Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 32/???
Nord-Aviation 1500 Griffon
Eksperymentalny samolot z napędem strumieniowym - ramjet - rodzaj silnika odrzutowego wykorzystujący własny ruch postępowy do wytwarzania ciągu – potrzebuje asysty innego napędu do osiągniecią odpowiedniej prędkości do pracy. Projekt w całości fundowany przez rząd francuski w celu wykonania badań dla skrzydeł samolotowych z dodatnim skosem oraz w układzie delta. 24 sierpnia 1953 zamówiono dwa prototypy. Pomimo założenia, że miały to być lekkie myśliwce przechwytujące, nie planowano jakiegokolwiek wyposażnia wojskowego, mając służyć jedynie do celów naukowych. W całym przedsięwzięciu najbardziej nowatorskie było zastosowanie podwójnego napędu turbojet/ramjet. Jako, że ramjet nie jest w stanie wytwarzać ciągu stojąc w miejscu, silnik turboodrzutowy rozpędzał płatowiec do ok. 1000km/h po czym ramjet mógł rozpocząc pracę. Griffon I poraz pierwszy wzbił się w powietrze 20 września 1955r. Początkowo wyposażony jedynie w silnik turboodrzutowy, osiągnął prędkość maksymalną wynoszącą Mach 1,3. Kolejna wersja – Griffon II – posiadająca już podwójny napęd została oblatana 23 stycznia 1957r. osiągając ostatecznie prędkość Mach 2,19. Cały program testowy wykazał szereg trudności technicznych jak przegrzewanie się powierzchni płatowca, które była wykonane z duraluminium oraz częstych awarii dyszy wylotowej związanych z temperaturami generowanymi przez ramjet. Skupiono się również na próbach kontroli silnika strumieniowego zmieniając stosunek paliwa i powietrza trafiający do systemu. Według pilotów charakterystyka lotu płatowca była doskonała, ramjet mógł być włączany w bardzo szerokim zakresie prędkości, był niewrażliwy na zmiany kąta natarcia oraz potrafił utrzymywać przyspieszenie w trakcie wykonywania skrętów. Program zakończono w 1961 roku.
Podstawowe dane techniczne (Nord 1500-2 Griffon II)
Załoga: 1 Długość: 14.54m Rozpiętość skrzydeł: 8.1m Wysokość: 5.0m Powierzchnia nośna: 32m^2 MTOW: 6745kg Napęd: 1x SNECMA Atar 101E-3 34.3kn (3498kg) ciągu – silnik turboodrzutowy 1x Nord Stato-Réacteur 67.8 kN (6914kg) ciągu – silnik strumieniowy Vmax: Mach 2.19 Prędkość wznoszenia: 86.67m/s
@MajsterZeStoczni: no rzeczywiście ciekawy, była tam regulacha kąta natarcia niucha jak w concorde? na niższych fotkach wydaje się być bardziej zadarty do góry ( ͡º͜ʖ͡º)
Pytanie bonusowe: jaki myśliwiec ma skrzydła skierowane do przodu? w sensie coś takiego \^/ zamiast /^\
Co byście poradzili na notoryczne włamania do bloków ? Policja nie daje rady a ostatnio mocno się nasiliły. Łapanie za klamki, okradzione komórki lokatorski. Nawet główne drzwi od klatki są pokiereszowane bo ktoś próbował przez nie wejść. #wlamania #kradziez #zlodzieje #wroclaw
Nord-Aviation 1500 Griffon
Eksperymentalny samolot z napędem strumieniowym - ramjet - rodzaj silnika odrzutowego wykorzystujący własny ruch postępowy do wytwarzania ciągu – potrzebuje asysty innego napędu do osiągniecią odpowiedniej prędkości do pracy. Projekt w całości fundowany przez rząd francuski w celu wykonania badań dla skrzydeł samolotowych z dodatnim skosem oraz w układzie delta. 24 sierpnia 1953 zamówiono dwa prototypy. Pomimo założenia, że miały to być lekkie myśliwce przechwytujące, nie planowano jakiegokolwiek wyposażnia wojskowego, mając służyć jedynie do celów naukowych. W całym przedsięwzięciu najbardziej nowatorskie było zastosowanie podwójnego napędu turbojet/ramjet. Jako, że ramjet nie jest w stanie wytwarzać ciągu stojąc w miejscu, silnik turboodrzutowy rozpędzał płatowiec do ok. 1000km/h po czym ramjet mógł rozpocząc pracę. Griffon I poraz pierwszy wzbił się w powietrze 20 września 1955r. Początkowo wyposażony jedynie w silnik turboodrzutowy, osiągnął prędkość maksymalną wynoszącą Mach 1,3. Kolejna wersja – Griffon II – posiadająca już podwójny napęd została oblatana 23 stycznia 1957r. osiągając ostatecznie prędkość Mach 2,19. Cały program testowy wykazał szereg trudności technicznych jak przegrzewanie się powierzchni płatowca, które była wykonane z duraluminium oraz częstych awarii dyszy wylotowej związanych z temperaturami generowanymi przez ramjet. Skupiono się również na próbach kontroli silnika strumieniowego zmieniając stosunek paliwa i powietrza trafiający do systemu. Według pilotów charakterystyka lotu płatowca była doskonała, ramjet mógł być włączany w bardzo szerokim zakresie prędkości, był niewrażliwy na zmiany kąta natarcia oraz potrafił utrzymywać przyspieszenie w trakcie wykonywania skrętów. Program zakończono w 1961 roku.
Podstawowe dane techniczne (Nord 1500-2 Griffon II)
Załoga: 1
Długość: 14.54m
Rozpiętość skrzydeł: 8.1m
Wysokość: 5.0m
Powierzchnia nośna: 32m^2
MTOW: 6745kg
Napęd: 1x SNECMA Atar 101E-3 34.3kn (3498kg) ciągu – silnik turboodrzutowy
1x Nord Stato-Réacteur 67.8 kN (6914kg) ciągu – silnik strumieniowy
Vmax: Mach 2.19
Prędkość wznoszenia: 86.67m/s
#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania #francja
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
Treść została ukryta...
na niższych fotkach wydaje się być bardziej zadarty do góry ( ͡º ͜ʖ͡º)
Pytanie bonusowe:
jaki myśliwiec ma skrzydła skierowane do przodu?
w sensie coś takiego \^/ zamiast /^\
@Davidozz: właśnie, silnik z naroślą xD
@Davidozz: Proszę ;)
https://youtu.be/16YbQsvseEc
https://en.wikipedia.org/wiki/Granville_Gee_Bee_Model_R_Super_Sportster