Wpis z mikrobloga

MUSKOKRET

http://florydziak.com/blogger/2017/02/muskokret.html

Okazuje się że Elon nie żartował i naprawdę tworzy nową firmę – The Boring Company. Celem jest jak to zwykle u Muska bywa rewolucja. Stworzenie maszyn które umieją budować tunele 10 razy szybciej i wielokrotnie taniej niż obecne techniki. Celem Muska jest mila tunelu tygodniowo. Problemem będzie przede wszystkim pozbywanie się wykopanego materiału – najlepsze stosowane obecnie transportery taśmowe są w stanie przenieść 1/4 tego co Musk potrzebuje. Jednak trzeba od czegoś zacząć i Musk postanowił zacząć od zniszczenia parkingu na terenie SpaceX. Musk chce najpierw wykopać dziurę o głębokości 15 metrów a następnie rozpocząć wiercenie. Dopóki wierci na terenie SpaceX, dopóty nie potrzebuje specjalnych zezwoleń. W międzyczasie firma pracuje nad uzyskaniem zezwoleń – tak że jak już dowiercą się do końca terenu SpaceX to nie będą musieli przestać. Musk nie wie jeszcze dokąd będzie jego tunel prowadził, wie jedynie że będzie na tyle duży by mogły nim jeździć samochody. Na komentarze że to zwariowany pomysł odpowiada że latające samochody są jeszcze bardziej zwariowane a zainteresowanie nimi oraz inwestycje są znaczące. Tunele rozwiązują ten sam problem co latające samochody, jednak są one znacznie bezpieczniejsze i tańsze w ujęciu długofalowym (latające samochody muszą stale produkować siłę nośną co wymaga dużych ilości energii, a tunel to jednorazowy wydatek energii).

Żeby od czegoś zacząć, Musk planuje zakup używanej maszyny do wiercenia tuneli – nazywa się ona Nannie i została wyprodukowana przez niemiecką firmę Herrenknecht. Nowa kosztuje $15M, ale używaną w idealnym stanie można zakupić za 10% ceny. To efekt załamania się inwestycji w Chinach – przez 10 lat Chiny budowały koleje metro jak szalone i kupowały dziesiątki takich maszyn. A teraz większość z nich stoi rdzewiejąc i czekając na kupca. Musk planuje zacząć od tej maszyny i dokonywać w niej ulepszeń technicznych – przede wszystkim mocniejsze silniki pozwalające na szybsze wiercenie, nowe materiały głowicy wiercącej pozwalające na większą prędkość wiercenia, ale także możliwość jednoczesnego wiercenia i układania ścian tunelu co w obecnych maszynach jest niemożliwe. Musk twierdzi że przyspieszenie maszyny o kilkadziesiąt procent jest dziecinnie proste, pięciokrotny wzrost prędkości będzie już trudny ale nadal jest realny, a dziesięciokrotny wzrost prędkości (co jest jego celem) będzie wymagał prawdopodobnie kompeltnej zmiany sposobu w jaki buduje się tunele, ale Musk wierzy że to jest możliwe.

Cóż, można było by się śmiać z pomysłów Muska gdyby nie był on założycielem Tesla Motors i SpaceX. Obie te firmy pokazały że można zrewolucjonizować coś, co ma kilkadziesiąt lat i co wydaje się nie do zrewolucjonizowania. Dlatego nie ma co się śmiać z pomysłu Muska – za kilkanaście lat jego maszyny do robienia tuneli mogą wiercić dziury pod dużą częścią wielkich miast w USA. Do tego tunele świetnie pasują do innego wynalazku Muska – samochodu elektrycznego. Brak produkcji spalin upraszcza znacząco problem wentylacji w takich tunelach a autonomiczny system kierowania zmniejsza ryzyko wypadków (pożar w tunelu to bardzo przykra rzecz). Przeniesienie transportu pod ziemię pozwoliło by na odzyskanie olbrzymich ilości bardzo cennego gruntu na powierzchni – zarówno na nowe budynki jak i na parki itp. Do tego podziemne tunele są wręcz idealnym rozwiązaniem dla Hyperloop.

Źródło – Bloomberg.

#elonmusk #boringcompany #spacex #florydziak #nauka #ciekawostki
nawon - MUSKOKRET

http://florydziak.com/blogger/2017/02/muskokret.html

Okazuje ...

