Wpis z mikrobloga

Nagrałem film na temat silników spalinowych i tego, jaką maksymalną sprawność mogą mieć i ogólnie jest tam trochę inne spojrzenie na silniki, czy też np. na doniesienia o „przełomowych” konstrukcjach, jak np. silnik z 5 suwowym cyklem pracy z dodatkowym cylindrem, w którym mieszanka ulega rozprężeniu.

Na pewno sporo drogi przede mną, żeby jakość tych materiałów była zadowalająca (zwłaszcza audio), ale wydaje mi się, że warto tworzyć takie filmy.

#tworczoscwlasna #motoryzacja #nauka #gruparatowaniapoziomu
k....._ - Nagrałem film na temat silników spalinowych i tego, jaką maksymalną sprawno...
  • 51
  • Odpowiedz
@WonszWykopowy: nie czytałem.
Bardziej fizyką się interesuje i przeczytałem „thermodynamics an engineering approach" Yunusa Cengela.
To w sumie podręcznik co mi odpowiadało, bo masę zadań tam jest, a szczerze to z nich najwięcej człowiek wyniesie i temat samych silników tam nie był jakoś głęboko poruszany.
Ale może przeczytam, bo właśnie kończę jedną lekturę i chciałbym trochę pójść w tym kierunku.
  • Odpowiedz
Czysto teoretycznie. Czy bardziej długowieczne oraz mniej szkodliwe dla środowiska byłoby połączenie dużego, niewysilonego silnika spalinowego ze silnikiem elektrycznym i akumulatorem tak jak hybrydy Lexusa w porównaniu do samochodów typowo elektrycznych? Na przykład silnik spalinowy zaprojektowany pod łatwość naprawy na przykład wymienne tuleje cylindrów?
  • Odpowiedz
dużego, niewysilonego


@D_Stog: Nie. Im silnik bardziej wysilony i pracujący pod obciążeniem, tym osiąga wyższą sprawność. Po to powstała idea downsizingu - polegają de facto na dodaniu turbosprężarki umożliwiającej inną charakterysytke jazdy i... stowrzenia samych hybryd. Zmniejszenie pojemności to głównie tylko skutek uboczny, ale wyk0powi znawcy wiedzą lepiej ( ͡~ ͜ʖ ͡°)

łatwość naprawy na przykład wymienne tuleje cylindrów

Tutaj akurat #!$%@?ę, ale wydaje mi się że
  • Odpowiedz
@knskk_: Dobry film i komentarz! Nie wiedziałem, że ten "piąty" suw ma tak duże wady przy pracy z niskim obciążeniem!

Skomentował bym się pierwsze zdanie "coraz bardziej wymagające normy emisji spalin". Trzeba mieć świadomość, że te wszystkie normy emisji CO2 powstały nie po to, żeby zachęcić do budowy nowych silników spalinowych czy w celach ekologicznych. Te normy i ich progresja są po to, żeby WYELIMINOWAĆ silniki spalinowe. Bardziej w tym wszystkim
  • Odpowiedz
@D_Stog: gdybyś chciał mniej szkodliwego rozwiązania dla środowiska, to generalnie większość pojazdów, która przejedzie ponad 500 tys. km będzie bardziej ekologiczna od obecnych EV, które bardzo szybko degradują i praktycznie za 10 - 15 lat nie będzie możliwości ich naprawy, tylko produkować się będzie kolejne, a stare zezłomuje gdzieś w Afryce (płacąc przy tym symboliczną opłatę za "utylizację"). Co z tego, że nie wyemitujesz CO2 samochodem, skoro wyemituje je fabryka i
  • Odpowiedz
@WonszWykopowy: Ty się lubisz sam orać, czy nie znasz angielskiego?
Przecież ten film w 8:17 dokładnie potwierdza to, co napisałem wyżej.

Polsce energię głównie się produkuje z węgla, Niemcy zamknęły elektrownie jądrowe i też wracają do węgla, to gdzie ta ekologia? Tylko po Francji i Szwecji będzie wolno jeździć autami?

No i jeszcze najlepsze, jak się EV ogrzewa? Bo przedstawiasz film z Idaho, ile tam mają zimą 4,5°C? Tesla
  • Odpowiedz
Ty się lubisz sam orać

( ͡° ͜ʖ ͡°)
W filmie mowa o tym, że nawet przy najbardziej niekorzystnych warunkach - 100% energii z węgla, taki samochód się "zwraca" w 11 lat - a większość jeździ dużo dłużej. I w dodatku w, jak pokreślam, wyłącznie teoretycznym, najgorszym * scenariuszu w praktyce niemożliwym.
A po 2) w polsce źródła OZE pokrywają co raz więcej zapotrzebowania na energie. Co rusz
  • Odpowiedz
@knskk_: Temperatura się zmienia, nie zmienia się ciepło układu. (na tym pierwszym diagramie)
Każdy gaz, rozprężając się obniża swoją temperaturę, ale bilans energii pozostaje taki sam. Co innego ciepło, a co innego temperatura.
  • Odpowiedz
Dlaczego temp. gazu nie spadnie? Dokładnie takie zjawisko jest w lodówce, gdzie sprężony czynnik poprzez kapilarę pojawia się w parowniku, gdzie wraz ze spadkiem ciśnienia, spada jego temperatura. Dlaczego tu miałoby być inaczej?
niki_niki - Dlaczego temp. gazu nie spadnie? Dokładnie takie zjawisko jest w lodówce,...
  • Odpowiedz