Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko226
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
arctic_amplification
arctic_amplification

arctic_amplification

Dołączył 12 lat i 2 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 917
  • Znaleziska 914
  • Mikroblog 3
  • Obserwujący 4
  • Obserwowane 2

85

Zobaczcie, jak temperatura na świecie zmieniała się w ciągu ostatnich 150 lat

Zobaczcie, jak temperatura na świecie zmieniała się w ciągu ostatnich 150 lat

Interesująca wizualizacja stworzona przez klimatologa Eda Hawkinsa z Uniwersytetu w Reading pokazuje, jak średnia roczna temperatura na świecie wyglądała od roku 1850 aż do dziś. Cóż, w ciągu ostatnich 150 lat klimat na pewno się ocieplał.

Conowegopl
z
conowego.pl
dodany: 02.09.2016, 09:03:12
  • 31
  • #
    ciekawostki
  • #
    infografika
  • #
    swiat
  • #
    geografia
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 02.09.2016, 16:10:46
  • 17
@fidelxxx: I spójrzmy jeszcze w powiększeniu na ostatnie 11 000 lat (tylko uważajcie, bo oś pozioma na tym wykresie jest w drugą stronę).
Niebieska linia to rekonstrukcja globalnej temperatury z danych pośrednich (Marcott 2013) a czerwona to wyniki pomiarów instrumentalnych. Wykres Klausa Bittermana za Nauka o klimacie.
Jak widać, po okresie stabilizacji temperatur w bieżącym interglacjale, ok. 5000 lat temu rozpoczął się już powolny spadek temperatury. Spadek,
arctic_amplification - @fidelxxx: I spójrzmy jeszcze w powiększeniu na ostatnie 11 00...

źródło: comment_ttN7pRkEN3gfTzK1ruD7Nvda2l9o268Y.jpg

Pobierz
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 03.09.2016, 12:56:21
  • 0
@bugg: Pomiary temperatury z użyciem termometrów to temat dość dopracowany. Naukowcy zdają sobie sprawę z rozmaitych towarzyszących mu niuansów i radzą sobie z wykrywaniem nieprawidłowych pomiarów oraz naliczaniem poprawek.
Jeśli chodzi o sposób liczenia globalnej średniej temperatury, to rzeczywiście można zastosować różne podejścia (np. jeśli chodzi o "uzupełnianie" danych pomiędzy stacjami), ale wszystkim zajmującym się tym grupom, stosującym nieco różne ale uzasadnione matematyką i statystyką podejścia, wychodzą podobne wyniki.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 05.09.2016, 13:03:22
  • 0
@orog: Dane pochodzą z serii HadCRUT, więc informacje na temat stacji znajdziesz na stronie CRU. Kwestia ewentualnego wpływu rozrostu miast na pomiary temperatury została gruntownie przebadana i okazało się, że nie powoduje to zawyżania trendu.

316

Globalny klimat: Czerwiec 2016 najcieplejszym czerwcem w notowanej historii

Globalny klimat: Czerwiec 2016 najcieplejszym czerwcem w notowanej historii

Zgubiłem się - 13? 14? 15 miesiąc z rzędu, który bije rekord? Dodatkowo w pierwszej szóstce najcieplejszych czerwców mamy 2016, 2015, 2014, 2010, 2012 i 2013… Co prawda są poszlaki co do tego, że rekordowa seria się wkrótce skończy - pytanie na jak długo?

Sierkovitz
z
ncdc.noaa.gov
dodany: 20.07.2016, 09:19:50
  • 237
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    ligamozgow
  • #
    klimat
  • #
    gruparatowaniapoziomu
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 20.07.2016, 12:15:45
  • 16
@cerastes: Z całym szacunkiem, z tego, że w Twojej miejscowości to lato jest chłodniejsze niż minione (o ile to prawda) niewiele wynika. Przy diagnozowaniu klimatu całej Ziemi liczy się globalna średnia. A jeśli chodzi o lipiec, to na razie jest w Polsce około normy z lat 81-10.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 23.07.2016, 12:57:47
  • 1
@lavinka: Srsly... Jest o czerwcu, bo żeby ocenić średnią temperaturę dla danego miesiąca, trzeba poczekać aż ten się skończy... Do tego obrabianie danych trochę trwa, więc info pojawia się w drugiej połowie kolejnego miesiąca. Co ciekawe, biuletyn monitoringu klimatu Polski IMGW pojawia się z jeszcze większym opóźnieniem i czerwcowego jeszcze nie ma.
Sierkovitz wrzuca aktualne raporty co miesiąc, więc nie sądzę, żeby przestał nawet gdyby jakiś miesiąc dla odmiany nie

381

Na Syberii wybuchają złogi z metanem

Pokaż treści 18+

Na Syberii wybuchają złogi z metanem

Kiedy klimatolodzy mówili o metanie uwięzionym w wiecznej zmarzlinie jako o "bombie czasowej" nie sądzili, że będzie to tak dosłowne. Zjawisko które nabiera intensywności na Syberii, prawdopodobnie niedługo zagości na Alasce.

mateusz-wielgosz-777
z
techinsider.io
dodany: 19.07.2016, 08:35:15
  • 58
  • #
    nauka
  • #
    swiat
  • #
    klimat
  • #
    ciekawostki
  • #
    liganauki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 19.07.2016, 15:33:45
  • 9
@centryfuga: Chyba coś przegapiłeś. Ledwie parę tygodni temu przetoczyła się przez wszystkie popularne portale fala artykułów na temat tego, jakie części świata czy Polski zostaną zatopione, zależnie od tego czy pójdziemy optymistycznym czy pesymistycznym scenariuszem.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 20.07.2016, 10:43:57
  • 1
@videon: W historii działy się różne rzeczy. I tak - między innymi ocieplenia. Ciekawe jest, że jedno z najbardziej spektakularnych zrobiło się takie właśnie w wyniku uwolnienia się klatratów metanu. Wtedy za ocieplenie odpowiadała trwająca tysiące lat i obejmująca setki tysięcy kilometrów kwadratowych aktywność wulkaniczna. Uprzedzając pytania - nie, teraz takich erupcji nie ma.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 20.07.2016, 10:57:38
  • 3
@thalotor: Yyyyyy... nieeeeee... Epoki lodowe i interglacjały był zapoczątkowywane przez zmiany orbitalne Ziemi a nie zmiany aktywności słonecznej... A pełen "rozwój" umożliwiały im sprzężenia zwrotne, takie jak zwiększanie i zmniejszanie rozpuszczalności CO2 w oceanie...

