jego filmów mojej mamie i teściom by uważali na to co jest omawiane w filmach i nie dali się nabrać na stratę pieniędzy. Można go nie lubić ale każda forma zwiększająca świadomość o oszustwach jest jak najbardziej na propsie.
  • Odpowiedz
molibden_kupi_wykop
molibden_kupi_wykop
05.05.2025, 07:16:00 via Wykop
  • 2
@hakeryk2: Dokładnie, dla teściów, dziadków i mamy dobre filmy. Ale głównie serwuje odgrzewane kotlety, równie dobrze AI mogłoby czytać jakis artykuł, lub go wygenerować, a w tle ktoś gra w Minecrafta.
  • Odpowiedz
Rydhar
Rydhar
Rydhar
05.05.2025, 05:04:27 via Wykop
  • 36
Oczywiście, że to zły pomysł. Przecież wyborcami w większości są ludzie 45+ którzy stanowią fundament duopolu partyjnego w Polsce, a młodzi którzy by z tego korzystali to element niepewny, nie przesiąknięty do takiego poziomu zidioceniem, fanatyzmem i demencją wyborczą. Jeszcze by się okazało, że frekwencja by się zwiększyła i o zgrozo decydowaliby młodzi a nie starzy jak dotąd. A jeszcze bardziej przerażająca wizja to może w pewnym momencie ludzie chcieliby namiastki demokracji
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

SOMEMONG
SOMEMONG
05.05.2025, 09:36:38 via Wykop
  • 8
nie przesiąknięty do takiego poziomu zidioceniem, fanatyzmem i demencją wyborczą


@Rydhar: Żebyś się nie zdziwił.
  • Odpowiedz
crystalmethh
crystalmethh
06.05.2025, 07:13:34 via Android
  • 0
@Rydhar potężna polska mlodize zktora przerasta wyjscie z domu i narysowanie krzyzyka na kartce XD
  • Odpowiedz
Amatorro
Amatorro
04.05.2025, 22:08:28 via Wykop
  • 36
Tak, absolutnie nieodpowiedzialne i niewykonalne. Dlatego kraj w UE najbardziej narażony na ruską ingerencję w wybory - Estonia - jest od lat pionierem we wdrażaniu systemów e-votingowych...
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

zetisdead
zetisdead
05.05.2025, 06:37:45 via Wykop
  • 12
Estonia - jest od lat pionierem we wdrażaniu systemów e-votingowych...


@Amatorro: i która po drodze zaliczyła kilka wpadek związanych z bezpieczeństwem ich systemów do głosowania, ale kto by się tam takimi pierdołami przejmował.
  • Odpowiedz
GOHAN
GOHAN
05.05.2025, 07:09:59 via Wykop
  • 9
i która po drodze zaliczyła kilka wpadek związanych z bezpieczeństwem ich systemów do głosowania, ale kto by się tam takimi pierdołami przejmował.


@zetisdead: To teraz mamy przykład, czego nie robić więc dobrze, że to kto inny zaliczył te wpadki. Nie ma i nigdy nie będzie takiego systemu, czy to fizycznego, czy elektronicznego, który będzie w 100% bezpieczny.
  • Odpowiedz
BArtus
BArtus
04.05.2025, 22:33:57 via Wypiek
  • 28
Nigdy nie będzie wyborów on-line.

Jedynie decentralizacja procesu wyborczego zapewnia jego wiarygodność w oczach wyborców.

Dopóki ludzie uważają, że nie ma możliwości sfałszowania wyborów: bo nikt nie jest w stanie, w każdym jednym lokalu, na oczach dziesiątek czy setek wyborców, obecnych przez cały dzień wyborów skręcić jakieś istotnie wpływające na wynik wyborów wałki, doputy obywatele wierzą, że wybory naprawdę są wiarygodne i "uczciwe".

Jeżeli
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Kibishi
Kibishi
Kibishi
04.05.2025, 23:50:26 via Wykop
  • 10
Dopóki ludzie uważają, że nie ma możliwości sfałszowania wyborów: bo nikt nie jest w stanie, w każdym jednym lokalu, na oczach dziesiątek czy setek wyborców, obecnych przez cały dzień wyborów skręcić jakieś istotnie wpływające na wynik wyborów wałki, doputy obywatele wierzą, że wybory naprawdę są wiarygodne i "uczciwe".


@BArtus: Jak to ktoś kiedyś powiedział, nie ważne kto głosuje tylko kto głosy liczy, tutaj do walków jest sporo możliwości i raczej
  • Odpowiedz
Woo-Cash1900
Woo-Cash1900
Woo-Cash1900
05.05.2025, 08:10:31 via Wykop
  • 2
komisja często jest z małych miast, wszyscy się znają


