Wpis z mikrobloga

Przybliżę Wam w telegraficznym skrócie co chodzi z kultowym logiem muzycznym McDonald's "I'm loving it", z melodią na 5 nutek: "pa ra pa pa pa" ("ba da ba ba ba") i kto za nim stoi. Nie wiem czy wiecie, ale Justin Timberlake i Pharrell Wiliams też maczali w nim paluchy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

W skrócie, w 2003 roku McDonald's przeżywał ostry kryzys i potrzebował wprost marketingowego cudu, aby odwrócić zły trend. Firma zwróciła się wtedy do 14 agencji z prośbą o pomysły. Na ten najgenialniejszy wpadli w Niemczech, konkretnie w niewielkiej wtedy agencji Heye & Partner, zarządzanej wówczas przez charyzmatycznego lidera Jürgena Knaussa. To tam narodził się slogan "ich liebe es", który przetłumaczony został na inne języki, w tym angielski "I'm loving it".

Mając slogan, Heye & Partner zwróciła się do studia Mona Davis Music, z prezesem Tomem Batoyem na czele, któremu dziś przede wszystkim przypisuje się autorstwo rozpoznawalnej na całym świecie melodii. Batoy podobno usłyszał "ba da ba ba ba", kiedy melodię tę zanuciła nieznana wokalistka w studiu muzycznym, podśpiewując sobie ją pod nosem. Fajny z niego autor ( ͡° ͜ʖ ͡°) McDonald's pokochał te sylaby dopiero wtedy, kiedy artysta Butch Steward wraz z synem zaśpiewali je na żywo podczas dwóch oddzielnych występów na jednym koncercie, uświadamiając dyrektorów sieci fastfoodu, jak bardzo "ba da ba ba ba" można umuzykalnić.

McDonald's zakochał się w melodii i sloganie tak bardzo, że zainwestował w sumie 1,4 miliarda (!) dolarów w kampanię reklamową, która miała przybliżyć nowy slogan i dźwięk odbiorcom na całym świecie. Justin Timberlake zaśpiewał (dostał za to 6 milionów dolarów, dziś w wywiadach mówi, że żałuje tego dealu), a Pharrell Williams wyprodukował pełny singiel pt.: "I'm loving it". Piosenka bardzo wzmocniła efekt marketingowy. McDonlad's rozpoczął w 2003 roku kampanię reklamową z 5 reklamami, w 11 różnych językach. Jedna z pierwszych reklam z głosem Timberlake'a i rapsami od Pusha T (Clipse) wyglądała - i brzmiała - tak. W wywiadzie w 2016 roku Pusha T mówił, że to on stoi za legendarnym sonic logo McDonald's, na co niemiecka agencja zareagowała słowami: "to jest #!$%@? niedorzeczne". ( ͡° ͜ʖ ͡°)

W efekcie kampanii i najdłużej nieprzerwanie funkcjonującego sloganu marketingowego, melodia "pa ra pa pa pa" / "ba da ba ba ba" jest obecnie najlepiej rozpoznawalnym dźwiękiem reklamowym na planecie, bardziej niż "tuu ri ru rii ru ri riiiii" Family Frost (te żółte ciężarówki z lodami co pamiętacie z dzieciństwa) ( ͡ ͜ʖ ͡)

Część z Was może mnie kojarzyć jako twórcę intra muzycznego dla Kanału Sportowego. Zajmuję się tzw. audio brandingiem, to znaczy komponuję oryginalne "dżingle" (sonic logo / audio logo), które działają marketingowo dla marek i instytucji. Nie jestem ani po szkole muzycznej, ani po studiach marketingowych ( ͡° ͜ʖ ͡°) Tworzyłem jednak m.in. dla takich marek jak Brand 24, portal NaszeMiasto.pl, Tour de Pologne, Teatr 6. Piętro czy Nutridome.

Dajcie plusika, jeżeli bylibyście chętni na poznanie kolejnych ciekawostek dotyczących tego, dlaczego kultowe dżingle firm brzmią jak brzmią i jaka stoi za nimi historia.

Zapraszam Was także do obserwowania mnie na Wykopie, bo tak czy owak, będę takie info tutaj wrzucał częściej :)

Pa ra pa pa pa!

#reklamy #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #mcdonalds #soundize #audiobranding
Pobierz ahura_mazda - Przybliżę Wam w telegraficznym skrócie co chodzi z kultowym logiem muzy...
źródło: comment_16200134979NjrqcvJ5lfX4Kx0vdej6b.jpg
  • 187
@ahura_mazda: high quality content, duzy +. Feedback ode mnie (mimo ze nie prosiles ( ͡° ͜ʖ ͡°)) - wszedlem na Wasza stronke i Wasza identyfikacja wizualna pozostawia sporo do zyczenia; liczylem na cos mega odjechanego lub idealna prostote, a dostalem design korpostronki sprzed 10 lat tylko ze na mobile. Pracujac na zmyslach/odczuciach powinniscie nad tym popracowac
@ahura_mazda o kurdełe, właśnie mi zapodałeś nową zajawkę - też siedzę w dźwięku, ale jeszcze nigdy głębiej się nie zastanawiałem nad audio brandingiem (Sonic logo / audio logo). Będzie kminione i będę bardziej zwracał uwagę na takie jingielki.

Z takich audio logo to - dłuższe życie każdej pralki to calgon; też przystanek we Wrocławiu dla Teatru Capitol, to wyśpiewane Teeeatr Caaapitooool, też zapada w umyśle.
@ahura_mazda: fajny wpis. Nawet wiele razy myślałem nad tym dżinglem Kanału Sportowego bo mi się strasznie nie podoba :D

Ale myślałem po prostu że to kwestia Stanowskiego bo od kiedy pamiętam to wszystkie jego dżingle miały rockowy klimat i mnie strasznie tym odrzucały.
@ahura_mazda myślę, że niezły rynek dla Ciebie to teraz podcasty. Sam widzę różnicę w odbiorze kiedy, odcinek zaczyna się charakterystycznym motywem, a już najlepiej kiedy przechodzi w tło i jakiś czas wybrzmiewa razem z głosem prowadzącego.
Takimi dłuższymi też się zajmujesz?
@inyourface: to prawda, podcasty to ogromny rynek, tak samo jak wszelcy twórcy na YouTube itd. Szczególnie, że w Polsce jest mało osób, które faktycznie znają się na audio brandingu. Tak, robię też dłuższe rzeczy, tak jak wspomniany wyżej Kanał Sportowy. W pracy ja zajmuję się koncepcją i audio logo, a dłuższe intra i podkłady wykonują współpracujący ze mną producenci muzyczni, których dobieram w zależności od tego, jakiego gatunku oczekuje dany klient.
@art212: Zdecydowanie nie nazwałbym dźwięku Messengera "zakrojonym na szeroką skalę mistrzostwem". Jest to charakterystyczny sound faktycznie, ale daleko mu do majstersztyku. W Hamburgu odbywają się co roku tzw. Audio Branding Awards i gdybyś usłyszał, jakie tam dźwięki wygrywają, to na pewno zmieniłbyś zdanie o Messengerze.

Dla mnie mistrzostwem (naprawdę na szeroką skalę) jest np. audio logo Peugeota, BMW albo Rollanda Garrosa. Swoją drogą moim osobistym marzeniem jest kiedyś dostanie się ze