Teraz ocieplenie zaczęło się od emisji CO2 przez przemysł a uwalnianie CO2 z oceanów dopiero nas czeka...

277

Co jeśli spalimy wszystkie paliwa kopalne?

Co jeśli spalimy wszystkie paliwa kopalne?

Rządy obiecały, że przytną emisje CO2 - ale coś im średnio idzie. Co się stanie z globalnym klimatem, jeżeli spalimy wszystko co się da spalić? Nauka o klimacie o realnych scenariuszach popartych najnowszymi badaniami naukowymi.

Sierkovitz
z
naukaoklimacie.pl
dodany: 11.07.2016, 13:03:07
  • 172
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    ligamozgow
  • #
    klimat
  • #
    gruparatowaniapoziomu
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 12.07.2016, 09:32:30
  • 3
@KtosKtoSamNieWiesz: "emisje naturalne sa rownowazone? A dlaczego sztuczna ma nie byc? "
Będzie. Jak tylko wdrożymy wychwyt CO2 z atmosfery na skalę porównywalną z naszymi emisjami. Na razie emitujemy i nie pochłaniamy, więc nie ma szans na równowagę.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 12.07.2016, 09:59:44
  • 4
@KtosKtoSamNieWiesz: Tu można sprawdzić, ile trwa wycofywanie nadwyżki CO2 z systemu klimatycznego Ziemi (przy założeniu, że dalszych emisji nie ma) i czy nas to urządza.
Antropogeniczne emisje pary wodnej się bagatelizuje, bo naprawdę są bez znaczenia w porównaniu ze stale parującym oceanem pokrywającym ponad 70% powierzchni Ziemi. Mogą mieć znaczenie z tego powodu, że występują w jakichś konkretnych lokalizacjach i zmieniają tam zachmurzenie (np. w rejonach przemysłowych czy na
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 12.07.2016, 13:25:34
  • 1
@adam-fischer-547727: Yyyyyy... ten artykuł jest o klimatycznych skutkach wprowadzenia dużych ilości węgla do atmosfery a w ostatnich jego słowach jest zachęta do wdrażania ochrony klimatu czyli raczej zaprzestania użycia paliw... Twój komentarz zdradza, że do niego nie zajrzałeś...
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 12.07.2016, 13:27:31
  • 4
@Admiral16: Sugerujesz, że jak już spalimy wszystko i będziemy mieli kompletnie przechlapane, to i tak nie będzie różnicy, jak pospalamy sobie jeszcze trochę?

1

Czy klimat się zmienia?

Może ja się mylę? Może nie pamiętam zbyt dobrze, ale wydaje mi się, że zmienia się klimat. Ledwie zaświeci słońce i nagrzeje się powietrze, a także robi się

kalinaxa
z
kalinaxa.blogujaca.pl
dodany: 05.07.2016, 19:48:19
  • 4
  • #
    polska
  • #
    pogoda
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 07.07.2016, 13:29:34
  • 0
Klimat się zmienia i oznacza to coraz więcej ekstremów pogodowych, ale ocenianie tego na podstawie własnych odczuć może być mylące. Pamiętaj autorko, że obserwujesz tylko mały kawałek rzeczywistości za swoim oknem. W dodatku tylko wtedy, gdy coś zwróci Twoją uwagę...
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

345

Skąd wziął się mit, że wulkany emitują więcej CO2 niż ludzie?

Skąd wziął się mit, że wulkany emitują więcej CO2 niż ludzie?

Oczywiście historia jest z cyklu, że nie w Petersburgu a w Moskwie, nie samochody a rowery i nie rozdają a kradną. Jak badania nad obiegiem chloru w przyrodzie zostały wkręcone w tryby PRu firm zajmujących się zawodowo negowaniem zmian klimatu.

Sierkovitz
z
naukaoklimacie.pl
dodany: 29.06.2016, 10:44:41
  • 165
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    ligamozgow
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    klimat
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.06.2016, 13:46:12
  • 26
@v3go: Tak, bez udziału ludzi klimat także by się zmieniał. Konkretnie - temperatura dalej by spadała, tak jak zaczęła to robić jakieś 5000 lat temu (dziwnym trafem przestała po rewolucji przemysłowej). Zachowanie Słońca nie wyjaśnia bynajmniej aktualnego ocieplenia a choć na innych planetach zachodzą rozmaite zmiany, to nie są one podobne do tych zachodzących na Ziemi.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.06.2016, 13:57:20
  • 20
@text: Jest wręcz tak, że roślinność i oceany pochłaniają więcej CO2 niż emitują...
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.06.2016, 14:12:42
  • 10
@text: Była równowaga, ale obecnie obserwuje się, że węgla przybywa zarówno w atmosferze jak w oceanach i biosferze (poniżej slajd za Global Carbon Project)
arctic_amplification - @text: Była równowaga, ale obecnie obserwuje się, że węgla prz...

źródło: comment_rSCJU8RObVMwWOVXkrikYqL0i3qExmh4.jpg

Pobierz
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.06.2016, 15:41:32
  • 11
@Mariu: To se zobacz, co NASA mówi na ten temat:
http://climate.nasa.gov/vital-signs/land-ice/
http://climate.nasa.gov/vital-signs/arctic-sea-ice/
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 30.06.2016, 09:58:28
  • 1
@rossocorsa: Nie wiem, czy znasz pewną subtelną różnicę pomiędzy parą wodną a CO2. Otóż w warunkach panujących na Ziemi woda skrapla się, gdy robi się jej w atmosferze więcej niż na to pozwala temperatura. Skrapla się i wypada z atmosfery. A CO2 tego nie robi. I jest na niego jeszcze dużo miejsca.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 01.07.2016, 08:41:23
  • 0
@kapitan-kapitan:
Niestety z lasami nie jest tak różowo. Jak przeczytasz dokładniej tutaj, stwierdzenie, że "polski las pochłania 21,5 tony CO2 rocznie z hektara" to raczej optymistyczna wersja, bo pochłanianie CO2 zależy od wieku, stanu i składu gatunkowego lasu. Jednak nawet przyjmując tę optymistyczną wersję łatwo zauważyć, że Polskie lasy nie są w stanie zrównoważyć nawet polskich emisji (które wynoszą ponad 300 000 000 ton CO2 rocznie). Specjaliści
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 01.07.2016, 13:01:07
  • 1
@kapitan-kapitan: Z tego co wiem, w kilka lat po posadzeniu las pozostaje "na minusie", ponieważ aby go posadzić, trzeba było wyciąć/wykarczować coś innego (np. poprzedni las), co oznacza, że naruszono rezerwuar węgla w glebie i CO2 jest emitowane w wyniku jej erozji (oraz rozkładania się pozostałości po poprzednim ekosystemie). Do tego młody las posadzony sztucznie nie ma runa i poszycia, co bardzo ogranicza jego potencjał wychwytu CO2 (m.in. w związku
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 02.07.2016, 11:55:33
  • 0
@erbo: Kiedyś te wulkany zajmowały tysiące kilometrów kwadratowych i wypluwały lawę przez tysiące lat, teraz mamy niewielkie, sporadyczne erupcje.

