Wpis z mikrobloga

Mircy od #gry #rpg - jakie jest Wasze podejście do ograniczeń ekwipunku w singleplayerowych grach rpg?

Mi osobiście bardzo podobało się rozwiązanie z niegraniczonym udźwigiem z np. #gothic, by niepotrzebnie nie wracać po 2-3 razy z jakiejś jaskini do miasta, tylko wyczyścić całą lokację i później jednorazowo wszystko sprzedać handlarzom w mieście.
Jeśli jest to i tak gra single player (udźwig nie psuje balansu/daje przewagi nad innymi graczami, bo i tak gramy sami), albo nie ma mechaniki, która typowo opiera się na udźwigu (minusy przeciążenia z grubego pancerza, albo typowe mechaniki survivalowe, gdzie decyzja co ze sobą bierzemy jest istotna), to ograniczenia pojemności ekwipunku tylko mnie zawsze denerwowały.

Pytam, bo dłubię od jakiegoś czasu prototyp gry, która będzie miała ekwipunek. Docelowo rozważam, by nie wbudować żadnych ograniczeń pojemności/obciążenia, bo w sumie jeśli gra nie ma związanej z tym mechaniki, to po co? By niepotrzebnie bawić się w tetrisa (ograniczenie pojemności), albo micro-managment z min-max wartości przedmiotów?

Jakie jest Wasze zdanie na ten temat?

Dodam też tag #gamedev, bo może ktoś podrzuci ciekawe argumenty za/przeciw.

Czy wolicie brak ograniczeń udźwigu w grze, jeśli żadna mechanika tego nie uzasadnia?

  • Tak - to niepotrzebny micro-management. 77.1% (795)
  • Nie - psuje mi to immersję etc. 22.9% (236)

Oddanych głosów: 1031

  • 62
  • Odpowiedz
@JavaDevMatt: uwazam ze swietna odpowiedzia na twoje pytanie jest co to za gra, spojz na dark souls, gra jest nastawiona na eksploracje i zbieranie itemow, wiec ekwipunek jest nieograniczony, jednak to co mozesz miec w uzyciu juz ogranicza wagowo
  • Odpowiedz
@JavaDevMatt: jeśli z ekwipunkiem nie wiąże się jakaś mechanika, to może być nieskończony.

Z nieistotnych elementów można i należy rezygnować.

Przykładowo
Zbierasz w jakiejś jaskini rudę
  • Odpowiedz
@JavaDevMatt: zawsze jest wyjście żeby zaimplementować coś w stylu Chestera z dont starve, czyli chodzącą za tobą skrzynią lub innego rodzaju coś co może przechowywać przedmioty, lub skrytka miedzywymiarowa, wtedy np. Masz ograniczony eq, ale masz skrzynie bez żadnych limitów, ew trochę ograniczony dostęp albo pełny dostęp z każdego miejsca
  • Odpowiedz
@JavaDevMatt: Imo tak naprawdę nigdy nie dogodzisz wszystkim. Obsidian np. wprowadził w Pillars of Eternity skrzynię, która fizycznie nie znajduje się nigdzie, ale wszystko, co nie zmieści się w osobistych plecakach postaci z drużyny trafia do tej skrzyni. W każdej chwili można było wyciągać przedmioty z tej skrzyni albo sprzedawać je u kupców, chyba że włączyliśmy na początku grę opcję "EXPERT", to wtedy skorzystanie ze skrzyni poza miastem zużywało zestawy
  • Odpowiedz
@JavaDevMatt: problemem nie jest nieograniczony udźwig. Problemem jest, że według mechaniki gry zbieranie wszystkich śmieci i opylanie ich u najbliższego sprzedawcy ma sens. To pokazuje jak płytkie gameplayowo nadal w większości są RPGi.
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@JavaDevMatt: Jak dla mnie jednak zależy to od gry. Udźwig może być fajną mechaniką dobrze zaimplementowany, pozwala na bardziej strategiczne podejście co do zbieractwa. czy zbierać jakieś mniejsze rzeczy do np. Craftingu czy skupiać się na ekwipunku czy może kosztownościach. Szczególnie fajnie gdy ekonomia jest trochę lepiej rozwinięta i decyzję trzeba podejmować dynamicznie w zależności od cen u okolicznych handlarzy czy rzadkości lootu w lokacji.
  • Odpowiedz
@JavaDevMatt: Niepotrzebne utrudnienie, to może być dobre rozwiązanie jakichś symulatorach przetrwania, ale wtedy trzeba dać udźwig np. 20-30kg i ograniczone miejsce w plecaku/kieszeniach. Udźwig najbardziej w kość dawał w fallout 4, zrobili symulator budowania wioski gdzie każdy śmieć może się przydać a jednocześnie ustawili bardzo niski limit udźwigu. Są lepsze rozwiązania, jak już wspomniałeś np. kary za używanie ciężkich pancerzy.
  • Odpowiedz
@JavaDevMatt: jeżeli nie masz żadnego pomysłu jak ograniczenie pojemności ekwipunku mogło by pozytywnie wpłynąć na rozgrywkę to taka mechanika nie ma większego sensu.

