@jesse__pinkman: Mnie zastanawia dlaczego do przetargu nie wystawiono NH90, to byłaby chyba najbardziej odpowiednia i perspektywiczna konstrukcja dla nas.
Ad 1) Przyjęty jeszcze za PiS-u program modernizacji floty śmigłowców zakładał zakupienie 156 śmigłowców do różnych zadań opartych o tę samą platformę (innymi słowy typ śmigłowca). Po wyborach w 2007 r. sprawę odłożono i przetarg rozpisano dopiero w marcu 2012 r. Od początku MON - zależnie od aktualnej sytuacji ofertowo-politycznej - zmieniał jego warunki. Początkowo planowano nabycie 26 śmigłowców: 16 transportowych i 3 poszukiwawczo-ratownicze (SAR), dla Wojsk Lądowych oraz 4 do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i 3 SAR dla Marynarki Wojennej. Miały być wyprodukowane w Polsce, z terminem dostaw 2015-2017. Do przetargu zaproszono Sikorsky'ego i AgustaWestland (obie firmy zainwestowały odpowiednio w zakłady w Mielcu i w Świdniku). Co ciekawe wskazano firmy, ale nie konkretny śmigłowiec (utrzymało się to po dołączeniu Francuzów), ale nie wiadomo skąd przyjęło się uważać, że rywalizują ze sobą S-70 i AW149. W 2012 r. MON nie przejmował się tym, że wybiera wśród śmigłowców o walorach taktycznych zupełnie innych niż użytkowane przez naszą armię Mi-8/Mi-17 (tzn. mniejszych, przewożących drużynę a nie pluton) i czynił to jak najbardziej świadomie (parę pogadanek nawet było o zmianie taktyki wykorzystania śmigłowców). W grudniu 2012 r. rozszerzono zamówienie do 70 maszyn (48 wielozadaniowych, tzw. wsparcia bojowego, mogących poza zadaniami transportowymi atakować cele naziemne, 16 ratownictwa bojowego (SCAR) i 6 ZOP. Pierwsze z nich miały trafić do służby w 2017 r. Po wizycie Bronka w Paryżu w maju 2013 r. do przetargu został doproszony Eurocopter/Airbus (kiedy dokładnie Francuzi przystąpili do procedury nie wiem, na pewno w 2014 r. są już jako pełnoprawny uczestnik, obiecujący inwestycję w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi). Złożenie ofert miało nastąpić w listopadzie 2014 r., ostatecznie - na prośbę Amerykanów - przesunięto je do 30 grudnia. W momencie ogłoszenia wygranej Airbusa okazało się, że zamówienie zostało ponownie zmienione (musiało to nastąpić w okolicach ostatniego weekendu, na co wskazują informacje z ubiegłego tygodnia powielające założenia z grudnia 2012 r.). Aktualnie MON zamierza nabyć 50 maszyn: 16 wielozadaniowych, 13 SCAR, 8 ZOP, 8 dla wojsk specjalnych i 5 ewakuacji medycznej. Ujawniono także po raz pierwszy informację o offsecie, jednakże tylko na poziomie podania liczby kryteriów. Ze 105 kryteriów offsetowych Airbus miał spełnić 71, Sikorsky 50, a AgustaWestland 41. Co zawierają kryteria może się kiedyś dowiemy.
@virusalfa: Dlaczego? Bo? Dobrze, że na nagłówku nie przestałeś. Póki co jest tam więcej rzeczowych argumentów i źródeł niż w tych pożal się Boże portalach wp czy onetowskich. Chyba że najbardziej wiarygodnym źródłem są portale francuskie! No jak tam napisali, że zrobiliśmy błąd, to na 100% musi tak być.
@DojadeWas: s70 nie spełniał zalozen postawionych przez zamawiającego, wiec nic dziwnego, ze wygrał caracal, jako jedyny spełniający wszystkie wymagania..
@Outline: Bo zbyt cenię swój czas, żeby tracić go na tekst, którego autor nie odróżnia spółki od przejęcia jednego podmiotu przez drugi. Uważasz, że lepszy jest offset zaproponowany przez Mielec i Świdnik, czyli inwestycja w zakłady?
@jesse__pinkman: no tak ale tak jak ostatnio wyjasnil michalkiewicz - czasy sie zmienily i obecnie polska szykuje sie do wojny z rosja i nie sa nam potrzebne helikoptery do obrony tylko do ataku
A jak ma wyglądać inwestycja w zakład produkcyjny? Zwiększa się możliwości produkcyjne i handlowe, ewentualnie, jak coś zostanie to na R&D. Masz jakieś inne informacje na ten temat?
