Wpis z mikrobloga

Kto był synem obietnicy: Izaak czy Ismael?

IZAAK („śmiech”)

http://wol.jw.org/pl/wol/d/r12/lp-p/1200002203

Jedyny syn Abrahama urodzony przez jego żonę Sarę. Stanowił istotne ogniwo w linii rodowej prowadzącej do Chrystusa (1Kn 1:28, 34; Mt 1:1, 2; Łk 3:34). Odstawiony od piersi w wieku ok. 5 lat, niemalże złożony w ofierze, gdy miał 25 lat, ożenił się w wieku 40 lat, został ojcem bliźniąt, gdy miał 60 lat, a zmarł w wieku 180 lat (Rdz 21:2-8; 22:2; 25:20, 26; 35:28).
Izaak urodził się w niezwykłych okolicznościach. Zarówno jego ojciec, jak i matka byli już bardzo starzy i u Sary dawno zanikło miesiączkowanie (Rdz 18:11). Gdy więc Bóg powiedział Abrahamowi, że Sara urodzi mu syna, ten się roześmiał i powiedział: „Czyż człowiekowi stuletniemu urodzi się dziecko i czyż urodzi Sara, kobieta dziewięćdziesięcioletnia?” (Rdz 17:17). Kiedy usłyszała o tym Sara, również się roześmiała (zob. ŚMIECH). Ale w następnym roku, „w wyznaczonym czasie”, urodziło się dziecko, co stanowiło dowód, że nie ma nic „zbyt niezwykłego dla Jehowy” (Rdz 18:9-15). Sara oznajmiła wtedy: „Bóg zgotował mi śmiech: każdy, kto o tym usłyszy, będzie się ze mnie śmiał”. Zgodnie z tym, co powiedział wcześniej Jehowa, chłopcu nadano stosowne imię Izaak, co znaczy „śmiech” (Rdz 17:19;21:1-7).

Ponieważ Izaak należał do domu Abrahama i był dziedzicem obietnic, w ósmym dniu życia został obrzezany (Rdz 17:9-14, 19; 21:4; Dz 7:8; Gal 4:28).

ISMAEL („słyszy [słucha] Bóg”)

http://wol.jw.org/pl/wol/d/r12/lp-p/1200002215

1. Syn Abrahama urodzony w 1932 r. p.n.e. przez Egipcjankę Hagar, niewolnicę Sary. Abraham miał wtedy 86 lat (Rdz 16:1-4, 11-16).
Gdy Abraham dowiedział się, że Sara również urodzi syna, od którego będą się wywodzić „królowie ludów”, prosił Boga: „Oby Ismael żył przed obliczem twoim!” Bóg oznajmił mu, że dziedzicem przymierza zostanie jego przyszły syn Izaak, oraz dodał: „A co do Ismaela, wysłuchałem cię. Oto pobłogosławię mu i uczynię go płodnym, i bardzo, bardzo go rozmnożę. Na pewno wyda dwunastu naczelników i rozkrzewię go w wielki naród” (Rdz 17:16, 18-20). Potem 13-letni Ismael został obrzezany razem ze swym ojcem i z jego sługami (Rdz 17:23-27).

Rok później, gdy Ismael miał 14 lat, urodził się Izaak (Rdz 16:16; 21:5). Po upływie kolejnych pięciu lat, w 1913 r. p.n.e., w dniu odstawienia Izaaka od piersi, zauważono, że Ismael „stroi sobie żarty” ze swego młodszego, przyrodniego brata (Rdz 21:8, 9). Nie była to tylko niewinna dziecinna zabawa. Z następnego wersetu wynika, iż mogło chodzić o drwienie z Izaaka w związku z dziedzictwem. Apostoł Paweł napisał, że wydarzenia te stanowiły „symboliczny dramat” i że będący pół-Egipcjaninem Ismael prześladował Izaaka. A zatem był to początek zapowiedzianego 400-letniego okresu gnębienia Izraela, którego końcem było wyzwolenie z niewoli egipskiej w 1513 r. p.n.e. (Gal 4:22-31; Rdz 15:13; Dz 7:6;).

Za okazywanie pogardy Izaakowi Abraham odprawił ze swego domu Ismaela, a z nim jego matkę. Zaopatrzył ich jednak na drogę. „Wziął chleb oraz bukłak wody, i dał to Hagar, wkładając to na jej barki, jak również dziecko, a potem ją odprawił” (Rdz 21:14). Zdaniem niektórych ze słów tych wynika, że Ismael, mający już 19 lat, również został włożony na plecy Hagar; tak też oddają to pewne przekłady (Bp, Bw). Inni bibliści uważają jednak, że słowa „wkładając to na jej barki” stanowią dodatkową informację odnoszącą się tylko do chleba i wody, i dlatego umieszczają je w nawiasach lub oddzielają przecinkami, co sprawia, że tekst staje się bardziej jasny. Według profesora C. F. Keila wyrażenie „jak również dziecko” odnosi się do głównego czasownika w zdaniu, czyli do słowa „wziął”, a nie do czasownika „dał” lub słowa „wkładając”. Czasownik „wziął” łączy się ze słowem „dziecko” spójnikiem złożonym „jak również”. A zatem werset ten wyraża następującą myśl: Abraham wziął chleb i wodę i dał to Hagar (wkładając to na jej barki), jak również wziął dziecko i także jej dał (Biblischer Commentar über das Alte Testament: Genesis und Exodus, Lipsk 1878, s. 207).

