Wpis z mikrobloga

Przybliżę Wam w telegraficznym skrócie co chodzi z kultowym logiem muzycznym McDonald's "I'm loving it", z melodią na 5 nutek: "pa ra pa pa pa" ("ba da ba ba ba") i kto za nim stoi. Nie wiem czy wiecie, ale Justin Timberlake i Pharrell Wiliams też maczali w nim paluchy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

W skrócie, w 2003 roku McDonald's przeżywał ostry kryzys i potrzebował wprost marketingowego cudu, aby odwrócić zły trend. Firma zwróciła się wtedy do 14 agencji z prośbą o pomysły. Na ten najgenialniejszy wpadli w Niemczech, konkretnie w niewielkiej wtedy agencji Heye & Partner, zarządzanej wówczas przez charyzmatycznego lidera Jürgena Knaussa. To tam narodził się slogan "ich liebe es", który przetłumaczony został na inne języki, w tym angielski "I'm loving it".

Mając slogan, Heye & Partner zwróciła się do studia Mona Davis Music, z prezesem Tomem Batoyem na czele, któremu dziś przede wszystkim przypisuje się autorstwo rozpoznawalnej na całym świecie melodii. Batoy podobno usłyszał "ba da ba ba ba", kiedy melodię tę zanuciła nieznana wokalistka w studiu muzycznym, podśpiewując sobie ją pod nosem. Fajny z niego autor ( ͡° ͜ʖ ͡°) McDonald's pokochał te sylaby dopiero wtedy, kiedy artysta Butch Steward wraz z synem zaśpiewali je na żywo podczas dwóch oddzielnych występów na jednym koncercie, uświadamiając dyrektorów sieci fastfoodu, jak bardzo "ba da ba ba ba" można umuzykalnić.

McDonald's zakochał się w melodii i sloganie tak bardzo, że zainwestował w sumie 1,4 miliarda (!) dolarów w kampanię reklamową, która miała przybliżyć nowy slogan i dźwięk odbiorcom na całym świecie. Justin Timberlake zaśpiewał (dostał za to 6 milionów dolarów, dziś w wywiadach mówi, że żałuje tego dealu), a Pharrell Williams wyprodukował pełny singiel pt.: "I'm loving it". Piosenka bardzo wzmocniła efekt marketingowy. McDonlad's rozpoczął w 2003 roku kampanię reklamową z 5 reklamami, w 11 różnych językach. Jedna z pierwszych reklam z głosem Timberlake'a i rapsami od Pusha T (Clipse) wyglądała - i brzmiała - tak. W wywiadzie w 2016 roku Pusha T mówił, że to on stoi za legendarnym sonic logo McDonald's, na co niemiecka agencja zareagowała słowami: "to jest k---a niedorzeczne". ( ͡° ͜ʖ ͡°)

W efekcie kampanii i najdłużej nieprzerwanie funkcjonującego sloganu marketingowego, melodia "pa ra pa pa pa" / "ba da ba ba ba" jest obecnie najlepiej rozpoznawalnym dźwiękiem reklamowym na planecie, bardziej niż "tuu ri ru rii ru ri riiiii" Family Frost (te żółte ciężarówki z lodami co pamiętacie z dzieciństwa) ( ͡ ͜ʖ ͡)

Część z Was może mnie kojarzyć jako twórcę intra muzycznego dla Kanału Sportowego. Zajmuję się tzw. audio brandingiem, to znaczy komponuję oryginalne "dżingle" (sonic logo / audio logo), które działają marketingowo dla marek i instytucji. Nie jestem ani po szkole muzycznej, ani po studiach marketingowych ( ͡° ͜ʖ ͡°) Tworzyłem jednak m.in. dla takich marek jak Brand 24, portal NaszeMiasto.pl, Tour de Pologne, Teatr 6. Piętro czy Nutridome.

Dajcie plusika, jeżeli bylibyście chętni na poznanie kolejnych ciekawostek dotyczących tego, dlaczego kultowe dżingle firm brzmią jak brzmią i jaka stoi za nimi historia.

Zapraszam Was także do obserwowania mnie na Wykopie, bo tak czy owak, będę takie info tutaj wrzucał częściej :)

Pa ra pa pa pa!

#reklamy #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #mcdonalds #soundize #audiobranding
ahura_mazda - Przybliżę Wam w telegraficznym skrócie co chodzi z kultowym logiem muzy...

źródło: comment_16200134979NjrqcvJ5lfX4Kx0vdej6b.jpg

Pobierz
  • 187
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@ahura_mazda to nowe audio logo BMW to przejeżdżający szybko BMW, mamy efekt Dopplera, no mega.

