Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko207
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
drPGrzesiowski
Profil zweryfikowany

drPGrzesiowski

Dołączył 5 lat i 8 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 126
  • Znaleziska 120
  • Mikroblog 6
  • Obserwujący 280
  • Obserwowane 1

7599

AMA z dr Pawłem Grzesiowskim. Koronawirus - fakty i mity.

AMA z dr Pawłem Grzesiowskim. Koronawirus - fakty i mity.

W ostatnich dniach wykryto kilkanaście przypadków zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2, czy to już początek epidemii w Polsce? Wiele osób wpada w panikę, odwołuje wyjazdy, robi zapasy, szykuje się jak na wojnę. Czy to dobra taktyka? Jakie są najskuteczniejsze sposoby walki z epidemią?

drPGrzesiowski
z
wykop.pl
dodany: 09.03.2020, 16:55:32
  • 1989
  • #
    ama
  • #
    koronawirusy
  • #
    covid19
  • #
    2019ncov
  • #
    ciekawostki
  • #
    zdrowie
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 16:59:30
  • 811
@czarodzieju: nie ma żadnych potwierdzonych wyników badań klinicznych tymi lekami, są to eksperymenty, których wyniki poznamy może w kwietniu
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:01:18
  • 992
@Prozdrowotny: to zadanie dla nas wszystkich, bo dostawy do sklepów będą przepuszczane przez kordony, ale ze sklepu do klienta trzeba będzie dostarczyć produkty innymi drogami niż osobista obecność w sklepie np. kurier, dron, e-zakupy, tak udało się w Chinach wyeliminować tłok w sklepach, tak samo można zrobić z kateringiem
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:02:42
  • 1619
@mboss1111: Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia z Chin, Włoch i Korei, 2 miesiące trwa faza szybkiego wzrostu zachorowań, a wygaszanie kolejny miesiąc i może nawet dłużej. Dlatego nie sądzę, aby za 2 miesiące było po epidemii w Europie. Raczej przygotowałbym się na trudne wakacje.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:04:07
  • 456
@Michal0173: moje przewidywidania są oparte na dotychczasowych doświadczeniach i na razie Polska jeszcze nie ma zakażeń własnych, ty;lko głónie przywiezione spoza naszego kraju, dlatego mamy jeszcze kilka tygodni spokoju. Co do leków niesoistych przeciwwirusowych nie działa kompleks inozyny, ani inne leki przeciw wirusom opryszczki czy grypy
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:06:30
  • 923
@maciorqa:

1. Wirus rzeczywiście w wyższych temperaturach szybciej ginie na powierzchniach, ale trzeba pamiętać, że w naszym organizmie żyje doskonale w temp. 37 stopni, dlatego nie spodziewam się, aby letnie upały przerwały epidemię. Pamiętajmy, że zarażamy się najczęściej drogą kropelkową, czyli temperatura otoczenia nie ma na to wpływu.

2. Układ immunologiczny w 8/10 przypadków radzi sobie doskonale z tym wirusem. Dlatego większość osób choruje łagodnie i zdrowieje w ciągu tygodnia.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:07:21
  • 1070
@m4r_: czosnek, cebula, czarny bez, imbir mają działanie wspomagające w walce z wirusami, ale nie są swoistym lekiem przeciw koronawirusowi, dlatego możemy je stosować, jak przy innych infekcjach, ale nie ma gwarancji że to zwalczy wirusa
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:10:10
  • 1373
@niebezpiecznik: Zdrowy człowiek po około 7 dniach od zakażenia wytwarza już tzw. przeciwciała, czyli białka odpornościowe, które chronią przed ponownym zachorowaniem. Niewielka część osób może mieć zaburzenie w układzie odporności i nie wytwarza tych przeciwciał, takie osoby mogą ponownie zachorować. Na szczęście jest to sytuacja bardzo rzadka i nie wpływa na rozwój epidemii.

