Wpis z mikrobloga

Niech za najlepszy komentarz do wprowadzanych od marca zmian w systemie zakupu biletów w MPK Wrocław posłuży wpis dr. Radosław Wojtyszyna:

"Ta absurdalna zmiana generuje więcej problemów, niż ułatwień. Kilka z nich:

1) kupuję bilet jedną kartą, zostawiam ją w domu;
2) jak kupić kilka biletów bez chęci ich skasowania od razu (zakup na zapas);
3) kupuję bilet drugiej osobie, po czym wysiadam z pojazdu;
4) kupuję bilet czasowy i jednorazowy - jak system tokenowy rozpozna, z którego chcę skorzystać (jeśli w ogóle chcę, bo mogę mieć bilet kupiony wcześniej)?;
5) czytnik kart będzie pobierał wszystkie dane, te newralgiczne będą szyfrowane (vide linkowany film);
6) co w sytuacji, kiedy serwer i chmura z tokenami się zawiesi albo nie zapisze transakcji? co w sytuacji, kiedy ktoś złamie jego zabezpieczenia i pobierze dane o użytkownikach?;
7) jak udowodnić przed pracodawcą albo urzędem koszty podróży - wyciąg z karty płatniczej będzie zawierał jedynie dowód zakupienia biletu, a nie jego wykorzystania o danym czasie?;
8 ) analogiczna kwestia z wypadkiem komunikacyjnym - bilet jest dowodem zawarcia umowy przewozu, który w razie wypadku i poniesionej w jego wyniku szkody, daje prawo dochodzenia roszczeń od przewoźnika - jak udowodnić swoją obecność w danym pojeździe o danym czasie, skoro wyciąg z konta będzie unaoczniał jedynie zawarcie umowy kupna biletu, ale nie jego czas i miejsce wykorzystania?;
9) banki zastrzegają, by nie udostępniać kart osobom trzecim, pod groźbą utraty uprawnień wynikających z ubezpieczenia karty - kontroler jest osobą trzecią, której status jest inny od podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży produktów (sklepy, puby, restauracje);
10) co z przejazdem PKP w granicach miasta przy użyciu biletu MPK? w jaki sposób konduktorzy mają sprawdzić ważność biletu? czy będą również mieli dostęp do systemu i w związku z tym staną się kolejną kategorią osób żądającą dostępu do danych zawartych na kartach płatniczych?

... i wiele, wiele innych pytań, na które linkowany filmik i artykuł nie odpowiada.

No i najważniejsze - nie znajdująca sensownego uzasadnienia dyskryminacja osób, które chcą płacić kartą chipową lub gotówką, albo nie podsiadają karty zbliżeniowej. Inne polskie metropolie, nie wspominając o miastach w pozostałej części Europy Zachodniej, dają pasażerom możliwość nabycia biletów w pojazdach komunikacji za pośrednictwem gotówki lub kart chipowych.

Jeśli jedyną odpowiedzią na powyższe pytania jest stwierdzenie, że będzie można nabyć bilety papierowe w biletomatach, to zmiana nie stanowi żadnego udogodnienia, ale zwiększa uciążliwość dla pasażera. Dlaczego? Dlatego, że biletomaty do tej pory często i gęsto nie działają (zatkane wloty monet, uszkodzone czytniki kart płatniczych), a ich czas serwisowania pozostawia wiele do życzenia. Idąc dalej - eliminacja możliwości zakupu w pojazdach będzie generować większe kolejki przy biletomatach, co nie może być odczytane jako udogodnienie.

Jeśli eliminuje się jakąś najbardziej popularną formę zakupu, podając jako panaceum na nią formę bardziej uciążliwą, to nie można mówić o udogodnieniu.
Normalny prywatny podmiot, działający na prawach rynkowych, zostawia klientom WYBÓR, a następnie sprawdza, czy klienci proponowaną usługę wybierają. Jeśli nie, wraca do innych rozwiązań.

