Poldek od samego początku miał archaiczne zawieszenie, bo Polska zamiast zakupić licencję na wóz z podwoziem, zdecydowała się oszczędzić cebuliony i klepać go na starej płycie od Fiata 125p. Nawet optycznie to dobrze nie wygląda - popatrzcie na te chude, wąsko rozstawione opony. Auto wygląda jakby zachorowało, albo jakby stało na palcach. Obrazu żałości dopełnia pojedyncze, odstające lusterko.
@xniorvox: warto dodać, że sam Fiat 125p miał podwozie i silnik od przestarzałego już w latach 70tych Fiata 1300 z 1961 roku - włoski Fiat 125 to był tym czasie zupełnie inny samochód - jeden z najnowocześniejszych w klasie z zawieszeniem niezależnym i silnikami DOHC. Nasz 125p oprócz budy lekko przypominającej tego włoskiego tylko trochę bardziej tandetnej, caą reszte miał od Fiata 1300
Przypomnę jeszcze, że w tych "furach" montowano też 1.4 Rovera ... te silniki były tak dobre, że entuzjaści dysponujący lepszym budżetem montowali w nich turbosprężarkę :)
@roztoczanin: To jedyne co im w tych polonezach wyszło. Ta szesnastka potrafiła pod światłami zadziwić nie jednego fana Hondy civic czy Golfa 3 :D Mój kuzyn miał dwie sztuki tego, fajnie latało :D
@trolejbus nic tam teraz nie ma. Wszystko zaorane. Rozbieraj juz ostatnie hale. Teren kupila PWPW i maja budowac osiedla. Tor byl od zakladu 9 (przeglady zerowe) i siegal na tyly szkoly przyzakladowej. Naprzeciwko bramy glownej tylko od strony Wisly. Dawna ulica Stalingradzka, dzis jagiellonska
@zortabla_rt: Mój ojciec w 1994 roku dysponując kwotą 120 000 000 (po denominacji 12 000) na samochód stanął przed dylematem zakupu nowego Poloneza lub zachodniego auta z importu. Wybór padł na VW Jetta 1.6CL z 1986 roku. Przez 12 lat przejechał nią ok 250tys km, a jedyną poważną awarią był alternator(tarcz, klocków, pasków i filtrów nie liczę, bo to eksploatacja). O samochód nie było specjalnie dbane, a po tym czasie sprzedał
@luka4: Dobrze gadasz bo mój wujaszek był jakimś kierownikiem w FSO. i w tamtych czasach przechodził na emeryturę to postanowił latać na TAXI i wybrał poldka.... i po roku i 3 polonezach wtopieniu fortuny w naprawy.... wymienił na nowego opla i chyba latał nim do 2000r. lub dalej;]
Ech, łezka się w oku kręci... pracowałem w firmie, z której po latach wyrosła całkiem spora telewizja, a która w latach osiemdziesiątych zajmowała się m.in produkcją video - śluby, reklamy itp. W FSO (ale nie tylko, m. in. w OBR w Falenicy) skręciliśmy mnóstwo materiału, z którego powstał cały cykl filmów instruktażowych o produkcji i serwisowaniu Poldków - mówiło się, że pod wielki kontrakt na taksówki do Pekinu.
Nowoczesne nadwozie zostało zaprojektowane w Centro Stile Fiat przy współudziale pracowników warszawskiej FSO. Było to pokłosie projektu Fiat ESV 2000 Libre, czyli studium samochodu bezpiecznego zaprojektowanego aby sprostać amerykańskim wyśrubowanym wymogom bezpieczeństwa. Pierwsze prototypy, zmontowane we Włoszech
@crazy4volvo: Pracę robotów zgrzewających karoserię Poloneza i porównanie do linii montażowej 125p można zobaczyć w starym Top Gear in Poland z 1983 r. W odcinku można również poznać brytyjski test porównawczy FSO Poloneza, Zastavy Yugo 45, Skody Rapid Coupe, Łady Rivy oraz opis jakich trudów należy dokonać żeby kupić samochód w Polsce. ( ͡°͜ʖ͡°)
Komentarze (216)
najlepsze
@Xaveri: W POLONEZIE XDDDDDDDDDDDDDDDDDD
@Xaveri: zabezpieczeniem antykorozyjnym w poldku jest lakier ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Voltanger: no to jest wlasnie ten mityczny przemysl co to go rozkradli i wykupili, zeby nie robil konkurencji niemcom ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Ech, łezka się w oku kręci... pracowałem w firmie, z której po latach wyrosła całkiem spora telewizja, a która w latach osiemdziesiątych zajmowała się m.in produkcją video - śluby, reklamy itp. W FSO (ale nie tylko, m. in. w OBR w Falenicy) skręciliśmy mnóstwo materiału, z którego powstał cały cykl filmów instruktażowych o produkcji i serwisowaniu Poldków - mówiło się, że pod wielki kontrakt na taksówki do Pekinu.
Oprócz tony kaset
Fiat wprowadzał zrobotyzowane linie produkcyjne i na takiej właśnie linii montowano karoserię Poloneza.
Z historii Poloneza:
Pracę robotów zgrzewających karoserię Poloneza i porównanie do linii montażowej 125p można zobaczyć w starym
Top Gear in Poland z 1983 r.
W odcinku można również poznać brytyjski test porównawczy FSO Poloneza, Zastavy Yugo 45, Skody Rapid Coupe, Łady Rivy oraz opis jakich trudów należy dokonać żeby kupić samochód w Polsce. ( ͡° ͜ʖ ͡°)