Natomiast jest drugi problem, bo wirus cały czas mutuje, czyli zmienia swoją strukturę. Jeśli te mutacje będą
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:11:25
  • 320
@R187: Wirus jest wykrywany przez około 7 dni od momentu zachorowania w śluzie z nosa lub z gardła, a także w oskrzelach. Po tym czasie wirusa można jeszcze wykryć czasami w stolcu i w moczu. U niektórych pacjentów stwierdzano także we krwi oraz w łzach.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:17:30
  • 805
@m4ni4ck: Antybiotyki nie działają na wirusy, ich nadużywanie zaburza również odporność przeciwko infekcjom wirusowym dlatego, że uszkadza biologiczną mikrobiotę. Dlatego przestrzegamy, aby w żadnej sytuacji nie nadużywać antybiotyków.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:19:09
  • 1389
@KiszeKapuste: Jeżdżę od kilku tygodni po całym kraju, szkolę personel i jestem pod wielkim wrażeniem spokoju, zrozumienia i świadomości lekarzy i pielęgniarek. Oni wszyscy wiedzą co mają robić, natomiast jeśli zabraknie sprzętu, to nie da się ratować ludzkiego życia gołymi rękami. Dlatego trzeba teraz mocno walczyć o zapewnienie zapasów leków i sprzętu na wypadek epidemii
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:20:19
  • 409
@cra3y: Leki z tej grupy hamują enzym który jest receptorem dla wirusa, ale nie ma żadnych badań które potwierdzałyby że ich stosowanie zapobiega infekcji. Może być dokładnie odwrotnie, bo osoby które biorą te leki mogą mieć nadprodukcję tych receptorów. Dlatego unikałbym eksperymentów z tą grupą leków.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:21:38
  • 648
@donnie01: wirus może przeżyć w temp pokojowej około 2-3 dni ale musiałby ktoś te zakupy opluć lub obkichać, żeby były niebezpieczne, dlatego spokojnie możne chodzić do sklepu, ale warto podejrzeć czy pracownicy nie kaszlą na produkty :)
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:23:28
  • 759
@Priya: Na ocenę postępowania władz jeszcze przyjdzie czas. Teraz wszyscy musimy działać, bo rozliczanie za dużo kosztuje emocji i niczego nie wnosi do sprawy. Jeśli mamy jakieś krytyczne uwagi, trzeba je po prostu publikować, bo z tego co widzę to jednak władze są otwarte na zmiany.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:24:55
  • 1080
@IcouldBeAnyone: 70% chorych na zapalenie płuc koronawirusowe udaje się wyleczyć dzięki respiratorowi i podaniu 100% tlenu. Leczenie trwa 2 tygodnie, na OIT. Pacjenta zawsze się usypia, żeby nie walczył z maszyną która za niego oddycha, a jednocześnie miał mniejsze zapotrzebowanie na tlen. Jest to tzw. śpiączka farmakologiczna.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:25:45
  • 278
@SpawaczPolimeru: przewlekle choroby serca i płuc są czynnikiem ryzyka, ale ma tu znaczenie także wiek, zdecydowanie osoby starsza, ponad 50-60 lat mają więcej powikłań
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:26:57
  • 522
@panropuch: statystyka zgonów jest oczywiście zawyżona, bo mamy tylko w mianowniku potwierdzone przypadki, zapewne, śmiertelność rzeczywista jest 2-3x mniejsza czyli wynosi ok. 1-2%, co i tak przy masowych zachorowaniach, to bardzo dużo
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:29:29
  • 654
@gierary_hir: Ta epidemia jest kolejnym sygnałem od Ziemii i natury, że jeśli człowiek nie zmieni swojego postępowania, to niebawem gatunek ludzki zniknie, ponieważ robimy wszystko aby takie kataklizmy jak zmiana klimatu, smog i epidemie atakowały ludzi w wyniku zniszczenia naturalnego środowiska. Jest nas za dużo na Ziemii i zbyt agresywnie ją traktujemy, dlatego pojawiają się nowe plagi jak np. wirus Ebola, ZIKA czy lekooporne bakterie.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:32:54
  • 335
@bobergda: Szybkie testy to może oznaczać 3-4 godz. test genetyczny w kierunku wirusa obecnego w nosie lub w gardle, albo szybki test w kierunku przeciwciał obecnych we krwi. Każdy z tych testów ma inne zastosowanie. Jeden bada czy wirus jeszcze jest w organizmie, drugi bada czy organizm wytworzył już odporność przeciw wirusowi. Oba rodzaje testów są już dostępne w Polsce.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:34:11
  • 517
@szynszyla2018: tak, wiele osób ma tylko gorączkę i kaszel, ale zwykel nie ma kataru, to przypomina zwykłe przeziębienie, im osoba chora jest młodsza tym zwykle przebieg choroby jest łagodniejszy.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:35:03
  • 307
@peck: Szkocja nie jest obecnie obszarem dużej aktywności wirusa, więc nie ma powodu odwoływać wyjazdu, ale trzeba do ostatniej chwili śledzić komunikaty bo sytuacja może zmienić się b. szybko.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:36:17
  • 386
@nocnica: nie wiemy dlaczego dzieci chorują lżej niż dorośli, jest kilka hipotez, jedna z nich mówi o słabszym układzie odporności u dzieci, w tym sensie, że nie ulega tak silnemu pobudzeniu w czasie zakażenia, stąd brak gorączki i innych silnych objawów, ale na ostateczne wyjaśnienie tej zagadki musimy jeszcze poczekać
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:39:30
  • 220
@powrotowiec:
1. Powstanie takiego wirusa w ostatnich 20 latach miało miejsce trzykrotnie - 2002 r - SARS, 2012 r. - MERS, 2019 - ten nowy wirus. Każdy z nich miał możliwość przenoszenia się. Wirusy te nie przenoszą się drogą płciową.
2. Mutacje wirusa RNA są częste. Jako przykład można podać wirusa grupy, który jest właśnie wirusem RNA i nieustanie mutuje.
3. Nie opisano dotychczas ataku wirusa na mózg i nie
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:39:41
  • 327
@: nie
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:40:35
  • 536
@unikalny3: A-----l metylowy jest trucizną i nie należy go pod żadnym pozorem dotykać. Jego działanie przeciwwirusowe jest nieznane. We wszystkich preparatach dezynfekcyjnych używamy alkoholu etylowego albo izopropylowego.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:42:32
  • 393
@Thorrand: Grypa nie powinna być porównywana z koronawirusem pod względem ciężkości zakażenia dlatego, że nie do końca możemy policzyć rzeczywistą liczbę chorych na grypę bo nie wykonujemy u każdego podejrzanego badania wirusologicznego. Mamy tylko dane szacunkowe wg. których koronawirus może być ok. 10 razy częsciej odpowiedzialny za zapalenie płuc wirusowe niż zapalenie grypy. Natomiast śmiertelność z powodu zapalenia płuc wirusowego jest podobna w grypie jak i w koronawirusie.Dlatego nie można
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:44:15
  • 371
@robal44: To ważne pytanie. Nie ma w tej chwili wskazań do badania u osoby z kontaktu ponieważ okres zakaźności zaczyna się wraz z pojawieniem się pierwszych objawów. Dlatego pobranie materiału do badania przed pojawieniem się objawów mogłoby dać wynik fałszywie ujemny.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:45:14
  • 1414
@gruby333: Nie ma de facto leków na rynku ani suplementów diety, które poprawiałyby odporność. Nie wolno wierzyć reklamom witamin i suplementów. Najlepiej na odporność wpływa sen, zdrowa dieta, aktywność fizyczna i miłość.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:46:13
  • 221
@TruflowyMag: W wyższych temperaturach wirus szybciej ginie poza organizmem człowieka, ale ponieważ droga zakażenia to jest głównie aerozol wydychany przez chorego to nie należy spodziewać się zakończenia epidemii wraz z przyjściem upałów.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:49:42
  • 513
@susuke15:
1. Ludzie starsi są znacznie bardziej obciążeni ryzykiem zapalenia płuc wywołanym przez koronawirusa. Osiemdziesięciolatek ma 15 razy większe ryzyko zapalenia płuc niż czterdziestolatek. Każda choroba przewlekła jeszcze to ryzyko zwiększa