Co do podkastow i audio logo podkastow (wątek się przewinął w dyskusji) to nie wiem czy Twórcę (prywatnego) będzie stać na takie audio logo do podkastu.

Ostatnio robiłem podkast "Klimatyczne rozmowy" dla Electroluxa i dostałem ich audio logo żeby je wkomponować w czołówkę.
  • Odpowiedz
@ahura_mazda: Chciałem właśnie napisać ze skoro zajmujesz się takimi dzinglami to musisz kojarzyć dżingiel BMW „radość z jazdy” .. ale ktoś mnie ubiegł :) nie znam się ale on jest chyba mistrzostwem dzingla :)
  • Odpowiedz
@Zajob_Ze_NieMaKiedy_TaczkiZaladowac: ten drugi to obecny audio branding BMW
@QUANTUM-DICK: szczerze to nie wiem :) mam jakieś dziwnie dobre wyczucie rytmu, melodii, wcześniej dużo tańczyłem, beatboxowałem, byłem DJem, teraz prowadzę niewielką wytwórnię muzyczną - jakoś ta muzyka jest wciąż wokół mnie, najwyraźniej do tego potrzebne są inne skille niż te stricte pozyskane na akademiach muzycznych. Z tego co wiem, to też nie każdy grafik jest po ASP :)
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@max1983: muzyka (dźwięk) działa na podświadomość o wiele szybciej niż cokolwiek innego (np. obraz). Dźwięk jest pierwotną formą komunikacji, a marki to po prostu wykorzystują. Wyobraź sobie np. sytuację, że jesteś w zatłoczonej galerii handlowej, mnóstwo osób, hałasu, masz gdzieś reklamy bilboardy loga itd, ale kiedy gdzieś skądś nagle usłyszysz "pa ra pa pa pa", to w głowie pojawi Ci się logo marki McDonald's. O to chodzi - o sprytny
  • Odpowiedz
@Gorejacy_krzak_agrestu: no nie do końca, kiedyś wziąłem paczkę top chipsów, paczkę laysow i kilka innych producentów i lajsy najbardziej smakowały, chiperki były fajne kruche i dobrze doprawione - przez to kupuje tylko je. A jakbyś się uparł to wszystkie chiperki są przeważnie takie same i różnią się ceną ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Reklamy audio/wideo są skierowane dla mas a nie dla pojedynczych przypadków. Dla nas reklama
  • Odpowiedz
@ahura_mazda: wybacz za głupie pytanie, ale oglądając siłą rzeczy reklamy w TV, aż ciężko uwierzyć, że niektóre slogany/melodie zostały zaakceptowane, a nie uznane za irytujące, denerwujące, bo.. może tak miało być?

przykład? piosenka „Jak sobota to do Lidla” i tamtejsze, pretensjonalne „ram pam pam pam” w przeróżnych konfiguracjach, reklamy Media Expertu, które są absolutnie wkurzające.. - czy reklama z wymyśloną piosenką ma na celu „torturę” konsumenta, żeby do końca dnia
  • Odpowiedz
@m0rgi: absolutnie się zgadzam :) marketing sensoryczny to przyszłość, a jednak w Polsce inteligentne posługiwanie się dźwiękiem i zapachem w komunikacji to wciąż działanie trochę po omacku.
  • Odpowiedz
@the_dot: pamiętaj, że gusta muzyczne są różne dla każdej osoby i to, co nie podoba się Tobie, może podobać się innym. Każde wykorzystanie muzyki w reklamie jest (lub przynajmniej powinno być) poprzedzone konkretnymi założeniami, popartymi następnie w badaniach. Zastanów się jaką grupę docelową mają wspomniane przez Ciebie marki i czy na pewno dla tej konkretnej grupy konsumentów wykorzystane melodie są równie w---------e :) Jestem pewien, że Lidl na pewno wiedział
  • Odpowiedz
  • 0
@ahura_mazda jak rozumiem mniejsze marki też zgłaszają się do Ciebie. Zawsze się zastanawiałem ile taka krótka melodia może kosztować? Wiem, że coś co wydaje "tylko paroma kreskami" faktycznie jest robotą na minimum kilku dni, jak z logo. Z "paroma nutkami" pewnie jest podobnie?
  • Odpowiedz
@misisk: to nie jest parę nutek faktycznie, bo są to lata doświadczenia i edukacji w tym wąskim kierunku :D Jest to raczej 4-cyfrowa kwota, w zależności od skomplikowania audio logo, a praca nad tym zajmuje około 2 tygodni, max trzech. Poza audio logo, każda marka powinna zainwestować w tzw. Brand Theme, tudzież Audio DNA. Będę o tym pisał pod tagiem #soundize na pewno :)
  • Odpowiedz