#!$%@? się znacie. Wciskają wam ciemnote, że BH to jakieś stare gówno, a karakany francuskie takie fajne, tak wojsko chwali, takie nowoczesne. #!$%@? szuje francuskie chciały nas jak zawsze wydymac i pusić 50 sztuk w cenie ponad 100, na co oczywiście rząd PO przyklasnął. A teraz wielki lament, że ,,#!$%@? polaczki znowu nie dały się #!$%@?ć, jak śmieli?!" BH dobry śmigłowiec, kropka.
#infografika z rana - jak śmietana ;) jak wypada kocur przy jastrzębiu? oceńcie sami:
źródło: comment_PdeiAD1nC7ovcyCHvnbikqFIatoNvA4Y.jpg
PobierzAd 1)
Przyjęty jeszcze za PiS-u program modernizacji floty śmigłowców zakładał zakupienie 156 śmigłowców do różnych zadań opartych o tę samą platformę (innymi słowy typ śmigłowca). Po wyborach w 2007 r. sprawę odłożono i przetarg rozpisano dopiero w marcu 2012 r. Od początku MON - zależnie od aktualnej sytuacji ofertowo-politycznej - zmieniał jego warunki. Początkowo planowano nabycie 26 śmigłowców: 16 transportowych i 3 poszukiwawczo-ratownicze (SAR), dla Wojsk Lądowych oraz 4 do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i 3 SAR dla Marynarki Wojennej. Miały być wyprodukowane w Polsce, z terminem dostaw 2015-2017. Do przetargu zaproszono Sikorsky'ego i AgustaWestland (obie firmy zainwestowały odpowiednio w zakłady w Mielcu i w Świdniku). Co ciekawe wskazano firmy, ale nie konkretny śmigłowiec (utrzymało się to po dołączeniu Francuzów), ale nie wiadomo skąd przyjęło się uważać, że rywalizują ze sobą S-70 i AW149. W 2012 r. MON nie przejmował się tym, że wybiera wśród śmigłowców o walorach taktycznych zupełnie innych niż użytkowane przez naszą armię Mi-8/Mi-17 (tzn. mniejszych, przewożących drużynę a nie pluton) i czynił to jak najbardziej świadomie (parę pogadanek nawet było o zmianie taktyki wykorzystania śmigłowców).
W grudniu 2012 r. rozszerzono zamówienie do 70 maszyn (48 wielozadaniowych, tzw. wsparcia bojowego, mogących poza zadaniami transportowymi atakować cele naziemne, 16 ratownictwa bojowego (SCAR) i 6 ZOP. Pierwsze z nich miały trafić do służby w 2017 r. Po wizycie Bronka w Paryżu w maju 2013 r. do przetargu został doproszony Eurocopter/Airbus (kiedy dokładnie Francuzi przystąpili do procedury nie wiem, na pewno w 2014 r. są już jako pełnoprawny uczestnik, obiecujący inwestycję w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi). Złożenie ofert miało nastąpić w listopadzie 2014 r., ostatecznie - na prośbę Amerykanów - przesunięto je do 30 grudnia. W momencie ogłoszenia wygranej Airbusa okazało się, że zamówienie zostało ponownie zmienione (musiało to nastąpić w okolicach ostatniego weekendu, na co wskazują informacje z ubiegłego tygodnia powielające założenia z grudnia 2012 r.). Aktualnie MON zamierza nabyć 50 maszyn: 16 wielozadaniowych, 13 SCAR, 8 ZOP, 8 dla wojsk specjalnych i 5 ewakuacji medycznej. Ujawniono także po raz pierwszy informację o offsecie, jednakże tylko na poziomie podania liczby kryteriów. Ze 105 kryteriów offsetowych Airbus miał spełnić 71, Sikorsky 50, a AgustaWestland 41. Co zawierają kryteria może się kiedyś dowiemy.
Uważasz, że lepszy jest offset zaproponowany przez Mielec i Świdnik, czyli inwestycja w zakłady?
@jesse__pinkman: Nie kłam, caracal nie spełniał wszystkich wymagań
Jak chcesz dyskutować, skoro nawet nie przeczytasz.
#!$%@? szuje francuskie chciały nas jak zawsze wydymac i pusić 50 sztuk w cenie ponad 100, na co oczywiście rząd PO przyklasnął.
A teraz wielki lament, że ,,#!$%@? polaczki znowu nie dały się #!$%@?ć, jak śmieli?!"
BH dobry śmigłowiec, kropka.
@Ekspert_z_NASA: A skąd bierzesz cenę jednego śmigłowca, skoro zakładasz, że my kupiliśmy je