Tajemnica numeracji miejsc w pociągu - jak się odnaleźć? - Portal Kolejowy
Jeżeli kupimy bilet na pociąg PKP IC, otrzymujemy rezerwację. Podany jest numer wagonu i siedzenia. Numery wewnątrz pociągu wydają się pomieszane. Jednak to tylko pozory. Jak sprawnie odnaleźć swoją miejscówkę?
NaKolei_pl z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 195
Komentarze (195)
najlepsze
Dobrze że koleje nie zarządzają kinami
Za to do randek w ciemno i kotylionów jak znalazł
( ͡° ͜ʖ ͡°)
skoro parzyste maja być po jednej stronie a nieparzyste po drugiej to dlaczego nie jest x1 x3 x5 x7 ?
(drzwi )x1 x3 x7 x5 (okno)
(drzwi )x2 x4 x8 x6 (okno)
dalej 3-4 i 7-8 jest na środku, a przynajmniej jest logicznie
Można by to numerować po ludzku i urzędnik/kolejarz wraz ze swoją instrukcją, jako część jego pracy, by się w tym połapał. Ale wtedy jeszcze pasażerowie gotowi by byli pomyśleć, że pracownicy kolei są to dla nich.
Jeszcze to oburzenie, że osoba pierwszy raz korzystajaca z takiego burdelu ma czelność nie wiedzieć jak to działa w najdrobniejszych szczegółach.
@andre_van_danswijk: Dokładnie. Pracownicy na pewno przechodzą wiele szkoleń, a numeracja mogłaby być osobnym elementem.
Podróżujący często nie jeżdżą regularnie i to jest po prostu upierdliwe jak obok miejsca 58 masz 78, WTF.
Tak to się kończy jak nie zatrudnia się specjalisty od UX, który projektując coś myśli o tym, jak
Dzięki temu w podróży stosuję zupełnie inną numerację - miejsce za kierownicą jest moje.
Nawet jak jadę sam, jest taniej, szybciej, wygodniej, przyjemniej. Jeśli dodać pasażera, albo kilku, cena względem PKP leci na łeb.
Dzięki temu koleje czeskie, francuskie czy niemieckie mogą nie tylko sprzedawać bilety na polskie pociągi ale również wymieniać się wagonami mając pewność, że miejsce 65 będzie zawsze… w tym samym miejscu czyli przy oknie w 6. przedziale ( ͡° ͜ʖ ͡°)
samoloty raczej nie wymieniają się miejscami w locie ;-)
@Poldek0000: Nie?
codeshare, leasing maszyn, sojusze... ogrom możliwości.
@fancywire: I tak i nie, choć już bez takich narzuconych zasad.
część linii w mniejszych samolotach stosuje oznaczenia z większych maszyn,
poniżej pierewszy przykład z brzegu jaki kojarzę: ACDF zamiast ABCD, zapewne dla łatwej identyfikacji window/asile:
https://www.seatguru.com/airlines/KLM/KLM_Embraer_ERJ-175.php
Linie lotnicze lata temu potrafiły wpaść na oczywistą, intuicyjną i prostą numerację miejsc. Amen.
Ja wiem że to nie jest proste, pkp to ogromna firma z masą niestandardowych wagonów i ustandaryzowanie czegoś co istnieje od wielu lat to rzecz niemal niemożliwa. No ale z drugiej strony pkp organizacyjnie leży i kwiczy, istnieje tylko
Jako ciekawostkę podam, że miejsca o nr parzystych powinny być skierowane przodem do kierunku jazdy, a parzyste tyłem. Niestety to nie zawsze się sprawdza.
@pcela: to jakaś bzdura. Przecież nie obraca się i nigdy nie obracano wagonów na stacjach końcowych.
@Rad-X: No i wuja się zgadza, bo numeracja na bilecie inna w wagonie inna bo podstawiają np. bezprzedziałowy w miejsce przedziałowego i cały system w #!$%@?. Numer 86 pod oknem nagle stał się 86 na korytarzu, a miejsce obok wylądowało rząd z przodu.
- Zamiast 1,3,5 itd A00001 A000003
- Zamiast 2,4,6 itd A0002 A00004
- Zamiast numeru wagonu 12, 13, 14 zrobić 0,000012 0,000013 itd
- Bilety numerować tak że zamiast 452125 dać XVIIMCMXLLL ( ͡° ͜ʖ ͡°)
I walić mandaty za pomyłki w zajęciu miejsca ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Nie ma chociażby wizualnie pokazanego, że wagony bezprzedziałowe mają taki dziwny układ miejsc, ponieważ są podzielone... Na "wirtualne" przedziały, po 2 rzędy siedzeń każdy u miejsca są numerowane dokładnie jak w wagonie przedziałowym. To dlatego wydaje się, że numery nie mają kompletnie sensu, bo bez spojrzenia z góry (np. na plan) przecież tych "wirtualnych przedziałów" nie widać...
Był już kiedyś artykuł o tym na Wykopie, który
Sytuacja, w której naprawdę podstawiliby maszynę o innym układzie miejsc niż na bilecie, praktycznie nie występuje.
Na kolei natomiast
A to akurat proste, środkiem stacji idą tory główne - 1 i 2, następnie naprzemiennie wokoło nich dodaje sie kolejne numerki (pisze z głowy, tak jest chyba w Krakowie):
11, 9, 7, 5, 3, 1, 2, 4, 6, 8, 10, 12
Peron 1 - 11,9
Peron 2 - 5,3
Peron 3 - 1,2
Peron 4
@u8t3io3p: czekaj... Czyli jak do przykładu @dprzypau dodamy jeden peron (bo po przebudowie stacji zrobiło się miejsce) to będziemy mieli Peron 0 - 13, 15; Peron 0 - 13, 14 czy zmieniamy numerację wszystkich peronów? Gdzie wtedy jest środek tych stron?
jesli dolozylbys przykladowo peron 0 to by to byly tory 13 i 15,zakladajac, ze zostalyby dobudowane tylko tory przy peronie, bo patrzyste byly by na peronie 6,
Do tego artykuł właściwie mało co tłumaczy (więcej się dowiecie z dyskusji w komentarzach), a na samym końcu to właściwie duplikat, bo temat już był tłumaczony na wykopie.
@Stary_Testament: Szczególnie mało tłumaczy wagony bez przedziałów. Autor artykułu pisze:
No dobra, ale gdzie ten ład? Nie został wytłumaczony przecież. Nie jest wytłmaczone skąd taka numeracja.
- sprzedając miejsca kolejno "nie upycha" się pasażerów jak szprotki, a "rozrzuca" po przedziale (w praktyce - "na krzyż")
- parzyste są zwykle przodem do kierunku jazdy
- 1 i 2 są zawsze przy wejściach do przedziałów, a 5 i 6 przy oknie
@bialy100k:
Kierunek jazdy jest zmienny.
@Szokatnica: @bialy100k: Kierunek jest stały — zwrot jest zmienny ( ͡° ͜ʖ ͡°)
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/d/d4/Warszawa_Centralna.gif