Hagar najwyraźniej zabłądziła na pustkowiu Beer-Szeby i gdy woda się wyczerpała, a Ismael osłabł, „porzuciła dziecko pod jednym z krzewów” (Rdz 21:14, 15). Wyrażenie „porzuciła dziecko” nie oznacza, że Ismael był małym dzieckiem noszonym na rękach. Hebrajskim słowem jéled (dziecko) określano nie tylko niemowlę, lecz często także nastolatka lub młodego mężczyznę. W związku ze sprzedaniem do niewoli młodego Józefa (który miał wtedy 17 lat) Ruben powiedział: „Nie grzeszcie przeciwko dziecku [wajjéled]”. Podobnie Lamech wspomniał o „młodzieńcu [jéled]”, który go zranił (Rdz 4:23; 42:22; zob. też 2Kn 10:8).

Wzmianka, iż Hagar „porzuciła” dziecko, nie sugeruje, że niosła je na rękach lub na plecach, choć najwyraźniej podtrzymywała zmęczonego syna. Prawdopodobnie nagle przestała go podpierać, tak jak ci, którzy przynosili do Jezusa kulawych i niepełnosprawnych i „wręcz rzucali ich u jego stóp” (Mt 15:30).

Zgodnie ze znaczeniem imienia Ismael „Bóg usłyszał” jego wołanie o pomoc, dostarczył niezbędnej wody i pozwolił mu żyć dalej i zostać łucznikiem. Ismael stał się koczownikiem i zamieszkał na pustkowiu Paran, przez co spełniło się proroctwo: „On zaś stanie się zebrą człowieczą. Jego ręka będzie przeciw każdemu, a ręka każdego będzie przeciw niemu; i przed obliczem wszystkich swych braci będzie obozował” (Rdz 16:12; 21:17-21). Hagar dała mu za żonę Egipcjankę i z czasem Ismael został ojcem 12 synów, naczelników obiecanego „wielkiego narodu” Ismaelitów. Miał też co najmniej jedną córkę, Machalat, którą poślubił Ezaw (Rdz 17:20; 21:21; 25:13-16; 28:9).

Gdy Ismael miał 89 lat, razem z Izaakiem pochowali swego ojca Abrahama. Potem przeżył jeszcze 48 lat i zmarł w 1795 r. p.n.e., mając 137 lat (Rdz 25:9, 10, 17). Nie ma wzmianki o tym, by Ismaela pochowano w jaskini Machpela, będącej grobowcem Abrahama i Izaaka oraz ich żon (Rdz 49:29-31).

#islam #judaizm #chrzescijanstwo #teologia #biblia #koran #bog #izaak #mahomet #jezus #religia #pseudoteologia
bioslawek - Kto był synem obietnicy: Izaak czy Ismael?

IZAAK („śmiech”)

http://...

źródło: comment_od3NUyhOwCN6gXEdXUUufd4N34SoKGtq.jpg

Pobierz
  • 14
@defoxe: Skoro z góry zakładasz, że to jest mitologia, to nigdy nie poznasz prawdy. Bóg ukarał ludzi śmiercią, jednak jego wolą było to, aby ziściło się pierwotne zamierzenie. Ziemia została napełniona niedoskonałymi ludzmi, których miał odkupić Jezus, lecz ci pierwsi byli zdrowsi, więc mogli żyć dluzej. Dzisiaj ludzkość jest tak obciążona genetycznie, że przy dłuższym  zyciu choroby genetyczne powodowałyby wieksze cierpienie ni ż istnieje. Bog tak zaprogramowal proces starzenia, że z
bioslawek - @defoxe: Skoro z góry zakładasz, że to jest mitologia, to nigdy nie pozna...

źródło: comment_TBgZsx93R6qaFGB4yNa1KKJNUTJ94hXi.jpg

Pobierz
Skoro z góry zakładasz, że to jest mitologia, to nigdy nie poznasz prawdy. Bóg ukarał ludzi śmiercią,


@bioslawek: Nie no... Proszę cię bardzo...
Mając świadomość jak wielki jest wszechświat, ile jest galaktyk a w nich układów gwiezdnych trudno patrzyć z tej perspektywy i brać na poważnie słowa "Bóg ukarał ludzi śmiercią".
Sam wszechświat ze swojej natury jest śmiertelny, więc jak człowiek by miał być nieśmiertelny?
Słońce przecież przestanie świecić. Zgodnie z
Nie no... Proszę cię bardzo...

Mając świadomość jak wielki jest wszechświat, ile jest galaktyk a w nich układów gwiezdnych trudno patrzyć z tej perspektywy i brać na poważnie słowa "Bóg ukarał ludzi śmiercią"


@defoxe: Masz prawo mieć taką filozofię, ale powinieneś zrozumieć, że to tylko twoja filozofia ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Sam wszechświat ze swojej natury jest śmiertelny, więc jak człowiek by miał być nieśmiertelny?


@defoxe:
bioslawek - > Nie no... Proszę cię bardzo...
Mając świadomość jak wielki jest wszechś...

źródło: comment_sSgzR3aLq5JjMkb6anp29mxB5XELvU8i.jpg

Pobierz
To tylko założenie. Nawet jakby się kiedyś zaczął kończyć wodór, to Bóg, który wszystko stworzył zawsze może 'dorzucić do pieca'( ͡° ͜ʖ ͡°)


@bioslawek: Odpowiem ci twoim cytatem:

Masz prawo mieć taką filozofię, ale powinieneś zrozumieć, że to tylko twoja filozofia ( ͡° ͜ʖ ͡°)