Wpis z mikrobloga

@trueloser: nie jeździ się na jedynce bo ludzie po prostu mają zbyt kulawe nogi do jazdy na najkrótszym biegu, ja jeżdżę i krzywda się nikomu nie dzieje bo nie mam problemu z jazdą bez szarpnięć nawet na jedynce i nie muszę męczyć do tego sprzęgła
@hellfirehe: tylko weź uwagę, że jadąc piątką przy 3k rpm to skrzynie odpływa inny strumień powietrza niż jadąc na jedynce na tych samych obrotach ( ͡° ͜ʖ ͡°). Innymi słowy chłodzenie masz znacznie gorsze
@trueloser: Już tłumaczę, powody są dwa:

1. Żeby clickbaitowe gównoportale motoryzacyjne mogły pisać gównoartykuły "CZĘSTY BŁĄD MŁODYCH KIEROWCÓW MOŻE USZKODZIĆ SKRZYNIĘ. SPRAWDŹ CZY TEŻ GO NIE POPEŁNIASZ".

2. Żeby motojanusze mogli prowadzić swoje głupie dysputy i wymądrzać się wyssanymi z dupy teoriami o gotującym się oleju w skrzyni, synchronizatorach i kosmitach, patrz komentarze powyżej ( ͡° ͜ʖ ͡°)
jadąc piątką przy 3k rpm to skrzynie odpływa inny strumień powietrza


@Iskaryota: pomijając te niezwykle rzadkie manualne z chłodnicami oleju, to sądzisz że w typowej obudowie, przy tym stosunku objętości do powierzchni styku z powietrzem, prędkość przepływu powietrza jest aż tak istotna dla jej chłodzenia? :)
A te temperatury aż tak wysokie?

Tak jeszcze dla porządku to co tam się w tej skrzyni tak strasznie grzeje na jedynce i dlaczego?

Straty
@hellfirehe: dobrze, nawet jeśli uznamy odbiór powietrza przez obudowę za pomijalną, to policz jeszcze sobie ile obrotów wykonuje wał jedynki dla 3000 rpm silnika, a jaką dla piątki ( ͡° ͜ʖ ͡°). Wał naturalnie przenosi taką samą moc, ale w innym przełożeniu.
nawet jeśli uznamy odbiór powietrza przez obudowę za pomijalną


@Iskaryota: pomijany nie jest, bo całe straty skrzynia oddaje tylko tą obudową. Niewielka różnice powoduje tu jedynie to czy powietrze odpływa ją szybko czy wolno. Bo tego powietrza jest i tak dużo jak na powierzchnię którą oddaje ciepło.

To dlaczego skrzynia przy szybkiej jeździe na wysokich biegach generuje więcej ciepła to właśnie koła niskich biegów które kręcą się wtedy z obłędnymi prędkościami,
@hellfirehe: pomijasz jedną, dosyć istotną kwestię przy rozważaniu prędkości obrotowych: PRZENOSZENIE MOCY W DANYM MOMENCIE.

Nawet jak jedynka w czasie zapiętej piątki wiruje 4x szybciej to nie transferuje ona mocy. Przez co straty jakie generuje to w zasadzie tylko straty wynikające ze zbędnej masy wirującej na wale.

Faktyczny parametr, który grzeje skrzynię i powoduje uszkodzenia to moc tarcia liczona wzorem

u = przełożenie rzeczywiste
z1 = liczba zębów pierwszego koła (napędowego)
Pobierz Iskaryota - @hellfirehe: pomijasz jedną, dosyć istotną kwestię przy rozważaniu prędko...
źródło: 2023-08-01 09_02_40-Podstawy konstrukcji maszyn _ wprowadzenie do projektowania przekładni zębatych
Przyjmijmy dla uproszczenia P=50kW.


@Iskaryota: a dlaczego "dla uproszczenia" założyłeś że na jedynce ciągniemy jakąś potężna przyczepę pod wielka górę, a dla piątego biegu założyłeś jazdę po płaskim z niezbyt dużą prędkością? :)
@hellfirehe: Możesz jakoś potwierdzić to twierdzenie, że moc na jedynce jest jakoś drastycznie inna od mocy na piątce? Przyjmujesz te same obroty silnika dla 1 jak i dla 5 więc punkt pracy silnika jest w tym samym miejscu, co innego przełożenie.
Możesz jakoś potwierdzić to twierdzenie, że moc na jedynce jest jakoś drastycznie inna od mocy na piątce?


@Iskaryota: To Ty zacząłeś od porównania kiedy na jedynce skrzynia przenosi 50kW, czyli mówisz o sytuacji kiedy ciągniemy pod dużą górę ciężką przyczepę, z sytuacją kiedy skrzynia przenosi 50kW na piątym biegu, czyli zazwyczaj oznacza to jazdę autostradową jakieś 160km/h.