źródło: comment_Tc4BTiTiz4PKoQW2hPLTev9M8qLzfWQb.jpg

Pobierz
  • 67
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Nie wiem co ma na myśli z tym układaniem ścian. TBM przecież to robią. Oczywiście nie jednocześnie bo ułożone tubinki są miejscem oparcia siłowników które pchają tarczę. Inaczej i lepiej chce to rozwiązać ? Ciekawe.
  • Odpowiedz
@nawon: @LooZ: A jakby tego kreta wysłać na Marsa ? Baza jak ta lala, problemy z większością meteorów i promieniowaniem rozwiązane, ogrzewanie pewnie też łatwiejsze.
  • Odpowiedz
@nawon: Czy jest jakiś bukmacher u którego można obstawić, że Musk będzie pierwszym człowiekiem, który zgromadzi 1 bilion USD majątku? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
cieszę się że żyje w tych samych czasach co Musk :)


@Mirkomil: I co ci to daje?
Chyba lepiej bedzie żyć w czasach, gdy to co zapoczątkował Musk, bedzie bardziej rozwinięte i ogolno dostępne
  • Odpowiedz
@nawon: O takich tunelach też tak sobie myślałem w podstawówce więc to nie jest żadna rewolucja. Tylko, tyle, że musk ma 15m na zakup a ja nie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@blend: ma też kilka firm, które potrafią korzystać z najnowszych zdobyczy technologicznych i opracowywać kolejne technologie. To mu daje całkiem sporą przewagę nad innymi ludźmi z tymi samymi pomysłami. Bo wymyślić coś, to jedno, a zrobić to, to drugie.

@mykeil: podejrzewam, że bardziej przemyślana niż Ci się wydaje ;) Stoimy na skraju masowej zmiany samochodów spalinowych na elektryczne i w dodatku autonomiczne. Tunele teraz będą miały większy sens
  • Odpowiedz
Jest rozwiązanie. Wykopy odkrywkowe, tworzenie ulicy w zagłębieniu, przykrywanie zagłębienia robiąc pseudotunel, na przykryciu stworzenie alejki parkowej, ławek, dróg rowerowych, miejsc na drobne kramy. Względnie tanio, bardzo oszczędnie jeśli chodzi o miejsce i dość interesująco jeśli chodzi o oddalenie miejsc emisji spalin. Z czasem budowanie coraz lepszych wyrzutni zużytego powietrza z filtrem wodnym dla wyłapania choć w pewnej części smogu i jego utylizacji w postaci zakopanego szlamu na składowisku odpadów.
  • Odpowiedz
@michallbn: znajac muska to za X lat sie okaze ze o ile wprowadzenie autonomicznych samochodow na gorze przy obecnej infrastrukturze, pieszych itp to mrzonka

ale paczcie tutaj - jakie fajne tunele, 0 swiatel, czujniki, autonomiczne auta bedo sie mijac o minimetry spokojnie

i zaraz kazde miasto bedzie miec takie tunele, takie osobiste metro

w tym czasie w polsce bedzie cermonia oddania jedynej linii metra w warszawie i podpisanie planow na
  • Odpowiedz
Tesla Motors i SpaceX. Obie te firmy pokazały że można zrewolucjonizować coś, co ma kilkadziesiąt lat i co wydaje się nie do zrewolucjonizowania.


@nawon: Ok nie jestem antyfanem Muska ale to zdanie spowodowało, że oplułem monitor. Po świecie jeździ około miliarda samochodów z silnikami spalinowymi i jakieś 100 000 Tesli. No rewolucja w c--j. Rewolucja SpaceX natomiast na czym polega? Na tym, że prototyp rakiety kilka razy wylądował na barce?
  • Odpowiedz
@nawon: Od kilkunastu lat produkowane są maszyny drążące i układające tunel jednocześnie. Nazywają się double shield TBM. Obawiam się, że to zagrywka na rynek wewnętrzny, USA nie ma swoich producentów maszyn drążących, a chcą zarobić na planach infrastrukturalnych Trumpa, kopiując urządzenia niemieckie (obecnie najlepsze) i budując je u siebie. Oczywiście trzeba to podlać sosem "hipernowości", żeby nie było że jak na dalekim wschodzie po prostu kopiują.
  • Odpowiedz
Myśle że chodzi o pomysł żeby przyśpieszyć wiercenie na tyle żeby nadtopiony materiał od razu stawał się ścianą tunelu


@nawon: Jest taki "mały" problem, z którym do tej pory borykają się metra na całym świecie. Temperatura. Nowe metro jest przyjemnie chłodne. Okoliczne skały pochłaniają wiele ciepła z powietrza. Ale po kilku latach nie są w stanie przyjąć więcej ciepła i dochodzi do tego, że zaczynają ogrzewać powietrze w tunelach. Robi
  • Odpowiedz