Wpis z mikrobloga

tl:dr Hamowanie silnikiem dci/tdi szkodzi turbinie?

Mam od tygodnia dci, do tej pory jedynie wolne ssaki na podtlenku biedy. Normalne dla mnie było puszczanie gazu i hamowanie silnikiem. No właśnie było do wczoraj/dzisiaj. W barze jakoś temat wyszedł i okazało się, że są dwa obozy.

Pierwszy obóz twierdzi, że szkodzi: bo jak puszczamy gaz to nie ma mieszanki/spalin więc ciśnienie spada i gorąca turbina przestaje się obracać. Panowie zawsze wrzucają na luz by na jałowym chodziła turbina przy zwalnianiu.

Drugi obóz twierdzi, że nie szkodzi: bo mimo puszczenia gazu to ze względu na wyższe obroty ilość powietrza wystarcza do podtrzymania obrotów turbiny i pozwala ją schłodzić.

Więc kto ma racje? Zdjęcie dla zasięgów.

#motoryzacja #samochody
NaMoment - tl:dr Hamowanie silnikiem dci/tdi szkodzi turbinie? 

Mam od tygodnia dc...

źródło: comment_1628407327QzTIYfJPpzOPoteKKB5zTY.jpg

Pobierz

Szkodzi?

  • Tak szkodzi. 6.0% (80)
  • Nie szkodzi. 94.0% (1263)

Oddanych głosów: 1343

  • 116
@NaMoment Nie jest tajemnicą, że wokół używania turbosprężarek narosło też wiele różnych mitów. Jednym z nich jest hamowanie silnikiem. Nie należy bać się hamowania tym sposobem. Wprawdzie podczas pokonywania zjazdów osiąga się wysokie obroty, to do komór spalania nie jest dawkowane paliwo. Dlatego też turbosprężarka nie nagrzewa się od spalin, a pompa olejowa pomaga schładzać ten element.
via Wykop Mobilny (Android)
  • 26
@NaMoment: krotko: nie szkodzi turbinie, ale dwumasie już tak. Turbina jest na bieżąco chłodzona i nie musisz mieć obaw że nagle coś jej się stanie jak hamujesz silnikiem w mieście. To mityczne chłodzenie turbo to też jest bzdura. To można robić jak na autostradzie cisniesz kilkanaście minut 200+, wtedy pojechać kilka minut normalnie i będzie git, a nie stać jeszcze 30 minut na jałowym xD
@NaMoment z tymi turbinami to co rabin to co innego. Znam debila co kilka razy w roku jeździł do mechanika i w swoim 1.9tdi czyścił hehe turbinke. Mechanik wiedział, że typ to debil i oboje byli zadowoleni. Ten mu pokazał troche sadzy na płycie jumbowej że to po czyszczeniu i tyle.
Ten sam debil wmawiał innym, że auta z fabrycznym lpg mają dostosowane silniki do gazu. Więc nie ma sensu słuchać januszy.
@NaMoment: Dobra rada, nie słuchaj głąbów z baru xD Mysle ze sam wiesz ze to co powiedzieli było co najmniej dziwne :)

Zeby doprecyzowac, turbo jest chłodzone olejem, wiec kwestia obrotów nie ma żadnego znaczenia. Poza tym, mowisz konkretnie o diesla a wiesz w jakie jest srednie położenie przepustnicy podczas pracy diesla? :)