Wpis z mikrobloga

W długim terminie nic by tak nie rozwiązało problemu mieszkaniowego jak... CPK. Polska sieć kolei to jest serio żart. Kto mieszkał kiedyś na zachodzie lub był dłużej w delegacji ten wie. Połączenie miast szybkim, nowoczesnym transportem szynowym rozładowałoby centra. Tymczasem państwo jest u nas w tym zakresie tak nieudolne... że cena mieszkania może być wyższa bo niedaleko jest np. tramwaj XD

Jeżeli jednak CPK by w ciągu tych 10 lat powstało to zaczęłyby się dziać cuda na kiju. Nie tylko mieszkania byłyby lepiej dostępne, ale gwałtownie spadłaby wartość obecnych, "nowoczesnych" osiedli deweloperskich. No bo kto by chciał mieszkać w takim prestiżu z widokiem na okno somsiada, braku zieleni i parkowaniu auta metodą "jeden na drugim" - jeżeli w 20 minut mógłby dojechać koleją na nowoczesne, przemyślane, pachnące osiedle domków czy małych szeregówek.

Generalnie w takim wariancie - gwałtownego rozwoju kolei przez inwestycje w CPK - obecne Osiedla Prestiżowe to będą siedliska raczej imigrantów ekonomicznych i różnego rodzaju biedy. A ludzie będą pukali się w głowę, że ktoś przy drodze 4 pasmowej wpadł kiedyś na pomysł postawienia gęsto bloków mieszkalnych.

#nieruchomosci #lotnictwo #cpk #ekonomia #gospodarka #przemysleniazdupy
  • 27
  • Odpowiedz
@mickpl: Tak dobrze to raczej nie będzie. CPK się skupia na Kolejach Dużych Prędkości. Pomoże trochę bo odciąży już istniejące trasy. Zostaje ten problem że III RP w kolej inwestowała bardzo mało i jakiś inny program będzie musiał to pchnąć już na poziomie lokalnym.
  • Odpowiedz
  • 161
@mickpl Mylisz transport międzymiastowy z systemem komunikacji w obrębie aglomeracji. W Polsce potrzebny jest rozwój średnich miast, a nie skupianie całego PKB w 5 metropoliach, jak ma to miejsce obecnie.

Nawet jak zbudujesz najlepszy system kolei, to 30 mln ludzi nie zmieści się w Warszawie i Wrocławiu. Póki nie zaczną powstawać dobrze płatne miejsca pracy poza największymi miastami, będziemy mieli parcie na życie w stolicy i zaporowe ceny.
  • Odpowiedz
@mickpl Nie ma kraju w którym kolej dużych prędkości jest dopowadzona pod niskiej gęstości zabudowę jednorodzinną ani nawet szeregówkową.

Rozwiązaniem którego szukasz byłby bardziej rozwój kolei regionalnych i budowa kolei podmiejskiej. Ale nawet wtedy suburban sprawl jest raczej niekompatybilny z transportem publicznym i kończy się albo wymogiem ogromnego dofinansowania albo modelem amerykańskim z wiecznie zakorkowanymi autostradami dojazdowymi.
  • Odpowiedz
@mickpl a co ma cpk do lokalnych dojazdów? Te pociągi na szprychach nie będą sie zatrzymywać aż tak często i rozpędzać tak szybko, byś odczuł różnice jadąc pociągiem na przedmieścia (o ile będzie tam stacja)
  • Odpowiedz
@mickpl: to o czym mówisz zostanie zrealizowane w niewielkim stopniu.

KDP nie jest nastawione na łączenie małych ośrodków z dużymi, tylko dużych z innymi dużymi. Od wykluczenia transportowego są połączenia regionalne, których CPK nie zrealizuje.
  • Odpowiedz
jak... CPK


@mickpl: Ja jestem tego zdania że w naszych warunkach kolej dużych prędkości może tylko pogrążyć kraj bo od wielu lat został mega zapuszczony transport regionalny a w przypadku dużych kosztów KDP wszystko tam będzie płynęło. Niestety wiele województw leży i nie ma żadnej potężnej komunikacji coś jak np opolskie.

Za to trzeba się brać i dofinansowywać takie działania jak w dolnośląskim gdzie kolej się rozwija, odbudowywane są stare połączenia
sylwke3100 - >jak... CPK

@mickpl: Ja jestem tego zdania że w naszych warunkach kolej...

źródło: kdmapa

Pobierz
  • Odpowiedz
  • 0
@sylwke3100 To nie wina CPK ale centralizacji państwa za czasów pisu i chora redystrybucja dochodów samorządów. Ciężko o rozsądne inwestycje infrastrukturalne, kiedy miliardy z budżetu zamożnych województw ląduja w wyludnionych gminach. Efekt jest taki, że nie ma pieniędzy na kolej regionalną, a na chodniki na zapadłych wiochach są fundusze.
  • Odpowiedz
Efekt jest taki, że nie ma pieniędzy na kolej regionalną, a na chodniki na zapadłych wiochach są fundusze.