310

Globalny klimat - Maj 2016 najcieplejszym majem w notowanej historii [ENG]

Globalny klimat - Maj 2016 najcieplejszym majem w notowanej historii [ENG]

Czyli mamy 13. z rzędu miesiąc rekordów temperaturowych... 2016 pewnie pobije zeszłoroczny rekord. Ale są pewne sygnały, że może na jakiś czas będziemy mieli z tym koniec - El Nino powoli ustępuje i może w najbliższych miesiącach doczekamy się pierwszego nierekordowego miesiąca w roku.

Sierkovitz
z
ncdc.noaa.gov
dodany: 21.06.2016, 08:29:59
  • 136
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ligamozgow
  • #
    klimat
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 22.06.2016, 08:12:43
  • 2
@Majk_: To może nastąpić niedługo, w miarę nadciągania La Ninii. Ale poniżej średniej wieloletniej to ostatnio nawet La Nina nas nie spycha.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 22.06.2016, 12:43:57
  • 1
@technic: Masz rację, że rozpuszczalność CO2 w oceanie zmienia się z temperaturą. Obecnie jednak ocean cały czas jeszcze pochłania więcej CO2 niż emituje. Potwierdzają to pomiary kwasowości oceanu. Dodatkowo tak się wygodnie składa, że CO2 uwalniany z oceanów ma inny skład izotopowy niż ten powstający przy spalaniu paliw kopalnych, więc można sprawdzić, który proces odpowiada za zmianę składu atmosfery. Więcej znajdziesz tu.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 22.06.2016, 18:15:19
  • 1
@lavinka: Pierwsze powoduje drugie a drugie powoduje pierwsze. To się nazywa sprzężenie zwrotnie dodatnie. Ale tym razem pierwszy był wzrost koncentracji CO2 a oceany wciąż jeszcze z emisją CO2 nie ruszyły (mimo wzrostu temperatury wciąż jeszcze są w fazie pochłaniania większych ilości niż emitują). Więcej znajdziesz tu.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 23.06.2016, 08:04:03
  • 2
@lavinka: Nie jestem pewien, czy chodzi Ci o moment odkrycia wzrostu czy o moment jego wystąpienia.

Opcja 1: W latach 30. XX wieku Guy S. Callendar przeanalizował dane meteorologiczne zbierane od połowy XIX wieku i zaobserwował w nich trend wzrostu temperatur. Porównał też współczesne sobie pomiary koncentracji CO2 z dawniejszymi i odkrył 10% wzrost.

Opcja 2: Nietypowy z punktu widzenia natury wzrost koncentracji CO2 rozpoczął się na dobre w XIX
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 23.06.2016, 08:13:19
  • 2
@lavinka: Gwoli ścisłości: Polska - 8 tCO2/os/rok, Niemcy - 9,8 tCO2/os/rok, Chiny - 7,1 tCO2/os/rok... (źródło: Global Carbon Atlas).
Żadna miara nie jest doskonała, ale moim zdaniem jeśli chcemy porównywać swoje wkłady w zmianę klimatu i określać, kto jest "tym złym" i powinien zmienić sposób gospodarowania, to uwzględnienie liczebności narodu jest podstawową kwestią.

474

Galeria wpadek pseudonauki

Galeria wpadek pseudonauki

Pseudonauka ma to do siebie, że w celu obrony jakiegoś własnego dogmatu często mija się z prawdą.Tu przykłady spektakularnych wpadek pseudonauki, za które niestety płacimy i będziemy płacić długie lata, bo zagnieździły się w świadomości społecznej. Polecam przeczytać.

Sierkovitz
z
polowanie-na-zdrowie.blogspot.co.uk
dodany: 15.06.2016, 12:18:51
  • 309
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ligamozgow
  • #
    otchlan
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 17.06.2016, 10:23:35
  • 0
@intruz: W swoich komentarzach zamieściłeś dużo prawdziwych informacji na temat oceanów, prądów morskich, rozpuszczalności dwutlenku węgla itd. Umknęło Ci jednak kilka faktów, na przykład:

- Fizycy wiedzą, że korelacja nie determinuje, co jest przyczyną a co skutkiem. To, że to CO2 odpowiada za obecny wzrost temperatury wiadomo, bo znane są własności gazów cieplarnianych, bo przeprowadzono w tej kwestii wiele doświadczeń laboratoryjnych, bo potwierdzają to pomiary np. zmian promieniowania atmosfery

35

Temperatura ziemi w ostatnich 5 mln lat - 10 wykresów w różnych ujęciach

Temperatura ziemi w ostatnich 5 mln lat - 10 wykresów w różnych ujęciach

Bez manipulacji skalą czasu.

text
z
start24.blogspot.com
dodany: 09.06.2016, 15:59:18
  • 16
  • #
    swiat
  • #
    nauka
  • #
    klimat
  • #
    globalneocieplenie
  • #
    pogoda
  • #
    temperatura
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 10.06.2016, 08:01:57
  • 4
@KrowkaAtomowka
@KtosKtoSamNieWiesz i @ostatni_lantianin dobrze piszą. I jest jeszcze jedna kwestia: jak się bada np. rdzenie raf koralowych, lodowe czy osadowe, to nie nie oczekuje się informacji o temperaturze dla konkretnego dnia. Czegoś takiego się nie da uzyskać. Już sam sposób powstawania tych danych - nakładanie się kolejnych warstw śniegu, osadów itd. powoduje, że mówią one o średnich rocznych lub średnich wieloletnich (zwłaszcza, gdy chodzi o sady morskie -
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 10.06.2016, 15:53:45
  • 2
@Lord_Vladek: He, he, no nie wiem - normalnie widać tam, że już się zaczynało ochładzać i nagle bum! - temperatura poszybowała w górę.

