Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko233
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin

937

Gdyby nie ETS, Polska miałaby prąd o ponad połowę tańszy

Gdyby nie ETS, Polska miałaby prąd o ponad połowę tańszy

- Gdyby nie opłaty ETS, prąd w Polsce byłby tańszy o ponad połowę. Koszty emisji CO2 stanowią od 59 proc. (stare bloki na węgiel kamienny) do 68 proc. (bloki na węgiel brunatny) kosztów wytwarzania energii elektrycznej - wskazuje PIGSW, powołując się na analityków Biura Maklerskiego Pekao SA

VoxClamantisInDeserto
VoxClamantisInDeserto
VoxClamantisInDeserto
z
wnp.pl
dodany: 19.03.2025, 17:49:49
  • #
    polska
  • #
    energetyka
  • #
    gospodarka
  • #
    ekonomia
  • #
    uniaeuropejska
  • 132
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Komentarze (132)

najlepsze

Petururururu
Petururururu
Petururururu
19.03.2025, 18:18:19 via Wykop
  • 333
Nie, gdyby nie ETS, tylko gdyby nie sprzedawano ETS oraz w dodatku nie wydano zarobionych 100 mld na rzeczy nie związane z transformacją energetyczną.
„Najwyższa Izba Kontroli (NIK) zbadała, jak nasz kraj wydawał środki pozyskiwane z handlu uprawnieniami do emisji CO2 w systemie EU ETS. Ustalono, że w latach 2013-2023 zarobiliśmy na ich sprzedaży blisko 94 mld zł, z czego prawie 90 proc. tej kwoty uzyskano wyłącznie w latach 2019-2023 (do 30
  • 13
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Dragonan
Dragonan
Dragonan
19.03.2025, 19:21:59 via Wykop
  • 56
@Petururururu: Ale to dziwne? PIS przecież z powodów ideologicznych nie zamierzał się zajmować budowaniem lewackich elektrowni nie emitujących CO2.
  • Odpowiedz
przemyslaw-priemek
przemyslaw-priemek
przemyslaw-priemek
19.03.2025, 19:46:01 via Wykop
  • 30
@Petururururu: Tylko połowa kwoty jaką wydają polskie przedsiębiorstwa na zakup uprawnień ETS ląduje w polskim budżecie, druga ląduje w kieszeni zagranicznych podmiotów.

W 2023 roku polskie koszty zakupu uprawnień do emisji w ramach systemu ETS sięgnęły 42 mld złotych, z czego tylko 25 mld zł wróciło do budżetu państwa.

Cytat z nielubianego tutaj Hałabały który w tym akurat ma rację
https://energetyka24.com/gornictwo/analizy-i-komentarze/ukryty-koszt-energii-z-polskiego-wegla-czarne-zloto-stalo-sie-kula-u-nogi
  • Odpowiedz
bylem_simpem
bylem_simpem
19.03.2025, 18:09:17 via Wykop
  • 260
Gdyby PIS przeznaczył 100 miliardów złotych które uzyskał ze sprzedaży certyfikatów energetycznych na budowę siłowni nuklearnej albo chociażby na inwestycję w czystą energię to byśmy mieli znacznie tańszy prąd, ale PIS te pieniądze p-------ł na kiełbasę wyborczą dla patologii.
  • 13
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Dragonan
Dragonan
Dragonan
19.03.2025, 19:22:54 via Wykop
  • 58
ale PIS te pieniądze p-------ł na kiełbasę wyborczą dla patologii.

