Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 11/???
#hobby #ciekawostki #samoloty #lotnictwo #aircraftboners
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny

Bell X-22

W 1962r. US Navy zgłosiło zapotrzebowanie na dwa prototypy statków powietrznych o możliwościach V/STOL (vertical/short take-off and landing – pionowy/krótki start i lądowanie), które miałyby być zasilane przez cztery śmigła osadzone w gondolach. Jako, że Bell Helicopters posiadało rozległe doświadczenie z maszynami VTOL postanowiło wykorzystać do projektu istnięjącą makiete. W 1964r. prototyp – Model D2127 – został zamówiony przez Marynarkę Wojenną i otrzymał nazwę X-22. Trójpłatowe śmigła zostały zamontowane w czterech gondolach na końcach skrzydeł. Za ich napędzanie odpowiedzialne były turbiny gazowe znajdujące się w parach przy tylnych skrzydłach. Manewrowanie odbywało sie poprzez wychył śmigieł oraz przy użyciu powierzchni sterowych: lotek i steru wysokości. Pierwszy lot miał miejsce 17 III 1966r. Pomimo, że X-22 uważany był za najlepszy tego typu statek powietrzny w swoich czasach program został odwołany. Wymagana prędkość 525km/h nigdy nie została osiągnięta. Prototyp został przekazany do Cornell Aeronautical Laboratory na dalsze testy. Ostatnie loty zostały przeprowadzone w 1988 roku.

Podstawowe dane techniczne (X-22A):

Załoga: 2 + 6 pasażerów
Długość: 12.07m
Rozpiętość skrzydeł: 11.96m
Wysokość: 6.31m
Masa własna (pusty): 4753kg
MTOW: 8003kg
Napęd: 4x General Electric YT58-GE-8D 1267hp (945kW) – silniki turbowałowe

Vmax: 409km/h / 221kn
Zasięg: 716km / 387nmi
Pułap: 8500m / 27800ft
Pułap zawisu w strefie wpływu efektu przypowierzchniowego: 3658m / 12000ft
Pułap zawisu poza strefą wpływu efektu przypowierzchniowego: 1829m / 6000ft
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_1664255192GPMaRjzL5DRVUu7HiFLqpO.jpg

Pobierz
  • 46
@buczubuczu: Dla różnego typu maszyn efekt przypowierzchniowy jest inny - w przypadku zwykłego samolotu/szybowca, płatowiec lecąc blisko powierzchni Ziemii wytwarza pod sobą "poduszkę powietrzną", która uniemożliwia mu przyziemienie. Z kolei dla takiej maszyny jak X-22 efekt przypowierzchniowy może powodować zasysanie w dół albo wynoszenie (jakby była pod nim "fontanna") oraz spadek ciągu w zawisie, jeżeli silnik zassie własne gazy wydechowe. Fun fact: efekt przypowierzchniowy jest też wykorzystywany w samochodach w celu