229

Skąd brały się zmiany klimatyczne przed erą przemysłową?

Skąd brały się zmiany klimatyczne przed erą przemysłową?

Pytanie, które często pojawia się w komentarzach pod naszymi artykułami dotyczy tego, skąd brały się zmiany klimatu, zanim rozwinął się przemysł, a więc co za nie odpowiadało w czasach, gdy człowiek nie emitował olbrzymich ilości dwutlenku węgla.

Sierkovitz
z
twojapogoda.pl
dodany: 07.06.2016, 18:59:00
  • 114
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    ligamozgow
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    klimat
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 08.06.2016, 14:36:47
  • 3
@dad1111: Którą część uważasz za spekulacje? Większość artykułu to ustalenia dwudziestowiecznej geologii i fizyki. Cykle Milankovicia opisano na początku XX wieku.

Jeśli chodzi o prognozy na przyszłość, to niestety jeśli chodzi o opady to nie będzie tak prosto. Jak przeczytasz w podsumowaniu raportu IPCC (tu jest między innymi wersja polska), co prawda na półkuli północnej obserwuje się lekki trend wzrostu ilości opadów, przede wszystkim jednak polega to na
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 08.06.2016, 17:19:52
  • 9
@j3sion: Tu jest strona opisująca przykładowy projekt badania wymiany CO2 pomiędzy atmosferą i oceanem. Jak możesz sobie wyobrazić, emisje CO2 przez wieczną zmarzlinę i inne środowiska prowadzone są podobnie - łączy się pomiary ze stacji naziemnych z pomiarami satelitarnymi i inwentaryzacją powierzchni.

O co Ci dokładniej chodzi ze sprzężeniem działającym lub nie na żądanie? W artykule jest przecież mowa o tym, że właśnie dodatnie sprzężenia zwrotne umożliwiały zainstnienie epok lodowych
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 09.06.2016, 08:29:42
  • 2
@j3sion: Są konkretne - pomiarowe - dowody na to, że to nie ocean jest powodem wzrostu koncentracji CO2 w powietrzu.

Tak, były nadzieje, że wzrost zachmurzenia może zatrzymać lub choć spowolnić ocieplenie, ale coraz więcej wskazuje na to, że te dodatkowe chmury powstają nie tam, gdzie trzeba...

Nie trzeba walczyć, można się przystosowywać. Ważne, żeby brać pod uwagę. Bo choć w naszej części Europy skutki klimatyczne mogą nie być
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 09.06.2016, 11:31:05
  • 2
@GdziejestPrawda: Ocieplenie średniowieczne było lokalne. Takie efekty związane są z przemieszczaniem się energii w obrębie ziemskiego systemu klimatycznego - np. ruchem dużych mas wody (wielodekadalne oscylacje atlantyckie i pacyficzne).
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 10.06.2016, 08:29:14
  • 0
@masakrator_lewakow: Twoja Pogoda to serwis popularny, dla zwykłych ludzi. W takich miejscach nie jest przyjęte opatrywanie każdego stwierdzenia odnośnikami do literatury naukowej, chyba że chodzi o jakieś konkrente najnowsze odkrycie. Jeśli zaś chodzi o epoki lodowe, to tu jest wersja ze źródłami...

130

Poziom oceanów wzrośnie szybciej niż zakładaliśmy?

Poziom oceanów wzrośnie szybciej niż zakładaliśmy?

Jedno badanie nie jest wystarczające dla potwierdzenia ale warto się nad nim pochylić. Szczególnie, że zostało opublikowane przy użyciu dosyć nowatorskiego otwartego peer review - gdzie każdy ma wgląd w komentarze recenzentów. Wg badania - do końca wieku poziom oceanów może wzrosnąć od 2 do 5 m.

Sierkovitz
z
naukaoklimacie.pl
dodany: 01.06.2016, 09:18:51
  • 68
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ligamozgow
  • #
    klimat
  • #
    globalneocieplenie
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 01.06.2016, 11:55:57
  • 1
@mechagodzilla: Jeden szczegół: woda, której poziom rośnie, jest słona.
Jednym z problemów na tych wszystkich niziutkich wysepkach Pacyfiku jest zanieczyszczenie słoną wodą źródeł wody pitnej i zasalanie gleb...
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 01.06.2016, 12:28:36
  • 2
@mechagodzilla: Przyznaję, że ponieważ Cię nie znam, to trudno mi rozpoznać, czy piszesz serio, czy robisz sobie jaja. Nawet jeśli to drugie, to z pewnością część osób weźmie to na poważnie, więc wyjaśnię, że wzrost poziomu morza oznacza, że w studniach czy to na wysepce czy na kontynencie zaczyna się pojawiać woda słona. Działa to tak.
Być może część wysepek na Pacyfiku jest wyłączną własnością Bardzo Bogatych Osób, ale
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 01.06.2016, 13:24:46
  • 3
@movzx: Tylko że problem nie polega tylko na tym, że człowiek potrzebuje wody do picia i mycia. Słodkiej wody potrzebują także rośliny, w szczególności uprawne. Pewnie można odsolić wodę również dla nich (choć to dużo więcej wody niż dla ludzi...) ale nie zlikwiduje to problemu szkodliwej dla nich słonej wody docierającej do korzeni (wody gruntowe) czy w wyniku sięgających coraz dalej zalań (np. podczas sztormów).
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 01.06.2016, 14:35:33
  • 2
@mechagodzilla: Ok, milcząco założyłem, że mówimy o sytuacji na wybrzeżach i że oczywiste jest, że sytuacja w różnych miejscach może być różna. Jestem leniwy i nie będę robił przeglądu geologiczno-hydrologicznego świata. Wystarczy, że zrobili to za mnie specjaliści:

Climate change affects coastal groundwater not only through changes in groundwater recharge but also through sea level rise which, together with the rate of groundwater pumping, determines the location of the saltwater/freshwater
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 01.06.2016, 15:49:13
  • 2
@masakrator_lewakow: Taka ciekawostka: IPCC ma trzy grupy robocze. I składa się z fizyków, oceanologów, chemików, biologów, geologów itd. i zajmuje fizycznymi podstawami zmiany klimatu. II zajmuje się konsekwencjami zmiany klimatu i perspektywami adaptacji do niej. I tak, tu do akcji wkraczają ekonomiści, politolodzy, socjolodzy, lekarze i inni specjaliści zajmujący się gospodarką i życiem człowieka... Ci specjaliści do spółki z inżynierami należą też do III grupy roboczej, zajmującej się tym, jak
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 01.06.2016, 17:42:04
  • 1
@pitersi Rzeczywiście, zupełnie nie przyszło mi do głowy, że mecha może mieć coś takiego na myśli.