@bylem_simpem: W tym na wykop.
  • Odpowiedz
Halski-patrol
Halski-patrol
19.03.2025, 20:37:09 via Wykop
  • 33
Gdyby PIS przeznaczył 100 miliardów złotych które uzyskał ze sprzedaży certyfikatów energetycznych na budowę siłowni nuklearnej albo chociażby na inwestycję w czystą energię to byśmy mieli znacznie tańszy


@bylem_simpem: Nie to że nie potrzebujemy elektrowni jądrowych, ale złudne jest myślenie że jak już je wybudują to nagle rachunki będą niższe.
  • Odpowiedz
repoo
repoo
19.03.2025, 18:18:00 via Wykop
  • 75
teraz, nawet po likwidacji eko haraczu ceny by pozostaly, tylko pan polityk bylby bardziej syty. Energia to nowy podatek
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

sylwke3100
sylwke3100
19.03.2025, 19:18:04 via Wykop
  • 15
@repoo: Zawsze tak jest. Co zostanie wprowadzone to istnieje.
  • Odpowiedz
Khorne_
Khorne_
19.03.2025, 21:23:39 via Wykop
  • 6
Ten ekoharacz idzie na budowę elektrowni jądrowej


@Dragonan: Bzdura. 70% finansowania to będzie pożyczka (w większości zaciągnięta od amerykańskiego banku), a 30% to finansowanie własne. Skarb Państwa ma przekazać 60mld jako wsparcie. I nie ma tam nic, o tym, że to 60mld ma być z ETS.
  • Odpowiedz
mietek79
mietek79
19.03.2025, 22:43:13 via Wykop
  • 40
Gdyby nie opłaty ETS, prąd w Polsce byłby tańszy o ponad połowę...

Klasyczne p--------o manipulujące pojęciem "tańszy prąd" a w praktyce podstawiający pod to wyłącznie WYTWARZANIE prądu, milcząc o podatkach, dystrybucyji, opłatach mocowych, przejściowych, jakościowych, kogeneracyjnych, OZE i innych "a-kto-nam-zabroni" opłatach. W praktyce okazuje się, że na RACHUNKU ZA PRĄD koszty ETS to ok. 15%, a zyski ze sprzedaży praw do emisji pozwalały przez lata na radosne rozdawnictwo. ¯\(ツ)/¯
mietek79 - >Gdyby nie opłaty ETS, prąd w Polsce byłby tańszy o ponad połowę...
Klasyc...

źródło: rachunek

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

michalxd21
michalxd21
19.03.2025, 20:42:21 via Wykop
  • 38
Poczekajcie jutro na wyniki finansowe Tauronu ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Zobaczycie gdzie idą wasze rachunki
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

U.....1
U.....1
konto usunięte 20.03.2025, 03:30:13 via Wykop
  • 13
@michalxd21:
U.....1 - @michalxd21:

źródło: 24-04-19-klimat

Pobierz
  • Odpowiedz
h225m
h225m
h225m
20.03.2025, 19:43:19 via Android
  • 0
@michalxd21 już są. Grosz zysków z dystrybucji, wytwarzaniu i OZE
  • Odpowiedz
crejzus
crejzus
crejzus
20.03.2025, 01:52:51 via Android
  • 31
Polska nie miałaby tańszego prądu tylko tauron i reszta miałaby większe zyski.
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Arteqq
Arteqq
20.03.2025, 05:11:58 via Wykop
  • 11
@crejzus: dokładnie tak by było.
Nie było nas równe 2 tygodnie w mieszkaniu.
Dostaliśmy rachunek niższy o 12 zł od tego z poprzedniego miesiąca.
  • Odpowiedz
crejzus
crejzus
crejzus
21.03.2025, 08:16:15 via Android
  • 0
@varchar12 podziwiam wiarę w ludzi ale myślę że nie doceniasz naszych orłów trwonienia pieniędzy.

Z ich fantazją mogłoby nawet nie być premii a z tych miliardów nie zostałoby nic.
  • Odpowiedz
jegertilbake
jegertilbake
19.03.2025, 21:51:56 via Wykop
  • 24
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

mayek
mayek
19.03.2025, 20:50:24 via Wykop
  • 22
Gdyby nie ETS, Polska miałaby prąd o ponad połowę tańszy


Gdyby nie ETS, koszt produkcji prądu byłby o ponad połowę tańszy. Proponuję spojrzeć na rachunek za prąd i sprawdzić ile wynosi cena samego prądu, a ile stanowią różne dodatkowe opłaty
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

wujazchin
wujazchin
wujazchin
20.03.2025, 00:19:07 via Wykop
  • 3
@mayek: dokladnie to samo mialem napisac. Aktualnie nie mieszkam w Polsce, a nadal płacę za sam fakt przyłączenia domu do sieci pomimo praktycznie zerowego zużycia
  • Odpowiedz
radmen2
radmen2
20.03.2025, 05:06:44 via Wykop
  • -1
@wujazchin: Fakt jest dużo różnych opłat, ale w większości są one zależne od zużycia. Jeśli nie zużywasz prądu to opłaty stałe wynoszą około 30 zł miesięcznie.
  • Odpowiedz
pawntheworld
pawntheworld
20.03.2025, 06:36:22 via Wykop
  • 13
Gdyby PiS nie rozkradł 100mld z ets to też prąd by był tańszy.

O tym powinno się trąbić codziennie w tv i pokazywać na bilbordach
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

wujek_stefan
wujek_stefan
wujek_stefan
19.03.2025, 20:56:24 via Wykop
  • 11
Energia na rynku hurtowym byłaby tańsza....ale nie o tyle ile wynosi koszt CO2. Działamy na wspólnym rynku energii a to oznacza że w okresach gdy nie wieje i nie świeci sąsiedzi wyciągali by ceny PL poprzez wymianę transgraniczną. Dobrym przykładem działania takiego mechanizmu jest Francja gdzie praktycznie całość energii wytwarza się bezemisyjnie a mimo to ceny na rynku hurtowym są tylko nieznacznie niższe niż na rynkach ościennych gdzie emisyjność jest wyższa właśnie
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Cycucycucyc
Cycucycucyc
Cycucycucyc
19.03.2025, 21:44:44 via Wykop
  • 7
@wujek_stefan: czyli energetyka francuska jest mocno do przodu bo pracuje na wysokich marżach.
  • Odpowiedz
Almagest
Almagest
20.03.2025, 02:08:24 via Wykop
  • 3
@lazyt: hmm, dosłownie logika rynku? ;o Jeśli właścicielem tych elektrowni jest państwo, to pewnie ma hajs, by dopłacać obywatelom do rachunków jakby rząd tego chciał i jeszcze zostanie mu coś ekstra. Jeśli właściciel jest prywatny, to nie musi się tłumaczyć. Mogą też wydawać to by dostawiać francuskie elektrownie, podczas gdy Niemcy dalej siedzą w ślepej uliczce swojej polityki ;o
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Strona 1 z 5
  • >

Hity

tygodnia

VAT 5 proc. na prąd? Polska sceptyczna wobec propozycji Komisji Europejskiej
VAT 5 proc. na prąd? Polska sceptyczna wobec propozycji Komisji Europejskiej
3032
Kolejny rajdowiec jeżdżący 350 km/h po polskich drogach
Kolejny rajdowiec jeżdżący 350 km/h po polskich drogach
2616
Kaucje za butelki. Zrobili z nas śmieciarzy!
Kaucje za butelki. Zrobili z nas śmieciarzy!
2654
Jak Okraść Społeczeństwo na Własną Emeryturę Przewodnik po Polskich Przywilejac
Jak Okraść Społeczeństwo na Własną Emeryturę Przewodnik po Polskich Przywilejac
2551
Lekarze w prywatnych gabinetach biorą majątek za to, co jest za DARMO na NFZ
Lekarze w prywatnych gabinetach biorą majątek za to, co jest za DARMO na NFZ
2347
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #wydarzenia
  • #ciekawostki
  • #prawo
  • #europa
  • #ekonomia
  • #gospodarka
  • #4konserwy
  • #heheszki
  • #swiat
  • #historia
  • #policja
  • #usa
  • #neuropa
  • #niemcy
  • #warszawa

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking