Aktywne Wpisy
ZielonaOdnowa +63
Mam maly przydomowy sad, wlasciwie ciagle w trakcie tworzenia od trzech lat od kiedy tu mieszkam.
W pewnym momencie, pod wplywem kanalu na yt "polskie superowoce" pomyslalem ze oprocz standardowy wisni, jablek porzeczek, borowek czy malin chcialbym troche mniej spotykanych owocow, posadzilem aronie, rokitnik, pigwowiec japonski i jagode kamczacka, planuje jeszcze wiosna acerole, swidosliwe, actinidie (minikiwi) i roze jadalna.
Macie moze jakies propozycje innych malo popularnych a ciekawych krzewow lub drzew owocowych
W pewnym momencie, pod wplywem kanalu na yt "polskie superowoce" pomyslalem ze oprocz standardowy wisni, jablek porzeczek, borowek czy malin chcialbym troche mniej spotykanych owocow, posadzilem aronie, rokitnik, pigwowiec japonski i jagode kamczacka, planuje jeszcze wiosna acerole, swidosliwe, actinidie (minikiwi) i roze jadalna.
Macie moze jakies propozycje innych malo popularnych a ciekawych krzewow lub drzew owocowych
thedestroyerofeels +1352
Piasecki X-49 Speedhawk
Eksperymentalny dwusilnikowy wiropłat zespolony (ang. compound helicopter) do testów prędkościowych. Podobnie jak S-72, konstrukcja X-49 oparta jest o istniejący płatowiec od Sikorsky Aircraft – YSH-60F Seahawk. Ogłoszony w 2003r. i finansowany w pełni przez US Navy projekt miał na celu zbadanie wykorzystania otunelowanego śmigła do wektorowania ciągu – VTDP (Vectored Thrust Ducted Propeller). Jedną z ważniejszych modyfikacji w stosunku do oryginalnego płatowca H-60 było zainstalowanie skrzydeł z klaperonami (flaperon - słowo powstałe z połączenia flap + aileron - klapa + lotka) - pochodziły one z odrzutowca biznesowego Aerostar FJ-100. Przerobiono odpowiednio ogon maszyny by pomieścić zespół napędowy tylnego śmigła. Głównym założeniem projektowym było zwiększenie maksymalnej prędkości śmigłowca do 360km/h (200kts) lub większej. Wykorzystanie skrzydeł miało na celu wytworzenie dodatkowej siły nośnej pozwalającej na odciążenie głównego wirnika, który mógł zostać spowolniony w celu obniżenia oporu aerodynamicznego co w konsekwencji pozwalało na wyższą prędkość lotu. Pierwszy lot testowy odbył się 29 czerwca 2007 roku i trwał około 15 minut. W tym czasie wykonano zawis i obroty wokół osi wirnika jak również loty do przodu i w bok przy niskich prędkościach. Projekt oficjalnie pozostaje w aktywnej fazie, lecz na chwilę obecną niewiele wiadomo o działaniach podejmowanych w jego ramach.
Podstawowe dane techniczne (X-49):
Załoga: 3
Długość: 19.76m
Wysokość: 5.23m
Średnica głównego wirnika: 16.36m
Powierzchnia nośna: 210.21m2
Masa własna (pusty): 6200kg
MTOW: 9930kg
Napęd: 2x General Electric T700-GE-401C 1620hp (1210kW) – silniki turbowałowe
Vmax: 333km/h | 180kts
Zasięg: 706km | 381nmi
Pułap: 5790m | 19000ft
#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
Wiesz coś może więcej? (nie chce się doktoryzować w tym temacie, zwykła ciekawość).
odpowiednio zintegrowano żeby maksymalnie odciążyć pilota
nie autorotacje a moment obrotowy, autorotacja to samoczynny obrót śmigieł w poruszającym się i pozbawionym napędu śmigłowcu