Wpis z mikrobloga

@corran: i takie rozmowy chce z tobą mireczku prowadzic ( ͡° ͜ʖ ͡°) a nie spiny niepotrzebne. dzieki za informacje. i juz widze te propagande - widzicie? potrzeba dwoch rakiet zeby zrobic to co zrobi jeden sls : D. No to modul serwisowy poleci pewnie FH a Orion deltą bo juz leciał i lżejszy.
No to modul serwisowy poleci pewnie FH a Orion deltą bo juz leciał i lżejszy.


@monarchista: ale masz napisane. W jednym locie poleci razem Orion i Europejski Moduł serwisowy, a w drugim górny człon z silnikiem którym pozwoli na zabranie statku na Ksieżyc.
Falcon Heavy dałby rade strzelic obie rzeczy naraz tylko musieliby zmodyfkować owiewke


@monarchista: najlepsze jest to że Elon mógł dostać od wojska dofinansowanie na ten lepszy drugi człon i owiewkę bo oni widzą jaki potężny potencjał ma FH. Każdy normalny biznesmen by to brał bo to byłby bezkonkurencyjny produkt na rynku.
No ale Elon to nie biznesmen a szalony wizjoner, FH nawet po upgrade na kolonizację Marsa się nie nadaje więc
@GokuMK: ja sie ciesze ze nei wzieli bo jestem przeciwny jakimkolwiek dotacjom. O Ile SpaceX akurat wykorzystalby to mądrze to ogromna wiekszosc marnuje te pieniądze a na przestrzeni lat koszty sie rozrastają i wszyscy mysla, ze tak trzeba. A moze dali warunki nie do zaakceptowania? FH obecnie to taka rakieta raz na jakiś czas bo pierwotny F9 byl duzo slabszy i FH mialby wydajnosc odrobine lepszą od obecnego F9. Ale dzis
@corran: placi za misje ktore dla nich wykonuje spacex i dotowala dragona bo to dla nich glownie projekt. Spacex nie musialby go robic. To normalne transakcje. Tylko dotacja na raptora mi sie nie podoba
@GokuMK: @corran: obecnie do drugiego stopnia moznaby wrzucic jednego raptora i zyskujemy okolo dwukrotnosci mocy w drugim stopniu. Mozna sobie pozwolic na szybsze odłączenie pierwszego stopnia w ciezszych ladunkach i lądowanie lub tez zwiekszyc ogolnie moc rakiety do dalszych misji. Ciekawe czy podejmą sie tego. Silnik juz mają a instalacja go do rakiety uprości konstrukcje bo nie trzeba helu, nie trzeba mieszanki zapłonowej i systemu do niej tylko iskrownik.
@monarchista spacex dostawał pieniądze na rozwój Falcona z programu gdzie było też 11 innych firm.
Drugi silnik dla zwykłych misji nie ma sensu bo tylko zwiększa masę a paliwa jest tyle samo. W konfiguracji 1 silnikowej będzie przyspieszał wolniej ale przez dłuższy czas i bardziej efektywnie.
@corran: jeszcze nie wiemy ile waży raptor. Jesli 2x wiecej niz merlin to oplaca sie zamienic mvacd na raptora. SpaceX zdobyl kontrakt z nasa jeszcze jak byli na etapie f1 i byla obawa, ze nie uda sie. Ostatni lot Falcona to za resztki hajsu i ze zmienionym oprogramowaniem. Byc moze wzieli zaliczke. W kazdym razie chodzi o to, ze zostalo to opracowane miedzy innymi dla rządu aby mogli z tego korzystac.
@monarchista źle przeczytałem i myślałem że chodzi ci o dołożenie jeszcze jednego silnika żeby zwiększyć moc.
Co do dotacji rząd USA tak robi i według mnie bardzo dobrze bo dzięki temu jest taki Falcon który teraz zarabia i eliminuje zagraniczna konkurencję. Więc dla USA same plusy. Ale też dużo kasy utopiono bo inne firmy nie dały rady. NASA ocenia projekty dzieli na etapy i po każdym etapie daje jakieś fundusze na dalszy
@corran: jednak nie jest to bez celu. W sensie oni przychodzą, widzą, ze firma cos sobą reprezentuje i nasa w nich inwestuje. no to taki posredni sposob ktory ewentualnie jestem w stanie zaakceptowac bo jednak efekt jest i pieniądz dobrze wydany. Ale najwazniejsze dla mnie w tej sytuacji jest to, ze to nie jest dotacja od tak macie i robcie tylko nasa daje pieniądze za coś. Czyli de facto coś kupuje