2. Branie witaminy C profilaktycznie nie działa, niezależnie w którą stronę jest skrętna. Robiono badania naukowe nawet do 4g witaminy C dziennie - nic nie pomaga, natomiast może uszkadzać nerki. Warto przyjmować witaminę C w dawce około 1g dziennie
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:50:19
  • 333
@fevo: W chwili obecnej nie ma jeszcze przeciwwskazań do pracy w biurze, jeśli pojawi się więcej zachorowań praca zdalna będzie super sposobem na uniknięcie zakażenia.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:51:18
  • 618
@kursonix: ponieważ wirus jest nowy dla ludzkości, prędzej czy później większość z nas musi zachorować, ważne aby to się rozłożyło w czasie, bo jak na raz zachoruje 2 miliardy ludzi to wszystko stanie
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:52:06
  • 847
@adriszy: Nie ma żadnego powodu aby odwoływać wyjazd do dziadków jeśli nie jesteś chory/chora. W Warszawie nie ma epidemii. Proszę pozdrowić dziadków ode mnie.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:54:48
  • 274
@Prozdrowotny: To ważne pytanie. Badania komercyjne na pewno wrócą, ale we wszystkich w których funkcjonuje "zdrowy" system ochrony zdrowia te badania muszą być bezpłatne, bo jest wiele osób które nie stać na wydatek 500 zł a muszą mieć takie badanie przeprowadzone. Natomiast zostawiam otwarte pytanie czy w wolnym, demokratycznym kraju ktoś kto chce sobie zrobić badanie za pieniądze ma do tego prawo, czy powinien skorzystać z systemu badań prywatnych. Z
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:55:58
  • 138
@elim: Wg. aktualnej wiedzy kontakt twarzą w twarz z odległości poniżej 2 metrów z osobą chorą może grozić zakażeniem. Czyli zakażeniem drogą kropelkową. Możemy również zakazić się poprzez dotykanie skażonych przedmiotów za pośrednictwem naszych rąk. Dlatego higiena rąk jest tak wazna.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:57:40
  • 302
@Mahapralaja: Mamy wciąż zbyt mało informacji ażeby jednoznacznie stwierdzić, że zmiany zapalne w płucach po przechorowaniu koronawirusa są nieodwracalne, ale wiele wskazuje na to że osoby które przebyły ciężkie zapalenie płuc koronawirusowe będą miały trwałe uszkodzenie płuc. Natomiast tkanka płucna ma ogromne rezerwy co może oznaczać, że te osoby nie będą miały przewlekłych problemów z oddychaniem.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 17:59:24
  • 491
@policjantpeel: Uważam, że w tej chwili nie ma sensu robić większych zapasów niż na 2-3 dni, ponieważ nic nie wskazuje na to ażeby miało czegokolwiek zabraknąć w zaopatrzeniu. Nawet w krajach w których ogłoszono ścisłą kwarantannę nie brakuje żywności i produktów pierwszej potrzeby. Robienie zapasów uważam za kompensację stresu i dużo z tego co kupimy może się zmarnować, więc nie warto.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:00:29
  • 216
@grim_fandango: Ten zakaz ma głównie dotyczyć leków objawowych stosowanych przy infekcji koronawirusem, np. leków przeciwgorączkowych lub przeciwbólowych. Zaobserwowano ostatnio ich masowe wykupywanie z aptek co uważam za objaw stresu epidemicznego.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:02:57
  • 120
@kabzior: jest bardzo mało raportów na temat powtórnych zakażeń, dlatego nie budowałbym na nich, żadnych daleko idących wniosków. Absolutna większość chorych po ustąpieniu objawów, nie zakaża się powtórnie. Nie zaobserwowano w żadnym kraju nawej wersji wirusa, która byłaby tak silnie zmutowana, że może wywoływać powtóne zakażenia. Nie ma żadnych naukowych danych na temat istnienia wirusa w płynie mózgowo-rdzeniowym w formie utajonej
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:04:13
  • 433
@robert5502: A-----l zabija wirusy w stężeniu powyżej 70% w postaci środków do dezynfekcji skóry lub powierzchni. Niestety a-----l przyjmowany doustnie nie zabija wirusów, a w tym stężeniu może uszkodzić błony śluzowe. Dlatego nie polecamy przyjmowania doustnie silnych alkoholi. A w niższych stężeniach a-----l po prostu nie działa.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:05:19
  • 217
@xaliemorph: Nie ma żadnych przesłanek aby sądzić, że wirus do kolejnego sezonu jesienno-zimowego zupełnie wygaśnie. Dlatego można spodziewać się reaktywacji wirusa podobnie jak grypy sezonowej.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:06:26
  • 252
@brodacz: Biorąc leki immunosupresyjne jesteś w grupie ryzyka powikłań choroby koronawirusowej. Dlatego w okresie epidemii musisz być szczególnie ostrożny aby nie zostać zakażonym.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:07:49
  • 536
@trejn: Myślę, że jedynym miejscem ucieczki przed wirusem jest schron przeciwatomowy z zapasami na 2 miesiące w którym należałoby przeczekać epidemię, bo nie ma takiego miejsca w tej chwili na świecie które nie jest zagrożone wystąpieniem wirusa. A tak poważnie, myślę, że nie ma czego się bać. Po prostu trzeba stawić czoła epidemii.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:09:25
  • 147
@Kapitan_Marchewa: od kilku lat cynk jest promowany jako środek wspomagający w infekcjach dróg oddechowych, ale nie ma żadnych badań które potwierdzają skuteczność przeciw koronawirusowi. Traktuję cynk jak jeden z suplementów diety, a więc środek do poprawy / utrzymania zdrowia a nie leczenia
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:11:20
  • 110
@wykop-yolo: Liczba przypadków w Hiszpanii rośnie powoli dlatego nie widzę przeciwwskazań do podróży do Madrytu, ale z zachowaniem odpowiednich środków ostrożności i śledzeniem aktualnych komunikatów bo sytuacja może zmienić się b. szybko. Wiele zależy od tego, co będziesz robić w Madrycie, z kim będziesz się spotykać. Bo do zakażenia dochodzi wśród najbliższego otoczenia.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:12:44
  • 201
@atpl77: Płytki są bezpieczne. Po 2-3 dniach wirus nie jest zdolny do zakażenia. Już po 5 dniach płytki są na pewno bezpieczne.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:13:55
  • 444
@KollA: Mój przodek gdyby żył 3000 lat temu leczyłby się miodem, imbirem, cebulą, czarnym bzem, czosnkiem i ziołami zebranymi w puszczy.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:14:34
  • 146
@alpag: Wiele dzieci ma bardzo nieznaczne objawy infekcji a znaleziono u nich wirusa w nosie i w gardle. Natomiast u dorosłych zwykle objawy są bardziej nasilone.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:16:08
  • 104
@cerastes: Nie jestem pracownikiem inspekcji sanitarnej, więc nie mogę odpowiedzieć na te pytania, ale wiem, że władze i nadzór sanitarny opracowują różne scenariusze na wypadek epidemii. Polecono szpitalom przygotowanie rezerwowych łóżek i miejsc intensywnej terapii. Są plany wydzielenia całych szpitali dla chorych z koronawirusem. Tyle mogę powiedzieć.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:18:09
  • 236
@borewicz_zero_7: Wirus nie ma nic wspólnego z Ebolą ani z HIV. Dlatego takie porównania nie mają sensu. Ebola ma śmiertelność 50% a wirus przenika przez skórę, a HIV jest zakażeniem przewlekłym które powoduje uszkodzenie układu odporności i nieleczony prowadzi w 100% do śmierci.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:20:02
  • 168
@zdrepcevakrv: Jedyna sytuacja gdy komar mógłby przenieść tę chorobę jest taka, że musiałby ukąsić osobę która akurat ma wirusa we krwi i przenieść go na osobę zdrową. Prawdopodobieństwo wystąpienia takiego zjawiska jest praktycznie równe zeru, bo wirus musiałby jeszcze przeżyć w organizmie komara a o tym na razie nic nie wiemy.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:21:37
  • 115
@waginator: Trudno jest na podstawie aktualnych danych przewidzieć co będzie za rok i czy wirus przetrwa. Nie mniej biorąc pod uwagę łatwość przenoszenia między ludźmi należy się spodziewać że pozostanie z nami na dłużej.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:22:16
  • 217
@Myrten: Wystarczy umyć ręce po rozpakowaniu paczki i ryzyko zakażenia nawet gdyby wirus był na opakowaniu jest zerowe.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:24:37
  • 205
@Presek: Polska jest krajem w którym ochrona zdrowia jest niedofinansowana i braki różnych sprzętów czy wyposażenia mogą występować, ale medycyna opiera się na ludziach a nie wyłącznie na sprzęcie. Dlatego jestem optymistą.
Jest oczywiste, że personel pracujący bez zabezpieczeń może ulec zakażeniu. Dlatego trzeba zrobić wszystko, ażeby nie zabrakło podstawowych środków ochronnych.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:25:26
  • 251
@kupujto: Wśród 7 mld ludzi może znaleźć się ktoś, kto posiada naturalną odporność przeciw koronawirusowi, ale jest to zjawisko ultrarzadkie i nie powstrzyma epidemii.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:27:16
  • 213
@gruby333: Uważam, że działania podjęte w Chinach sprawdziły się. Mam na myśli ścisłą kwarantannę, maksymalne wykorzystanie usług za pośrednictwem sieci internetowej, a także bardzo szybka diagnostyka i izolacja chorych,
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:29:30
  • 72
@walter-sobczak: 1-3 tak, pkt. 4 - nie znam takich, chyba że są podgrzane conajmniej do 60 stopni.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:29:52
  • 156
@michal015: jest duża szansa że zachorujesz łagodnie, bez powikłań
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:31:08
  • 80
@Trybus: osoby młode i zdrowe mają ok. 1/1000 prawdopodobieństwo poważnych powikłań, wirus bardzo rzadko atakuje układ pokarmowy w postaci bólów brzucha wymiotów lub biegunki
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:33:51
  • 94
@l0h-s:
1. Cukrzyca i nadciśnienie zwiększają ryzyko powikłań, ale decydujące znaczenie ma wiek. Dlatego młoda osoba z chorobami przewlekłymi nie trafia z automatu do grupy 70+.

