Wpis z mikrobloga

Pytanie do eksperta. W ramach nauki #arduino próbuję też nieco zaprzyjaźnić się z tą bardziej klasyczną częścią #elektronika w której jestem bardzo zielony, żeby w trakcie zabaw z tym hobby zminimalizować ilość spalonych elementów. Tutaj nie ma ctrl+z, jak w innych dziedzinach, do których przywykłem. :) Na razie też jeszcze chyba nie jestem gotowy na to, aby ryzykować konto na #elektroda więc może spróbuję tutaj.

Obecnie, jako projekt szkoleniowy, chciałbym złożyć listwę led na rejestrach przesuwnych 74HC164, do której później dopiszę prostą bibliotekę umożliwiającą jej obsługę przez Arduino. Jedną z podstawowych rzeczy, jakiej uczy się każdy świeżak, jest limitowanie prądu na diodzie led rezystorem i tego pilnuję. W pierwszej wersji schematu z załącznika były tylko diody i rezystory RLED? podłączone bezpośrednio do układu scalonego.

Ale wtedy zacząłem się zastanawiać, jakiej ochrony wymaga taki układ scalony. Nie wiem, co dokładnie uda mi się kupić, ale poszukałem w necie specyfikacji tego typu układu i część, która zakładam, że jest ważna, wkleiłem w rogu załącznika.

Wynika z niego, że wyjścia tego układu scalonego zezwalają na prąd 20mA, albo 25mA zależnie od tego, czy wyjścia Q0-Q7 wg tej tabelki są limitowane przez Io, albo Iok - nie bardzo wiem, która wartość czego dotyczy. I to byłoby w porządku dla planowanego natężenia na ledach na poziomie 10-15mA.

Ale jest drugi aspekt, czyli maksymalny prąd na Icc na poziomie 50mA. Jeśli będę próbował zapalić wszystkie 8 diód, to łączny prąd przechodzący przez ten układ byłby na poziomie 80-120mA, więc za dużo. To oznacza, że nie jestem w stanie zasilić wszystkich diód bezpośrednio przez układ scalony i wprowadziłem widoczne w załączniku tranzystory, które są włączane przez limitowany rezystorami RQ? prąd z wyjść rejestru przesuwnego.