Wpis z mikrobloga

W 2012 roku grupa meksykańskich badaczy analizowała uszkodzenie samolotu po to by wskazać jak wypadek wpływa na konstrukcję samolotu oraz pasażerów znajdujących się w środku. Boeing 727-200 wystartował rankiem 27 kwietnia 2012 r. z lotniska im. generała Rodolfo Sáncheza Taboada w Mexicali z trzema członkami załogi na pokładzie: dwoma pilotami i inżynierem. W miarę zbliżania się do pustyni Sonora w Baja California w Meksyku wszyscy trzej członkowie załogi wyskoczyli z maszyny ze spadochronami – główny pilot Jim Bob Slocum zaledwie trzy minuty przed uderzeniem pojazdu o ziemię.

Pojazd rozpadł się na kilka części, główne podwozie zawaliło się, a kokpit natychmiast oddzielił się od reszty samolotu. Maszyna jednak nie eksplodowała. Kamery i sprzęt na pokładzie zarejestrowały całą katastrofę, a do symulacji wpływu na pasażerów wykorzystano znajdujące się w środku manekiny.

Od razu po rozbiciu samolotu grupa naukowców przystąpiła do oględzin w celu przedstawienia wstępnych wyników eksperymentu.

Badanie wykazało, że w tym eksperymencie największym ryzykiem śmierci obarczeni byli pasażerowie na przodzie samolotu (w tym piloci). Osoby znajdujące się w pobliżu skrzydeł doznałyby pewnych obrażeń, ale niezagrażających życiu. Pasażerowie z tyłu samolotu (w pobliżu ogona) wyszli z wypadku stosunkowo bez szwanku i odnieśli nieliczne obrażenia.

W pewnym momencie z rozbitego luku bagażowego wyszedł Abraham Wald i wypowiedział historyczne słowa- “gówno prawda”.

Te ważne słowa węgierskiego statystyka pozwoliły zwrócić uwagę na błąd logiczny, który nazwano błędem przeżywalności, gdyż nie da się przeżyć lotu samolotem kiedy piloci wyskakują ze spadochronem. Od tamtej pory obowiązuje zakaz katapultowania się z samolotów pasażerskich. Przeżywalność samolotów lecących z pilotem obecnym na pokładzie wzrosła o 21,37%.

#ciekawostki #bladprzezywalnosci #heheszki #pdk #historia #samoloty
Bitszkopt - W 2012 roku grupa meksykańskich badaczy analizowała uszkodzenie samolotu ...

źródło: tomowiwieleonaszymspoleczenstwie

Pobierz
  • 54
ten samolot uderza prawie "płasko" dlatego największe zniszczenia są z przodu. Przypuszczam że gdyby w kabinie byli piloci to odruchowo (żeby siebie ratować) lądowaliby z dziobem lekko uniesionym


@Gieekaa: ten eksperyment odwzorowuje chyba tylko jeden scenariusz - pomyłkę przy ocenie wysokości, tzn. gdy samolot ma źle skalibrowane urządzenia i piloci sądzą, że są wyżej niż są w rzeczywistości, a jest mgła i nic nie widzą. W każdym innym przypadku samolot albo