2. Istnieje bardzo niewiele opisów kobiet w ciąży zakażonych koronawirusem. Z tych które są dostępne, nie wynika aby kobiety w ciąży chorowały znacznie ciężej, a jeśli wystąpi u nich zapalenie płuc, można rozwiązać ciążę cięciem cesarskim i uratować zarówno matkę jak i dziecko. W
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:34:34
  • 213
@KRZYSZTOF_DZONG_UN: Na basenie bezpiecznie, dopóki nie ogłoszą, że jest epidemia. Jest tam dużo chloru albo ozonu, które skutecznie niszczą wirusa.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:35:49
  • 323
@HalfGod: Stosowanie tlenu w warunkach domowych nie ma kompletnie sensu, gdyż u osoby z ciężkim zapaleniem płuc konieczna jest podaż tlenu pod zwiększonym ciśnieniem przez respirator. Dlatego kupowanie butli z tlenem do domu uważam za nieuzasadnione.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:37:57
  • 104
@ShinpuTokubetsu: Nie ma żadnych danych, które potwierdzałyby, że koty czy inne zwierzęta domowe chorują na koronawirusa. Jest jedna praca na temat psa, który miał wirusa w nosie, ale bez żadnych objawów i żył w rodzinie w której wirus występował. Nie można na tej podstawie absolutnie twierdzić, że zwierzęta domowe mogą być przenosicielami tego wirusa. Dlatego uważam, że można spokojnie odwiedzić to mieszkanie i zachowując podstawowe zasady higieny zaopiekować się kotem.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:41:11
  • 1412
@Boyzee:
1. Pana Z. uważam za przestępcę, który skrzywdził bardzo wielu ludzi. Jego cyniczna działalność powoduje, że wiele osób odwraca się od racjonalnego myślenia, a on na tym zarabia. Gdyby ktoś skorzystał z jego mikstury niechybnie umarłby.
2. Epidemię wirusa uda się wygasić ponieważ nawet największe plagi ludzkości jak czarna ospa czy dżuma zostały pokonane. To jest tylko kwestia czasu i stosowania racjonalnych metod walki z zakażeniem.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:42:14
  • 132
@giermek: Możemy mówić na razie o perspektywie kilku miesięcy i na podstawie danych epidemiologicznych wygląda na to, że do wakacji aktywność wirusa powinna się znacznie obniżyć. Co będzie dalej, zobaczymy.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:43:07
  • 132
@nama: Nie ma żadnych powodów ażeby odraczać szczepienia w tej chwili. Jeśli wokół będą zakażenia na masową skalę, wtedy można rozważyć przełożenie szczepienia na inny termin, ale głównie z powodu unikania wizyt w przychodni aby nie dać wirusowi szansy na zakażenie.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:46:16
  • 67
@Ataza: Z kilku opisów zakażenia kobiet w ciąży koronawirusem możemy stwierdzić, że przebieg choroby może być cięży podczas ciąży. Natomiast wirus nie przechodzi do płodu przez łożysko. To daje szansę na urodzenie zdrowego dziecka. Zakażenie kobiety w ciąży może spowodować przedwczesny poród.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:47:14
  • 83
@hu-nows: Klawiatury, telefony, sprzęty często dotykane mogą stanowić ryzyko zakażenia, dlatego należy je regularnie przecierać chusteczką nasączoną środkiem dezynfekcyjnym.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:48:22
  • 119
@Kil0x: Nie ma powodów do paniki, wirus jest do pokonania ale musimy zachować zdrowy rozsądek. Każdy z nas może zmniejszyć ryzyko zachorowania poprzez właściwe zachowanie, czyli ochronę dróg oddechowych, unikanie kontaktu z chorymi i higienę rąk.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:50:33
  • 73
@blue-eyed: Dozownika nie należy dotykać ręką, ponieważ jest najbardziej skażona i kolejna osoba dotykając tego samego dozownika może przenieść na swoją skórę nasze bakterie czy wirusy. Oczywiście założenie teoretyczne jest takie, że po nalaniu z dozownika środka do dezynfekcji rąk wszystkie mikroby zabijamy dezynfekując ręce, ale może tak się zdarzyć że to w 100% nie zadziała. Dlatego należy unikać kontaktu dozownika bezpośrednio z dłonią.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:57:18
  • 206
@bolo1: W każdym kraju dzienny przyrost nowych przypadków powyżej 500 stanowi zagrożenie załamaniem systemu ochrony zdrowia.

