Wpis z mikrobloga

Przybliżę Wam w telegraficznym skrócie co chodzi z kultowym logiem muzycznym McDonald's "I'm loving it", z melodią na 5 nutek: "pa ra pa pa pa" ("ba da ba ba ba") i kto za nim stoi. Nie wiem czy wiecie, ale Justin Timberlake i Pharrell Wiliams też maczali w nim paluchy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

W skrócie, w 2003 roku McDonald's przeżywał ostry kryzys i potrzebował wprost marketingowego cudu, aby odwrócić zły trend. Firma zwróciła się wtedy do 14 agencji z prośbą o pomysły. Na ten najgenialniejszy wpadli w Niemczech, konkretnie w niewielkiej wtedy agencji Heye & Partner, zarządzanej wówczas przez charyzmatycznego lidera Jürgena Knaussa. To tam narodził się slogan "ich liebe es", który przetłumaczony został na inne języki, w tym angielski "I'm loving it".

Mając slogan, Heye & Partner zwróciła się do studia Mona Davis Music, z prezesem Tomem Batoyem na czele, któremu dziś przede wszystkim przypisuje się autorstwo rozpoznawalnej na całym świecie melodii. Batoy podobno usłyszał "ba da ba ba ba", kiedy melodię tę zanuciła nieznana wokalistka w studiu muzycznym, podśpiewując sobie ją pod nosem. Fajny z niego autor ( ͡° ͜ʖ ͡°) McDonald's pokochał te sylaby dopiero wtedy, kiedy artysta Butch Steward wraz z synem zaśpiewali je na żywo podczas dwóch oddzielnych występów na jednym koncercie, uświadamiając dyrektorów sieci fastfoodu, jak bardzo "ba da ba ba ba" można umuzykalnić.

McDonald's zakochał się w melodii i sloganie tak bardzo, że zainwestował w sumie 1,4 miliarda (!) dolarów w kampanię reklamową, która miała przybliżyć nowy slogan i dźwięk odbiorcom na całym świecie. Justin Timberlake zaśpiewał (dostał za to 6 milionów dolarów, dziś w wywiadach mówi, że żałuje tego dealu), a Pharrell Williams wyprodukował pełny singiel pt.: "I'm loving it". Piosenka bardzo wzmocniła efekt marketingowy. McDonlad's rozpoczął w 2003 roku kampanię reklamową z 5 reklamami, w 11 różnych językach. Jedna z pierwszych reklam z głosem Timberlake'a i rapsami od Pusha T (Clipse) wyglądała - i brzmiała - tak. W wywiadzie w 2016 roku Pusha T mówił, że to on stoi za legendarnym sonic logo McDonald's, na co niemiecka agencja zareagowała słowami: "to jest #!$%@? niedorzeczne". ( ͡° ͜ʖ ͡°)

W efekcie kampanii i najdłużej nieprzerwanie funkcjonującego sloganu marketingowego, melodia "pa ra pa pa pa" / "ba da ba ba ba" jest obecnie najlepiej rozpoznawalnym dźwiękiem reklamowym na planecie, bardziej niż "tuu ri ru rii ru ri riiiii" Family Frost (te żółte ciężarówki z lodami co pamiętacie z dzieciństwa) ( ͡ ͜ʖ ͡)

Część z Was może mnie kojarzyć jako twórcę intra muzycznego dla Kanału Sportowego. Zajmuję się tzw. audio brandingiem, to znaczy komponuję oryginalne "dżingle" (sonic logo / audio logo), które działają marketingowo dla marek i instytucji. Nie jestem ani po szkole muzycznej, ani po studiach marketingowych ( ͡° ͜ʖ ͡°) Tworzyłem jednak m.in. dla takich marek jak Brand 24, portal NaszeMiasto.pl, Tour de Pologne, Teatr 6. Piętro czy Nutridome.

Dajcie plusika, jeżeli bylibyście chętni na poznanie kolejnych ciekawostek dotyczących tego, dlaczego kultowe dżingle firm brzmią jak brzmią i jaka stoi za nimi historia.

Zapraszam Was także do obserwowania mnie na Wykopie, bo tak czy owak, będę takie info tutaj wrzucał częściej :)

Pa ra pa pa pa!