@mechagodzilla: No, to akurat za bardzo nie zadziała, bo to, że woda jest w stanie ciekłym a nie stałym jeszcze nie załatwia sprawy. Istotne jest, jak się zmieni parowanie.
Wyższa temperatura powierzchni oznacza większe parowanie ale też większą "pojemność" atmosfery, czyli możliwość przetrzymywania tej odparowanej wody w powietrzu.
Projekcje klimatu nie pokazują jasnego
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 01.06.2016, 17:50:46
  • 2
@masakrator_lewakow: No, ja się jako konsument czuję poinformowany. I Ty chyba też poinformowany jesteś, biorąc po uwagę, że bierzesz udział w dyskusjach na ten temat. Tylko zamiast pozastanawiać się nad rozwiązaniami wybierasz wypieranie informacji ze swojej świadomości.

I jeszcze raz: nikt nie przewiduje przyszłości w sensie deterministycznej prognozy ("tak będzie"). Przedstawia się opcje, czyli "jak zrobicie tak, to możecie się spodziewać tego i musicie się liczyć z tamtym".
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 03.06.2016, 08:40:52
  • 0
@gasdma: Wiadomo, że przynajmniej w ostatnich 2,5 tysiącach lat erupcje wulkanów były na tyle krótkie, że nawet w przypadku tych największych dominował chłodzący wpływ aerozolu wulkanicznego (czytaj więcej). Żeby CO2 z wulkanów zdołał oddziałać na klimat, to musi chodzić o coś w rodzaju trwającej tysiące lat aktywności pola wulkanów z potokami lawy sięgającymi przez pół kontynentu...

42

Jak topnieje Grenlandia - Greenland Ice Sheet Today

Jak topnieje Grenlandia - Greenland Ice Sheet Today

W tym roku wcześniej niż zwykle na powierzchni Grenlandii pojawiły się kałuże i jeziorka z topniejącego lodu. Zasięg topnienia można oglądać na bieżąco na stronie National Snow and Ice Data Center.

arctic_amplification
z
nsidc.org
dodany: 31.05.2016, 10:11:43
  • 18
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    ligamozgow
  • #
    grenlandia
  • #
    klimat
  • #
    globalneocieplenie
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification
Autor
31.05.2016, 12:04:14
  • 19
@4pietrowydrapaczchmur: Yyyyy, zgubiłem się. Mnie się zdawało, że to jest znalezisko o tym, jak to fajnie, że można oglądać w internecie aktualne dane o tym, co się dzieje na Grenlandii. Satelity, technika, środowisko, te sprawy. Jeszcze raz przeczytałem streszczenie i naprawdę nie ma w nim nic o CO2.

Oczywiście fakt, że Grenlandia wypadkowo traci masę z roku na rok jest jednym z dowodów na to, że globalne ocieplenie zachodzi. A
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification
Autor
31.05.2016, 13:32:45
  • 9
@4pietrowydrapaczchmur: O, tak, satelity są ZŁE. Paskudni z nich manipulatorzy. Tylko czyhają, żeby powiedzieć Ci coś o świecie, na którym żyjesz. A kysz, złe duchy! :D :D :D

130

Globalny klimat: Kwiecień 2016 najcieplejszym kwietniem w historii [ENG]

Globalny klimat: Kwiecień 2016 najcieplejszym kwietniem w historii [ENG]

Bez niespodzianek - kolejny, 12. z rzędu rekordowy miesiąc. Na obu półkulach ,w oceanach i na lądach. To powoduje, że patrząc na trendy z poprzednich lat na 99% 2016 zostanie najcieplejszum rokiem w historii (poprzedni rekordzista to 2015 a wcześniej 2014).

Sierkovitz
z
ncdc.noaa.gov
dodany: 19.05.2016, 08:45:24
  • 92
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    liganauki
  • #
    ligamozgow
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    klimat
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 19.05.2016, 12:56:01
  • 6
@Sierkovitz: ! Pomiary z lodówki są dostępne online. Jest już dość długa seria pomiarowa...
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 19.05.2016, 12:58:52
  • 12
@serpentes: Na początek biorą pod uwagę całą Ziemię? I cały miesiąc?
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 24.05.2016, 09:28:57
  • 1
Dla tych, którym się wydawało, że w Polsce kwiecień był "chłodny": oficjalne stanowisko Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowego Instytutu Badawczego :)
arctic_amplification - Dla tych, którym się wydawało, że w Polsce kwiecień był "chłod...

źródło: comment_CxAMCSAVy2SsIf15HmStcdy3bc1TbAUL.jpg

Pobierz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

330

Tak ocieplał się świat od 1850

Tak ocieplał się świat od 1850

Czasami gif może powiedzieć nawet więcej niż 1000 słów. Ten zdecydowanie daje radę. Ciężko zaprzeczyć ociepleniu klimatu patrząc na to co pokazują pomiary temperatury z ostatnich 166 lat.

Sierkovitz
z
assets.climatecentral.org
dodany: 12.05.2016, 12:54:08
  • 244
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    ciekawostki
  • #
    ligamozgow
  • #
    klimat
  • #
    swiat
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 13.05.2016, 10:12:07
  • 0
@Lrrr: Tak, ustalono, że człowiek najprawdopodobniej odpowiada za całe ocieplenie zaobserwowane w drugiej połowie XX wieku (i na początku XXI). W dodatku gdybyśmy przy okazji nie produkowali innych zanieczyszczeń, to byłoby jeszcze cieplej.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 13.05.2016, 10:16:07
  • -2
@rossocorsa: A wynika z tego, że...?
Podpowiem: np. że może się ocieplić jeszcze bardziej (zwłaszcza, gdy uruchomią się zjawiska nasilające zmianę klimatu).
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 13.05.2016, 10:21:26
  • 1
@4rchibald: Jeśli jacyś naukowcy jeszcze dyskutują nad tym, na ile człowiek przyczynia się do zmiany klimatu to dlatego, że zastanawiają się, czy odpowiada za 90% czy 140% ocieplenia (to nie pomyłka, chodzi o to, że gdyby nie chłodzący wpływ innych produkowanych przez nas zanieczyszczeń, byłoby jeszcze cieplej). Chyba zgodzisz się, że z punktu widzenia zwykłego człowieka i jedna i druga skrajna opcja oznacza, że praktycznie całe ocieplenie jest naszą sprawką.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 13.05.2016, 11:24:31
  • 1
@macosspr: A możesz sobie posprawdzać, od kiedy jakie stacje pracują. Jest na przykład przeglądarka online NOAA albo warstwa dla Google Earth od CRU.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 13.05.2016, 11:37:14
  • 0
@Myth: Tu jest fajna animacja pokazująca, jak się do siebie mają różne czynniki wpływające na przebieg średnich temperatur.

