Aktywne Wpisy
![Smarek37](https://wykop.pl/cdn/c3397992/Smarek37_qJS3ApN4nu,q60.jpg)
Smarek37 +4
![Smarek37 - #edukacja #szkola #chwalesie
Takie świadectwo mi synek przyniósł w tym rok...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/c3e5fe75d062746e3ac15de8a86af63e46ec7c9888eb1f66be2aadbc0ad1a829,w150.jpg)
źródło: IMG_20240622_233222
Pobierz![Van-der-Ledre](https://wykop.pl/cdn/c3397992/Van-der-Ledre_DVsiYimVww,q60.jpg)
Van-der-Ledre +95
Tak, to jest ta pora, to sobotni wieczór, czas, w którym my, męczennicy, cierpiętnicy ze świętego tagu jednoczymy się pod symboliczną listą. Jak zwykle, zasady są jasne, jesteś, zapisz się.
#przegryw
#przegryw
![Van-der-Ledre - Tak, to jest ta pora, to sobotni wieczór, czas, w którym my, męczenni...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/3cd38fd3eb707a3caac89dc41c6bc7f6e5d3dd778314eb99144bbb4f1e2c49a5,w150.png?author=Van-der-Ledre&auth=1f23f0aa63112a7e5cda85c7201ad79e)
źródło: Lista-Tagowa
Pobierz
Geniusz Juana Manuela Fangio i nadludzkie zmysły- wypadek podczas Grand Prix Monako 1950
Grand Prix Monako, rok 1950. Jeden z najtrudniejszych torów na świecie, nie trudno na nim o wypadek.
Właśnie podczas wyścigu F1 na tym torze, na pierwszym okrążeniu miał miejsce wypadek wielu kierowców, który zablokował drogę (wypadek jest widoczny na zdjęciu). Zdarzyło się to w zakręcie Tabac, czyli lewym zakrętem za znaną wszystkim szykaną. Miejsce wypadku było poza polem widzenia kierowców, więc gdyby jakiś kierowca przejechał go z pełną prędkością, nie zdążyłby wyhamować i wjechałby w tłum bolidów.
Prowadzący w wyścigu Juan Manuel Fangio nie był świadomy tego incydentu i gdy jechał wzdłuż portu, wydawało się, że przejedzie ten zakręt tak jak zawsze, z pełną prędkością i wpadnie wprost na pozostałe bolidy. Zamiast tego nagle zwolnił, zatrzymując się tuż przed blokadą.
Nadludzki instynkt? Otóż nie do końca. Pomogły tutaj dwie ważne umiejętności- obserwacja otoczenia i dobra pamięć. Dzień przed wyścigiem Juan Manuel Fangio został zaproszony na obiad do jednego z arystokratycznych domów. W sumie nic dziwnego, bo Monako to bogaty kraj, a w trakcie Grand Prix to jest również stolica luksusu. Argentyński kierowca spostrzegł w tym apartamencie pewną fotografię- wypadek z wyścigu z 1936 roku właśnie za zakrętem Tabac.
Na drugim okrążeniu wyścigu, w którym prowadził, po wyjściu z szykany za tunelem zwrócił uwagę na coś bardzo dziwnego. Prowadził w wyścigu, ale cała widownia na trybunach w ogóle go nie obserwowała. Patrzyli w dół drogi, za zakrętem. Fangio uznał, że jeżeli coś za zakrętem jest dla widzów ważniejsze, niż oglądanie lidera wyścigu, to trzeba natychmiast hamować. Wyhamować mu się udało, a później zwyciężył w drugim wyścigu w historii F1.
Podobne korzyści z obserwacji otoczenia mogliśmy ujrzeć całkiem niedawno, bo podczas GP Bahrajnu 2019 w walce Sebastiana Vettela i Lewisa Hamiltona. Lewis zwierzył się po wyścigu, że w jego trakcie obserwował flagę, wywieszoną nad torem. Obserwował ją w konkretnym celu- chciał poznać siłę i kierunek wiatru. Wiatr tego dnia był silny i dzięki tej obserwacji, przy wyprzedzaniu po zewnętrznej Sebastiana Vettela, Lewis wiedział, że może zahamować odrobinę później, niż zazwyczaj. Sztuka ta Brytyjczykowi się udała, a Sebastian, który nie wiedział o sile wiatru w tym konkretnym kierunku, przypłacił ten brak wiedzy utratą przyczepności i kolejnym obrotem.
====================================
Artykuł ukaże się też na portalu- f1fanklub.pl
Twitter tagu #abcf1: https://twitter.com/AbcF1PL
Mój twitter: https://twitter.com/jaxonxst
Tradycyjne Tagi dla zasięgów:
#f1 #motoryzacja #sport #merytorycznywpis #wiedza #formula1 #kubica #f1pro #gruparatowaniapoziomu #historia
Dodatkowe Tagi:
#ciekawostki #historiajednejfotografii #monako #wypadek
=====================
Wołam Mireczki i Mirabelki
źródło: comment_NH5RxnYQDuyPQjxyg6CGxpGQZJAGLoKf.jpg
PobierzPoprzednie artykuły
Rozdziały:
1- Praca zespołów F1 przed rozpoczęciem sezonu
2- Sylwetki Zespołów, Historia i Współczesność cz. 1
Sylwetki Zespołów, Historia i Współczesność cz. 2
3- Kierowcy i Bezpieczeństwo w F1 w latach 1950-1999
4- Bezpieczeństwo w F1 obecnie, Projektowanie torów
5- Biografia Kierowców Mercedesa – Lewis Hamilton i Valtteri Bottas
6- Biografia Kierowców Ferrari– Sebastian Vettel