#reklamy #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #mcdonalds #soundize #audiobranding
ahura_mazda - Przybliżę Wam w telegraficznym skrócie co chodzi z kultowym logiem muzy...

źródło: comment_16200134979NjrqcvJ5lfX4Kx0vdej6b.jpg

Pobierz
  • 187
  • Odpowiedz
@ahura_mazda: Też takie gadanie, tylko że kto robi duże kampanie reklamowe? Duże firmy, korporacje, kupujemy u nich bo często nie mamy innego wyboru, bo są na każdym rogu, jak szukam np. Słuchawek to z góry wiem w jakich sklepach mi się wyświetlą, reklama nic tu nie zmienia, patrzę na cenę i doświadczenia z danym sklepem i kupuje. Dla mnie reklama to czysta informacja, halo istniejemy, mamy to czy tamto. Zróbcie kampanie
  • Odpowiedz
Każde wykorzystanie muzyki w reklamie jest (lub przynajmniej powinno być) poprzedzone konkretnymi założeniami, popartymi następnie w badaniach. Zastanów się jaką grupę docelową mają wspomniane przez Ciebie marki i czy na pewno dla tej konkretnej grupy konsumentów wykorzystane melodie są równie #!$%@?ące :) Jestem pewien, że Lidl na pewno wiedział co robi

@ahura_mazda:

Mam tu akurat mieszane uczucia. To, czym się zajmujesz, jak najbardziej okraszone jest świadomym działaniem, planem, realizacją, badaniami, etc.
  • Odpowiedz
@ahura_mazda: Ale super temat! Sama zajmuję się brandingiem, tyle ze od strony wizualnej, ale muzyka to moja zajawka więc pięknie mi nakreśliłeś temat, bo muszę przyznać, że jak wiedziałam o „theme” różnych brandów, tak nigdy nie zastanawiałam się nad terminologią dotyczącą muzycznych elementów marki i nie szlam w temat głębiej. Teraz chętniej pójdę, świetny pierwszy post i czekam na więcej!
  • Odpowiedz
@Zajob_Ze_NieMaKiedy_TaczkiZaladowac: To niestety prawda, wielokrotnie się z tym spotkałem. Stock za kilkadziesiąt dolarów, licencja i jazda. Stąd napisałem w nawiasie, że wykorzystanie muzyki przynajmniej powinno być poprzedzone jakimś badaniem. Tutaj u Lidla i Media Expert NA PEWNO było, bo nie jest to muzyka ze stocka. Jest to przemyślany wybór, decyzja została zaakceptowana na najwyższym szczeblu. Masz jednak totalnie rację z polską reklamą - większość muzyki stosowanej w komunikacji w naszym kraju
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@ahura_mazda: właśnie sobie uświadomiłem, jak słabe jest to twoje intro. Nie jestem w stanie sobie przypomnieć jak brzmi, a pamiętam że jest paskudne xD
  • Odpowiedz
@ahura_mazda
@Fighting_Irish

Dokładnie. Kiedyś oglądałem na jutubie film i to nawet chyba z Polski i był ten sam motyw i rytm, który stworzyłeś dla Kanału Sportowego. Niestety, nie potrafię wskazać gdzie to było, ale po tym zawsze miałem z tyłu głowy, że ich dżingiel to przerobka jakiegoś gotowca z biblioteki utworów a oni tego nie wiedzą
  • Odpowiedz
  • 0
@Grzmihui to koniecznie podeślij jak znajdziesz, nad Kanałem siedzieliśmy we dwójkę z producentem ze dwa tygodnie, mając jedną początkową inspirację od Smokowskiego i spisany brief :)
  • Odpowiedz
@ahura_mazda z ciekawości poszukam, może Smoku właśnie miał inspirację gitarowa, która ktoś kiedyś wykorzystał. btw. Intro jest bardzo spoko i fajnie się wpisuje w koncepcje
  • Odpowiedz
  • 2
@E-Seven tak, dokładnie o to chodzi xD on uważa, że to tylko jego zasługa, że McD wzrósł po rozpoczęciu kampanii. Ale w sumie trochę mało wziął, McD wydał prawie półtora miliarda, a jemu dali 6 milionów xD
  • Odpowiedz