Jeżeli nadal chciałbyś ją wprowadzić to warto byłoby się zastanowić nad takimi rzeczami:
- czy wpływa pozytywnie na balans rozgrywki? np. nie możesz sobie dopakować najcięższej zbroi i najcięższej broni i musisz kombinować żeby ekwipunek był wyważony -> nie wystarczy tylko patrzeć co daje najlepsze staty
-
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@JavaDevMatt: W sumie to zależy od gry. Od niedawna pogrywam sobie w mod do Stalkera o nazwie Anomaly. Jest mocno nastawiony na immersję i w tym jest właśnie między obciążenie wagowe. Z początku było to niesamowicie upierdliwe lecz z czasem uczyłem się przydatnej umiejętności czyli brania na moje eskapady tylko tego co potrzebuje. I to faktycznie zmienia mój gameplay bo zawsze czuję się przygotowany.
  • Odpowiedz
@JavaDevMatt ograniczenie ma jedynie sens jak jest częścią jakiejś mechaniki np survival. Wychodzisz z jakiejś bazy i musi ci wystarczyć na zrobienie zadania i powrót. W grach jak gothic czy inny skyrim ograniczenie to tylko upierdliwa przeszkoda.
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@JavaDevMatt: zależy od rodzaju gry. Bo jeśli chodzi o gothica lub skyrima to rzeczywiście może to nie mieć sensu. Natomiast w falloucie już jak najbardziej ma znaczenie
  • Odpowiedz
@JavaDevMatt: Można nieco z tym pokombinować. Do dzisiaj bardzo miło wspominam np. wózek z Daggerfalla. W ogóle zarządzanie zasobami i dokonywanie wyborów w rodzaju "Jak wykorzystać dostępny udźwig/przestrzeń, żeby uzyskać maksimum korzyści w danych warunkach" to też część grania w erpegi. Jak się pójdzie nieco w stronę symulacji to daje to jeszcze więcej możliwości kombinowania - tragarze, konie, wozy, wymienianie monet i "kompresowanie" wartości.
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@JavaDevMatt: jedyne miejsce gdzie toleruję zarządzanie ekwipunkiem to Resident Evil, ale nawet tam potrafili to zepsuć, jak w RE0. A w kazdej innej grze, szczególnie w rpgach, jest to męczące i niepotrzebne.
  • Odpowiedz
@JavaDevMatt: osobiście lubię takie drobne ograniczenia. nawet w pokemonach 1.gen był limit przedmiotów w plecaku i limit pokemonów w pudełku w pc.

bardzo lubię też elementy survivalu - plecak nie dość że często ogranicza wagowo to ma określoną pojemność. w JA2 1.13 jak nie weźmiesz ze sobą odpowiednich przedmiotów to jesteś w dupie. jak zostawisz w jakimś sektorze, to wróg może cię od nich łatwo odciąć. za to jak weźmiesz
  • Odpowiedz