Wpis z mikrobloga

W 2012 roku grupa meksykańskich badaczy analizowała uszkodzenie samolotu po to by wskazać jak wypadek wpływa na konstrukcję samolotu oraz pasażerów znajdujących się w środku. Boeing 727-200 wystartował rankiem 27 kwietnia 2012 r. z lotniska im. generała Rodolfo Sáncheza Taboada w Mexicali z trzema członkami załogi na pokładzie: dwoma pilotami i inżynierem. W miarę zbliżania się do pustyni Sonora w Baja California w Meksyku wszyscy trzej członkowie załogi wyskoczyli z maszyny ze spadochronami – główny pilot Jim Bob Slocum zaledwie trzy minuty przed uderzeniem pojazdu o ziemię.

Pojazd rozpadł się na kilka części, główne podwozie zawaliło się, a kokpit natychmiast oddzielił się od reszty samolotu. Maszyna jednak nie eksplodowała. Kamery i sprzęt na pokładzie zarejestrowały całą katastrofę, a do symulacji wpływu na pasażerów wykorzystano znajdujące się w środku manekiny.

Od razu po rozbiciu samolotu grupa naukowców przystąpiła do oględzin w celu przedstawienia wstępnych wyników eksperymentu.

Badanie wykazało, że w tym eksperymencie największym ryzykiem śmierci obarczeni byli pasażerowie na przodzie samolotu (w tym piloci). Osoby znajdujące się w pobliżu skrzydeł doznałyby pewnych obrażeń, ale niezagrażających życiu. Pasażerowie z tyłu samolotu (w pobliżu ogona) wyszli z wypadku stosunkowo bez szwanku i odnieśli nieliczne obrażenia.

W pewnym momencie z rozbitego luku bagażowego wyszedł Abraham Wald i wypowiedział historyczne słowa- “gówno prawda”.

Te ważne słowa węgierskiego statystyka pozwoliły zwrócić uwagę na błąd logiczny, który nazwano błędem przeżywalności, gdyż nie da się przeżyć lotu samolotem kiedy piloci wyskakują ze spadochronem. Od tamtej pory obowiązuje zakaz katapultowania się z samolotów pasażerskich. Przeżywalność samolotów lecących z pilotem obecnym na pokładzie wzrosła o 21,37%.

#ciekawostki #bladprzezywalnosci #heheszki #pdk #historia #samoloty
Bitszkopt - W 2012 roku grupa meksykańskich badaczy analizowała uszkodzenie samolotu ...

źródło: tomowiwieleonaszymspoleczenstwie

Pobierz
  • 54
@Bitszkopt: Dobre :) Zabrakło tylko informacji, że oprócz zakazu katapultowania się załogi z samolotów pasażerskich, ICAO (Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego) zabroniła rozbijania pasażerskich statków powietrznych o pustynię w ramach ulepszania międzynarodowych standardów w zakresie bezpieczeństwa komunikacji lotniczej, co zasadniczo zmarginalizowało problem przedstawiony w opisanym eksperymencie.
@Bitszkopt: prawdziwy wniosek to nie ma znaczenia gdzie siedzisz. Samolot wlanie ogonem, gorzej mają tam. Walnie dziobem, gorzej mają tam. Zapali się, gorzej mają na środku.