Podtrzymuję to co powiedziałem, gdyż wynika to z sposobu zarażania się tym wirusem. 90% zachorowań rozwija się wśród osób z najbliższego otoczenia, czyli domowników lub najbliższych kontaktów. Mam wrażenie, że w małych społecznościach ludzie znacznie częściej przebywają ze sobą, chociażby w sklepie, w kościele czy ławeczce przed domem niż w dużych miastach gdzie właściwie
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 18:57:39
  • 733
@dqdq1: spód
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 19:00:04
  • 69
@vertintro: Nie mamy jeszcze pełnych danych dla tego wirusa na temat zagrożenia kobiet w ciąży. Natomiast biorąc pod uwagę SARS-1 i MERS można przypuszczać, że kobiety w ciąży stanowią grupę ryzyka powikłań ponieważ układ odporności kobiety w ciąży reaguje w taki sposób, że infekcje często przebiegają ciężej. Należy więc oczekiwać że kobiety w ciąży stanowią ryzyko powikłań i w tym przypadku.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 19:03:15
  • 250
@Robciqqq: Śmiertelność we Włoszech może wynikać co najmniej z trzech powodów. Pierwszym jest duży udział starszych osób w populacji włoskiej, a jest to populacja jedna z najstarszych w Europie. Jak wiemy wirus jest najbardziej niebezpieczny dla osób po 60 r życia. Po drugie we Włoszech doszło do załamania systemu opieki gdyż największa ilość zachorowań wystąpiła w Lombardii która kompletnie nie była przygotowania na taką ilość pacjentów wymagających tlenoterapii. Brakuje tam
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 19:36:15
  • 54
@KubaGrom:

1. W Polsce wykonuje się bardzo niewiele badań genetycznych wirusa grypy ponieważ są one kosztowne i nierefundowane. Dlatego większość badań to szybkie testy za kilkanaście zł. wykonywane bezpośrednio podczas wizyty pacjenta u lekarza, te testy nie pozwalają na uzyskanie szczepu wirusa grypy. System monitorowania grypy w Polsce jest niedofinansowany od lat i dlatego nie posiadamy szczegółowych informacji.

2. Nie ma dostępnych bardziej szczegółowych statystyk polskich zachorowań na
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 19:37:47
  • 58
@Eskeel: Astma jest przewlekłą chorobą płuc i niestety stanowi podwyższone ryzyko powikłań. Dlatego powinien się Pan chronić przed kontaktem z osobami chorymi na koronawirusa. Wiek ma tu jednak duże znaczenie i w grupie wiekowej poniżej 30 roku życia liczba powikłań jest niska.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 19:40:14
  • 40
@HitmaNeK_: Każda choroba przewlekła może zwiększać ryzyko powikłań, a jednak choroby autoimmunologiczne jeśli nie są leczone obniżającymi odporność nie stanowią same w sobie czynnika ryzyka cięższego przebiegu choroby. Jednak dane na ten temat są bardzo ograniczone.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 19:42:50
  • 65
@P-Kek: Pracodawca powinien zapewnić bezpieczne warunki pracy i jeśli z rodzaju pracy wykonywanej wynika kontakt z osobami zakażonymi, to można wymagać ażeby również zapewnił środki ochrony zbiorowej i indywidualnej przeciwko koronawirusowi. Np. jeśli ktoś pracuje na poczcie na stanowisku bez zabezpieczenia to powinien się domagać od pracodawcy stworzenia takich warunków, ażeby zredukować do minimum ryzyko zakażenia.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 19:49:26
  • 121
@trolltunga: Nie zalecam obecnie wstrzymywania wyjazdów zagranicznych do tych krajów gdzie wirus jeszcze nie przenosi się na skalę epidemiczną. Tam gdzie odnotowano mniej niż 100 przypadków sytuacja wydaje się być na ten moment bezpieczna. Należy bardzo uważnie śledzić doniesienia na temat liczby zachorowań, ponieważ sytuacja zmienia się szybko. Powroty Polaków z innych krajów w których obecnie zakażenia pojawiają się w dużej liczbie uważam za istotny czynnik ryzyka zawleczenia zakażenia do
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 19:49:55
  • 57
@Arti504: Wirus ginie w temp. conajmniej 60 stopni C.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 19:51:07
  • 424
@Lepper3001: Jedyny zapas jaki mam to zapas optymizmu ( ͡° ͜ʖ ͡°)
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 19:54:58
  • 75
@Gej:
1,2 Wirus nie przenika przez skórę, nie ma takich właściwości, natomiast jeśli dotykamy rękoma oczu, nosa lub ust, tą drogą wirus może nas zarazić.
3. Zjedzenie żywności na której jest wirus jest raczej mało ryzykowne, ponieważ wirus nie atakuje poprzez przewód pokarmowy i w kwaśnej treści żołądka zostanie inaktywowany.
4. Gotowanie, pranie w temp. powyżej 60C niszczy wirusa.
5. W mikrofalówce można prowadzić dezynfekcję, trzeba tylko uważać żeby nie
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 19:56:31
  • 55
@rakiwo: Koronawirus wywołuje burzę cytokinową u tych pacjentów u których dochodzi do zapalenia płuc. Na terenie płuc a później w całym organiźmie dochodzi do nadreakcji immunologicznej i uszkodzenia w ten sposób nie tylko płuc ale też innych organów.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 19:58:10
  • 77
@av18: Wirus nie osłabia układu odporności, ale go aktywuje i zmusza do hiperreakcji. Co oznacza, że nasze komórki odpornościowe ulegają pobudzeniu wytwarzając bardzo silny stan zapalny, który uszkadza różne narządy. Można nazwać to sepsą wirusową.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:00:36
  • 101
@powodzenia: Gdybyśmy wszyscy nosili maski przez całą dobę, może rzeczywiście udałoby się uniknąć przenoszenia choroby bo głównym punktem wniknięcia wirusa do naszego organizmu są drogi oddechowe. Jednak jak zmusić po pierwsze wszystkich ludzi do noszenia masek przez całą dobę. Po drugie jak zapewnić wszystkim obywatelom maski które należy co kilka godzin wymieniać. Niestety w praktyce jest to niemożliwe.

