Wpis z mikrobloga

[TLDR] jak dziala pompa wtryskowo-rozdzielaczowa i jak sie ja regeneruje

Dzis przed poludniem nie moglem sie skoncentrowac. Ale jak moglem skupic moja uwage na czymkolwiek, skoro o 10 mialem sie dowiedziec czy operacja sie udala i pacjent przezyl, czy tez koszty naprawy osiagna polowe wartosci samochodu. o 11:30 odbieram telefon i slysze "volvo jest gotowe do odbioru"!!! to musial byc jakis rekord, poniewaz cala regeneracja wraz z demontazem, montazem oraz regulacja zajela 24godziny.

A teraz troche technikaliow. W moim samochodzie siedzi pompa wtryskowo-rozdzielaczowa (zwana tez rotacyjna) Bosch VE. Byla ona montowana w najrozniejszych pojazdach lat 80 i wczesnych 90. Zaczynajac od golfow, przez male dostawczaki, a na lodziach konczac (tak tak, silniki Volvo Penta rowniez mialy to samo rozwiazanie). Oznacza to, ze pompa raz byla montowana do silnika 3cylindrowego, a raz do 4,5 a nawet jak w moim przypadku do 6cylindrowego. Czemu zawdziecza ona sa popularnosc i dlaczego po wielu latach Land Rovery Defendery z silnikiem 200 (i pompa VE) potrafia kosztowac wiecej, niz te same (choc 10 lat mlodsze) Land Rovery Defendery, tylko z turbo-dieslem z common railem? Cale piekno tak mechanicznego rozwiazania polega na jego prostocie. Pompa wpierw (sama) zasysa paliwo z baku, nastepnie je spreza (do nawet 200bar) by na koniec skierowac je do odpowiedniego cylindra. Zadnej elektroniki, zadnej komplikacji, wszystko zamkniete w urzadzeniu wielkosci pudelka chusteczek. Prostota ta objawia sie miedzy innymi tym, ze ten podzespol nowy lub zregenerowany bez problemu przejedzie 300tys km i nawet sie nie zajaknie. Dzis od wlasciciela warsztatu poznalem historie czlowieka ktory lal do baku tylko olej z supermarketu (tak, taki do smazenia, lecz raczej nie z pierwszego tloczenia ( ͡° ͜ʖ ͡°) ) i jezdzil szczesliwie wielkie przebiegi. Moglbym sie tu rozwodzic nad zasada dzialania, ale zdecydowanie latwiej i atrakcyjniej przedstawia temat filmik producenta FILM1 A jak komus jeszcze malo, to polecam filmik z epoki dla serwisantow tych pomp w stanach FILM2

Jesli dotrwales do tego momentu i obejrzales obydwa filmiki to jestes dieslowym zwyrolem/chcesz zapytac ja wyglada proces regeneracji pompy [niepotrzebne skreslic] Prosze bardzo, step by step TUTORIAL Po calym zabiegu pozostajesz z torebeczka czesci eksploatacyjnych - oringow, ciegien, uszczelek, #!$%@? i termostaciku. PIC1 I to chyba jest wlasnie najciekawsze, co w tej pompie jest. Automatyczne ssanie oparte na malym termostaciku, ktore zaraz wytlumacze. PIC2 Na zdjeciu powyzej widac pompe paliwa (to pudeleczko z duzym poziomym kolkiem) Jak widac z lewej strony do pompy (tuz pod kolkiem) wchodzi waz wodny. Doprowadza on wode do malego termostaciku (ta srebrna pozioma beczulka pod kolkiem), ktory nastepnie wraz ze wzrostem temperatury popuszcza ciegnem (takim jak hamulec od roweru, na zdjeciu poziome) dzwignie ssania (ta skosna dzwigienka na prawo do niebieskiego bagnetu oleju). Gdy rozgryzlem dzialanie tego mechanizmu poczulem sie tak ( ͡° ͜ʖ ͡°) #mechanikaboners

A jak dziala auto? Jak zegarek! zapala na pol obrotu, chodzi rowniutko i ciagnie, nooo, ciagnie jak 78konny diesel w 2tonowym aucie ( ͡º ͜ʖ͡º) Problemem byl zawor wysokiego cisnienia (regulujacy cisnienie paliwa podawanego na wtryskiwacz oraz fatalne ustawienie zaplonu (dawka paliwa trafiala nie wtedy, kiedy powinna, przez co silnik walczyl sam ze soba). Troche to kosztowalo, nie powiem, ale przejrzawszy tutorial stwierdzilem, ze to ponad moje sily i wole zaplacic profesjonaliscie i nie martwic sie czy mi zapali w czasie mrozow. Pozostaje czekac na nie ;)

Na koniec mala ciekawostka. Pamietacie gdy pisalem ze zadna sruba w tym aucie jest niedokrecona i wszystko sie samo rozkreca? Po zdjeciu dekielka stwierdzilem ze chyba juz nic mnie nie zdziwi. PIC3 Ale o tym po co sciagalem dekielek opowiem juz niebawem ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#volvo #volvofanclub #mechanikasamochodowa #pokazauto zapraszam do obserwowania tagu z majstrowania przy volvo oraz zapoznania sie z poprzednimi pracami -> #volvobc
b_c - [TLDR] jak dziala pompa wtryskowo-rozdzielaczowa i jak sie ja regeneruje

Dzi...

źródło: comment_wZJIX9zjO5sL1cq23sR2q5N68eR9zLxM.jpg

Pobierz
  • 16
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@b__c: kurde chciałbym sobie kiedyś kupić takie autko za grosze, nauczyć się jak działa wszystko pod maską i umieć go naprawić, grzebać w nim. Teraz jedynie co wiem to gdzie się znajduje silnik, nie mam własnego samochodu niestety ( ͡° ʖ̯ ͡°)
  • Odpowiedz
@cholera_jasna: dobry silnik dobra fura. Daj jakies foteczki :)

@Kreation: Regeneracja pompy rotacyjnej to 600zl z wyjeciem, wlozeniem i synchronizacja zaplonu oraz regulacja dawki i ssania. Wtryski wyszly jakies 150zl za sztuke wiec tanio jak barszcz w porownaniu z np common railem czy nawet pompowtryskiem
  • Odpowiedz
@b__c: U, spodziewałem się trochę niższych kosztów, a tu jednak nawet stary diesel to koszta znacznie większe niż benzyna. Żeby się to zwróciło trzeba chyba jeździć, tak jak to się ktoś na mirko chwalił - na opale.
  • Odpowiedz
@Kreation: Wszystko jest wzgledne. Pewnie, 600zl wzgledem wartosci tego auta to sporo. Z drugiej jednak strony to sa jakies 3 baki paliwa wiec nie tak wiele. Poza tym nie jestem cytryn&gumiak czy handlarz. Robie swoje auto i chce zeby wszystko dzialalo jak z fabryki, wiec sie nie szczypie na roboty profesjonalistow ktorych sam nie moge wykonac. Reszte rzeczy robie sam ;)

EDIT ostatnio za wtryskiwacze common raila zaplacilem ponad 3k
  • Odpowiedz
@cholera_jasna: to chociaz wrzucaj co nieco z postepu prac ;) ekstra. Mi sie marzy t3 juz od dluzszego czasu. Jak to marzenie zrealizuje to bede do Ciebie sie odzywal z roznymi zagwozdkami ;)
  • Odpowiedz