Dlaczego nie można zostawić dotychczasowej formy płatności w pojeździe, przy jednoczesnym wprowadzeniu nowych rozwiązań i sprawdzić, co wybierają klienci, zamiast korzystając z pozycji monopolisty wymuszać na klientach rozwiązania, które są korzystniejsze dla usługodawcy a niekoniecznie dla usługobiorcy (który nota bene opłaca MPK w podatkach lokalnych)?".

https://www.facebook.com/libertarianie.wroclaw/posts/2008553479386338?hc_location=ufi

#wroclaw @wiedro
Pobierz mroz3 - Niech za najlepszy komentarz do wprowadzanych od marca zmian w systemie zakup...
źródło: comment_dIqT8CdmaoizkmtllX2V5xEBYT360kzd.jpg
  • 74
@mroz3: w poznaniu musisz wyrobic sobie dodatkową specjalną kartę, tu wroclaw mi się bardziej podoba. I w poznaniu są biletomaty tylko na monety a wole zblizeniowe.
@Reepo: mysle ze zerwali umowe ze skycashem zeby podwindowac statystyki nowego rozwiązania

Wiele z tych pytań mozna zadac do zakupu biletow telefonem a jednak jakoś to ułatwiało ludziom zycie. Tu odopwiedzi na kilka pytan, np nie trzeba dawac kanarowi karty, wystarczy zblizyc https://niebezpiecznik.pl/post/karta-platnicza-jako-bilet-autobusowy-przeraza-i-bulwersuje-mieszkancow-wroclawia/
@mroz3: Wiele rzeczy też mnie mocno zastanawia ale kilka jest na siłę wypisanych.
1. tak samo można powiedzieć o bilecie miesięcznym. Zawsze możesz go zapomnieć.
6. Nie wiem jak we wrocku w łodzi bilety miesięczne i tak kanar sprawdza w systemie i jak się wywali to byłby problem. Ale mi się nigdy nie zdarzyło jakoś nie słyszałem też żeby często się to znajomym trafiało.
7 i 8. Oni na pewno mają
@mroz3: W końcu nowoczesny dobry i wygodny system kupna biletu ale #!$%@?! trzeba go skomplikować #!$%@? niepotrzebnie. Znów muszę odwołać się do londyńskiego transportu gdzie jest jeden bilet - przykładasz kartę i jedziesz - i tyle! Bilet od razu aktywowany. Dodatkowo w przeciągu pół godziny możesz się raz przesiąść za darmo. A jak nie pasuje to możesz zawsze sobie kupić bilet w kiosku, czyż nie? W końcu widzę kasownik do papierowych
super inwestycja bulwo, tylko 170 milionów złociszy, by wymienić działający system na inny, mniej elastyczny dla pasażera, zapomnij karty bankomatowej, jesteś w dupie, nawet nikt Ci nie będzie mógł kupić, mimo że masz odliczoną gotówkę


@utopjec: no to jak chcesz teraz, przed wprowadzeniem zmian. kupic w pojezdzie bilet jak nie masz karty? Jedynie co to mozesz poprosic kogos zeby ci kupil, tak samo bedziesz mogl poprosic kogos zeby kupil na swoja
Jedynie co to mozesz poprosic kogos zeby ci kupil, tak samo bedziesz mogl poprosic kogos zeby kupil na swoja karte,


@PurpleHaze: ale jednak miałem jakąś możliwość, sam nie raz prosiłem i sam nie raz komuś kupowałem

pod warunkiem ze bedziecie razem cala trase jechac.


chyba niepoważny jesteś,

chyba że to jakiś sposób na podryw będzie: hej słonko, kup mi bilet, od teraz jedziemy razem ( ͡° ͜ʖ ͡°
@utopjec: ale ja nie odnosze sie do zmian, do tego czy to dobrze czy zle, nie mnei oceniac. Wydaje mi sie ze w dluzszej perspektywie wyjdzie to na lepsze. Natomiast juz widze ze o wiele lepsze sa stacjonarne biletomaty i jest ich wiecej niz do tej pory bylo, wiec tak te czesc zmian oceniam jak najbardziej pozytywnie.

A pije do tego co pisales, bo wymysliles przyklad z dupy "jak zapomne karte"
@PurpleHaze: ja się odnoszę przede wszystkim do samej inwestycji i jej sensowności. Podałem przykład dla zilustrowania, że to nie są zmiany w kierunku pasażera. O wiele, wiele łatwiej przychodzi mi uzyskać pozytywną odpowiedź na pytanie, czy sprzeda mi ktoś bilet, niż na pytanie: dokąd pani jedzie, bo potrzebuje biletu. Nawet nie wyobrażam sobie naruszać czyjejś prywatności takim pytaniem. Myślę, że jest to oczywiste.

Jest 125 biletomatów, będzie 170 (nie wygląda to