Natomiast jak najbardziej należy potwierdzić, że maska chroni przed zakażeniem, należy ją
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:03:17
  • 25
@dobrze-zbudowany-grubas:
Z tej listy największe ryzyko ma pacjentka nr 1, następnie 2, a najmniejsze ryzyko pacjentka nr. 3. Wynika to po pierwsze z wieku, a także chorób towarzyszących. Nie ma żadnych preparatów które wspomagają pracę układu pokarmowego i odpornościowego, które zapobiegają infekcji koronawirusowej. Natomiast warto zadbać o jak najlepszą sprawność, bo to może mieć największe znaczenie w ochronie przed zakażeniem.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:04:12
  • 38
@BlackOpium: Choroba Crohna jako nieswoiste zapalenie jelit nie podnosi ryzyka zakażenia jeśli nie jest leczona preparatami immunosupresyjnymi.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:08:38
  • 46
@kemot88: Tego rodzaju epidemia występuje po raz pierwszy. Nie ma wcześniejszych doświadczeń w zabezpieczeniu w sprzęt do intensywnej terapii na taką skalę. Dlatego w tej chwili trwają prace nad określeniem zdolności naszego systemu ochrony zdrowia do przyjęcia dużej liczby pacjentów z niewydolnością oddechową. Nie potrafię podać konkretnych liczb, ale wiem, że w tej chwili szpitale przygotowują się do przestawienia wielu oddziałów wyłącznie na potrzeby ewentualnych chorych z niewydolnością oddechową. Każdy
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:09:14
  • 86
@caiuscosades: Nałogowe palenie papierosów powoduje przewlekły stan zapalny oskrzeli i płuc co zwiększa ryzyko powikłań w zakażeniu koronawirusem.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:12:29
  • 142
@mrgallar: Obecnie w Belgii wirus przenosi się w ograniczonym zakresie, łącznie potwierdzono zakażenie u 200 pacjentów, jednak impreza z udziałem wielotysięcznej widowni zapewne z całego świata stanowi doskonałe miejsce do rozpowszechniania się wirusa. Uważam, że tego rodzaju imprezy powinny być w tej chwili odwołane. Podobnie jak maratony, mecze piłkarskie, czy wielkie festiwale. Szczerze - ja nie pojechałbym na takie wydarzenie.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:21:42
  • 76
@kozol:

1,2.Jeśli masz łagodne objawy nie musisz iść do lekarza. Jeśli potrzebujesz zwolnienie, najlepiej zadzwoń, bo dziś możliwe jest wystawienie zwolnienia drogą elektroniczną. Jeśli masz jakieś inne problemy - np. duszność albo ból w klatece piersiowej powinieneś zgłosić się bezpośrednio do szpitala zakaźnego albo zadzwonić do najbliższej stacji sanepid.

