Wpis z mikrobloga

Post 12. Proces Leasingowy + #rozdajo

Z okazji, że w zeszłym tygodniu przekroczyłem okrągłą kwotę 10.000.000 PLN finansowań netto oraz wytrwałem z ponad 10 wpisami to robię #rozdajo . Do wygrania Mi Smart Band 4 od #xiaomi . Losowanie przez #mirkorandom . Zielonki out niestety, chyba że udzielają się w tagu #finanse. Wyniki losowania jutro o 22:22. Po wylosowaniu napiszę na pw o dane do wysyłki, opaskę wygrany otrzyma bezpośrednio ze sklepu mi-home.pl:
https://mi-home.pl/inteligentne-urzadzenia/xiaomi-mi-band-4

Ale żeby post się nie zmarnował na rozdajo to robię ogólny opis jak przebieg proces kupna auta przy finansowaniu leasingiem. Ważna rzecz: zakup auta, a finansowanie to 2 różne rzeczy. Nie ma nakazu i obowiązku brania finansowania, które wciska nam dealer!
1. Wybieramy auto. Jeżeli myślimy o leasingu operacyjnym to auto musi być na fakturze VAT 23%. Auto może być używane, z komisu czy nawet od innej firmy (ważna faktura VAT 23%). Jedynym warunkiem jest wiek pojazdu na koniec finansowania. Nie może przekracza od 8 do 15 lat w zależności od firmy leasingowej, przy czym w większości ten limit wynosi 10 lat.
2. Zastanawiamy się ile chcemy zrobić wpłaty własnej. Na nowe auta od 0%, na używki zazwyczaj od 10%. Maksymalnie 45% - ogranicza to ustawa. Okres finansowania najkrótszy to 2 lata, do nawet 7 lat, chociaż większość leasingów robi do 5 lat. Wykup – im dłuższy okres tym wykup jest niższy. Na nowe auto na 2 lata leasingu możemy liczyć nawet na 50% wykupu, przy 3 latach ok. 30%, 4 latach 25-30%, 5 lat ok. 20%. Im większa wpłata i im mniejszy wykup tym suma opłat jest niższa.
3. Jeśli dograliśmy już parametry porównujemy oferty kilku firm leasingowych. Sprawdzam opłaty za rejestrację, opłaty za polisy obce, opłaty za administracje lub zakończenie umowy. To są opłaty, które poniesiemy NA PEWNO. Poza nimi są: monity, mandaty, zmiany w dowodzie rejestracyjnym, zmiana harmonogramu, cesja.
4. Składamy wniosek. W większości leasingów do 150.000 mamy procedurę uproszczoną, czyli na oświadczenie. Czasami możemy zostać poproszeni o wyniki finansowe, czyli PIT za zeszły rok oraz KPiR z roku bieżącego za zamknięte miesiące. O leasing możemy się starać od 1 dnia działalności, ale wpłata to minimum 25%. Od staży 3 miesiące jesteśmy traktowani już jako normalny klient, chociaż mile widziane 10% wpłaty. Poza naszymi danymi możemy zostać poproszeni o dowód rejestracyjny pojazdu/specyfikację/proformę od sprzedawcy. Na decyzję czekamy od kilku godzin do max 2 dni roboczych, co jest raczej rzadkością. Jeśli decydujemy się na auto używane od nieautoryzowanego dostawcy musimy liczyć się z wyceną rzeczoznawcy (może być wymagana, ale nie musi). Koszt 430zł brutto + 3-5 dni roboczych. Jeśli wartość mocno odbiega w dół, możemy otrzymać odmowę lub wymaganie wyrównania wpłatą własną.
5. Jeśli mamy zgodę, podpisujemy umowę leasingową, zazwyczaj ten sam dzień roboczy w którym mamy zgodę, ewentualnie dzień kolejny. Po podpisaniu umowy leasingodawca zamawia dokumenty od dostawcy tj. fakturę, faktury pośrednie (sprawdza ścieżkę własności pojazdu), dowód rejestracyjny, karte pojazdu, ważną polisę OC. Najpierw leasing otrzymuje skany tych dokumentów, które są sprawdzane razem z podpisanymi umowami. Jeśli wszystko jest ok, to wydawana jest zgoda na rejestracje. Rejestracja odbywa się w tym mieście, w którym leasingodawca ma oddział, czyli większość większych miast w Polsce. Zazwyczaj zgoda jest kolejnego dnia od podpisania umów, o ile dostawca dostarczył wymagane skany.
6. Etap rejestracji. Tutaj sporo zależy od dostawcy jak szybko się uwinie. Czasami robi to błyskawicznie, czyli 2-3h od poproszenia o komplet doków wysyła skany i nadał już kuriera, a czasami może to trwać nawet kilka dni roboczych. + 1 dzień roboczy dla kuriera na transport. Dokumenty docierają do rejestratora, dla większości leasingów rejestracją zajmuje się firma MultiAsisst i rejestruje w określonych godzinach w urzędach. Załóżmy że rejestrator otrzymał dokumenty przed wyjściem do urzędu. Po rejestracji wysyła skan dowodu rejestracyjnego i faktury do doradcy/klienta. Teraz czas na polisę.
7. Polisa AC z kwotą zgodną z fakturą i wszelkimi wymaganiami leasingowymi. Musi mieć składkę 1 razową, czasami jest zgoda na 2 raty. Niektóre leasingi wymagają od razu potwierdzenia opłaty składki. Jeśli wystawiona jest już polisa, to trafia ona do weryfikacji wraz z dowodem rejestracyjnym – czy wszystko zostało poprawnie zarejestrowane. Ważne, że polisa musi być zawarta w dniu rejestracji, aby nie było przerwy w ubezpieczeniu.
8. Uruchomienie. Przelew do dostawcy zostaje wysłany dopiero po weryfikacji ubezpieczenia. Tutaj też liczyć się z czasem ok. 1-4h na spawdzenie. Jeśli chcemy odebrać auto tego samego dnia, to należy zlecić SORBNET, co kosztuje 30zł extra i mamy pewność, że do 15:15 środki będą u dostawcy.
9. Odbiór. Tutaj już z górki. Jeśli sprzedawca ma pieniądze na koncie to umawiamy się na odbiór, podpisujemy protokół odbioru, który należy dostarczyć do leasingu. Później pozostaje jedynie płacić raty w terminie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Podsumowując: Cały proces, z doświadczenia, trwa przy autach nowych od 3 dni roboczych (to mój rekord) do 5 dni roboczych – o ile wszystko przebiega okey - sprzedawca i rejestracja jest na miejscu, przekazywanie dokumentów między sprzedawcą-klientem-dealerem biorę na siebie. Przy autach używanych proces wydłuża się do zakresu od 5 dni roboczych do nawet 10 dni roboczych. Najgorzej kiedy jest DEKRA, wtedy +3-5 dni roboczych. Mowa tutaj o procesie od złożenia wniosku do odbioru auta.

Kwestia ubezpieczenia: zawsze warto porównać ubezpieczenie od dealer’a, ubezpieczenie od leasingu, ubezpieczenie zewnętrzne do naszego doradcy ubezpieczeniowego.

#motoleasing <-- mój tag, zapraszam do obserwowania.

#przedsiebiorczosc #finanse #leasing #kredyt #motoryzacja

ostatni wpis
Pobierz
źródło: comment_U6F6qdGsHaD0jdyCUs4ewfDla5hljBDm.jpg
  • 55
@Szejker-Szejker: lat 24, wykształcenie wyższe (mgr). Generalnie zacząć można, natomiast jest OGROM wiedzy do przyswojenia. Mam jakieś zdolności do szybkiego przyswajania wiedzy, sporo drążę sam. Po paru miesiącach w pracy pod pośrednikiem, któremu bardzo wiele zawdzięczam, ludzie z banków z 10 letnim doświadczeniem dzwonili do mnie z pytaniami o swoje produkty... Generalnie przeczytałem każde Ogólne Warunki Produktu, które sprzedaje, mówię na samym początku o wszystkich opłatach dodatkowych, nie ukrywam kosztów.,staram się
@MaybeTomorrow: Tak. Po 1 nie wysprzęglasz się z gotówki. Po 2 możesz wrzucić w koszty nawet 45% wartości auta (do limitu, ale nie chce już się tak rozdrabiać...) co ma ogromną przewagę nad kupnem za gotówkę. Możesz rozliczyć zakup nowego auta w 100% jego wartości w 2 lata, a nie w 5. Po 4 jest to stosunkowo tani pieniądz (2,5%+1,72% WIBOR = 4,22% oprocentowanie zewnętrzne). Po 5 rozkładasz sobie rozliczenie VAT
@OptiFinance: Banki nie rozmawiają z JDG? Miewasz lepsze warunki niż bank? Czy na czym taki klient zyskuje korzystając z pośrednika?
No offence, pytam z ciekawości bo w spółce biorę leasingi na kilka mln PLN rocznie i w takiej sytuacji banki same do mnie dzwonią z ofertami jakiegoś symbolicznego oprocentowania.

co ma ogromną przewagę nad kupnem za gotówkę


Trochę nie rozumiem tej ogromnej przewagi. Przy gotówce jest amortyzacja. Więc co takiego więcej
@OptiFinance: Dzięki za fajny poradnik, mam pytanie: biorę auto osobowe w leasing (firma to nie jdg) , płace na początek 20% wartości auta, leasing na 3 lata i po ponad roku leasingu zamykam firmę, co dalej z leasingiem? Ps. Nadal stać mnie aby płacić raty.
@PiccoloGrande: Co klient zyskuje korzystając z pośrednika, a nie bezpośrednio od banku:
1. czas, że nie musi uderzać do 10 instytucji, tylko rozmawia z 1 osobą.
2. zazwyczaj tematyka jest problematyczna - BIK, KRD, auto ze Stanów. Pośrednik wie gdzie to robić.
3. dla dużych czy rokujących klientów jest w stanie wynegocjować dobre warunki, lepsze niż klient sam.
4. przykłady z życia. 4 lub 5 wykopków przyszło do mnie po poradę.
@BShKF: Tym że musisz pokazać swoje dokumenty finansowe, tj. PIT/CIT za zeszły rok i KPiR / RZiS + bilans za bieżący rok. I decyzję podejmuje analityk, a nie komputer na podstawie wskaźników + checker który pobieżnie sprawdza wprowadzone dane ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@OptiFinance a jak wtedy wygląda z VATem? Da się odliczyć? Ostatnio taki koleś wziął leasing to mówił że ma taki leasing że połowę VATu odliczyl i używa samochodu w połowie w firmie i w połowie prywatnie a jakby chciał wziąć tylko na firmę to musiałby pisać przebytej km skąd dokąd i po co. Ile w tym prawdy?
@Rolnikt: Odliczenie VAT wygląda następująco dla aut osobowych:
1. Odliczasz połowę VAT, a resztę kwoty wrzucasz w koszty. Auta używasz jak chcesz, do celów prywatnych, służbowych itd. To najpopularniejsze rozwiązanie.
2. Odliczasz 100% VAT, ale musisz prowadzić kilometrówkę. Poczytaj więcej o kilometrówce. Sprawa ciężka do prowadzenia, w momencie przerwania i wykrycia przez kontrole nieuzasadnionego użycia auta trzeba zwrócić rozliczony bez uzasadnienia VAT aż do momentu zakupu. Nawet moi najwięksi klienci kupujący
Gdybym ja się znalazł w sytuacji, że mam długi zapewne wyjechałbym za granice aby w miarę szybko się odkuć, spłacił zobowiązania i zaczął od 0.


@OptiFinance: Tylko, że ja dopiero stawiam pierwsze kroki w IT, mam rok i osiem miesięcy doświadczenia w #!$%@? pracy za bardzo nieadekwatne pieniądze i boję się, że za granicą przez trochę pokryty kurzem angielski nie przejdę żadnej rozmowy w tej branży. Skończę na jakiejś stacji benzynowej,
@OptiFinance np kupiłbym SUVa wstawił kratkę wtedy to by był ciężarowy? Czy przepisy się zmieniły? Sorry za grad pytań ( ͡~ ͜ʖ ͡°)


@Rolnikt: W dużym uproszczeniu, bo przepisy są dość szczegółowe - nie ma obecnie możliwości przerobienia samochodu na ciężarowy poprzez wstawienie kratki. Autem osobowym, które może być traktowane w myśl przepisów o VAT jako ciężarowe, czyli uprawniać do odliczenia 100% VAT bez konieczności spełniania dodatkowych
@Jarek-FmLeasing: Dokładnie tak, to bardzo mocne uproszczenie. Robię teraz 2 RAMy. Jeden jest ciężarowy ale liczba miejsc 5 i tutaj nie można odliczać 100% VAT. Drugi z kolei jest ciężarowy, ale liczba osób 3 i VAT już można odliczyć. Jak zawsze dobry kontent, szanuje kumpla po fachu ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Jarek-FmLeasing i teraz kumam wszystko ( ͡~ ͜ʖ ͡°) powiedz jeszcze jak wygląda sprawa leasingu z wysokim wykupem? Np jakby to wyglądało przy samochodzie za 100k zł. Jakie koszty muszę wtedy posiesc? Czy może bardziej opłacalny jest najem długoterminowy?
Drugi z kolei jest ciężarowy, ale liczba osób 3 i VAT już można odliczyć.


@OptiFinance: Ten drugi zapewne z jednym rzędem siedzeń - właśnie to robi różnicę.

Jak zawsze dobry kontent, szanuje kumpla po fachu ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@OptiFinance: Wzajemnie :)

powiedz jeszcze jak wygląda sprawa leasingu z wysokim wykupem? Np jakby to wyglądało przy samochodzie za 100k zł. Jakie koszty muszę wtedy posiesc? Czy
@OptiFinance Jak wyglada kwestia pakietów serwisowych, gwarancji na samochody używane przy leasingu?
Leasingodawca ma tutaj coś do gadania czy to kwestia wyłącznie sprzedającego?
Jestem zainteresowany leasingiem na jdg nowszego samochodu ale przeraża mnie np. poważniejsze uszkodzenie silnika gdzie koszty mogą sięgać 20-30k (ok. 40% wartości samochodu).