Naukowcy pracujący nad raportami IPCC pracują jako wolontariusze. Raporty IPCC natomiast podsumowują ogół badań opublikowanych w recenzowanych czasopismach. Niezależnie od źródeł finansowania tych badań.

Tak jak napisał Sierkovitz, działalność człowieka odpowiada w całości za wzrost koncentracji CO2 po prostu dlatego, że wszystkie inne źródła CO2 są także jego pochłaniaczami i pochłaniają więcej
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 13.05.2016, 13:41:52
  • -1
@rossocorsa: Niestety wiadomo już, że jeśli nie nastąpi jakaś kosmiczna katastrofa, to na ochłodzenie nie ma co liczyć. To, jak Ziemia reaguje na ocieplenie raczej je wzmaga niż hamuje. Nawet dodatkowe chmury powstają nie tam, gdzie byśmy chcieli i grzeją zamiast chłodzić.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 13.05.2016, 13:48:07
  • 1
@destabilizacja: Jak to "nie uwzględnia się", skoro się uwzględnia? Tu w wersji przystępnej, a tu w dokładniejszej.
"Wpływ innych ciał" (cykle Milankovicia) jest znany, tylko że powoduje zmiany o dużo mniejszym tempie no i obecnie prowadziłby do ochłodzenia (nie prowadzi, bo jest za dużo gazów cieplarnianych). No i to mit z tym "wychodzeniem z MEL".
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 13.05.2016, 19:08:02
  • 1
@Gieekaa @Sierkovitz W samej Polsce może nie było rekordowo, ale... było i tak cieplej niż średnio. Wydaje się, że było chłodno, bo chłodno było pod koniec miesiąca. Szczególnie ciepły początek pozwolił mu się jednak wybić :) Więcej w blogu Pogoda i klimat.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 13.05.2016, 19:12:27
  • 0
@tytanos
Trochę mieszasz różne kwestie. Z punktu widzenia klimatu jest zupełnie wszystko jedno, gdzie rosną emisje, bo dwutlenek węgla i tak się roznosi po całym świecie a średnia temperatura najszybciej rośnie w... Arktyce (jak chcesz wiedzieć, czemu, to przeczytaj tu).
Ale rzeczywiście jest tak, że najbardziej pod górkę będą miały rejony, w których już teraz jest gorąco i niewesoło. I teraz pytanie za 100 punktów: dokąd wyruszą tamtejsi mieszkańcy, gdy
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 13.05.2016, 19:15:42
  • 0
@Zapparow: No patrzę, patrzę i wychodzi mi, że powinna się zbliżać epoka lodowa, a tymczasem nie ma na to szans.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 13.05.2016, 19:25:33
  • 0
@acidofil: A weź sobie sam sprawdź emisje per capita dla całego świata, Europy czy naszego kraju. Pomiary wskazują, że ok. połowa emisji jest pochłaniana przez przyrodę, więc se możesz podzielić na dwa, jeśli taki wskaźnik wolisz. A oddychaniem czy CO2 w coli możesz się nie przejmować (zobacz, jak się ma pojemność puszki napoju do naszych emisji...).
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 13.05.2016, 19:31:23
  • 1
@WrednyTyp: No i dlatego nikt nie uważa samej korelacji wzrostu koncentracji CO2 ze wzrostem temperatury za dowód na ich związek. Dowody są zupełnie inne. A korelacja to tylko potwierdzenie słuszności przewidywań poczynionych na ten temat w XIX wieku...
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 13.05.2016, 19:35:50
  • 0
@WrednyTyp: Ok, z tym się mogłem zagalopować.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 13.05.2016, 19:46:02
  • 1
@Sierkovitz: Poczekaj co będzie, jak się @masakrator_lewakow dowie, że w lotnictwie używają do różnych rzeczy "atmosfery standardowej" i posługują się "arbitralnie dobranym" stałym gradientem temperatury... Że też te wszystkie samoloty jakoś się utrzymują w powietrzu!
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 14.05.2016, 11:29:00
  • 0
@kamil150794: Nie, ale naukowcy biorą na to poprawkę. Robi się np. takie rzeczy jak rekonstrukcje starych przyrządów i równoległe pomiary nowoczesnymi i przestarzałymi metodami i in. Ostatnio wprowadzono poważne poprawki do starych pomiarów temperatury morza - właśnie związane z tym, że w pewnym momencie zmienił się sposób wykonywania tych pomiarów.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 14.05.2016, 11:40:30
  • 0
@kamil150794: Nie, po prostu nie.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 14.05.2016, 11:44:17
  • 1
@KonstantyJanZahorowski:
1. Czy wiesz, jakie to były te gigantyczne erupcje w przeszłości? Chodzi o zjawiska trwające tysiące lat, jak formowanie się trapów Dekanu... Tak, w takich skalach czasowych emisje CO2 z wulkanów mogły się nieźle zakumulować.
2. Czy w ostatnich 200 latach mieliśmy do czynienia z aktywnością wulkaniczną na taką skalę (strumienie lawy przez pół kontynentu itp.)?
3. Współczesne emisje wulkaniczne się po prostu MIERZY. WIADOMO, że są niewielkie.

334

Globalny klimat: Marzec 2016 najcieplejszy w notowanej historii [ENG]

Globalny klimat: Marzec 2016 najcieplejszy w notowanej historii [ENG]

Pobił rekord z zeszłego roku o 0,32°C. To sporo. Jest też 11. z rzędu rekordowo ciepłym miesiącem - to też bezprecedensowa sytuacja. To stawia 2016 na kursie do tego, żeby zostać trzecim rokiem z kolei bijącym rekord temperatury.