@Dlkvv: Ale co mają chodniki w zapadłych wiochach do pieniędzy wojewódzkich? Od takiego czegoś jest budżet gminny / powiatowy.

I na kolej nie ma bo jest na multum innych rzeczy przewalane nawet w tych dużych miastach które na byle gównobudynek typu "Centrum Kultury Srana do Kibla" dostaną dofinansowane choćby z UE. Poza tym
  • Odpowiedz
Połączenie miast szybkim, nowoczesnym transportem szynowym


@mickpl: ale koleje szybkich predkosci wedlug projektu cpk nie mają łączyć miast xDDD Zobacz sobie choćby sytuacje katowic. Z katowic nie dojedziesz szybką koleją ani do Łodzi, Wrocławia czy poznania, czy Szczecina, a do krakowa tez jest jakieś dziwne krzywe polaczenje
  • Odpowiedz
Ciężko o rozsądne inwestycje infrastrukturalne, kiedy miliardy z budżetu zamożnych województw ląduja w wyludnionych gminach. Efekt jest taki, że nie ma pieniędzy na kolej regionalną, a na chodniki na zapadłych wiochach są fundusze.


@Dlkvv: Twoje spojrzenie na sposób finansowania województw jest zmyślony.
  • Odpowiedz
  • 2
Ale co mają chodniki w zapadłych wiochach do pieniędzy wojewódzkich? Od takiego czegoś jest budżet gminny / powiatowy.


@sylwke3100 Mają to, że pieniądze z takiej Warszawy lądują w budżecie jakiejś wiochy na Podkarpaciu, zamiast być wydawane na potrzeby jej mieszkańców. Miliard złotych rocznie. Za tę kwotę można by było budować nową linię metra co dwa lata.
Dlkvv - > Ale co mają chodniki w zapadłych wiochach do pieniędzy wojewódzkich? Od tak...

źródło: temp_file1059010348692421298

Pobierz
  • Odpowiedz
Mają to, że pieniądze z takiej Warszawy lądują


@Dlkvv: Tylko że trzeba pamiętać że część pieniędzy które zarabia Warszawa to są pieniądze wszystkich polaków którzy chociażby utrzymują administrację państwową (a siedziby wszystkich najważniejszych instytucji państwa są w Warszawie) oraz wiele siedzib firm które wypracowują kasę po całym kraju też jest w Warszawie.
  • Odpowiedz
@mickpl Braciak kupił działkę za Wołominem wzdłuż torów na Białystok. Stacja PKP w zasięgu spaceru 20 min, to rowerem 5.
Pociągiem do centrum -> korpo, tyle samo co teraz autem mają z Jurajskiej.

Kilka lat temu znajomi z NL wrócili do PL, kupili szeregowke w Grodzisku, też blisko stacji PKP.

Rozwiązania są, trzeba tylko czasem pójść na kompromis.
  • Odpowiedz
  • 0
@sylwke3100 I tak, i nie. Biedne samorządy i tak dostają wiele innych dotacji, dając o wiele mniej do budżetu. Dobrym przykładem jest wysokość subwencji oświatowej, która jest rozdawana z budżetu centralnego i premiuje małe szkoły w małych miejscowościach. Gdyby każda szkoła dostawała po równo, to samorządy w małych miastach nie byłyby w stanie utrzymać placówek.
  • Odpowiedz
@Dlkvv: Tylko ja nie mówię o samorządach a o ludziach płacących podatki ogółem. Pamiętaj że za darmo te wszystkie instytucje państwowe nie funkcjonują w Warszawie.
  • Odpowiedz
  • 0
@mickpl mieszkam w mieście gdzie ludzie albo pracowali w PRL na miejscu albo tylko i wyłącznie dojazd koleją, koleją która była zbudowana za Hitlera. Z koleją jest jak z trasami szybkiego ruchu. Drogi dwupasmowe, przecież to brzmi jak jakiś żart
  • Odpowiedz
  • 0
@sylwke3100 Gdyby taki Kraśnik miał funkcjonować bez płacenia podatków dalej ale też bez subwencji, to by musiał obniżyć standardy do jakiejś Bułgarii, by się utrzymać.

Jednak to o czym mówisz to poważny problem i całym sercem popieram decentralizację. Siedziby urzędów nie muszą się znajdować w Warszawie, a mogą być rozsiane po kraju.
  • Odpowiedz
@mickpl kolej do CPK to nie kolej podmiejska.

Ludzie chcą jeździć samochodami. Co im da kolej? Zapakują samochód w teczkę, przyjadą pociągiem i go wypakują? Wiele ludzi dojeżdża tam gdzie komunikacja jest słaba. Kolej do CPK nie rozwiąże problemu komunikacji w miastach.

Pachnące domki szeregowe xDD
Przecież to jest największą patodeweloperka.
Połączenie najgorszych wad domu i mieszkania: sąsiad sra za ścianą, ale wszędzie daleko i musisz dbać o wszystko naokoło domu.
Dodatkowo
  • Odpowiedz