Wpis z mikrobloga

Niech za najlepszy komentarz do wprowadzanych od marca zmian w systemie zakupu biletów w MPK Wrocław posłuży wpis dr. Radosław Wojtyszyna:

"Ta absurdalna zmiana generuje więcej problemów, niż ułatwień. Kilka z nich:

1) kupuję bilet jedną kartą, zostawiam ją w domu;
2) jak kupić kilka biletów bez chęci ich skasowania od razu (zakup na zapas);
3) kupuję bilet drugiej osobie, po czym wysiadam z pojazdu;
4) kupuję bilet czasowy i jednorazowy - jak system tokenowy rozpozna, z którego chcę skorzystać (jeśli w ogóle chcę, bo mogę mieć bilet kupiony wcześniej)?;
5) czytnik kart będzie pobierał wszystkie dane, te newralgiczne będą szyfrowane (vide linkowany film);
6) co w sytuacji, kiedy serwer i chmura z tokenami się zawiesi albo nie zapisze transakcji? co w sytuacji, kiedy ktoś złamie jego zabezpieczenia i pobierze dane o użytkownikach?;
7) jak udowodnić przed pracodawcą albo urzędem koszty podróży - wyciąg z karty płatniczej będzie zawierał jedynie dowód zakupienia biletu, a nie jego wykorzystania o danym czasie?;
8 ) analogiczna kwestia z wypadkiem komunikacyjnym - bilet jest dowodem zawarcia umowy przewozu, który w razie wypadku i poniesionej w jego wyniku szkody, daje prawo dochodzenia roszczeń od przewoźnika - jak udowodnić swoją obecność w danym pojeździe o danym czasie, skoro wyciąg z konta będzie unaoczniał jedynie zawarcie umowy kupna biletu, ale nie jego czas i miejsce wykorzystania?;
9) banki zastrzegają, by nie udostępniać kart osobom trzecim, pod groźbą utraty uprawnień wynikających z ubezpieczenia karty - kontroler jest osobą trzecią, której status jest inny od podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży produktów (sklepy, puby, restauracje);
10) co z przejazdem PKP w granicach miasta przy użyciu biletu MPK? w jaki sposób konduktorzy mają sprawdzić ważność biletu? czy będą również mieli dostęp do systemu i w związku z tym staną się kolejną kategorią osób żądającą dostępu do danych zawartych na kartach płatniczych?

... i wiele, wiele innych pytań, na które linkowany filmik i artykuł nie odpowiada.

No i najważniejsze - nie znajdująca sensownego uzasadnienia dyskryminacja osób, które chcą płacić kartą chipową lub gotówką, albo nie podsiadają karty zbliżeniowej. Inne polskie metropolie, nie wspominając o miastach w pozostałej części Europy Zachodniej, dają pasażerom możliwość nabycia biletów w pojazdach komunikacji za pośrednictwem gotówki lub kart chipowych.

Jeśli jedyną odpowiedzią na powyższe pytania jest stwierdzenie, że będzie można nabyć bilety papierowe w biletomatach, to zmiana nie stanowi żadnego udogodnienia, ale zwiększa uciążliwość dla pasażera. Dlaczego? Dlatego, że biletomaty do tej pory często i gęsto nie działają (zatkane wloty monet, uszkodzone czytniki kart płatniczych), a ich czas serwisowania pozostawia wiele do życzenia. Idąc dalej - eliminacja możliwości zakupu w pojazdach będzie generować większe kolejki przy biletomatach, co nie może być odczytane jako udogodnienie.

Jeśli eliminuje się jakąś najbardziej popularną formę zakupu, podając jako panaceum na nią formę bardziej uciążliwą, to nie można mówić o udogodnieniu.
Normalny prywatny podmiot, działający na prawach rynkowych, zostawia klientom WYBÓR, a następnie sprawdza, czy klienci proponowaną usługę wybierają. Jeśli nie, wraca do innych rozwiązań.

Dlaczego nie można zostawić dotychczasowej formy płatności w pojeździe, przy jednoczesnym wprowadzeniu nowych rozwiązań i sprawdzić, co wybierają klienci, zamiast korzystając z pozycji monopolisty wymuszać na klientach rozwiązania, które są korzystniejsze dla usługodawcy a niekoniecznie dla usługobiorcy (który nota bene opłaca MPK w podatkach lokalnych)?".

https://www.facebook.com/libertarianie.wroclaw/posts/2008553479386338?hc_location=ufi

#wroclaw @wiedro
Pobierz mroz3 - Niech za najlepszy komentarz do wprowadzanych od marca zmian w systemie zakup...
źródło: comment_dIqT8CdmaoizkmtllX2V5xEBYT360kzd.jpg
  • 74
często bzdurne argumenty


@dog_meat: dawaj przyklad o bzdurnych argumentach, poki co to wszyscy tu snuja hipotezy, jak to beda okradani, jak to nie bedzie mozna kupic biletu bez karty (jakby do tej pory mozna bylo) itd...
@dog_meat: no rzeczywiscie bzdurny, ciebie nie okradna, okradna sklep czy knajpe ale #!$%@? tam. Dla mnie to paranoja bo ja doskonale pamietam wprowadzanie kart zblizeniowych, folie alu na karte i na portfel (i na glowe dla coponiektorych jak widac tez by sie przydalo). I jakos nie slyszy sie o masowych oszustwach, o wyplatach kopiowaniu z uzyciem NFC, czy robieniu przedluzek do platnosci.
Jedyne co to co jakis czas slychac o kupowaniu
@dog_meat: widzisz misiu kolorowy, twoja dyskusja i argumenty teraz sie skonczyly, usilnie probujesz wmanewrowac mnie w prace dla mpk/mennicy/producenta softu do tego wynalazku. Tak jakby to mialo jakiekolwiek znaczenie.
Ja przedstawiam racjonalne podejscie do tematu odfiltrowane z foliarzy i glupoty, ty nie potrafisz nawet z tym podyskutowac, tylko snujesz swoje bajeczki.
Wiec tak zyj w tym przekonaniu, ze jestem autorem tego pomyslu, dostalem kase od mpk, mennicy, dutkiewicza, biskupa i samego
@dog_meat: no coz skoro nie widziales innych moich wpisow poza tym jednym, to nie chce mi sie prowadzic dyskursu z ignorantem.
Z mojej strony eot, aczkolwiek jesli masz watpliwosci i "andrzej to jebnie" w temacie tych zmian w mpk, to jak pisalem wyzej, zawolaj mnie za pol roku i udowodnij mi ze miales racje. Bede kurde odszczekiwal najglosniej na mirko i w tagu jak sie tylko da. Pozdrawiam.
Co do kanarów to jeszcze jeden problem. Przecież już teraz są akcje, że ludziom znika hajs z konta bo ktoś chodził z czymś na kształt terminala zbliżeniowego. Teraz mogą pojawić się fake kanarzy, którzy będą to robić bez czajenia się.
@mroz3: Gdynia: pasażer by kupić bilet gdy kiosku nie ma/jest zamknięty (90% sytuacji), musi udać się do kierowcy i kupić 5 biletów ulgowych, które odpowiadają 2,5 biletu normalnego. Tak k...a. W Gdyni kupisz 2,5 biletu w postaci 5 papierowych świstków. Jeśli przyjechałeś na dzień - trudno: zostaje ci jeden świstek = 0.5 biletu.

Wiesz jak rzecznik ZKM tłumaczył sprzedaż biletów u kierowców? "tworzy się więź z pasażerami, którzy mogą zawsze wejść