Sierkovitz
z
ncdc.noaa.gov
dodany: 20.04.2016, 09:22:57
  • 132
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    liganauki
  • #
    swiat
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    klimat
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 20.04.2016, 11:45:26
  • 5
@masakrator_lewakow: Ale dlaczego "niefalsyfikowalna"? Ponad 100 lat temu kolesie odkryli, że jest coś takiego jak gazy cieplarniane (ich własności można sprawdzić eksperymentalnie w laboratorium i oczywiście to wielokrotnie zrobiono) i że muszą one mieć wpływ na bilans energetyczny Ziemi. I policzyli, że gdyby ich przybyło, to powinno się ocieplić. A teraz pomiary wskazują, że gazów cieplarnianych przybywa i że się ociepla. I jeszcze sprawdza się, jak zmienia się widmo promieniowania
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 20.04.2016, 16:23:18
  • 4
@maqpl: Te tu dane są ze stacji naziemnych, ale można też analizować dane satelitarne, tylko to trudniejsze. Wnioski z obu metod są podobne.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 21.04.2016, 12:19:29
  • 1
@grazwydas: Były takie hipotezy, że lokalizacja stacji pomiarowych może dawać złudzenie ocieplenia (chodziło nie o zmianę rozmieszczenia stacji tylko o zmiany w ich otoczeniu, np. rozrastanie się miast), ale sprawdzono, że tak nie jest. Możesz o tym przeczytać tu i tu.

242

Metan pod lodem - dlaczego lepiej nie topić lądolodów polarnych?

Metan pod lodem - dlaczego lepiej nie topić lądolodów polarnych?

O tym jak zakumulowane hydraty metanu (metan w normalnych warunkach jest gazem ale pod wysokim ciśnieniem zmienia się w ciało stałe przypominające lód) mogą spowodować skok atmosferycznego metanu w miarę topienia się Grenlandii i Antarktydy. Żeby nie było, że tylko CO2 ;)

Sierkovitz
z
naukaoklimacie.pl
dodany: 06.04.2016, 08:36:57
  • 74
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    liganauki
  • #
    ligamozgow
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    klimat
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 07.04.2016, 14:43:31
  • 0
@PiSbolszewia: No, to by było najlepiej, bo wtedy zostanie od razu przerobiony na mniej niebezpieczne CO2. Pytanie, czy już opracowujesz technikę wydobycia i transportu?

34

Kraj, którego emisja CO2 nie jest tylko zerowa, lecz ujemna

Kraj, którego emisja CO2 nie jest tylko zerowa, lecz ujemna

Głęboko w Himalajach, między Chinami a Indiami, leży Królestwo Bhutanu, które zobowiązało się, że zawsze będzie mieć zerową emisję dwutlenku węgla. W swej prelekcji premier Bhutanu Tshering Tobgay dzieli się misją swojego kraju czyli przedkładaniem szczęścia nad wzrost gospodarczy...

Lifelike
z
ted.com
dodany: 31.03.2016, 10:38:36
  • 7
  • #
    bhutan
  • #
    ochronasrodowiska
  • #
    klimat
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    zainteresowania
  • #
    ted
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 31.03.2016, 11:55:33
  • 4
@cia_agent: Nie jest ważne, ile się produkuje tlenu a ile się produkuje i pochłania dwutlenku węgla. Tu sobie zobacz, jakie są możliwości pochłaniania CO2 przez lasy a tu, ile dwutlenku węgla produkujemy. Niestety nie ma szans, żebyśmy byli "pochłaniaczem" netto.

2133

Kto lub co zmienia nam klimat?

Kto lub co zmienia nam klimat?

Zima się kończy... U mnie śniegu nie było - to chyba jednak mamy to globalne ocieplenie klimatu, nie? Mamy, ale nie dlatego, że poskąpiło nam śniegu tej zimy. To żaden dowód - są inne. Lepsze!

dkm17
z
youtube.com
dodany: 26.03.2016, 13:16:52
  • 430
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    klimat
  • #
    liganauki
  • #
    globalneocieplenie
  • #
    ligamozgow
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 11:41:32
  • 0
@serpentes: Zalesienie Sahary byłoby trudne, ale są obliczenia, o ile można by było ograniczyć ocieplenie np. poprzez ponowne zalesienie tego co wylesiono. No i wychodzi, że to by dało pół stopnia mniej (a spodziewany wzrost temperatury to przynajmniej 1,5 stopnia a realistyczniej rzecz biorąc powyżej 4...).
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 11:42:37
  • 0
@jasmina-grygiel, @Soren no i jeszcze trzeba poczekać, bo jeszcze nam nie stopniały wszystkie lody, które powinny przy tej temperaturze stopnieć - to się dzieje z opóźnieniem.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 11:52:12
  • 0
@royback: A czy mógłbyś/mogłabyś jakieś przytoczyć? Bo każdemu się wydaje, że "na pewno takie istnieją" a w rzeczywistości jest ich niewiele. Bywają opracowania paranaukowe (np. NIPCC, GWPF) oraz prace, które mówią o jakichś niuansach metod pomiarowych czy szczegółach bilansu energetycznego lub atrybucji, których laicy nie rozumieją a wnioski z których są przeinaczane (nawet mimo tego, że autorzy podkreślają, że ich wyniki NIE stanowią argumentu przeciwko tezie o antropogenicznym
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 12:08:59
  • 1
@Jurij_Iwanowicz_Gorki: Wody będzie więcej, ale będzie cieplejsza a więc mniej skłonna do pochłaniania CO2. Nie wiem dokładnie, jaki byłby bilans efektu, ale nawet jeśli pochłanianie CO2 przez oceany nasiliłoby się dzięki zwiększeniu objętości wody, to i tak usuwanie nadwyżki z atmosfery trwałoby setki czy tysiące lat.
Tu jest wykres z V raportu IPCC pokazujący, jak spadałaby koncentracja CO2 po jednorazowym wypuszczeniu jego dużej ilości do atmosfery (to takie uproszczenie
arcticamplification - @JurijIwanowicz_Gorki: Wody będzie więcej, ale będzie cieplejsz...

źródło: comment_nN1tQXJ41DzBsPZeJAHBMBtFBnVohGgf.jpg

Pobierz
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 12:19:19
  • 0
@frey0527: Niestety nie ulega wątpliwości, że średni poziom morza rośnie i będzie rósł dalej (tu aktualne pomiary, tu więcej na ich temat. Rzeczywiście parę lat temu miał miejsce krótkotrwały spadek poziomu morza w związku ze zmagazynowaniem dużej ilości wody przez kontynent australijski (tu szczegóły), ale jak widać to był krótkotrwały efekt. Nawet jeśli kontynenty zadziałają jak gąbki, to i tak mają ograniczoną pojemność i nie zdyskontują
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 12:23:45
  • 0
@gmorki: Warto też pamiętać, że jest to pochodzące sprzed kilku lat stanowisko osób niezajmujących się badaniem klimatu, zgoła odległe od stanowiska Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk tudzież Komitetu Geofizyki PAN. Oraz, że jest pełne tez niezgodnych z aktualnym stanem wiedzy na temat zmiany klimatu.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 12:27:10
  • 0
@andrewson: W sprawie wykradzionych mejli przeprowadzono wiele niezależnych dochodzeń. Żadne nie wykazało nieprawidłowości po stronie naukowców. Obliczenia CRU zostały powtórzone - wyniki wyszły takie same. Cała sprawa była de facto wytworem czyjejś wyobraźni i niezrozumienia tematu - niestety podchwyconą przez media.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 12:31:55
  • 1
@crystaldragon: Jakby Ci to powiedzieć... zmianą klimatu zajmują się właśnie fizycy i chemicy... Dlatego I część raportu IPCC nosi tytuł Fizyczne podstawy zmiany klimatu. I choć z natury rzeczy nie wszystko można potwierdzić na drodze ściśle kontrolowanego eksperymentu laboratoryjnego to jednak wiele rzeczy - np. związek zmiany klimatu ze wzrostem koncentracji CO2 - potwierdzone JEST.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 12:45:37
  • 1
@r3dz1ak: Z chmurami kwestia jest skomplikowana. Liczy się nie tylko, ile ich powstaje ale też - na jakiej wysokości w atmosferze. Rzeczywiście do niedawna spodziewano się, że będą hamować ocieplenie klimatu, ale coraz więcej wskazuje na to, że w sumie mogą je przyśpieszyć. Więcej na ten temat tu i tu.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 12:50:34
  • 1
@dedek: Sam metan emitowany w związku z hodowlą zwierząt nie jest "porównywalny do transportu". Dopiero wszystkie emisje - i metanu, i dwutlenku węgla, i tlenku azotu - związane z hodowlą (czyli też wylesianiem pod pastwiska, produkcją nawozów sztucznych itd.) są. To tak gwoli ścisłości.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 14:08:30
  • 1
@Soren: Tak, są pomysły nawożenia oceanu żelazem, żeby było więcej glonów, ale tak jak wszystkie pomysły inżynierii planetarnej miałoby to swoje wady. Ze źródeł popularnonaukowych jest specjalny dział na stronie Woods Hole.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 15:10:14
  • 0
@Soren: Zawartość pary wodnej w atmosferze dopasowuje się do panujących na Ziemi temperatur. Nie wzrasta w nieskończoność - para sama się skrapla. Dlatego myśląc o sterowaniu klimatem nie ma sensu koncentrować się na parze wodnej - ona "pójdzie" za innymi czynnikami. Dodatkowo 70% powierzchni Ziemi jest pokryte stale parującym oceanem - to jest źródło pary wodnej, którego po prostu nie da się ograniczyć.
Zasiewanie opadów to wciąż science-fiction - teoretycznie
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 16:37:24
  • 0
@royback: Te wątpliwości są kreowane przez media i lobbystów. Naukowcy mają już od dawna spójne zdanie.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 18:57:21
  • 1
@BogusSnob: Ciekawą okolicznością jest, że od ponad stu lat naukowcy twierdzą, że wzrost koncentracji CO2 skończy się wzrostem temperatury. I chociaż w międzyczasie dostawali w historii różne wyniki obliczeń (zmieniała się w końcu ilość dostępnych danych - np. na temat sprzężeń zwrotnych w klimacie), to były one zbliżone. A pierwsze nowoczesne - tj. oparte na modelach globalnej cyrkulacji - projekcje klimatu policzone w latach osiemdziesiątych już się spełniły.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 31.03.2016, 08:19:31
  • 0
@frey0527: Ty masz farta, bo nie dość, że mieszkasz 400m n.p.m. to pewnie jeszcze w rejonie, gdzie poziom morza rośnie wolniej niż średnia. Gorzej, że w międzyczasie będą się chcieli na takie rejony jak Twój przeprowadzić wszyscy ci, którzy mieszkają na wysokości pojedynczych centymetrów n.p.m. (zwłaszcza, że u niektórych co roku przybywa centymetr a centymetry do góry to metry wgłąb lądu...).
Grawitacja ma z wodą na Ziemi skomplikowany

106

Kilka stopni, które „robi różnicę”

Kilka stopni, które „robi różnicę”

Czyli krótki tekst o tym co oznacza globalne ocieplenie o kilka stopni. Dla tych, którzy myślą, że to nic wielkiego. Świat z martwymi strefami to realna możliwość, jeżeli nie zmienimy swojego sposobu pozyskiwania energii.

Sierkovitz
z
naukaoklimacie.pl
dodany: 29.03.2016, 09:11:41
  • 52
  • #
    nauka
  • #
    liganauki
  • #
    ciekawostki
  • #
    ligamozgow
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    klimat
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 29.03.2016, 15:20:19
  • 9
@MamZablokowaneKonto: Tak, są dowody. Najprawdopodobniej odpowiadają za całe.

348

Czy ocieplenie klimatu może być korzystne? W przypadku Polski - tak.

Czy ocieplenie klimatu może być korzystne? W przypadku Polski - tak.

Ocieplenie klimatu może być dla Polaków i naszej gospodarki korzystne. No, w każdym razie, jeśli spojrzeć na tę kwestię w mocno wycinkowy sposób

konto usunięte
z
naukaoklimacie.pl
dodany: 21.03.2016, 16:08:31
  • 148
  • #
    polska
  • #
    europa
  • #
    swiat
  • #
    nauka
  • #
    globalneocieplenie
  • #
    przyroda
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 21.03.2016, 19:34:30
  • 18
@zwirz: Ekhm. Hint: przeczytaj całe znalezisko a nie tylko zajawkę :)
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 22.03.2016, 08:47:34
  • -1
@kamil150794: Globalne ocieplenie to naturalny cykl.
Nic na to nie wskazuje.
arctic_amplification
arctic_amplification
arctic_amplification 22.03.2016, 12:24:45
  • 0
@pioterhiszpann: Nie, coś Ci się musi krzaczyć w przeglądarce. Powinno być białe tło.
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Strona 3 z 5
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 02.09.2015

    Komentator
  • Rocznica
    od 22.11.2023

    Rocznica

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking