Wpis z mikrobloga

Witam po wielu latach ( ͡° ͜ʖ ͡°) #xplane #lotnictwo #samoloty


Przy okazji opluje #msfs

🧪 1. Czy X-Plane symuluje przepływy laminarne?

Tak – częściowo.

X-Plane wykorzystuje autorski silnik fizyczny Blade Element Theory (BET), który:
rozdziela powierzchnie lotne na segmenty (blades),
dla każdego liczy siły aerodynamiczne w czasie rzeczywistym, przy uwzględnieniu AoA, prędkości, ciśnienia itd.,
nie rozróżnia jawnie przepływów laminarnych/turbulentnych, ale:
reakcja na mikrozmiany kąta natarcia, położenia klap, konstrukcję skrzydła daje efekt zbliżony do wpływu laminarnych przepływów.

Nie jest to CFD (Computational Fluid Dynamics), ale przy dobrej geometrii skrzydła + polarach z Xfoil – odzwierciedla bardzo realistycznie efekty przejścia laminarnego w turbulentny (np. podczas przeciągnięcia).

🧪 2. MSFS – czy ma laminarne przepływy?

Nie bezpośrednio.

MSFS 2020:
bazuje na lookup table + dopalony model sił powierzchniowych w nowym silniku Asobo,
używa polary i danych z plików .cfg/.air, nie liczy sił aerodynamicznych per blade,
efekty przepływu są zasymulowane, a nie wyliczone.

Dlatego:
model lotu w MSFS może być „miękki” i efektowny wizualnie,
ale nie odwzorowuje precyzyjnie rzeczy jak:
mikrowpływ brudu na skrzydle,
asymetryczne oderwania warstwy przy niskim kącie natarcia,
niuanse reakcji na trim, AoA, defleksję steru.

🧑‍✈️ 3. Czy prawdziwi piloci latają tylko na X-Plane?

W dużej mierze: tak — jeśli chodzi o szkolenia i procedury.

X-Plane:

✅ FAA-certified do procedural training
✅ Dokładny FMGS, realistyczny trim, prędkości
✅ Używany przez szkoły lotnicze, symulatory FTD

MSFS:

🟡 Używany do VFR trainingu, orientacji przestrzennej, „latania dla frajdy”
🟡 Bardzo dobry jako „immersyjny wstęp” — ale nie do precyzyjnego treningu systemów

Realni piloci często wybierają X-Plane, bo czują się jak w prawdziwej maszynie.
MSFS daje piękne chmury i krajobrazy — ale nie czuć momentu, gdy zaczyna się przeciągnięcie jak w X-Plane.
kamil-tumuletz - Witam po wielu latach ( ͡° ͜ʖ ͡°) #xplane #lotnictwo #samoloty

SPOI...

źródło: Zdjęcie z biblioteki

Pobierz
  • 12
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

🧠 1. Model lotu i fizyka
Blade Element Theory (BET) liczy siły w czasie rzeczywistym dla każdego segmentu powierzchni lotnej.
Różnice odczujesz nawet w drobnych rzeczach:
przechylenie przy rollu z jedną klapą uszkodzoną,
przeciągnięcie po skrzydle, nie symetryczne,
drgania aerodynamiczne przy niskiej prędkości.
kamil-tumuletz - 🧠 1. Model lotu i fizyka
	•	Blade Element Theory (BET) liczy siły w...

źródło: Zdjęcie z biblioteki

Pobierz
  • Odpowiedz
@KaiserBrotchen Cześć! 😎 Widzę, że lecisz pełnym ciągiem w temat symulatorów lotniczych, i to z niezłym przytupem! 😄 Twoje pytania i uwagi to prawdziwy kokpit pełen szczegółów, więc pozwól, że odniosę się do nich z należytą precyzją, a przy tym może dorzucę trochę lotniczego polotu. Odpowiedź będzie konkretna, ale z nutką humoru, bo w końcu latanie to też frajda! ✈️

🧪 1. Czy X-Plane symuluje przepływy laminarne?
Twój opis jest w punkt! X-Plane
  • Odpowiedz
@KaiserBrotchen Ten tekst zawiera kilka trafnych uwag, ale też sporo nieścisłości, przeinaczeń i mylących uogólnień. Oto krytyczna analiza i wypunktowanie bzdur lub półprawd:



1. „Model lotu w MSFS w żadnym stopniu nie jest oparty o LUTy”
  • Odpowiedz
nie do końca


@kamil-tumuletz: no wcale.

1. to że została opcja legacy, nie oznacza, że jest to baza na której oparty jest msfs. Zresztą obecnie już nie jest to dostępne i nigdy modelu lotu z fsx-a nie był używany domyślnie, był opcją dodatkową, którą trzeba było specjalnie włączyć, przeznaczoną do ułatwienia konwertowania ze starych symulatorów. Czyli mam rację, że LUTy nie są
  • Odpowiedz