Wpis z mikrobloga

zkoda tylko że przez to że wine/proton są open source to apple sobie może w sumie to skopiować na swój system i pogrzebać lata czyjejś pracy jeśli nagle maki staną się popularniejsze do grania niż linux


@423frewq4f23:
1) Mogą, ale tutaj dochodzi też emulacja architektury x86 na ARM, która kuleje. Chyba, że gry na Windows ARM będą wychodzić
2) I tak pracują z Codeweavers. Biznes Panie
3) Nie można być złośliwym dla niepełnosprawnych ( ͡°( ͡° ͜
  • Odpowiedz
  • 2
@GierekGruntowe: jak napisał Mirek @RobinSchudl to zasługa Valve. Tak w skrócie to od wydania win8 i stworzenia sklepu MS na PCtach valve przestraszyło się o pozycję steama i zaczęło inwestować w obecność na linuxie. Od tego czasu przeszliśmy z etapu gdzie na linuxie można było uruchamiać jedynie kilkunastoletnie gry do etapu gdzie coraz więcej gier deklaruje działanie na linuxie/steam decku w day 1. Tymczasem sekciarze od jabłka przez wieki
  • Odpowiedz
  • 1
Może w promocji. Samo Wine od 20 lat powstawało zanim Volvo dołączyło cokolwiek :D


@fervi: no ale jednak największy rozwój wine przypadł na okres w którym valve się do tego też zabrało. No i jednak to widać moim zdaniem też po tym że uruchamianie gier na wine jest super ale jak się próbuje uruchomić programy użytkowe to już nie zawsze jest tak kolorowo i bezproblemowo ;/
  • Odpowiedz
Z czego to wynika że na linuxie gra wiecej osob? Jest po prostu bardziej popularny?


@GierekGruntowe: Myślę, że dużą zasługą jest też konsola Steam Deck + niedługo (już?) Lenovo Legion Go S, czyli opcja grania na klopie itd
  • Odpowiedz
  • 0
ogą, ale tutaj dochodzi też emulacja architektury x86 na ARM, która kuleje. Chyba, że gry na Windows ARM będą wychodzić


@fervi: były plotki że następny steam deck może pojawić się dopiero jak uda się przerobić protona żeby działał na arm właśnie
  • Odpowiedz
no ale jednak największy rozwój wine przypadł na okres w którym valve się do tego też zabrało. No i jednak to widać moim zdaniem też po tym że uruchamianie gier na wine jest super ale jak się próbuje uruchomić programy użytkowe to już nie zawsze jest tak kolorowo i bezproblemowo ;/


@423frewq4f23: Ciężko się odnieść, bo trzeba by przeanalizować czy tak było. Ale też mogło być, że po prostu popularność Linuksa
  • Odpowiedz
@423frewq4f23: A to czytałem. Ale i tak boję się, że to niemożliwe. ARMy ogólnie są fajne, ale żaden ARM nie ma mocy by konkurować z topowymi x86 jeśli chodzi o wydajność. A w konsolach chodzi o wydajność vs najmniejszy pobór mocy.

Ale też Volvo ma duży wpływ na rynek gamingowy. Wystarczyłaby obniżka prowizji z 30% do np. 25% jeśli gra jest natywnie na Linuksa i dodatkowe 5% jeśli np. na
  • Odpowiedz
@423frewq4f23: Jeszcze co wpływa na popularność grania na Makówkach:
1. Przez procesorem M1 można było zainstalować Windows (Parallels lub podobne rozwiązanie). Wtedy Mac to taki droższy laptop z integrą.
2. W miejscu OpenGL, Vulkan czy DirectX (w windows) Apple pcha/pchało swoje API Metal. Ono też występuje w iOS.
3. Próg instalacji aplikacji spoza sklepu/niezaufane/niepodpisane jest wyższy niż w Windows (z wyjątkiem edycji S dowolny exec) czy Linux ( AppImage, gotowe
  • Odpowiedz
  • 2
@423frewq4f23 o ile się nie mylę to Wine jest na licencji GPL, a to oznacza że Apple nie może sobie go ot tak zakosić.

z tego samego powodu system software od PS3 do PS5 jest oparty na freeBSD, bo jest na licencji MIT więc nie muszą otwierać kodu.
  • Odpowiedz
  • 1
Jeszcze tak w sumie odnośnie dyskusji - nie wiem, czy linuxowi coś się w ogóle miało "udać", to nie jest system komercyjny i nie ma w zasadzie o co walczyć. Microsoft tylko sam sobie kopie grób wciskając coraz więcej niepotrzebnego śmietnika do tego systemu.
  • Odpowiedz
Szkoda tylko że przez to że wine/proton są open source to apple sobie może w sumie to skopiować na swój system i pogrzebać lata czyjejś pracy jeśli nagle maki staną się popularniejsze do grania niż linux eh


@423frewq4f23: Gdzie wady? Apple będzie wtedy upstreamować usprawnienia wine/proton i Linux na tym skorzysta, a straci Windows
  • Odpowiedz