3. To kluczowe pytanie. Najwięcej przypadków zakażenia koronawirusem dotyczy członków rodzin osób zakażonych, dlatego postępowanie w warunkach domowych ma kluczowe znaczenie
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:22:37
  • 37
@chuckmls: Nie ma żadnych danych na temat szkodliwości wirusa w zakresie układu moczowego. Natomiast w ciężkich przypadkach przebiegających z zapaleniem płuc może nastąpić również niewydolność nerek w mechanizmie uogólnionej reakcji zapalnej.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:24:07
  • 41
@bradan: Nie jesteśmy w stanie przewidzieć ilu chorych będzie w szczycie epidemii ale patrząc na przebieg zdarzeń we Włoszech należy spodziewać się nawet kilku tysięcy chorych tygodniowo - jeśli nie uda nam się powstrzymać wirusa na granicach. Dlatego tak ważne jest obecne działanie mające na celu opóźnienie wystąpienia epidemii.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:25:38
  • 28
@hipokampO_o: Przebieg infekcji u osoby młodej jest najczęściej łagodny, objawy utrzymują się około tygodnia i ustępują bez żadnych dalszych następstw. Nie mamy na razie żadnych dowodów na powtórną infekcję albo przetrwania wirusa w stanie nosicielstwa.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:29:23
  • 63
@SkrytyZolw: Stomatolog jest specjalistą który w szczególny sposób jest narażony na kontakt z pacjentem twarzą w twarz. Dlatego dobrym sposobem na zmniejszenie ryzyka jest stosowanie rękawiczek, fartucha, maski oraz szyby ochronnej lub okularów ochronnych. Niemniej gdyby do gabinetu trafił chory gorączkujący z kaszlem i objawami infekcji, powinien zostać odesłany przez recepcjonistkę do domu. Uważam, że lekarz nie powinien podejmować planowych zabiegów u osób chorych na koronawirusa. Inaczej sytuacja wygląda w
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:33:53
  • 57
@robertx: Potwierdzam, że w obszarze objętym kwarantanną wszelkie potrzeby zapewnia lokalna władza czyli wojewoda. Opuszczanie miejsca kwarantanny dotyczy kontaktu z innymi osobami, a nie poruszania się po swoim podwórku czy obejściu. Nie chodzi o to żeby ludzie nie mogli wyjść z domu, ale o to aby nie kontaktowali się z innymi ludźmi. Jeśli mieszkamy w domu jednorodzinnym to wyjście do ogrodu nie stanowi naruszenia zasad kwarantanny.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:37:15
  • 44
@ItowerYOUUU: Jeśli na siłowni znajdą się osoby z objawami infekcji należy je stamtąd grzecznie wyprosić. Nie powinny uczestniczyć w takich zajęciach. Natomiast ryzyko zakażenia jest niskie, jeśli nie byliśmy w otoczeniu osoby chorej dłużej niż 15 min. w odległości mniejszej niż 2m. Powinniśmy być wyczuleni na obecność w naszym otoczeniu osób z kaszlem, kichających, bo to mogą być sygnały infekcji.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:38:30
  • 18
@idomeneo: przyjmowanie leków immunosupresyjnych zwiększa ryzyko powikłań, ale czynnik wieku jest istotny. Dlatego jeśli młoda osoba przyjmuje sterydy to ryzyko jest mniejsze niż u osób które mają 60+ lat.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:40:57
  • 59
@MohammeT: W aktualnej sytuacji, oraz indywidualnej analizie ryzyka doradzałbym rezygnację z tego wyjazdu bo korzyści z pozostania z domu przewyższają ryzyko związane z udziałem w tej masowej imprezie. Jest to działanie być może zbyt ostrożne, ale w tej konkretnej sytuacji ja postąpiłbym właśnie tak.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:43:31
  • 16
@Monochromatyczmy_chyba: Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na takie pytanie, ale koronawirus niesie ze sobą większy potencjał powikłań w postaci ciężkiego zapalenia płuc niż grypa.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:48:43
  • 22
@staszaiwa: Lampa kwarcowa wykazuje niewielkie właściwości wirusobójcze jeśli jest otwarta, czyli żarówka jest bez obudowy, ponieważ powietrze jest w stałym ruchu i jedyna metoda dezynfekcji powietrza o potwierdzonej skuteczności następuje przy użyciu urządzeń przepływowych, tzn. takie które zasysają powietrze i wewnątrz komory dezynfekcyjnej oczyszczają powietrze i wypuszczają oczyszczone powietrze do otoczenia.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:51:43
  • 35
@kris4724: W momencie wystąpienia większej liczby zakażeń wśród Polaków (co obecnie jeszcze nie jest potwierdzone, bo większość zachorowań została zawleczona spoza Polski), takie rozwiązania jak zamykanie szkół, przedszkoli i ścisła kwarantanna zostaną zapewne wprowadzone. Dobrze żebyśmy przygotowali się na ten moment bo zapewne nastąpi.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 20:58:14
  • 31
@grajlord:
1. Już w tej chwili część szpitali wyznaczonych przez wojewodów ogranicza planowe hospitalizacje i przemieszcza pacjentów. Mam nadzieję, że jest to działanie skoordynowane i dyrektorzy szpitali działają na polecenie wojewodów. Z mojej wiedzy wynika również, że wyznaczane są oddziały zabezpieczenia intensywnej terapii najczęściej powiązane z oddziałami zakaźnymi. W wyznaczonych miastach zgodnie z decyzją wojewody wybrane szpitale są w tej chwili opróżniane z pacjentów celem zapewnienia łóżek dla chorych zarażonych
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 21:00:18
  • 20
@glownights: Wirus nie wnika do organizmu przez uszkodzoną skórę, tylko przez śluzówki układu oddechowego. Niemniej jednak uszkodzenia skóry należy zabezpieczać jeśli jest możliwy kontakt z chorym, np. rękawiczkami. Po ich zdjęciu ręce należy umyć wodą i mydłem.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 21:04:11
  • 80
@Szerlqk: Na podstawie sekwencji wirusa uzyskanej w kilkudziesięciu laboratoriach z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że jest on tworem naturalnym. Dziś jesteśmy w stanie określić zasada po zasadzie, gen po genie strukturę RNA wirusa. Z dostępnych informacji wynika jednoznacznie, że wirus ten jest ściśle powiązany ewolucyjnie z poprzednimi wersjami które występują u nietoperzy, przede wszystkim SARS-1. Ingerencja człowieka w strukturę tego wirusa nie dałaby się ukryć.
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 21:09:41
  • 381
Drodzy Wykopowicze! Od 4 godzin z niewielką przerwą odpowiadamy z pomocą Ani i Tomka na Wasze pytania, jestem pod wielkim wrażeniem, bo jest ogromne zainteresowanie AMA, a Wasze pytania są konkretne i bardzo racjonalne. Wrócę do odpowiedzi jutro i w kolejnych dniach. Dziękuję za aktywność!
  • 8
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
12.03.2020, 01:57:54
  • 6
@Barracuda_sph: ocet jest dobrym środkiem zastępczym do dezynfekcji powierzchni, podobnie jak roztwory chlorowe. Jednak do dezynfekcji rąk, ocet się nie nadaje, ale w walce z wirusem w warunkach domowych wystarczy ciepła woda i mydło, które jako detergent, powoduje skuteczne zmycie wirusa z rąk
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
12.03.2020, 01:58:16
  • 5
@dziwneumniedziala: Tak ten preparat ma pełen spektrum działania przeciwwirusowego
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
12.03.2020, 01:59:44
  • 2
@agus234: jeśli choroba przebiega łagodnie, to leczymy sie tak jak zwykle, przy innych przeziębieniach to znaczy leki przeciwgorączkowe, ewentualnie przeciwbólowe, preparaty do ssania / płukania gardła, leki wyktrzuśne, dużo płynów, pozostanie w łóżku przez 2-3 dni
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
12.03.2020, 02:00:39
  • 2
@JeffHerer: przebywanie w jednym pomieszczeniu z osobą chorą przez czas ponad 30 min, jeśli nie ma włączonej silnej klimatyzacji, może być powodem zakażenia
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
12.03.2020, 02:05:02
  • 3
@KaMaTwo: jak w każdym kraju, po początkowym okresie powolnego wzrostu liczby zachorowań, zwiększa się aktywność epidemii, i codzienna liczba nowych przypadków rośnie do kilkuset a nawet kilku tysięcy. Statystycznie ok. 3-5% chorych umiera, co powoduje, że gdy rośnie liczba zakażeń, automatycznie wzrasta liczna przypadkóe śmiertelnych. Na tym etapie najważniejsza jest zdolność szpitali do prowadzenia pacjentów z niewydolnością oddychania - jeśli są respiratory, łóżka szpitalne i personel to mniej ludzi umiera,
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
12.03.2020, 02:05:38
  • -1
@andrzejos2000: wszelkie przewlekłe choroby płuc i serca stanowią czynnik ryzyka powikłanego przebiegu COVID-19
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
14.03.2020, 21:14:39
  • 0
@Groch616: Aktualne dane wskazują, że wirus przeżywa w temperaturze pokojowej 2-4 dni na przedmiotach, a w niższych temperaturach nawet dłużej, dlatego trzeba przecierać chusteczkami dezynfekcyjnymi przedmnioty często dotykane, bo wirus na nich może być przyczyną zakażenia
Co do zamykania miast to nie chodzi o areszt domowy dla wszystkich tylko ograniczenie ruchu między miastami, tylko ludzie z przepustkami, mogą się przemieszczać, aby nie przenosić przypadkowo wirusa między różnymi miastami
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
14.03.2020, 21:18:28
  • 2
@Vezoq: wirus statystycznie ma niską śmiertelność ok. 1% co oznacza, przy 5 mln zakażonych, 50 tys zgonów, czego żaden naród nie zaakceptuje, a gdy system się zablokuje bo ok. 15% pacjentów trafia do szpitala (150 tys) zaczyna umierać znacznie więcej ludzi bo nie ma dla nich łóżek, sprzętu i leków - śmiertelność rośnie do 6% = 300 tys zgonów...a więc musi być zrobione wszystko aby rozłożyć w czasie te zachorowania,
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
14.03.2020, 21:23:57
  • -2
@owsik20: te leki nie obniżają silnie ogólnej odporności, więc nie jest tak źle - trzeba unikać kontaktu z tłumami, chorymi, często myć ręce, dużo pić płynów, aby śluzówki były nawilżone
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
14.03.2020, 21:25:17
  • 0
@urdd: super, zachował się Pan na prawdę rozsądnie. Obecnie okres wylęgania u zdrowych ludzi to 12-14 dni, więc odpowiedzialnie można zakończyć kwarantannę po 14 dniach
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
14.03.2020, 21:26:55
  • 2
@lordbobstein: tak, to możliwe że choroba już minęła, bo 90-95% młodych ludzi choruje łagodnie. Jedynym sposobem potwierdzenia że tak było, jest wykonanie testów serologicznych z krwi jak już zostaną zarejestrowane - wykrywają przeciwciała przeciw SARS-2
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
14.03.2020, 21:29:46
  • 1
@NoMoreAdsense: tak, to możliwe bo 90-95% młodych ludzi choruje łagodnie czyli z niską gorączką, bólem gardła czy mięśni, kaszlem. Nawet powiem więcej - ok. 15% dorosłych choruje bezobjawowo, czyli nie ma praktycznie żadnych istotnych objawów, co powoduje, że można to przegapić
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
14.03.2020, 21:32:04
  • 0
@biter: jeśli przewody wentylacyjne łączą się między pomieszczeniami, a w jednym z nich jest osoba chora, to istnieje szansa na przeniesienie tą drogą wirusa, jednak musiałyby to być małe pomieszczenia, szczelnie pozamykane, a obieg powietrza wspólny. W dużych budynkach to jest mało prawdopodobne
Sinnombre
Sinnombre
Sinnombre
11.03.2020, 21:53:22
  • 0
@drPGrzesiowski:
Szanowny Panie Doktorze
Pisze do Pana jako mikrobiolog, ale również jako człowiek któremu sen z powiek spędza strach o najbliższych seniorów
Na co dzień NDM, Influenza i inne stwory ale tu jestem przerażony jako młody czlowiek, który nie zna jeszcze sił jakie mogą ujawnić rzeczy nowe i rozprzestrzeniające się z taką siłą jak COVID...
Chciałbym zapytać Pana Doktora czy jako lekarz i naukowiec zaleca Pan młodym ludziom siedzenie w
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

drPGrzesiowski
drPGrzesiowski 12.03.2020, 01:02:32
  • 0
@Sinnombre: nie zalecam młodym ludziom siedzenia w domu, ale zalecam ograniczanie kontaktów z dużymi grupami ludzi np. w galeriach handlowych, klubach sportowych czy kawiarniach. Nie zdecydowałbym się na "koronaparty" aby na własne życzenie zarazić się wirusem, bo nigdy nie wiadomo, jak zakończy się taki eksperyment. Odporność populacyjna już powstaje, ponieważ każdy ozdrowieniec posiadający przeciwciała, stanowi element łańcucha epidemiologicznego. Jeśli 30% populacji przechoruje to zakażenie, epidemia przejdzie w fazę wygasania. O
  • Odpowiedz
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski 06.03.2020, 19:20:10
  • 7489
Jestem pediatrą, immunologiem i wykładowcą akademickim. Od 30 lat zajmuję się naukowo i w praktyce lekarskiej zagadnieniami chorób zakaźnych. Zapraszam serdecznie na AMA (ask me anything) w poniedziałek 9 marca, w godzinach 18:00 - 20:00. Postaram się odpowiedzieć na jak najwięcej pytań dotyczących epidemii COVID-19, a także dotyczących szczepień, profilaktyki zakażeń i tematów pokrewnych - na tyle na ile pozwoli moja wiedza i szybkość pisania na klawiaturze. Dr Paweł Grzesiowski.

#ama
drPGrzesiowski - Jestem pediatrą, immunologiem i wykładowcą akademickim. Od 30 lat za...

źródło: comment_1583522388TU98UKKqvxiQv2qYwD5XpU.jpg

Pobierz
  • 192
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 16:55:25
  • 3
@tomosano: Witam, z pewną nieśmiaością
  • Odpowiedz
drPGrzesiowski
drPGrzesiowski
Autor
09.03.2020, 16:57:33
  • 1
@youmimicanski: jestem sobą, jakby co mogę to udokumentować
  • Odpowiedz
Kami-chan
Kami-chan
09.03.2020, 08:05:35
  • 23
Ja mam takie pytanie, bo choć śledzę tagi od początku to bardzo rzadko spotykałam informacje na ten temat, a jeśli już były to tylko jakieś wzmianki bez poważnych źródeł. Mianowicie, chcę spytać jak w razie co leczyć w domu te "łagodne" przypadki #covid19 gdy nie chcemy i nie musimy zapychać szpitali? Co może pomóc organizmowi w walce z chorobą? Poza takimi banałami jak wzmacnianie odporności. Tzn nie chodzi mi, że
  • 14
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

drPGrzesiowski
drPGrzesiowski 09.03.2020, 16:49:06
  • 6
@Kami-chan: witam, to pierwsza, rozgrzewkowa odpowiedź zanim ruszy AMA - leczenie "domowych" przypadków koronawirusa polega na łagodzeniu objawów (leki przeciwgorączkowe, przeciwbólowe, wykrztuśne, łagodzące kaszel, nawilżające), uzupełnianiu płynów oraz samoobserwacji. Oczywiście można sięgać po sprawdzone "domowe" sposoby walki z wirusami, jak inhalacje, cebula, miód, imbir czy czosnek, ale nie ma gwarancji, że to powstrzyma infekcję. Gdy pojawiają się problemy z oddychaniem, trzeba natychmiast zgłosić się do szpitala
  • Odpowiedz

2137

Koronawirus - co sprawia że jest ta epidemia inna niż wszystkie

Koronawirus - co sprawia że jest ta epidemia inna niż wszystkie

Pierwsza epidemia w moim życiu zawodowym pojawiła się, gdy byłem jeszcze na stażu. Zaraz po ukończeniu studiów, rozpocząłem pracę w szpitalu dziecięcym w Warszawie. Po dwóch miesiącach pracy na oddziale wystapiło kilka przypadków ciężkiej infekcji u noworodków. Okazało się że był to gronkowiec,...

drPGrzesiowski
z
wykop.pl
dodany: 09.03.2020, 09:59:29
  • 144
  • #
    koronawirus
  • #
    epidemia
  • #
    covid19
  • #
    sarscov2

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 10.03.2020

    Komentator
  • VIP
    od 07.03.2020

    VIP
  • Rocznica
    od 06.03.2022

    Rocznica
  • Ekspert
    od 09.03.2020

    Ekspert

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking