Wpis z mikrobloga

Podejrzewam, że część z was zna tę maszynę, część pewnie wie więcej niż jest napisane poniżej, nie mniej jednak jest to samolot o którym warto napisać kilka zdań a tym bardziej przypomnieć o jego istnieniu.

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 45/???

North American X-15

30 grudnia 1954 roku i 4 lutego 1955 roku USAF wraz z NACA (National Advisory Comitee for Aeronautics) wystosowało zapytania ofertowe dotyczące odpowiednio eksperymentalnego płatowca zdolnego osiągać prędkości hipersoniczne oraz silnika rakietowego mającego napędzać ów maszynę. Ostatecznie wybrano dwóch wykonawców: North American Aviation, które odpowiedzialne było za płatowiec oraz Reaction Motors, producenta napędu. Jak wiele samolotów programu „X”, X-15 zaprojektowany i zbudowany był do wynoszenia na odpowiednią wysokość a następnie zrzucany do wykonywania lotu. Zastosowanie napędu rakietowego motywowane było chęcią osiągnięca jak najwyższej prędkości i pułapu. Pierwszy lot wykonanoo 17 września 1959 roku. Ze wględu na warunki w jakich operował płatowiec klasyczne powierzchnie sterowe nie wykonywałyby swojego zadania, dlatego został wyposażony w system sterowania reakcyjnego (RCS – Reaction Control System) – układ niewielkich silników korygujących położenie w trakcie lotu (używany m.in. w statkach kosmicznych programów Apollo i Gemini). Charakterystyczny jest mocno ”ścięty” stabilizator pionowy – sam generował on opór aerodynamiczny równy całkowitemy oporowi F-104. W trakcie trwania programu wykonano łącznie 336 lotów, z czego 199 było lotami stricte testowymi (jeden zakończył się wypadkiem i śmiercią pilota), 12 lotami wynoszącymi bez zwalniania maszyny do lotu, a 125 anulowano ze względów technicznych lub w wyniku złej pogody. Największe rekordy ustanowiono w lotach #91 i #188. Lot #91 był najszybszy – osiągnięto prędkość Mach 6.70 (7270km/h | 4431.85kts) a #188 najwyższy – 107.99km (354200ft). W programie brało udział łącznie dwunastu pilotów, z których ośmiu osiągnęło pułap powyżej 80km (264000ft) co według ówczesnej definicji „granicy kosmosu” USAF czyniło ich astronautami (obecnie granicę tę – nazywaną linią Karmana - stanowi 100km nad poziomem morza). Pilotami byli kolejno (pod względem całkowitej ilości wykonanych lotów): Robert Rushworth (51), John McKay (49), Joseph Walker (39), William Dana (29), William Knight (26 – zginął w wypadku), Milton Thompson (23), Joe Engle (22), Michael Adams (17), Neil Armstrong (11) oraz Forrest Petersen (7). Program zakończono w grudniu 1968 roku. Powstały łącznie trzy egzemplarze X-15. Jedna z dwóch pozostałych maszyn możliwa jest do obejrzenia w National Museum of the United States Air Force.

Załoga: 1
Długość: 15.47m
Rozpiętość skrzydeł: 6.81m
Wysokość: 4.04m
Masa własna (pusty): 6622kg
MTOW: 15422kg
Napęd: 1x Reaction Motors XLR99-RM-2 313kN (31917kg) ciągu – silnik rakietowy na paliwo ciekłe
Vmax: 7270km/h (Mach 6.70)
Pułap: 107999m (354330ft)

#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Podejrzewam, że część z was zna tę maszynę, część pewnie wie więce...

źródło: comment_1672549220HvuAjaehjaEbBFOTRzDfxl.jpg

Pobierz
  • 57
W trakcie trwania programu wykonano łącznie 336 lotów, z czego 199 było lotami stricte testowymi (jeden zakończył się wypadkiem i śmiercią pilota), 12 lotami wynoszącymi bez zwalniania maszyny do lotu, a 125 anulowano ze względów technicznych lub w wyniku złej pogody.


@MajsterZeStoczni: czy ze mną jest coś nie tak, czy z tym opisem? Jak można wykonać lot, który anulowano?