@ni0bi: Ja się znam z różnymi osobami i co z tego? Każdy głosuje na kogoś innego. Ba, nawet rodzina głosuje na kogoś innego niż ja. Musiałaby cała komisja być za jedną partią, gdzie przy takim rozstrzale (czołowa partia ma tylko 30% w kraju, być może 60% w pojedynczych miejscach) szanse na to są malutkie. I takich komisji musiałoby być naprawdę dużo,
  • Odpowiedz
Grzabek
Grzabek
04.05.2025, 22:04:39 via Wykop
  • 17
Na moje to powinni zrobić test generalny i czelendż dla hakiermanów z potencjalną nagrodą za wynajdywanie słabych punktów systemu. Jeśli klasyczne głosowanie wynikami pokryje się z cyfrowym oraz hakierom nie uda się wpłynąć na wyniki to mozna myśleć dalej o tym no referenda robić częściej ale tylko cyfrowo aż uznamy, że system jest legit. W przeciwnym wypadku nie róbmy bo wyjdzie znowu cepik który się zesra po kilku dniach działania
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

zbigniew23
zbigniew23
zbigniew23
04.05.2025, 22:11:00 via Android
  • 26
@Grzabek haker może znaleźć luke ale nie zgłosić a potem sprzedać za wysoka cenę przed wyborami...
  • Odpowiedz
FredOnizuka
FredOnizuka
FredOnizuka
05.05.2025, 01:52:33 via Wykop
  • -1
haker może znaleźć luke ale nie zgłosić a potem sprzedać za wysoka cenę przed wyborami


@zbigniew23: To nie jest dobry pomysł. Bo jaką ma gwarancję, że w tym czasie ktoś inny też jej nie odkryje i na niej zarobi. A wtedy cała praca idzie na marne :)
  • Odpowiedz
jeanpaul
jeanpaul
04.05.2025, 23:53:11 via Wykop
  • 10
Kilka opisanych problemow wraz z rozwiazaniami:
Osoby starsze nie ogarniaja? Za 10 lat, maks 15 lat te starsze osoby, ktore nie potrafia obslugiwac juz umra, i przestanie to byc argument.
Centralizacja jako latwosc na atak na DDOS? Rozciagnac glosowanie na kilka dni i po sprawie - to nie bilety na koncert - kazdy ma jeden bilet zagwarantowany, wzglednie zdecentralizowac cala infastrukture.
Weryfikacja glosowania? Niech odbywa sie pushem na mObywatelu. W razie gdy ktos nie glosowal,
  • 22
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Woo-Cash1900
Woo-Cash1900
Woo-Cash1900
05.05.2025, 06:47:34 via Wykop
  • 1
Mowia ze wybory analogowe sa transparentne. No niby sa, a ktos sprawdza czy wyniki liczenia w komisjach zgadzaja sie z tymi ktore zostaly przeslane do centrali?


@jeanpaul: Tak, wyobraź sobie, że są ludzie, którzy sprawdzają, czy na stronie wyborów w ich obwodach są te same wyniki, które wiszą na kartce w drzwiach. Chociażby członkowie komisji, mężowie stanu, ludzie z partii, przypadkowi pasjonaci. Być może są obwody, gdzie nikt nie sprawdził,
  • Odpowiedz
exferis
exferis
exferis
05.05.2025, 20:42:21 via Wykop
  • 0
nie widze potrzeby, takie ataki maja sens dla wybranych ludzi wiec jedna dwie komisje maks.


@jeanpaul: Dokładnie, analogowo mogą mieć tylko ograniczoną skalę.
Zapomniałeś odpowiedzieć kto będzie pilnował PKW.

Tak sproboj bankowi udowodnic ze nie autoryzowales przelewu. Powodzenia. Bank to isntytucja zaufania publicznego. Dlatego tez potwierdzaja profil zaufany. Podbnie jak
  • Odpowiedz
Pasterz30
Pasterz30
Pasterz30
04.05.2025, 22:42:19 via Wykop
  • 10
Bankowosc elektroniczna tez trzeba zaorac, skladanie pitow, zaklaadanie i zamykanie firm online…
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

koziolek666
koziolek666
05.05.2025, 08:29:38 via Wykop
  • 6
@Pasterz30: ani bankowość elektroniczna, ani e-Pit nie łączą w sobie wymagania jednoczesnej tajności i unikalności. Wręcz przeciwnie, zarówno bankowość i rozliczenia podatkowe wymagają połączenia dokumentu z osobami zainteresowanymi.
  • Odpowiedz
koziolek666
koziolek666
05.05.2025, 09:11:19 via Wykop
  • 1
@Pasterz30: przy głosowaniu tradycyjnym (poza kilkoma skrajnymi przypadkami jak komisja z jednym głosem) nie powiążesz karty z wyborcą. Tu masz opisane poszczególne elementy systemu wyborczego. Głosowanie drogą elektroniczną oznacza, że musisz zrezygnować z tajności.
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Strona 1 z 5
  • >

Hity

tygodnia

ROBERT KUBICA ZWYCIĘŻYŁ LE MANS!!!!!!!!!!!!
ROBERT KUBICA ZWYCIĘŻYŁ LE MANS!!!!!!!!!!!!
4214
Będziemy opłacać składke ZUS dla artystów
Będziemy opłacać składke ZUS dla artystów
3069
Sprawa Sebastiana Majtczaka. Jest decyzja sądu
Sprawa Sebastiana Majtczaka. Jest decyzja sądu
2674
5 głodnych "interwencji" policjantów i pieszy, który doszedł do domu. Niemal. At
5 głodnych "interwencji" policjantów i pieszy, który doszedł do domu. Niemal. At
2683
Nagrody SDP przyznane! Danuta Holecka z Nagrodą Wolności Słowa xD
Nagrody SDP przyznane! Danuta Holecka z Nagrodą Wolności Słowa xD
2501
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #bezpieczenstwo
  • #hacking
  • #informatyka
  • #ciekawostki
  • #internet
  • #it
  • #cyberbezpieczenstwo
  • #cybersecurity
  • #komputery
  • #programowanie
  • #polska
  • #linux
  • #technologia
  • #heheszki
  • #niebezpiecznik

Wykop © 2005-2025

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl