Wpis z mikrobloga

#ciekawostki #wiedzabezuczyteczna #statki #morze #technologia #zeglarstwo #gruparatowaniapoziomu
OK to dziś jeszcze jedna ciekawostka.
Draft scale, czyli nic innego jak skala zanurzenia statku.

Cyframi rzymskimi oznaczano zanurzenie w stopach, a arabskimi w decymetrach. We wcześniejszych latach zdarzało się, że na jednej burcie umieszczano skalę w stopach, na drugiej w decymetrach. Teraz zwykle wykonuje się decymetrową na obu burtach.

*wikipedia
Zanurzenie – na statku wodnym jest to odległość pionowa mierzona na owrężu pomiędzy letnią wodnicą ładunkową, a górną powierzchnią stępki płaskiej lub punktem zetknięcia się wewnętrznej powierzchni poszycia poszycia ze stępką belkową.
Zanurzenie jednostek pływających z wyznaczoną drzewną wolną burtą mierzy się na burcie do letniej drzewnej linii ładunkowej.

Zanurzenie oznacza się literą T.

Oczywiście na podstawie tej skali oblicza się również ilość ładunku, również np po wejściu na mieliznę, obliczyć można siłę nacisku kadłuba na dno.

Skala najczęściej jest najpierw naspawana a następnie malowana.

PMV_Norway - #ciekawostki #wiedzabezuczyteczna #statki #morze #technologia #zeglarstw...

źródło: comment_UrX6kVsoVF4CUR7WjITNjXrpRG3c7nic.jpg

Pobierz
  • 38
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@Kexu: Oczywiscie, ze da sie to obliczyc. Jeszcze 20 lat temu tak to wlasnie wyglądało. Na studiach nadal właśnie tak się to liczy - uczy się jak to działa aby potem rozumieć program i jego ograniczeniq/błędy. Zasad stateczności uczyliśmy się zaczynając od obliczania "kostki prostopadłościennej". Potem dopiero wchodził współczynnik "opływowości" kadłuba "block coeficient".
Do obliczeń niestety pptrzebna jest dokumentacja stoczniowa statku (projekt i odpowiednie wykresy). Jest to oczywiscie dostępne na
  • Odpowiedz
Opie, mam nadzieję że nie zpsułem ci planów na kolejne wpisy:P jeśli tak to sory;)


@Dominik89: Nie no jest OK.
Bardzo fajnie ze rozwija sie to w taka strone,
Strzalke ugiecia, lub przegiecia :D
Mysle ze znajdzie sie jeszcze sporo ciekawostek
  • Odpowiedz
@mamrotekk: Prawo wyporu, Archimedes itd.
Jak wezmiesz blache o wadze 1kg to zatonie, ale zagnij wszystkie rogi robiac z blachy pojemnik i juz bedzie plywac.
W sumie to też jest ciekawy temat, wbrew pozoru nie taki prosty i oczywisty.
  • Odpowiedz
Tak tak, wiem, decymetry, tak to jest jak sie na szybko;) swoja droga - pisanie na telefonie w przeglądarce to jakiś dramat.

W sumie to nie mam pewnosci jak jest w łodziach podwodnych. Na towarowych statkach podwodna czesc kadluba to w przekroju poprzecznym U. Dodaje sie do tego zwezajacy sie dziob i rufe. Im dluzej ciagnie sie przekroj U tym wiecej ladunku mozna zabrac - ładownie mają pełny wymiar.
Ksztalt U pozwala
  • Odpowiedz
Usunałem wpis i poprawiam, zeby ktos kto później przeczyta nie czytał głupot.
Odczytywanie zanurzenia.
Znaczniki umieszczane są co 20 cm, z czego kazdy znacznik ma wysokosc 10 cm oraz odleglosc miedzy gora nizszego a dolem wyzszego to rowniez 10 cm.
Dodatkowo kazdy pelen metr ma swoje oznaczenie.
Dolna krawedz znacznika oznacza miejsce jego wartosci. W sumie nie wiem jak to lepiej ująć;) chyba na przykładzie.

Jesli
  • Odpowiedz
@PMV_Norway chętnie poczytam różne ciekawostki o żegludze śródlądowej, ale byłoby fajnie gdybyś pisał te informacje w bardziej przystępny sposób, ponieważ myślę że wielkość osób (w tym ja) ma problemy ze zrozumieniem połowy sformułowań, których używasz ʕʔ
  • Odpowiedz