Wpis z mikrobloga

Mireczki i Mirabeleczki, poszukuję teleskopu dla czterolatki. Dziecko jest zainteresowane niebem i gwiazdami i chciałabym ją w to bardziej wciągnąć. Niestety jestem totalnie zielona jeśli chodzi o astronomię. Możecie polecić jakiś konkretny sprzęt? Czy takie dziecko, oczywiście przy pomocy dorosłego, poradzi sobie z obserwacją nieba? Czy jest w ogóle sens zakupu teleskopu jeśli mieszkamy w mieście i raczej nie często będzie możliwość podjechania gdzieś na wieś?

Są jakieś książki lub apki, które pomogą ocenić co na niebie znaleźliśmy?
#dzieci #astronomia
  • 19
@cohontes: Nie mam zielonego pojęcia ile coś takiego powinno kosztować, dlatego nie ustaliłam budżetu. Wole wydać więcej niż kupić jakiś totalny badziew. Mogę również z drugiej ręki
@Jaklam_: Dziękuje, zerknę
@Sandrinia: Skoro OPka chce coś porządnego to na pewno nie jest to żaden z teleskopów który jest tu polecany. Lornetki które poleca @kruzd są naprawde dobre, niezależnie od wieku, więc to nie są zabawki.

@Natna213
Zasadniczy problem jest tylko w tym, że lornetka 99% laikom kojarzy się z oglądaniem ptaszków, a teleskop z oglądaniem kosmosu, gdzie w rzeczywistości te teleskopy są jakości jak pół lornetki. Tylko, ze dziecko dalej będzie sie
@dantey: Masz racje z tym, że teleskop jest zabiegiem psychologicznym, a lornetka nie kojarzy się z oglądaniem nieba

Czy ja jako totalny laik znajdę cokolwiek na niebie oprócz księżyca? Taki teleskop wymaga dużo ustawień?
@Natna213: trzeba uczyć sie szukać obiektów za zasadzie szukania ich w pobliżu czegoś większego, ale na początku warto poznać w ogóle główne asteryzmy. Stellarium i tabela Wimmera w tym pomogą. Jeśli mamy montaż azymutalny czy lornetkę, to właściwie szukamy z ręki machające lewo-prawo, góra-dół i rozpoznając obiekty. W przypadku montaży paralaktycznych EQ powinniśmy trochę lepiej znać nieboskłon i wiedzieć że na niebie mamy też wspołrzędne i osie - rektascensje i deklinacje,